Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Condensator

Gestart door Eddie E69 dinsdag 06 januari 2009, 20:34:17

Condensator
Eddie E69
gast

Condensator
Hallo Jongens,
toch maar even (weer) een condensator vraagje............... :shock:
Ik heb nog steeds problemen met m'n köfje 3680 (zie eerder draadje).

Een nieuwe decoder heeft niet geholpen, nu zat ik mij af te vragen of het bruin/gele condensator'tje (tussen de motor polen) mischien nodig is om het (gelijkstroom) motortje gelijkmatig op te laten starten? :?
Ik denk dan even aan een opstart-condensator van bv een wasmachine motor.

Wat ik merendeels op dit forum lees, is ontstoring het doel, maar ik twijfel..........
Een condensator slaat toch (tijdelijk) stroom op?

Helaas kan ik het niet uitproberen want mijn condensator'tje is (pootje afgebroken) ter ziele............. :(
Waar kan ik een ander aanschaffen, en welke waarde moet deze hebben?

Re: Condensator
Freak
gast

Hallo Eddie,

Dat condensatortje tussen de motorpolen is voor radioontstoring.
Een ander kun je aanschaffen bij een goede elektronicawinkel.

Mvg,
Peter
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Koop een keramische condensator van 1000 pico farad.
Dit zijn kleine bruine pilletjes met twee pootjes.
De waarde op de C moet 102 zijn.
102 = 10 met twee nullen erachter = 1000 en wordt altijd in pico farad weergegeven voor keramische C's.
1000 pico farad = 1 nano farad.

Wel frappant dat in de ESU decoder handleiding staat dat je dit friemeltje juist moet verwijderen met ombouw 8)

Is dit niet iets van vroeger, toen we nog transistor radio's hadden ?,
radio/tv signaal allemaal toch via de kabel hedendaags !

Mvg Gert
Eddie E69
gast

Idd,
m'n köfje rijdt (met de Esu) zonder condensator!!!!!!!!!! :D
Wat het geweest is weet ik niet, waarschijnlijk heb ik een blackout gehad. :lol:
Ik moet alleen nog de cabine verlichting nog zien te realiseren.  :?

Bedankt voor jullie input. :D

Citaat van: v200marklin op dinsdag 06 januari 2009, 23:59:36
Wel frappant dat in de ESU decoder handleiding staat dat je dit friemeltje juist moet verwijderen met ombouw 8)

Is dit niet iets van vroeger, toen we nog transistor radio's hadden ?,
radio/tv signaal allemaal toch via de kabel hedendaags !

Mvg Gert

Waarom reageren onze grootste Electronica Boys hier niet op :roll: Peter & Ad  :mrgreen:

Mvg Gert
Wiki Redactie

De condensator op het motorschild van een märklin motor is voor ontstoring. Stamt met name uit het analoge tijdperk.
Het niet plaatsen van de condensator bij digitaal zal over het algemeen weinig problemen opleveren.
Toch wordt geadviseerd om deze condensator op het motorschild te laten zitten. Waarschijnlijk voor ontstoring van eventuele radio signalen in de ether.

Doorgaans zal je weinig verschil merken of hij er tussen zit of niet. Laat ze dus gewoon zitten, de condensatoren zijn specifiek afgestemd op het complete motorsetje en vormt dus een geheel.

Er wordt hier gesproken oveer opladen van een condensator, echter is het geen Elco (Electrolitische condensator). Elco's zijn inderdaad bedoeld als een soort accu, ze slaan stroom op, en ontladen langzaam als de stroombron wegvalt.  Een Elco heeft dan ook hele andere eigenschappen als een keramisch condensator.

Treinsmurf
tjoektjoek
gast

http://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm mischien heb je hier wat aan?

Gr Alex
Freak
gast

Hallo Gert,

Hallo Gert,

Citaat van: v200marklin op vrijdag 09 januari 2009, 18:05:44Waarom reageren onze grootste Electronica Boys hier niet op
Er is toch op gereageerd, zie Antwoord #1:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13247.msg206670#msg206670

Een motor kan de ontvangst van radio en TV signalen storen. Echter tegenwoordig komen  radio- en tv signalen via de kabel binnen. De afscherming (buitenmantel) van de kabel houdt de storing zodanig buiten de kabel dat je weinig of geen last hebt bij de ontvangst genoemde signalen.

Mvg,
Peter
Forum Moderator

Citaat van: tjoektjoek op vrijdag 09 januari 2009, 19:37:22
http://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm mischien heb je hier wat aan?

Gr Alex

Alex, die schakeling met Elko, diode en weerstanden is puur bedoeld om als stroomleverancier te dienen tijdens kort stroomonderbrekingen op de baan, veroorzaakt door vuil of andere oorzaken van slecht contact met de rail.

De condensator (keramische) waar het hier over gaat is puur en alleen bedoeld voor ontstoring.

Een elco is niet anders dan een gewone condensator, maar het toepassingsgebied kan anders zijn.

Echter de waarde ofwel de capaciteit van een Elco is vele malen hoger en kan dus ook meer 'energie' bufferen. Alleen is door de constructie bepaald dat een Elco een + en een - aansluiting heeft en je mag hem dan ook niet verkeerd om aansluiten.

Verder is een Elco minder 'ideaal'; de lekstroom is hoger en enkele andere eigenschappen zijn ook minder.

Door de grote capaciteit is zijn inzet gebied ook het bufferen van electriciteit; dit is wat Treinsmurf bedoelt en toegepast heeft in zijn Led-verlichting-draadje. Een condensator wordt vaker gebruikt om gelijk- en wisselspanning van elkaar te scheiden.

Als je een wisselspanning gelijkricht met een brugcel, krijg je 100 sinusvormige pulsen per seconde (bij een enkele diode maar 50 stuks) en de spanning wordt iedere keer even nul Volt. Een pulserende gelijkspanning dus.
Met een Elco (capaciteit afhankelijk van de stroomafname) kan je daar min of meer een echte gelijkspanning van maken. De elco wordt opgeladen tot de maximale spanning van de puls en levert stroom tijdens de tijd dat de spanning van de puls nul wordt.
Doordat de elco stroom levert, zakt de spanning iets omlaag; mooi constant is het dan nog steeds niet. De variatie in de gelijkspanning heet rimpel.
Als je de verkregen gelijkspanning nog perfecter hebben wil, zoals uit een batterij of accu (voor elektronica vaak een eis) moet je de ruwe gelijkspanning hoger maken - meer wisselspanning - en een stabilisator of stabilisatorschakeling toevoegen.

De hoogfrequent-eigenschappen van een condensator zijn veel beter dan van een elco, daarom ontstoort ie beter. Hij sluit de HF-stoorsignalen beter kort.
En een elco kan niet op die plek omdat ie dan wisselspanning krijgt en dus (bij 50 Hz) 50x per seconde verkeerd om aangesloten is.

De bekende spoel in de analoge loks/treinen zit er ook voor dit doel; die werkt net anders om en blokkeert de HF-signalen.

Daarom zit de condensator parallel aan de motoraansluitingen (storing kortsluiten) en de spoel in serie (storing tegen houden).

Maar er zit ook nog een condensator tussen een motoraansluiting en de massa (het lipje onder de schroef die ook het schild op z'n plaats houdt).
Ik heb begrepen dat je die WEL weg moet halen. Dit stukje verhaal gaat trouwens over de oude, bekende analoge motoren die tientallen jaren door M* ingebouwd zijn (en bij mij bekend staan als robuust).

Ik hoop dat dit iets duidelijkheid verschaft ? Er is nog veel meer over te vertellen natuurlijk.
Freak
gast

Citaat van: huub op zaterdag 10 januari 2009, 01:34:26
Maar er zit ook nog een condensator tussen een motoraansluiting en de massa (het lipje onder de schroef die ook het schild op z'n plaats houdt).
Ik heb begrepen dat je die WEL weg moet halen. Dit stukje verhaal gaat trouwens over de oude, bekende analoge motoren die tientallen jaren door M* ingebouwd zijn (en bij mij bekend staan als robuust).
Dat is afhankelijk van welke decoder je gebruikt.
Voor de decoders:
Delta en 6080: 1 condensator tussen de motorpolen, 1 condensator tussen rechter motorpool en railmassa, 1 smoorspoel.
6090: 1 condensator tussen motorpolen, 2 smoorspoelen.
60901 t/m 60904: 1 condensator tussen motorpolen, 2 condensatoren tussen motorpolen en railmassa, 2 smoorspoelen.
60760: 1 condensator tussen motorpolen, 2 smoorspoelen.

Mvg,
Peter
Forum Moderator

Wat ik dan weer niet kan verklaren, is dat ESU geen spoelen adviseert voor de lokpilot en loksound decoders, terwijl Marklin bij hun eigen mfx decoders, die technisch gelijk zijn aan die van ESU, wel spoelen toepast.

Citaat van: Kappa op zaterdag 10 januari 2009, 02:16:55
Wat ik dan weer niet kan verklaren, is dat ESU geen spoelen adviseert voor de lokpilot en loksound decoders, terwijl Marklin bij hun eigen mfx decoders, die technisch gelijk zijn aan die van ESU, wel spoelen toepast.

Kortom: de zoveelste onduidelijkheid ! , veroorzaakt tussen verschillende leveranciers van producten waarvan ze op het moment van LANCEREN zelf niet eens de eigenschappen kennen :roll: :twisted:

Tis triest  8)

Mvg Gert
Freak
gast

Citaat van: Kappa op zaterdag 10 januari 2009, 02:16:55
Ook ESU past tegenwoordig spoelen toe.

52630 bestaat uit 52610 + 51960 + spoeltjes
52631 bestaat uit  52610 + 51961 + spoeltjes
52632 bestaat uit  52610 + 51962 + spoeltjes

http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-digital-sets/?0=

http://www.esu.eu/index.php?id=197&L=2

Mvg,
Peter

zitplaatsen genoeg in de TEE

Is de toepassing van de 2 smoorspoelen in het motortraject  uitsluitend ontstoring voor de omgeving, of ook van belang voor de treinbesturing via IB/koploper? M.a.w. moet ik ze er alsnog inzetten? Mijn motorpost loopt goed.
groet,
Jan Willem

Voor de decoders:
Delta en 6080: 1 condensator tussen de motorpolen, 1 condensator tussen rechter motorpool en railmassa, 1 smoorspoel.
6090: 1 condensator tussen motorpolen, 2 smoorspoelen.
60901 t/m 60904: 1 condensator tussen motorpolen, 2 condensatoren tussen motorpolen en railmassa, 2 smoorspoelen.
60760: 1 condensator tussen motorpolen, 2 smoorspoelen.
Freak
gast

Is alleen nodig voor de ontstoring.

Mvg,
Peter
Cees
gast

Heren, Dames,

Ik heb de ervaring dat bij gebruik van digitenne weldegelijk problemen ontstaan bij de ontvangst van de zenders, dit komt omdat het een ether signaal is. Nee ik heb mijn antenne naast mijn baan staan dus wordt het interessant om weer een ontstoringssetje aan te schaffen.

Groet Kees

stoorsignalen kan je het beste zo kort mogelijk bij de bron aan pakken, dus direct op de 2 motoraansluitingen. anders gaat je spooremplacement ook nog als zendantenne dienst doen  :lol:

zitplaatsen genoeg in de TEE

en "+ en -" speelt niet bij deze smoorspoelen, wel? Ik lees er niets over in de gebruiksaanwijzing van de 60760.
gr..
Jan Willem

Citaat van: JWS op zaterdag 31 januari 2009, 21:02:50
en "+ en -" speelt niet bij deze smoorspoelen, wel? Ik lees er niets over in de gebruiksaanwijzing van de 60760.
gr..
Jan Willem
Helemaal waar.
Re:Condensator
Ed3015
gast

Re:Condensator
Altijd dit condensatortje terug plaatsen!
Een 1nF (50V) is ruim voldoende (eerder genoemd in dit draadje).

Zo als ook eerder genoemd, de storing bij de bron aanpakken!

Wat ik wil toevoegen is dat de storing (allemaal inductie piekjes) ook je digitale decoder(s) kunnen beïnvloeden.
Ik lees regelmatig van lok die op hol slaan of iets anders doet dan wat er verwacht wordt.

Tja, zorg er dan i.i.g. voor dat alles ontstoord is, het is niet alleen voor de buurman zijn tv/radio  :shock:

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.