Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraag over digitaal rijden

Gestart door Arjan maandag 10 november 2008, 16:41:09

Vraag over digitaal rijden
Hallo Formleden,

We rijden sinds zondag digitaal in z spoor.
Dit bevalt ons prima maar heb toch een vraagje aan jullie.
Is het normaal dat de treintjes die je op het spoor zet na een aantal rondjes heet worden aan de buitenkant.
Op een gegeven moment gaat de trein ook langzamer rijden tot het punt dat die helemaal stil staat
en niet meer rijd.
Na 5 minuten is die weer afgekoelt en gaat hij weer rijden.

Ik hoor graag of dit normaal is of dat er toch iets fout gaat.

Arjan
Re: Vraag over digitaal rijden
Een lok mag niet heet worden aan de buitenkant.
Is de uitgangsspanning van de centrale niet te hoog ?.

Mvg,
Peter
Ik heb geen ervaring met digitaal z spoor, maar mijn analoge z spoor lokjes worden erg heet  :shock: als ze een poosje rijden.

Ze stopen gelukkig niet, maar ik had me al eens eerder verbaasd dat ze zo warm werden. Ik vermoed omdat het motortje bijna gelijk tegen zijn behuizing zit  :?

Groetjes Fulco
Hallo Peter,

Ik heb zelf een marklin 6711 trafo maar als ik naar alle afbeeldingen kijk dan zie ik overal een roco 10725 trafo bij staan dus ik zal eerst even naar mijn verkoper een mail sturen of hij mij wel alle artikelen heb mee gegeven.
Ik heb verder nog geen keerlus in mijn baan dus dat kan het ook niet wezen en ik weet bijna zeker dat een trein niet heet mag worden aan de buiten kant.

Als ik met mijn anologe treinen rij via mijn huidige transformator dan worden me treinen niet heet.
De Roco 10725 is een 16V AC trafo.
De Marklin 6711 is 10V.

Mvg,
Peter
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Ik begrijp ook niet waarom jouw loks nu ineens veel heter worden dan voorheen,
maar het is een feit dat de Z-treinen op een lagere spanning rijden dan het h0-materieel.
Daarom zou het kunnen zijn dat je spanning te hoog is.

Met welk digitaal systeem rijdt je? Motorola (Marklin), DCC (Roco, Lenz) of Selectrix (Trix)
In alle gevallen zul je de uitgangsspanning van de Centrale Eenheid en Boosters moeten verlagen tot de geschikte spanning voor Z.

Geef hierover eens wat meer informatie.

John
Bij Z digitaal wordt gebruik gemaakt van DCC decoders.
Als centrale een Roco Multimause gebruik gemaakt.
Wat aangeraden wordt is niet gebruik te maken van de Roco trafo maar van de Marklin trafo vanwege de lagere spanning.

Mvg,
Peter
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Ik wil het graag van Arjan horen

John
De loks zijn voorzien van een dcc decoder en heb een marklin 6711 trafo erop aangesloten en ik gebruik de roco multimaus.
Klopt het dat je een Roco Multimaus gebruikt.

Mvg,
Peter
Hallo Arjan,

Heb je de condensator in de aansluitrail verwijderd. Deze moet er tussen uit
lees maar even op de site van www.velmo.de.

vr gr Roel analoge z baan digitaal aangestuurd
Hallo Roel,

Deze hebben we de zondag tussenuit geknipt en verwijderd.
We hopen dat je nog een tip hebt.
Ik heb een mail gestuurd naar de verkoper maar deze heeft nog niet gereageerd.
Hallo Peter,

Het klopt inderdaad dat we een multimaus gebruiken
Z-locs horen niet heet te worden. Vorig jaar heb ik op mijn werk als kerstdecoratie mijn 'kerstbaantje' een paar weken lang hele dagen laten rijden. De locjes (1 per dag) werden niet warmer dan een graadje of 30 denk ik terwijl ze bijna de hele dag aneengesloten reden (alleen niet tijdens de lunch of vergaderingen).

Het kan ook dat de smering van de loc niet meer goed is. Als de olie is uitgehard kan dat voor een hete loc zorgen (thuis één keer gehad).
CiteerHet kan ook dat de smering van de loc niet meer goed is. Als de olie is uitgehard kan dat voor een hete loc zorgen (thuis één keer gehad).

De locjes zijn nog nooit in hun leven gesmeerd, en zijn al redelijk oud, ik zal de volgende keer eens smeren voordat ik ze laat rijden  :)

Groetjes Fulco.
Hallo Arjan,

een paar vraagjes:

Welk merk decoder is er ingebouwd, eentje waarbij de draden nog gesoldeerd moet worden of van Velmo waarbij de complete printplaat wordt vervangen?
Om welke loks gaat het (cat.no)

Heb je al geprobeerd om de loks te laten rijden zonder kap geeft dit hetzelfde resultaat als met kap.

Is de collector erg vuil\zwart van de koolborstels. Maak deze even schoon met een beetje alcohol zodat de koolborstels beter contact maken

Probeer even een foto van een lok erbij te doen (zoder kap)

Roel
Hallo Roel,

Bedankt voor je mail
Het is een complete printplaat over de hele lengte(velmo)
Deze printplaat is geplaatst door spoor-z.nl
Het is de marklin 88684
Met als zonder kap wordt de trein heet en nu gaat die ook nog zachter rijden tot bijna stil staan

De foto's krijg ik niet geplaatst.
Maar heb je met deze info genoeg info te hebben gegeven
Je kan ook even je email adres mailen naar a.jansen112 [at] xs4all.nl en ik zal de foto's naar je toe zenden.

Edit Gerard: mailadres aangepast

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.