Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Waarde van TEE Ram 'Edelweis'

Gestart door VincentKloeg woensdag 18 oktober 2006, 17:28:27

VincentKloeg
gast

Ik ben erg benieuwd naar de waarde van de TEE Ram 'Edelweis' in goede staat zonder OVP?

Wie kan mij een indicatie geven?

Bedankt alvast! Vincent
Re: Waarde van TEE Ram 'Edelweis'

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

Op marktplaats zie ik ze voor 130 tot 160 Euro voorbij komen.
He, Vincent, toch niet stiekum gaan dieselen he? :mrgreen:
Kan je aangeven over welke versie je het hebt? Voor zover ik weet zijn er 4 verschillende versies uitgebracht.

Dirk
De versie? Geen idee! Hij is er nog niet, maar wellicht arriveert die binnen enkele dagen.
Er zit een appart verhaal achter.

Ns tijdperk V

Er is dus nog geen artikelnummer bekend??
en wat is het aparte verhaal dan?
Lol...ik zou ook het verhaal erachter wel is willen weten.... :D
Ik heb een verstrooide leraar Economie met de naam Edelman. Deze zeer vrolijke leraar heeft eigenlijk het hele jaar door dezelfde kleren aan en altijd spier-wit haar wat slordig zit. Alleen bij de OpenDag van de school in januari heeft hij nette kleren aan en zit z'n haar netjes gekamt. De dag erna, weer 100% Edelman.
Nu heeft meneer Edelman ook modeltreinen van Marklin en weet dat ook ik gek ben van modeltreinen en Marklin. Nog nooit bij hem gekeken, maar wat ik ervan begrijp is dat die een redelijke baan op zolder heeft met analoge besturing en treinen dat die voornamelijk de oudjes wel leuk vind.
Nu kwam hij afgelopen woensdag naar mij toe en vroeg: "Kan jij iets met een TEE?". Hoe bedoeld u? "Nou, ik heb thuis zo'n TEE Ram staan waarvan de motor in de soep ligt. Nu vind ik het zonde om dat te verkopen en heb ik liever dat die  naar een bekende gaat! Maar van buiten hele mooie trein, alleen moet er even naar de motor gekeken worden." Nouja, daar zei ik dus geen nee op. Dus nu wacht ik af.  8)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo Vincent,

ha leuk, kan je hem ophalen, en gelijk op zijn zolder kijken, maar goed de motor vervangen mag denk ik niet de grootste kostenpost zijn, in ieder geval zowie zo een leuke geste van dhr. Edelman.

met vriendelijke groet,

Walter
Citaat van: FreakEn hoe lang ligt die motor al in die soep ?. 

Geen idee jòh, maar daar maak ik me ook geen zorgen om.

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een motor repareer, vind het opzich wel leuk. En als ik er goede zorg aan besteed dan behoudt het treinstel z'n waarde. Is toch een mooi ding!
Zolang de tandwielen gebeuren maar niet ook in de soep liggen, het chassis kromgetrokken is en er geen soldeerbout op de kap is gevallen kan dit treinstel weer terug in dienst gesteld worden op korte termijn  8).
Hmm, zo te zien zal die er niet voor de vakantie hier zijn  :(.
Vincent, Is dat dan in soep met balletjes  :D
Vincent,
het zou leuk zijn als je hem a.s vrijdag al mee kon nemen hier naar toe. Je weet dat ik een aardige voorraad onderdelen heb, incl. 'tandwielen-gebeuren'. Het moet wel heel gek zijn als we die in de de soep gedraaide motor niet weer draaiend krijgen. Dat is ons al vaker gelukt he?  :D

groeten
Martin
Afgelopen vrijdag heb ik meneer Edelman niet meer gezien. Dus het leuke plan om er in de herstvakantie aan te werken kan niet doorgaan  :(.
Dus het zal even afwachten worden, ik denk nog minstens 2 weken.

Speciale Gast

Heey,

Ach he voornaamste is dat je het treinstel gewoon KRIJGT of niet? En ja wat maken dan die paar weekjes nog uit. Ok het zou mooier zijn als je ehm zo snel mogelijk zou hebben maar je begrijpt me wel denk ;).

Marcel
Hehe, we zullen het wel afwachten. Anders heb ik altijd nog de kerstvakantie om te knutselen. :)
Het heeft geen haast, als het éénmaal gerepareerd is zal die meer opgesteld staan dan rijden. Ik ben van stoomlocomotieven met strakke rijtuigen of boemelbakken erachter, lekker rondjes rijden, afkoppelen en omrangeren en over het depot karren enzo enzo enzo.

Dus bij deze: wie biedt op een mooie maar met een defecte motor zijnde TEE RAM zonder OVP. Hoogste bieder wint  8).
Hallo iedereen!

Vandaag is de TEE Edelweis van meneer Edelman aangekomen op Modelbaan Kloefeld. Het blijkt dat de hele trein (3 delig treinstel + extra tussenrijtuig) in OVP zit die beide in nieuwstaat zijn! Ongelofelijk.
De treinen zien er splinter nieuw uit. Geen krasjes, deukjes, putjes of vervaagde opschriften. Alles strak in de lak. Het bekende 'kromtrekken' van de rijtuigen is ook niet aan de hand, alles netjes recht en strak. De elektrische koppelingen zijn ook in goede staat, netzoals de vernuftige mechanische koppeling tussen de rijtuigen.
De motorwagen is helaas prut. Hier zal écht veel moeite in moeten worden gestoken om dit weer te laten rijden. Ondanks dat het motorrijtuig optisch perfect is, is het motorisch bagger. Veel onderdelen ontbreken.
Ik zal veel onderzoek moeten plegen en veel onderdelen moeten zoeken/zelf maken (wellicht?). Voor het einde van het jaar zal deze TEE Ram 'Edelweis' in ieder geval niet dienstvaardig zijn. Daar zullen nog heel wat maanden overheen gaan!

Wie kan mij de exploded view tekeningen verstrekken van Marklin. Dat zal het één en ander veel makkelijker maken om te achterhalen! Zie mijn profiel voor mijn e-mail adres (Hotmail gebruik ik het vaakst).

Bij deze richt ik ook een restauratiefonds op voor het opknappen van deze Marklin TEE Ram 'Edelweis'.  :wink: Wilt u iets doneren, dan kunt u contact opnemen met mij  8).

Een paar indrukken:

2 prachtige OVP's

De verlichting doet het nog van het stuurtstandrijtuig!

De 2 zitrijtuigen zijn er ook goed aan toe!

Het motorrijtuig. Wat een puinhoop! Een kleine blik op het aantal onderdelen vertelt al dat die ernstig incompleet is.

De 3 goede rijtuigen zullen de komende maanden op de boekenkast opgesteld worden.
Speciale Gast

Heey,

Nou zeker, op het 1ste gezicht ziet die er nog heel mooi uit. Jammer voor je dat de motor inmekaar zit.
Hoop dat je snel dat je in dat mooie oude ding nieuw leven kan "blazen" !
Succes der mee,

Marcel
Vincent de exploded vieuw van deze trein vind je op de Duitse Märklin site.
Heey bedankt. Dat wist ik niet. Had alleen de Nederlandse Marklin site uitgepluist (dacht dat die twe egelijk waren, nouja).
Heb gelijk ontdekt dat het schakelrelais compleet is, dat is wel een opluchting. De motor mist het ankertje en voor de rest is de verplichting verdwenen en de mechanische koppeling. Zonde, hoop dat het allemaal nog te verkrijgen is!
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 01 november 2006, 17:14:56
Heey bedankt. Dat wist ik niet. Had alleen de Nederlandse Marklin site uitgepluist (dacht dat die twe egelijk waren, nouja).
Heb gelijk ontdekt dat het schakelrelais compleet is, dat is wel een opluchting. De motor mist het ankertje en voor de rest is de verplichting verdwenen en de mechanische koppeling. Zonde, hoop dat het allemaal nog te verkrijgen is!

Verkrijgbaarheid is geen enkel probleem. je kunt hem ook ombouwen naar digital met de 60904 ombouwset.

Hallo,
Als je de exploded tekening van de nieuwe 34 serie neemt ,kan je alles aan tandwielen en dergelijke bestellen zelfs de interieurs, maar het volgende probleem kan aan de orde zijn dat het schakelrelais niet goed werkt waardoor er andere problemen ontstaan waardoor de reparatie prijs als een pijl omhoog schiet maar toch interessant voor reparatie.
Ja, maar dit topic is meer dan een jaar oud...
Sinds januari van dit jaar is de TEE waar het om gaat weer in perfecte condictie. Voorzien van een hoogvermogenmotor en Kuehn decoder. Het is zelfs zo dat de TEE begin volgend jaar (waarschijnlijk) een nieuwe eigenaar gaat krijgen die er wel 10 keer zo blij mee zal zijn als dat ik ermee ben.  :D :wink:

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

:mrgreen:
br41, weet jij van iets?

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.