Hallo allemaal,
Na bloed, zweet en................. hier mijn verslag van de Hosenträger.
Wat ging hier aan vooraf, ik had raillassen van Marklin liggen en die moesten nog in het wissel gemonteerd worden.
Ik had nog nooit iets hiermee gedaan dus eerst wat testjes doen.
Hier de slachtoffers.
Om de raillassen over de railstaaf te schuiven moet je eerst met een Stanley mes de kunststof houdertjes ( geen idee hoe die dingen in het echt heten ) weg snijden.
Deze zitten op de biels en houden de railstaaf op zijn plaats.
De raillas schuift over de biels heen, en dat gaat best zwaar, Laurens gaf mij de tip om aan de onderzijde van de railstaaf er een soort puntje aan te vijlen.
Dat scheelt wel een beetje maar met een punttang schuif je hem er zo op.
De raillas zit op zijn plaats, nu eens kijken of ik die aan de railstaaf kan solderen.
Ik had een zeer klein druppeltje S39 RVS op een sate prikker gedaan en deze over de raillas gehaald.
Nu dit allemaal getest was heb ik de mal weer gepakt en met een stift afgetekend waar een gat moest komen zodat de onderkant bereikbaar werd voor het lijmen.
Na het zagen de wissel weer even in de mal gelegd om te kijken of alles goed zat.
De raillassen komen in het midden gedeelte te zitten maar ik heb ze ook op de twee rechte stukjes rails toegepast, Omdat je handen te kort komt heeft Aad mij hierbij geholpen
Nadat alle raillassen geplaatst waren hebben we het wissel weer in elkaar gezet in de mal.
Nu alles op zijn plaats ligt word het wissel doormiddel van de bekende Marklin C-rails schroeven in de mal vastgezet.
Als we de mal omdraaien komen we bij het gedeelte waar gelijmd moet worden.
Om een sterke verbinding te maken en te zorgen dat de lijm niet door de kieren loopt, maken we gebruik van wat stukjes kunststof deze zagen we uit een deksel van een kabelgoot.
Deze wordt met seconden lijm in het wissel gelijmd.
Hier de hand van de meester aan het werk
Ook het kleine stukje aan de rechterkant voorkomt doorlekken en maakt het straks goed stevig allemaal.
De andere kant is aan de beurt, het lijken zeer grote kieren op de foto, maar in het echt valt dit reuze mee.
Nu met flits om wat meer licht in de diepte te krijgen.
Na het verlijmen van de kunststof plaatjes met hete lijm de wissel weer omgedraaid en dat ziet er zo uit.
Na het drogen van de eerste lijmlaag de schroeven verwijderd en het wissel op zijn kop in de mal gelegd ( voor de zekerheid heb ik de lijm voor het omdraaien een dag laten uitharden ).
Omdat het middengedeelte van het wissel elektrisch nog niet is aangesloten, zorg ik dat doormiddel van wat korte draden dit gedeelte ook van stroom voorzien wordt.
Tijd voor wat extra stevigheid.
Zo de onderkant is even klaar, eerst iets aan die kieren doen.
De bovenkant is zover klaar, verder met de aandrijvingen.
Ik kwam er achter dat er tussen een linker en rechter wissel iets verschil zit bij de bovenste zie je dat het staafje wat de wissel om moet zetten net niet onder het plaatje ( waar een 1 op staat ) valt die zou hier tegenaan kunnen stoten.
Bij de onderste zit hij er net wel onder.
Er komen ook wissellantaarns op
Ook hier een verschil tussen een linker en rechter wissel, bij de onderste dien je zelf met een dremel ruimte voor de bedrading te maken.
De vier wissellantaarns worden onder de wissel in twee groepen verdeeld dit is de gevlochten draad.
Alle 4 de aandrijvingen en wissellantaarns worden aangesloten op een 15 polige Sub D connector.
En dit is hem uiteindelijk geworden.
Met dit verslag hoop ik jullie een kijkje in de keuken te hebben gegeven en hoop dat er meerdere mensen dit avontuur aandurven
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Mvg,
Peter Degeluidsman