Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Spiraal vraagje ??

Gestart door Hansje zondag 18 januari 2009, 11:00:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spiraal vraagje ??
Hansje
gast

Spiraal vraagje ??
Hallo,

Dit is mijn beschikbare ruimte:





Nu wil ik met twee spiralen gaan werken, en verschillende niveau's...is het nu ook mogelijk om vanuit de spiraal een aftakking te maken ??..bijvoorbeeld halverwege de spiraal.

Heb al naar foto's gezocht, maar niet gevonden...heeft iemand een voorbeeld.

Hartelijk dank  :)

Hans.

Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Spiraal vraagje ??
Wat bedoel je met halverweg een aftakking maken ?

Ikzelf heb een railspiraal in m'n baan, en op elk niveau, heb ik een in- en uitrij spoor lopen.
Het is een 2-sporige railspiraal, buitenste spoor is om te stijgen, binnenste spoor is om te dalen.
Kijk anders eens op m'n website http://www.digitalplayground.be
in de "modelrailroad" sectie.
(zowel foto's als baanplan kan je er terug vinden)


groeten,
Kris
Re: Spiraal vraagje ??
Hallo Kris,

Dat is hetgeen ik bedoelde...op verschillende niveau's in-en uitrijsporen.

Zal je site is nader bestuderen...bedankt  :)

Fijne zondag.

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Beste Hans,

Kijk eens naar deze site

www.modellplan.de

Links in de kolom op de home pagina zie je ergens 'bauen' staan. Klik dat aan.
Dan zie je een tekening van twee houten geraamten met spiralen.
Klik op die tekening en dan krijg je een prachtig voorbeeld wat op jouw baan zou kunnen passen.
Je hebt iig een idee met dit voorbeeldje.

Veel succes. :)
MVG
Seb
Re: Spiraal vraagje ??
Ben net terug van een mid-weekje Moezel.....bedankt Seb !!!!

Hans  :)
Re: Spiraal vraagje ??
Is er iemand die ook een spiraal met C rails heeft ??

Wat is de ruimte ongeveer bij de eerste overlapping zeg maar ??
Dan heb ik een richtlijn om verder te stellen...of is een waterpas beter.

Ga binnenkort met afstellen beginnen, zodoende.
Foto zal ik ook binnenkort plaatsen, van de vorderingen  :)

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Re: Spiraal vraagje ??
hans kijk even bij mijn draadje bouwmodule baan.
ik ben nu bezig met mijn twee de spiraal
wel is waar heb ik er dan geen wissel in op elk nivo maar dat is toch niet moelijk
gewoon alle ringen in een keer zagen of in meerderekeren ik deed het zo met drie tegelijk dan alle gaten booren naturrlijk wel van te vooren goed kijken en meten waar de staanders moeten komen.
kijk maar even.
op de eerste pagina,s staan hoe ik het gedaan heb met meten zagen booren en zo ik heb dan ringen bij jou moet je een eerst een ring tekenen en dan daarna de wissel met het rechte stuk bv.

succes gr bas
Re: Spiraal vraagje ??
Hoi Hans,
Houd ook rekening met of het een twee-sporige of enkel-sporige railspiraal wordt bij het gebruik van een wissel ergens 'in het midden'. Dat bedoel je toch met die aftakking?
Dit ivm het beveiligen van het treinverkeer wat weer moet ''oversteken'' bij terugkomst naar de binnenste railspiraal. Misschien heb je hieraan wel bewust gedacht, beschouw mijn reactie dan maar als niet ingezonden.

MVG
Seb
Re: Spiraal vraagje ??
Jongens bedankt...mijn fout, ik heb over aftakkingen e.d al veel info via dit draadje gekregen
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14209.new;topicseen#new

Keerlus vraag veranderde een beetje in een spiraal-vraag..zodoende  :lol:

Mijn enige vraag was feitelijk wat de ruimte is bij de eerste overlapping, dus meer puur over het afstellen.

Waardeer jullie inzet zeer, begrijp me niet verkeerd  :)

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: DB bas op zaterdag 28 februari 2009, 10:39:22
hans kijk even bij mijn draadje bouwmodule baan.
ik ben nu bezig met mijn twee de spiraal
wel is waar heb ik er dan geen wissel in op elk nivo maar dat is toch niet moelijk
gewoon alle ringen in een keer zagen of in meerderekeren ik deed het zo met drie tegelijk dan alle gaten booren naturrlijk wel van te vooren goed kijken en meten waar de staanders moeten komen.
kijk maar even.
op de eerste pagina,s staan hoe ik het gedaan heb met meten zagen booren en zo ik heb dan ringen bij jou moet je een eerst een ring tekenen en dan daarna de wissel met het rechte stuk bv.

succes gr bas

Kan je draadje nog niet vinden ??

Hans  :)
Re: Spiraal vraagje ??
Re: Spiraal vraagje ??
Zo te zien heeft de eerste overlapping (spiraal) ongeveer 10CM.

Lijkt me een aardige richtlijn.

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
hoi hans blijkbaar heb je het draadje gevonden.

ik gebruik zelf de maximale afstand dat wil zegen dat de pantograven net vrij zijn verder zorg ik er voor de de onderkant van de houten ring vlak is dus geen uitstekende schroeven.
indien dat de pantograaf toch hoger zou komen vangt het hout deze op maar tot nu toe heb ik daar geen problemen mee gehad.
verder is de eerste ring belangrijk deze bepaalt een grootdeel van de rest van het verloop.
ik denk dat je met c rail zo tussen de 9 en de 10 cm goed zit elke cm is er een he.

nou succes en groetjes bas die ook aan de spiraal verder gaat
Re: Spiraal vraagje ??
in het kader meten is weten 9.5cm bij bas k rail met 9mm bedding
Re: Spiraal vraagje ??
Bedankt en jij ook succes, als ik wat verder ben zal ik nog een foto plaatsen van mijn resultaat.

Hans  :wink:
Re: Spiraal vraagje ??
Heb even snel een proefopstelling gemaakt..hiervan een foto alvast:
Heeft dadelijk meer draadeinden e.d uiteraad. (zie gaatjes)

Bij de deur links komt een grote doorzichtig kunstof-raam, zodat je alles goed kunt zien !! (onderste foto)

Alles moet nog afgesteld worden, eerste foto heb ik een opening gelaten voor het begin (verzonken)
Het is dus puur om alvast een idee te geven  :wink:

foto-1





Oeps, sorry Johan...zo beter  :)

Hans  :)

edit Johan: foto's in linkjes veranderd omdat ze te groot zijn.  max toegestande grote is 800x600zijn
Re: Spiraal vraagje ??
Hallo Hans,

Dat ziet er al gelikt uit :lol:, hoe dik is het hout en de draadeindes die je gebruikt hebt, welke maten heb je aan gehouden.

Ik stel deze vragen omdat ik zelf in mijn baanplan ook een railspiraal heb en die nog moet maken maar weet nog niet precies hoe ik dit moet doen.


Succes met de verdere bouw.

Groeten Piwie.
Re: Spiraal vraagje ??
Dank U  :)

Multiplex 5mm en draadeinden 6...hoe zeggen ze dat M6 geloof ik  :lol:

Maten ongeveer van Riny:
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Spiraal%20H0.pdf

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Hallo Hans,

Ja de tekeningen van Riny heb ik ook al gezien, denk dat ik daar ook gebruik van ga maken.

Groeten Piwie.
Re: Spiraal vraagje ??
Vraag me alleen nog af ...hoe het juiste percentage af te stellen.

Percentage is dus geen graden ????

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2018

offline
Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: Hansje op zondag 01 maart 2009, 15:39:48
Vraag me alleen nog af ...hoe het juiste percentage af te stellen.

Percentage is dus geen graden ????

Hans.

Hans,

Nee, percentage wil zeggen: per meter hoeveel het stijgt (of daalt). 3% aanhouden, wil dus zeggen dat over een meter rails, er 3 centimeter aan hoogteverschil gewonnen is..

Groet,
Leendert
Re: Spiraal vraagje ??
Wordt al duidelijker...bedankt  :)

Bij de eerste overlapping moet er 10CM tussen zitten...dat delen door het aantal draadeinden, of is dit te simpel gedacht ??
Dan zou het elke keer (van draadeinde naar draadeinde) ongeveer dik 1CM moeten oplopen.

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Erik Baas
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Dat hangt van de rails af: een complete cirkel van 12 stuks 24130 geeft een rijlengte van 2,26 m; bij een max. stijging van 3% kom je dan uit op 68mm.
Voor 12 rails 24230 krijg je 2,45 m resp. 73,5 mm.
Re: Spiraal vraagje ??
Dus in mijn geval, loopt het per draadeinden gemiddeld 7CM op.

Dan heb ik enigzins een houvast i.v.m het afstellen.

Bedankt  :wink:

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Foutje, met zeg maar 8 acht draadeinden...loopt het per draadeinde 1CM op.

Hans  :)
Re: Spiraal vraagje ??
Erik Baas
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Maar... dan kom je per cirkel dus op 8 cm, is dat wel genoeg ? Houtdikte+railhoogte+treinhoogte plus een beetje speling, dat wordt krap (denk ik)...
Re: Spiraal vraagje ??
Je hebt gelijk...zal zeker iets ruimer worden.

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??


Schiet al op...lijkt wel een bouwput  :)
Links achter zie je de opening waar de spiraal begint en invalt.

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Bouwput of niet....het ziet er heel goed uit Hans. Hou wel van bouwputten, zeker op de treinbaan. Ik blijf het hier volgen want ik moet er ook nog aan geloven. :(........... :)
(Ik heb nog nooit een railspiraal gebouwd voor mijn treinbaan....wel eentje gemaakt voor het faller carsysteem, 6 lussen met een tussentijdse aftakking)

Succes met je verdere werkzaamheden. Kom maar op met de fotos  :)

MVG
Seb
Re: Spiraal vraagje ??
Hoi Seb...het is voor mij ook totaal nieuw om zoiets te bouwen, maar tot nu toe mag ik niet mopperen, het past allemaal zeer redelijk.

Bedankt, en ik hou jullie op de hoogte  :)

Ben momenteel bezig isolatie aan te brengen op de spiraal-delen...van dat blauwe schuim, is eigenlijk voor onder laminaat geloof ik....3mm dik. (20 stuks 25 euro bij de bouwmarkt)

Hans.

Re: Spiraal vraagje ??
Foto met demping....geluiddempende parketondervloer >> 11DB >> 3mm

Blauwe kleur, met kleine gaatjes...10 vierkante meter voor zo'n 25 euro.



Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
verdo..... het ei van columbus..........en maar 3mm......
Je brengt me op ideeen zeg  :D :D :D

Seb
Re: Spiraal vraagje ??
Stofvrij...vochtongevoelig, wat wil een mens nog meer  :lol:

Lijm die ik gebruik is >> POLYSTYREENSCHUIMLIJM...heel dun laagje is al genoeg  :)

Zit alleen nog met een afstel vraag...betreffende PERCENTAGE en GRADEN, of is dit hetzelfde ??
Hoe controleer ik het met een soort waterpas ??


Op het moment klimt hij per draadeind 1.5 CM omhoog, zie foto.


Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spiraal vraagje ??
Voor het stijgingspercentage ben ik op mijn gevoel afgegaan. Na 360 graden heb ik de hoogte van 8cm aangehouden (krail) En heb in het begin minder stijging aangehouden en op gevoel de moertjes bijgedraaid. En al snel was ik tevreden en komt elke loc boven en beneden.

zie het resultaat.


Kun je de tafel nog aanpassen zodat je in de spiraal kunt staan? is wel erg handig bij het werken.
Re: Spiraal vraagje ??
Hoi Hans,

Er is zelfs een waterpasje waarop graden staan aangegeven. Kijk eens op de site van modelspoorho.nl ...anders in Google intypen.
Dat is die site van Riny. Staan zoveel tips op. Er is een PDF bestand dat helemaal gaat over de spiraal bouw. Er staan ook fotos op met oa dat genoemde waterpasje.
Klik op 'downloads' en halverwege staat HO spiraal. Schitterende gegevens.

Inderdaad dacht ik ook al wat schienenbus dacht. Zorg dat je van binnen uit er bij kan als alles dicht is straks. Dat houten kruis zal weg moeten denk ik. (Constructie aanpassen) Misschien ook leuk om de spiraal aan de zijkant open te houden zodat het te bewonderen blijft door de toeschouwers...een soort kijkdoos. Op die site die ik je eerder gaf staat wat ik bedoel.

MVG  :)
Seb
Re: Spiraal vraagje ??
Erik Baas
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: Hansje op donderdag 05 maart 2009, 09:04:37PERCENTAGE en GRADEN, of is dit hetzelfde ??

Nee, dat is niet hetzelfde, en er is ook geen simpele manier om het om te rekenen.

1% = 0,57°
2% =  1,15°
3% =  1,72°
4% =  2,29°
5% =  2,86°
6% =  3,43°
7% =  4°
8% =  4,57°
9% =  5,14°
10% =  5,71°
(...)
100% =  45°
Re: Spiraal vraagje ??
daanknoben
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: Erik Baas op donderdag 05 maart 2009, 14:19:53
Citaat van: Hansje op donderdag 05 maart 2009, 09:04:37PERCENTAGE en GRADEN, of is dit hetzelfde ??

Nee, dat is niet hetzelfde, en er is ook geen simpele manier om het om te rekenen.

Dat valt toch wel mee dat dat moeilijk uit te rekenen is?

1% is 1cm stijging per 100cm lengte.
100% is 100cm stijging per 100cm lengte.
100% komt overeen met 45 graden!
dus elke % stijging komt overeen met een hoek van 0,45 graad.

max stijging is ongeveer 3,5% in modelwereld dus das een hoek van ca 1-2 graden.

maarja in graden werken is in de praktijk lastig, dus je kunt het beste gewoon uitgaan van procenten. En dat komt overeen met het aantal cm stijging per strekkende meter.

Suc6

Edit: verdorie, je was me net voor :P. En bij nader inzien ga ik tekort door de bocht omdat het verloop niet lineair is. Vergeet mijn berekening maar:P
Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: Erik Baas op donderdag 05 maart 2009, 14:19:53
Citaat van: Hansje op donderdag 05 maart 2009, 09:04:37PERCENTAGE en GRADEN, of is dit hetzelfde ??

Nee, dat is niet hetzelfde, en er is ook geen simpele manier om het om te rekenen.

1% = 0,57°
2% =  1,15°
3% =  1,72°
4% =  2,29°
5% =  2,86°
6% =  3,43°
7% =  4°
8% =  4,57°
9% =  5,14°
10% =  5,71°
(...)
100% =  45°

Er is wél een simpele manier (nou ja, simpel), althans met één formule op te vangen:
hoek in graden = arctan (hoek in honderdsten).

Dus een hoek van 1% = 0,01 (in honderdsten weergegeven). Bereken met een wetenschappelijke rekenmachine de arctangens hiervan en de hoek in graden rolt eruit. Dit kan zelfs met de windows calculator in wetenschappelijke modus:
Voer het percentage in (dus in honderdsten), klik op het hokje "INV" en vervolgens op "tan". De machine doet de rest.

Groet,
Ronald
Re: Spiraal vraagje ??
Erik Baas
gast

Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: rorail op donderdag 05 maart 2009, 16:28:54
Dus een hoek van 1% = 0,01 (in honderdsten weergegeven). Bereken met een wetenschappelijke rekenmachine de arctangens hiervan en de hoek in graden rolt eruit. Dit kan zelfs met de windows calculator in wetenschappelijke modus:
Voer het percentage in (dus in honderdsten), klik op het hokje "INV" en vervolgens op "tan". De machine doet de rest.

Voor jou en mij misschien gesneden koek, maar "simpel" is het - voor de meeste mensen - beslist niet.
Re: Spiraal vraagje ??
Stof tot nadenken noem ik dit...allemaal bedankt voor jullie hulp, kijken wat ik er mee kan  :)

Hoop dat ik het midden nog makkelijk kan aanpassen, om het volledig open te houden.

Ik ben van plan 1 kant (bij de deuringang) open te houden, met kunststof-glas..noemen ze dat plexiglas of zoiets.

Als ik deze makkelijk kan verwijderen (kunststof raam) , kan ik toch altijd nog makkelijk bij mijn spiraal komen...zonder dat kruis weg te halen ??
Of is dat een must ??
Ik heb rechtsachter (zie foto) ook nog een gat waar ik in kan staan trouwens !!!!

O ja, als je het eerste onderste spiraal-gedeelte goed hebt afgesteld tot de eerste overlapping...dan kan je toch daarna dezelfde afstand tussen de plaatdelen houden, kan je me nog volgen  :lol:

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: Erik Baas op donderdag 05 maart 2009, 16:38:14
Citaat van: rorail op donderdag 05 maart 2009, 16:28:54
Dus een hoek van 1% = 0,01 (in honderdsten weergegeven). Bereken met een wetenschappelijke rekenmachine de arctangens hiervan en de hoek in graden rolt eruit. Dit kan zelfs met de windows calculator in wetenschappelijke modus:
Voer het percentage in (dus in honderdsten), klik op het hokje "INV" en vervolgens op "tan". De machine doet de rest.

Voor jou en mij misschien gesneden koek, maar "simpel" is het - voor de meeste mensen - beslist niet.
Daarom gaf ik dit al aan:
Citaat van: rorail op donderdag 05 maart 2009, 16:28:54
(nou ja, simpel)
Wat ik vooral bedoelde was dat er een formule bestaat om het uit te rekenen. :P

Groet,
Ronald
Re: Spiraal vraagje ??
hoi even een paar foto,s uit de oude doos van bas van de spiraal.

als men goed kijkt ziet men de ruimte in de spiraal deze is zeer handig voor het schoon houden van de rails en vele andere klussen



groetjes bas
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: Erik Baas op donderdag 05 maart 2009, 16:38:14
Citaat van: rorail op donderdag 05 maart 2009, 16:28:54
Dus een hoek van 1% = 0,01 (in honderdsten weergegeven). Bereken met een wetenschappelijke rekenmachine de arctangens hiervan en de hoek in graden rolt eruit. Dit kan zelfs met de windows calculator in wetenschappelijke modus:
Voer het percentage in (dus in honderdsten), klik op het hokje "INV" en vervolgens op "tan". De machine doet de rest.

Voor jou en mij misschien gesneden koek, maar "simpel" is het - voor de meeste mensen - beslist niet.

Koop gewoon een digitale waterpas, dat ding kan zowel in graden als in procenten, de hellingshoek weergeven !

Gekocht voor rond de 20 euro als ik mij niet vergis ...


groeten,
Kris
Re: Spiraal vraagje ??
hoi kris
das een mooi speeltje
Re: Spiraal vraagje ??
Gave spiraal Bas...ben de zaak al aan het verbouwen om mijn kruis weg te werken  :lol:

Mooi ding Kris...duur ??...sorry, zie het al... prijs staat er onder  :)
Zie ze alleen rond de vijftig euro en duurder, beetje zonde van de centen.
Waar heb jij hem gekocht Kris ??

Als je 360 graden van je spiraal goed hebt staan, dan is de rest van de spiraal een koud kunstje..gewoon overal dezelfde afstand aanhouden.

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Spiraal vraagje ??
Ik had die niet alleen nodig voor m'n railspiraal, ik heb nogal wat stukken spoor die her en der "stijgen en dalen" ...
(en verder ben ik nogal een doe-het-zelver op allerlei vlak, dus dat ding is voor mij echt geen verloren geld)
Ik woon in de omgeving van Antwerpen, iemand die dus tegen de Belgische grens aan woont, kan het ding
altijd wel eens lenen van mij voor een weekje ofzo :-)

Ik ben even op Ebay gaan zoeken, en moet zeggen dat die dingen inderdaad serieus in prijs gestegen zijn !
Hier heb je er eentje

groeten,
Kris
Re: Spiraal vraagje ??
Ik woon vlak bij Tilburg, via Goirle en Poppel ben ik zo in de buurt  :)

Het is toch niet echt naast de deur, bedankt voor je aanbod Kris   :wink:

Onderaan die pagina staat er 1 voor zo'n 30 euro !!

Hans.
Re: Spiraal vraagje ??
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Spiraal vraagje ??
toch nog een goedkopere gevonden :-)

25 euro ...
Klik hier
Re: Spiraal vraagje ??
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 07 maart 2009, 20:34:29
toch nog een goedkopere gevonden :-)

25 euro ...
Klik hier

Dat is wel een joekel zeg  :lol:

Komt verzend bij uiteraard, dus toch nog prijzig..ben een HOLLANDER :)

Hans.