Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Draaischijf 7286 met Mobile station

Gestart door Tomba donderdag 06 mei 2010, 15:44:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf 7286 met Mobile station
Vorige week heb ik eindelijk de draaischijf voor mijn zoon geïnstalleerd. Voor zijn baan gebruik ik een Mobile station in combinatie met c-rails en een overkoop van c naar k voor de draaischijf. Voor de aansturing van de draaischijf gebruik ik een oude analoge controller. (of hoe heet dat)

De draaischijf werkt goed. De loc rijdt mooi van het baanstuk de draaischijf op en de verlichting blijft branden. Tot zover gaat het goed.

Op het moment dat de draaischijf draait valt alle stroom op de draaischijf weg. Dat is logisch omdat ik de aansluiting nog niet heb gebruikt omdat ik deze niet kan aansluiten op de trafo van het Mobile station. Ik kan de kabeltjes aansluiten op de oude trafo en dan werkt alles analoog. Maar als de loc van de draaischijf afrijdt heeft hij op de sporen naar de locloods geen stroom meer.

Heeft iemad een idee hoe ik de locs op de draaischijf kan besturen met het Mobile station? Mijn technische kennis is in deze nihil.
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
googelen onder alternatieven.Voor jou dus "aansluiten Marklin 7186".(of 7286)
Je vind er tal van schem's.Simpelweg de rails en middenleider van de draaischijf verbinden met het laatste stukje rail (of je ringleiding van het MS).
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
De opstelsporen moeten ook aangesloten worden. Dat kun je doen door de middengeleiders aan te sluiten op het toevoerspoor. Idem voor de railstaven.

Mvg,
Peter
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
De voeding van de draaischijf mag je niet op de voeding van het Mobile Station aansluiten (gele en bruine kabel van het schakelkastje), deze moeten op een aparte trafo worden aangesloten net zoals met wissels en andere verbruikers.
De rijstroom voor de brug en de opstelsporen kan je van de rails (rode en bruine kabel rails) afhalen en aansluiten op de sporen.

Gr. Irmo
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
Ik heb m'n draaischijf ook op 't Mobile Station aangesloten (en voor de bediening gebruik ik het analoge blauwe kastje), maar bij mij blijft er gewoon spanning op de rails staan. Heb je alles goed aangesloten (met de juiste stekkers op het printplaatje)?

Groetjes,

Rutger
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
Citaat van: Tomba op donderdag 06 mei 2010, 15:44:56Voor de aansturing van de draaischijf gebruik ik een oude analoge controller.

CiteerMaar als de loc van de draaischijf afrijdt heeft hij op de sporen naar de locloods geen stroom meer.

Stukje uit de handleiding:
Via de draaibrug worden telkens de gekozen raailaansluitingen gevoed, de andere railaansluitingen zijn afgeschakeld. Daarmee is onbedoeld oprijden op de draaischijf naast de draaibrug beveiligd.


Mvg,
Peter
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
Bedankt voor jullie reacties.

Als ik het goed begrijp, kan ik het volgende doen:

De stroom van middengeleider van het aanvoerspoor doorlussen naar de middengeleiders in de ringloods, hetzelfde voor de spoorstaven.

Zoals eerder geschreven, kan ik de draaischijf niet aansluiten op het MS. Daar zit geen aansluiting, anders was het wel opgelost geweest. Is er wel een voeding voor het MS waar wel een extra aansluiting voor dit soort zaken is?
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
Hallo,

Ik heb zelf ook een draaischijf en een mobile station dus hoop dat je er wat aan heb.

Als het goed zit er onderaan de draaischijf 6 stekkerverbindingen. 3 daarvan voor de regeling die naar het kastje gaan, en 3 daarvan voor de railvoeding. Deze 3 sluit je aan op je railspanning. Dat kun je doen doormiddel van artikel 74995. Deze stekkers kun je onderaan de rails beverstiging.

2 draaden van de draaischijf zijn de massa, eentje is voor de midden rail.

Succes ermee

Gr Mark
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
Hoi mbekker,

Dat wat jij nu voorstelt was ik zelf net ook aan het bedenken. Dat lijkt mij een logischere stap dan mijn eerdere voorstel. Nu hoef ik deze vraag niet meer in het forum te stellen.

Ik zal morgen eens een klein testje uitvoeren en dan laat ik het even weten.
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
Heej,

Okeej, succes ermee. Ik denk wel dat het gaat lukken  :D

Gr Mark
Re:Draaischijf 7286 met Mobile station
Hallo allemaal,

Het heeft inderdaad gewerkt.

Ik heb de twee kabeltjes van de draaischijf gekoppeld aan het inrijspoortje. (een gecombineerde massa en het kabeltje van de middengeleider.)

Junior is helemaal blij en rijdt nu steeds loods in en loods uit. Op naar de verlichting in de loods. Ik heb nog wat oud schakelmateriaal van mijn oud lima-spul liggen. Misschien dat ik daar nog iets mee kan.

Bedankt voor de reacties allemaal.