Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraag over digitaal rijden

Gestart door Arjan maandag 10 november 2008, 16:41:09

Vraag over digitaal rijden
Hallo Formleden,

We rijden sinds zondag digitaal in z spoor.
Dit bevalt ons prima maar heb toch een vraagje aan jullie.
Is het normaal dat de treintjes die je op het spoor zet na een aantal rondjes heet worden aan de buitenkant.
Op een gegeven moment gaat de trein ook langzamer rijden tot het punt dat die helemaal stil staat
en niet meer rijd.
Na 5 minuten is die weer afgekoelt en gaat hij weer rijden.

Ik hoor graag of dit normaal is of dat er toch iets fout gaat.

Arjan
Re: Vraag over digitaal rijden
Een lok mag niet heet worden aan de buitenkant.
Is de uitgangsspanning van de centrale niet te hoog ?.

Mvg,
Peter
Ik heb geen ervaring met digitaal z spoor, maar mijn analoge z spoor lokjes worden erg heet  :shock: als ze een poosje rijden.

Ze stopen gelukkig niet, maar ik had me al eens eerder verbaasd dat ze zo warm werden. Ik vermoed omdat het motortje bijna gelijk tegen zijn behuizing zit  :?

Groetjes Fulco
Hallo Peter,

Ik heb zelf een marklin 6711 trafo maar als ik naar alle afbeeldingen kijk dan zie ik overal een roco 10725 trafo bij staan dus ik zal eerst even naar mijn verkoper een mail sturen of hij mij wel alle artikelen heb mee gegeven.
Ik heb verder nog geen keerlus in mijn baan dus dat kan het ook niet wezen en ik weet bijna zeker dat een trein niet heet mag worden aan de buiten kant.

Als ik met mijn anologe treinen rij via mijn huidige transformator dan worden me treinen niet heet.
De Roco 10725 is een 16V AC trafo.
De Marklin 6711 is 10V.

Mvg,
Peter
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Ik begrijp ook niet waarom jouw loks nu ineens veel heter worden dan voorheen,
maar het is een feit dat de Z-treinen op een lagere spanning rijden dan het h0-materieel.
Daarom zou het kunnen zijn dat je spanning te hoog is.