Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Tilly's modelbaanproject: Bouw station D (update 06-12-2025)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re:Tilly?s modelbaanproject: Rij mee in HaDeeee!

met de trein was U er al(lang) geweest !

ik dacht dat Nederlanders tegen een grapje konden,....zal schijnbaar mening moeten herzien ! !t waren trouwens niet eens vulgaire(verre van..)opmerking

werd iets gezegd van een dokter en een fiets, werden zelf geen woorden geplaatst die aanstoot konden geven tot :-(, heb hier trouwens al heel andere dingen gelezen ! :O

Groeten Peter ;)
komaan, jongens...  speelkwartiertje is voorbij.  Back on track ;-)

Een prachtig filmpje, om opnieuw en opnieuw te bekijken en telkens nog wat extra te ontdekken onderweg.

Dani
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Citaat van: Tilly op dinsdag 26 juli 2011, 20:20:49

De produktielijn voor het maken van slanke bogen loopt trouwens ook op volle toeren (één bocht per dag :D)

Groetjes, John

John, naast al je ellende met de spookmeldingen  ;) ben ik wel benieuwd hoe je productie proces loopt?
Het is inderdaad alweer even geleden dat we daar wat van gezien hebben. Heb je al een mooie lange bocht geprobeerd john? Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Na het filmpje moet ook dit er mooi uit gaan zien.

Groet Sebas
Re:Tilly?s modelbaanproject: Verder met de bouw van gebied EF
Hallo allemaal,

dankzij het mooie weer hebben we gisteren en vandaag lekker kunnen klussen. Ipv te beginnen met de bouw van het station, heb ik ervoor gekozen om te beginnen met het heuvelachtige gedeelte aan de rechterzijde. Ik sta namelijk echt te popelen om met gips en zo aan de slag te gaan.

De bouw van dit gebied gaat wel afwijken van het plan. In het plan stond een zogenaamd "passeerspoor" ingepland boven de spiraal maar in de praktijk bleek dat ik daardoor te weinig ruimte overhield voor een mooi dal. Daarom heb ik ervoor gekozen om de laatste halve wending van de spiraal van de zijlijn te verwijderen en aan te passen. Hier eerst een foto na verwijdering:

En dan hier een foto met de nieuwe aangepaste wending gemonteerd:

Op het brede gedeelte aan de linkerzijde komt dus een verdekt "passeerspoor". (Is dit trouwens de juiste benaming?)
De bedoeling hiervan is om wachttijden van treinen die komen uit het schaduwstation te voorkomen. Het mooie hiervan is dan met alleen twee handgeschakelde wissels nodig heeft.

Voordat dit passeerspoor gemaakt kon worden moest er eerst een constructie gemaakt worden die straks het dal gaat dragen:

Twee stevige balkjes van 70 x 42mm zullen straks deze taak op zich gaan nemen.

Daarna kon het passeerspoor geplaatst worden met een keerlus die straks ook verdekt opgesteld zal staan. Op foto ziet dit er zo uit:

En dan nog een overzichts foto:

Het lijkt erop dat er weinig gebeurd is maar schijn bedriegt, dit was echt gigantisch veel werk! Morgen de rails leggen en dan kunnen we weer verder naar boven. Op naar het hoogste punt ;)

Groetjes, John

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo John,

Wat een gigantische construktie is dit toch, ook deze uitbreding is weer 100% voor elkaar.

Ik vind eigenlijk wel dat je hard gaat  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Dat ziet er weer strak uit!! En word je niet helemaal gek van het draaien aan die moeren?? Na 2 moeren ben ik dat draaien al helemaal zat.. Of heb je een tip om dat sneller te doen?? Aangezien jij er nogal wat moeren in hebt zitten! ;)

Groet Sebas
Hoi,

Ziet er zoals gewoonlijk  pico bello uit. Het is een tijdrovend klusje.

Sebas,

Ik heb het toen met mijn boormachine gedaan. De ene kant in de boor en de moer houd je met een tangetje vast.

Ga zo door,

Met vriendelijke groet

Leon
Hoi,

Ben erg benieuwd hoe de eerste scenery er straks uit gaat zien...
(overigens heb ik daar wel vertrouwen in  :))
Kan me goed voorstellen dat je zin hebt om daar mee aan de slag te gaan!

Groet,
PJ
Citaat van: Tilly op zaterdag 15 oktober 2011, 19:03:59
Ik sta namelijk echt te popelen om met gips en zo aan de slag te gaan.

Hallo John

We hopen voor je dat als je al je gips er in hebt dan er ook nog zo over denkt.Met jouw oppervlakte is het een heidens karwei en geeft een hoop rommel tenminste bij ons zit er aardig wat in en gaf aardig wat rommel  :mrgreen: .We zijn benieuwd naar je eerste bevindingen en resultaten.  ;)

Harald & Alex
Hi John,

Nu ben ik toch benieuwd hoe je die zijlijn daar gaat leggen. Nu lijkt hij aan dr andere zijde uit detunnel te komen.

Maar verder weer super mooi werk.

Gr. Daan
John,

wil me nergens mee bemoeien natuurlijk :roll:, maar gezien je spiralen, zullen het eerder bergen worden als heuvels.

Denk dat klooien met gips een hoop geklieder wordt, en bovendien gaat het een "TON" wegen :thumbdown:. Of piepschuim in combi met pur ;)

M.i. beter met (kippe)gaas en papier mache aan de slag, zei de gek die 1 x een berg heeft gemaakt voor een winkelier's etalage :? ;)

Mvg Gert
Wij gebruiken hiervoor vliegengaas op een rol die kan je bij de praxis krijgen en dan daar direct gips op.Als je het gips goed aanmaakt dan aanbrengen dan dient het vliegengaas direct als wapening.Er hoeft ook geen dikke laag op.Wel moet je met houten schotten die je in model zaagt van de te maken berg aan de gang.

Ieder heeft zo zijn eigen methode.Dat vliegengaas is handig omdat de openingen heel klein zijn en er dus niet veel op hoeft om de boel af te dichten en je drukt het gips er door en dan is het dus stevig genoeg.Accenten kun je er altijd nog met een tweede laag gips in maken.Maar inderdaad dan gaat het gewicht ook omhoog.

Harald & Alex
Speciale Gast

Sr Trdl

Citaat van: Tilly op zaterdag 15 oktober 2011, 19:03:59
Het lijkt erop dat er weinig gebeurd is maar schijn bedriegt, dit was echt gigantisch veel werk!

Dat is volgens mij erg typisch voor onze hobby. :D

Het ziet er in ieder geval heel goed en degelijk uit. :thumbup:

Groetjes,

Rutger
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Citaat van: wimdekker op woensdag 12 oktober 2011, 22:35:20

ben ik wel benieuwd hoe je productie proces loopt?

Hoi Wim,

er liggen 60 bochten klaar maar dit is iets voor later.

Citaat van: Sebas op donderdag 13 oktober 2011, 13:40:27

Heb je al een mooie lange bocht geprobeerd john?

Hoi Sebas,

Zie hier ;)

Citaat van: Sebas op zaterdag 15 oktober 2011, 19:13:58

En word je niet helemaal gek van het draaien aan die moeren?? Na 2 moeren ben ik dat draaien al helemaal zat.. Of heb je een tip om dat sneller te doen?? Aangezien jij er nogal wat moeren in hebt zitten! ;)

Sebas,

valt nu wel mee maar ondanks enkele goede tips hier op het forum doe ik het gewoon met de hand.

Citaat van: Daan op zaterdag 15 oktober 2011, 21:27:17

Nu ben ik toch benieuwd hoe je die zijlijn daar gaat leggen. Nu lijkt hij aan dr andere zijde uit detunnel te komen.

Hoi Daan,

ik neem hierover nog contact met je op.

Betreffende het gips, ik weet nog niet precies hoe ik het ga doen, het wordt ook de eerst keer ;)

Groetjes en allemaal weer bedankt voor jullie reacties, John

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

Hallo John,

Dat ziet er weer goed uit :)
Je bent weer mooi verder gegaan.
En je ziet echt wel dat je iets hebt gedaan hoor ;)

Mvg
Falco
Hoi John.
Heerlijk hè om nog aanpassingen op het allerlaatste moment te kunnen uitvoeren?!
Maar zo te zien gaat dat uitstekend en is de hele constructie ook weer goed te demonteren, ook het nieuw ingepaste gedeelte past weer alsof het niet anders geweest is.
Geweldig vooruitzicht om binnenkort met de eerste scenery te kunnen gaan beginnen, je zou al eens wat kleine proefstukjes kunnen maken om te zien of je wilt "kliederen" met gips, hydrofiber, papier maché of nog weer iets anders.

Veel succes en plezier met deze nieuwe fase.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Ik denk dat het halve forum staat te popelen totdat jij met gips aan de slag gaat :P.

Met vriendelijke groet,
Dennis
hallo john,

ik ben benieuwd hoe en wat, het gaat zijn als er bergen enzo op je baan komen.

groeten en succes peter(ke33)
Hoi John,

Wat betreft je spiralen, wat voor een hout heb je daarvoor gebruikt? Het zal geen 8mm mdf zijn of wel?

Groet,

Tom
Heren,

het is nog niet zover dat het kliederen met gips kan beginnen. Eerst moeten alle sporen van dit gebied perfect liggen en er moeten nog allerlei bruggen gemaakt/gekocht gaan worden. Welke? Geen idee :?

Tom,

als basisplaat maak ik gebruik van 18mm multiplex, alle trajecten worden gebouwd met 9mm mulitiplex.

Vandaag weer het nodige gedaan maar niet interessant genoeg om er foto's van te maken. Ik stel jullie geduld dus weer op de proef :D

Groetjes, John
Hallo John,

Dit is en blijft toch echt een hele imposante baan, wat een geweldige constructie toch weer, een hele goede indruk van de grote van de baan krijg je pas na het zien van de film, echt super!

Mvg Rene
Citaat van: Tilly op zondag 16 oktober 2011, 19:01:22

........ en er moeten nog allerlei bruggen gemaakt/gekocht gaan worden. Welke? Geen idee :?

Ik heb een goed idee: klik. :)

Gr, Ben.
Zeker een wisselstroombrug Ben. :D
Citaat van: Spoorman op zondag 16 oktober 2011, 20:18:06

Ben,

kun je echt met niets beters komen :D

Groetjes, John
Hoi John,

Ik heb eens zitten denken over die bruggen, ik heb nl bij mijn leverancier prachtige bruggen gezien van het merk Hack, dit is geen plastic. Nu kan ik hier wel tig foto`s gaan plaatsen maar zou zeggen kilk is op onderstaande link.

http://www.oude-station.nl/hack_bruggen.htm

of Hack website zelf, is duits.

http://www.hack-bruecken.eu/

Geeft een aardig idee zo wat er te koop is, ze zijn niet goedkoop maar wel veeeeeeeeel mooier dan de marklin plastic bruggen, die je ook natuurlijk netjes kan verouderen, dat wel.  :D

Suc6 met de zoektocht.

Groet,
Erik

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Erik,

bedankt voor deze link. Hier zitten erg mooie spullen tussen zeg! Ik wilde tzt zoiets zelf gaan maken van messing, maar dan ben je net zo duur uit, alleen al aan profielen.

Roy
Hi John,

Wat betreft die bruggen. Ik zou gaan voor zelfbouw.

Van styreen kun je ontzettend veel dingen maken. Het merk Evergreen levert honderden verschillende, U, H , I, L profielen, buizen, pijpen, platen. En styreen werkt super fijn als bouwmateriaal, en het is licht en toch stevig.

En er zijn verschillende websites, emt erg goede bouwtekeningen zoals:

klik 1

En ik denk als je gaat googlen op bepaalde bruggen, dat er nog heel veel tekeniningen beschikbaar zijn.

Groeten,

Daan
Citaat van: Tilly op zondag 16 oktober 2011, 23:01:57
Citaat van: Spoorman op zondag 16 oktober 2011, 20:18:06

kun je echt met niets beters komen :D

Effe niet. Vond dit idee al heel wat en geschikt voor pukorail.

Gr, Ben.
Heren,

bedankt voor de links van de bruggen. De site van http://www.hack-bruecken.eu/ kon ik al naar aanleiding van een tip van Johan (Brunigbahn).

Vandaag nog even wat geklust maar op de foto's moeten jullie nog even wachten. Het is nu een hoop pas en meetwerk maar aankomend weekend hoop ik weer een mooie update te kunnen plaatsen.

Er moesten ook enkele draadeinden afgezaagd worden en in het verleden heb ik enkele ingekort met een slijpschijf. Dit was echter geen succes ivm vonken en vuil die alle kanten op sprongen. Vandaar dat ik gisteren voor ?30,- een schrobzaag gekocht heb en vandaag was de tijd om dit de testen. Dit werkt echt perfect en met zaagbladen van zo'n 20cm lang kom je overal makkelijk bij. Hier een foto:

Ik kan het dus iedereen aanraden!

Groetjes, John
John,

enkel voor je draadeinden gebruiken hé ?  8o 8o 8o

;)

Caponordtraveller - Steven
Voor zo'n klein bedrag een mooie investering!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Mooie aanwinst John!
En niet alleen handig om draadeinden in te korten :wink:
Het beste voor zo'n klus is een draadeindknipper, maar
die moet je maar nét hebben liggen . . .
Ik heb destijds bijna alle M10-draadeinden met een hand
ijzerzaag afgekort, wat een werk! Telkens alles afdekken
met plastic. Het plastic had ik zodanig vastgezet om het
draadeind dat er een 'berg' ontstond en op strategische
plekken in de 'dalen' enkele magneten neergelegd zodat
al het ijzer-zaagsel zich niet kan verspreiden.
Oja, het verdient aanbeveling om óm de magneten een
plastic zakje te doen, zodat het ijzer-zaagsel zich eenvoudig
laat verwijderen (ja ja, al doende leert men . . .)

Groeten,

Erik.
Voor draadeinden ?

Met zo'n apparaat zaagde ik voorheen hele zijkanten uit auto's  8o

Gr.

Ron

p.s. ik heb nog een loopbrug voor je, intresse ?  :D
  :idea2: jeetje, zo'n ding heb ik ook liggen., nooit aan gedacht om er draadeinden mee te zegen  8o
In de Bouw gebruiken wij hem ook veel, kan je echt wonderen mee verrichten,

Groet Arno

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Is ook fijn om de rollade mee te snijden vanavond!

Roy
Volgens mij wordt dit ook wel reciprozaag genoemd, waar ze kozijnen mee afzagen als ze gesloopt worden.....
Citaat van: Ron21 op woensdag 19 oktober 2011, 09:26:44

p.s. ik heb nog een loopbrug voor je, intresse ?  :D

Ron,

bedankt voor het aanbod maar ik zoek toch iets anders :D

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 18 oktober 2011, 22:26:10

Telkens alles afdekken met plastic. Het plastic had ik zodanig vastgezet om het draadeind dat er een 'berg' ontstond en op strategische plekken in de 'dalen' enkele magneten neergelegd zodat al het ijzer-zaagsel zich niet kan verspreiden.
Oja, het verdient aanbeveling om óm de magneten een plastic zakje te doen, zodat het ijzer-zaagsel zich eenvoudig
laat verwijderen (ja ja, al doende leert men . . .)

Erik,

goeie tip!

Citaat van: RoWi op woensdag 19 oktober 2011, 11:38:15

Is ook fijn om de rollade mee te snijden vanavond!

Ook een goeie tip  :-)

Zo'n ding werkt echt perfect en is zeker het overwegen waard als je meerdere draadeinden moet doorzagen.

Groetjes, John
Hoi Tilly,

Ik heb een beetje door je topic gebladerd (Heb niet alles kunnen bekijken  :P),
maar mijn hemel wat een baan.
Vond het ook erg leuk om die projecten te lezen.
Vooral die bochten. Is een hoop doorzettingsvermogen voor nodig.
Ik had het allang opgegeven.

Groetjes Frank
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw van gebied EF(update 21-10-2011)
Hoi Frank,

bedankt voor het compliment :thumbup:

De afgelopen week weer wat kunnen klussen en zoals beloofd hier een update.

Om het voor jullie duidelijk te houden, hier eerst het totale baanplan:

Momenteel ben ik dus bezig aan de rechterkant. Hier een uitvergroting van dit gebied(EF):

Het "passeerspoor", wat dient om wachttijden vanuit het schaduwstation te voorkomen, is op het aansluiten van de draden na helemaal klaar. Op bovenstaande tekening is dit getekend in de kleur oranje en als zijn de "verdekt". Hier een close-up:

Van hieruit stijgt het spoor verder en via een verdekte 180 gradenboog zien de treinen eindelijk het daglicht(blauw getekend spoor). Hier weer een foto:

De treinen klimmen verder via een nog te maken brug(2) die een dal zal overspannen:

Daarna verdwijnt het spoor weer in een berg. Hier zijn de sporen netjes boven elkaar gelegd zodat straks alles goed bereikbaar blijft:

Morgen hoop ik van hieruit verder te bouwen.

Zoals jullie zien zijn alle verdekte sporen voorzien van een "afdak". Dit dient ter bescherming van de sporen tijdens het maken van de scenery en dient tegelijkertijd als basis voor het landschap. Hier nog een close-up van het afdak van het dubbelspoor:

Tot slot nog een foto van op afstand:

Morgen weer verder.

Groetjes, John
Hoi John,

Ook dit pak je weer lekker aan! We hebben er bijna 90 pagina's op moeten wachten, maar ik heb het gevoel dat het zichtbare gedeelte nu echt in zicht komt. Het zal wat zijn, als we na de winter een filmpje van je zien met alle sporen gereed en al die rijdende treinen!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Fan vanaf mijn geboorte

Hoi John,

Nu wordt het eindlijk tijd om van de tot nu toe technische baan een baan met scenery te maken. Het is soms wel jammer, dat er dan zo veel spoor uit het zicht verdwijnt, maar voor een mooie afwisselende baan is het denk ik wel noodzakelijk.

Ik blijf dit topic met veel interesse volgen.

Groet,
Bert
Hoi Dennis,

zo'n vaart zal het hoogstwaarschijnlijk niet lopen.

Bert,

ja, dat blijft een lastig verhaal. Zoveel treinen en dan verdwijnt er zoveel ondergronds :?

Mijn gevoel zegt toch dat dit de beste keuze is, een overladen zichtbaar gedeelte gaat ook vervelen.
Qua scenery kun je in ieder geval met zo'n plan je hele ei kwijt en trouwens blijft op de meeste plaatsen het ondergrondse treinverkeer toch zichtbaar. De toekomst zal moeten uitwijzen in hoeverre deze aanpak de juiste is.

Zoals jullie zien ben ik er lekker vroeg uit dus klussen maar :)

Groetjes, John
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Wat een mooie update weer John.

Het idee om hout aan de bovenkant te plaatsen voor scenery is slim bedacht, zo maak je optimaal gebruik van de draadeinden.

In de overzicht foto is goed te zien hoeveel hout er al inzit en dan ben je er nog niet  :O :O

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Hoi John,

Wat een prachtig bouwwerk is het toch en ook zeer goed doordacht. :thumbup:, en inderdaad wat zit er een partij geld aan hout en draadeinden in.
Dat laatste moet ook wel met die ruimte die je hebt, ik wou dat ik dat had. Als je nagaat wat er nog allemaal moet worden gedaan voor de eerste scenery plaatsjes zijn we denk ik de kerst wel voorbij  :D en misschien nog wel 90 pagina`s, lol.
Ben eigenlijk zeer benieuwd hoe je straks te werk gaat met het ballasten van de sporen, zelf bouwen van je bruggen etc. Ik blijf met veel plezier je draadje volgen de komende maanden, als het technisch wordt haak ik af dat weet je maar als het gaat om scenery ben ik er weer.
Veel succes met de baan John.

Groet,
Erik
hallo john,

das weer een flinke update van je baan,het word altijd maar mooier.ik kijk ook al zoals vele andere uit naar je bruggen,ik probeer zoveel mogelijk te volgen.

groeten en succes peter(ke33)
Hoi John,

Tot nu toe vind ik dit al een fantastisch bouwwerk, ik ben zeer benieuwd wat het met de scenery gaat worden, zal ongetwijfeld prachtig worden. Ben benieuwd hoe je het aan gaat pakken, kunnen we weer een hoop van leren. Ga je ook met aluminium gaas werken met gips? Ik ben nu nog niet zo ver maar in mijn oude baan gebruikte ik dat en was er zeer tevreden over. Ik wacht in spanning af op de volgende update van jouw baan.

groetjes Martin.
Hallo John,

Je bent weer voortvarend verder gegaan, je update is duidelijk.
Vind je oplossing van je lokdepot beter als hij in het begin was.
Een in en uitgang dat is echter, het is een compromis maar toch. :thumbup:

vr.gr. Günther.
Hallo John,

Wat een mega bouwwerk als je zo je sporen ziet. Wat zal het prachtig worden als je het zichtbare gedeelte gaat bouwen. Maar eerst zal je nog de nodige aansluitingen moeten maken en dat zal nog wel de nodige testrondjes gereden moeten worden.
Ik wacht met spanning af..... ;)

Groeten Ronald  :)