Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nederlands materieel? (en online verkooppunten?)

Gestart door LJJ woensdag 15 april 2009, 15:46:40

Nederlands materieel? (en online verkooppunten?)
Hallo Modelbouwers,

Een jaar of 10 geleden had ik een mooie N-spoorbaan maar vanwege tijdgebrek moest ik daar helaas stoppen. Nu kreeg ik recent weer de modelbouw-kriebels te pakken en ben ik eens rond gaan kijken hoe het er nu in de modelbouw wereld aan toe gaat :)

Voorheen had ik N-spoor gekozen omdat het formaat perfect is om in een kleine ruimte een flinke baan te bouwen. Nu wil ik graag nog een stapje kleiner met Z-spoor.

NS-materiaal
Wat mij opviel tijdens het zoeken naar Z-spoor is dat ik nergens NS-materiaal kan vinden, bestaan er eigenlijk wel NS-modellen in Z formaat?
Ik las laatst wel iets over een 2-tal unieke modellen maar die waren (extreem) duur.

Online verkooppunten
Bij het zoeken naar Z-spoor viel het me ook op dat er weinig tot geen online winkels zijn waar men aankopen kan doen.. Klopt dat of zoek ik gewoon niet goed? :)
Misschien is het toch gewoon handiger om naar een modelbouwzaak in de buurt te gaan?

Groet,
LJJ

Re:Nederlands materieel? (en online verkooppunten?)
Is er niemand die hier iets over kan vertellen?? (NS-spul & online verkooppunten)
Ja zeker,spoor Z kun je bij de marklinstores kopen/bestellen zie catalogus.
Ook op markplaats word het een en ander aangeboden.

Mvg: Alex
Hij vraagt specifiek om Nederlands materieel.

Heb zelf geen idee of dat in Z veel te koop is.

Gr

Mark
Ik weet dat er zeer weinig te verkrijgen is in schaal z van de Nederlandse Spoorwegen.
Hiervoor is onder andere ook de markt erg klein aangezien er vrij weinig Z rijders zijn.
Veel succes met de speurtocht en ik hoop dat je toch wat vindt. :)

Groetjes,

Antal
Veel is op het web te bestellen o.a. bij http://www.needfull-toys.com/

Dat is het M* assortiment. Ik geloof niet dat er veel NL materieel is in Z maar ik ben geen kenner.

Gr, Ben.
heb eens gezocht in de databank.

alleen:
DB (+DRG)
SBB
OBB

Dennis
Hartelijk dank voor de reacties!

Duidelijk,  ik hoef dus niet te gaan zoeken naar NS-materiaal :) Zonde, vond dat bij N-spoor altijd zo mooi!

Online bestellen kan dus gewoon bij de Marklin shop, dat is handig (al zag ik dat ze bar weinig op voorraad hebben  :()

Weet iemand toevallig of er veel Z-spoor op de verzamelaarsbeurs te vinden is? (a.s. weekend in de jaarbeurs utrecht)
Dat is uiteraard moeilijk te zeggen, maar misschien weet iemand hoe het vorige keer was kwa modelspoor :)
Hebben we niet ooit een NS ice spoor z gehad van Marklin ?
op ebay.de staat 1 NS ICE voor spoor Z te koop, maar die prijs  :shock:
Er is door Z-modellbau (kleinserie fabrikant) een sik gemaakt. Prijs is 400 euries

http://www.z-modellbau.de/

Roel Pelt Z-spoorder
Verder nog een enkele goederenwagen met NS opschriften, maar dat is het dan wel. Z-rijden is toch vooral Duits rijden of Amerikaans als je niet aan Märkin vast zit. Qua detaillering en railmateriaal zijn de Amerikaanse leveranciers Märklin eigenlijk voorbij gestreefd.
http://www.ztrains.com/
Ahja die 'sik' is geweldig, maar die ?400 is toch net even te extreem :)
Dan maar duitse locs :)
Een paar Oostenrijkse hobbyisten (denk ik) verbouwen standaard Z materieel om naar materieel van maatschappijen die in Z niet worden verkocht. Het assortiment is niet supergroot, maar er zijn van de NS 2 soorten personenrijtuigen te koop die niet bij M* te verkrijgen zijn. Nu nog een bijpassende loc erbij!

Site: http://www.sondermodellez.at

Succes met zoeken!

Menno
Heb een tijdje terug bij m'n hofleverancier in Z een railion huifwagen set gezien en een blauwe onderlosser (KLIK, maar dan kleiner uiteraard ;)) Je zou is kunnen informeren of hij die producten nog heeft. -> www.grootendorst.net

Groeten,
Herman
De Firma Krüger heeft ook een aantal NS goederenwagons in Z gemaakt.
Ook die zijn lastig te vinden en niet goedkoop.
Probeer eens bij Johan Voermans in Rotterdam, heeft veel op voorraad en kan vrijwel alles bestellen
Op ebay staat ook weer wat op het ogenblik.  :wink:
HALLO
is schaal TT niet iets? ik weet niet of er veel nederlands spul is maar volgens mij wel.
Overigens bestaat ook deze nog,ook behoorlijk zeldzaam volgens mij:

rijdt zelf geen z maar weet wel dat er weinig mayerieel is mischien iets aanpassen zoals 88691 naar railion kleuren stelling want de Serie 212 heeft tot voor kort in nederland dienst gedaan
de 212 rijdt alleen nog in duitsland . Uitgezonderd museum machines
Als je opnieuw gaat beginnen, zou ik niet voor Z-spoor kiezen. Los van het feit dat jouw favoriete NS materieel in schaal Z niet bestaat, maken alleen Märklin en  misschien nog een paar kleinseriefabrikanten spoor Z. Als Märklin ooit een keer omvalt is het met schaal Z over en uit. Waarom niet gewoon herstarten in N?

Met vriendelijke groet,

Aldert
Citaat van: rowan op woensdag 16 september 2009, 13:54:39
rijdt zelf geen z maar weet wel dat er weinig mayerieel is mischien iets aanpassen zoals 88691 naar railion kleuren stelling want de Serie 212 heeft tot voor kort in nederland dienst gedaan

Waar heeft de serie 212 tot voor kort dan in Nederland dienst gedaan? Ik weet dat ze vroeger in Enschede en Nijmegen kwamen, maar dat is al heel lang geleden. Recent is mij geen 212 inzet in Nederland bekend.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Citaat van: mozzi54 op woensdag 16 september 2009, 15:44:40
Als je opnieuw gaat beginnen, zou ik niet voor Z-spoor kiezen. Los van het feit dat jouw favoriete NS materieel in schaal Z niet bestaat, maken alleen Märklin en  misschien nog een paar kleinseriefabrikanten spoor Z. Als Märklin ooit een keer omvalt is het met schaal Z over en uit.

Eh, nou nee. Micro-trains en andere Amerikaanse fabrikanten zijn tegenwoordig niet kleiner dan Märklin in schaal Z. Kwalitatief zijn ze Märklin inmiddels lichtjaren vooruit. Het zou daar heel goed zonder Märklin kunnen.
Ik ben al lang geleden tot de conclusie gekomen dat als je de grootst mogelijke keus in modellen wil hebben alleen de schaal H0 in aanmerking komt.
En daarbij vind ik zelf: hoe groter hoe mooier.
Niks is voor mij mooier dan de originele treinen en loks.
Machtig om er tussen te vertoeven.

Maar dat hoeft een ander natuurlijk allemaal niet zo te zien....

grv Huub
Persoonlijk ben ik dat ook met je eens Huub.
Maar wat wel leuk is om te weten, is dat de ontwikkelingen in schaal z juist in Noord-Amerika de laatste jaren keihard zijn gegaan. Moet je kijken, dit is daar tegenwoordig schaal z.

Eigenlijk is niet te zien welke schaal dit nou is. Als ze tegen mij hadden gezegd dat het een foto van een HO-model is, dan had ik het ook geloofd. Ook qua rijeigenschappen doet het allemaal niet meer onder voor grotere schalen en het railmateriaal is een stuk verfijnder geworden.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.