Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

marklin loc,s restaureren

Gestart door JC zaterdag 21 maart 2009, 19:12:42

marklin loc,s restaureren
Zojuist heb ik me op deze site aangemeld, lijkt me heel leuk hier de hobby
met hobbygenoten door te spreken.
Ik heb gelijk al een vraag ;
wat is de beste manier een oude 800 loc te restaureren
waarvan de tender lichte zinkpest heeft.
mijn vraag is ,hoe maak ik kaal
En hoe grondverf ik hem en waarmee
En welke aflak daarna.

Alvast bedankt voor eventuele reacties

Re: marklin loc,s restaureren
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Met thinner kun je die verf wel verwijderen, zolang je de plastic onderdelen er maar af haalt.
Maar bij die oude 800 loks zul je weinig plastic tegenkomen.
Is het een F 800; Br 01 of een G(N) 800; Br 44?

Ik zou geen ovenreiniger gebruiken ivm met licht zinkpest.
Ovenreiniger is sterk basisch en dat vinden veel metalen niet altijd even aangenaam.
Kijk eens op mijn topic over het restaureren van een E41.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13494.0

groet, Bram
niet alle lak is er goed af te halen met thinner, maar met remolie wil het in ieder geval lukken. wel in een afgesloten bak/zak doen, want het verliest werking met aanraking van (vocht uit) lucht.

De beste primer voor metaal (zamak) is zinkchromaat. Het is maar een flinterdun laagje, maar na aanbrengen van de lak supersterk. De lak komt er niet meer af. Het zal niet lukken om met je nagels de lak eraf te krabben.

zinkchromaat heeft echter ook nadelen; Het is slecht voor de gezondheid/milieu. Er moeten dus voorzorgsmaatregelen genomen worden. Spuiten in spuitpak, spuitmasker, handschoenen, bril, etc.
Het mag niet op de huid komen. Er is niet meer makelijk aan een spuitbus te komen, zeker niet in Nederland.

alternatief is zinkfosfaat. ook sgiftig spul, maar iets minder dan zinkchromaat en makkelijke aan te komen.

Motip primers en primers van de bouwmarkt / modelbouwwinkel zijn eigenlijk geen goede optie. Deze primers hechten niet goed aan het metaaloppervlak omdat ze niet etsend zijn. De lak komt er dus snel af en is er met de nagel zo vanaf te krabben. Ook zet deze laag anders uit bij temp wisselingen dan het metaaloppervlak en de bovenste laklaag met als gevolg jaren later kleine haarscheurtjes.
OK. maar kan ik dan over de zinkfosfaat met bijvoorbeeld
acrylaat lak spuiten, zonder dat deze opbrand

Groet JC
het beste is altijd om alle lakken / primers die je gebruikt van dezelfde basis te gebruiken. bijvoorbeeld Nitro-cellulose (thinner), dan lossen de verschillende laagjes een beetje in elkaar op en wordt het 1 supersterk geheel.
acrylaat zou ik nooit kiezen (terpentine basis) omdat dit altijd vergeeld in de loop der jaren.
acryl (water basis) is voor de doe-het-zelver niet echt een optie omdat je niet die ideale omstandigheden kan creeeren zoals in de fabriek. en er is ook geen primer op waterbasis zoals die ik omschreef.

nooit verschillende soorten over elkaar gebruiken. op zich kan acryl wel over acrylaat of nitro (andersom zowieso niet!), maar in de loop der jaren zullen er haarscheurtjes ontstaan in de lak. dit omdat deze verschillend uitzetten bij temperatuur wisselingen en de laklaag niet 1 geheel vormd.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.