Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wat zijn de voordelen en de Nadelen

Gestart door YC52000 dinsdag 05 augustus 2008, 17:14:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat zijn de voordelen en de Nadelen
ik heb ff een vraagj eovr digitale en analoge banen ( ik zelf heb analoog)


wat zijn de Voor en Nadelen van een Analoge baan?
wat zijn de Voor en Nadelen van een Digitale  baan?

vrg,, yc52000
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
maar ik meen het echt serieus,,,,,hoor :?
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
analoog : ieder trein moet zijn transfo hebben
digitaal : met één transfo verschillende treinen onafhankelijk laten rijden
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
met transfo bedoel je toch transformator of heb ik het mis
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: YC52000 op dinsdag 05 augustus 2008, 18:53:57
met transfo bedoel je toch transformator of heb ik het mis

ja  daar ben je juist in

als ik me niet vergis  correct me if im wrong
als je digitaal rijd kunnen de functie gebruikt worden zoals geluid of rookgenerator  en bij analoog niet .

nick
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
buckfast_beekeeper
gast

Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: nick_9450 op dinsdag 05 augustus 2008, 19:42:54

als ik me niet vergis  correct me if im wrong
als je digitaal rijd kunnen de functie gebruikt worden zoals geluid of rookgenerator  en bij analoog niet .

nick

In het verleden was dit analoog ook wel mogelijk. Hiervoor werd een spanning met een vrij hoge frequentie gesuperponeerd op het analoge signaal. Door filters te gebruiken aan de ontvanger zijde kon je het signaal terug uit elkaar rafelen. Gebruikte je verschillende frequenties kon je ook nog eens verschillende toebehoren schakelen.

Niet eenvoudig en het werd in alle geval niet algemeen en veel toegepast.
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
analoog locs zijn in ver houding goedkoop  dan analoog locs
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: marklinfan op dinsdag 05 augustus 2008, 20:03:11
analoog locs zijn in ver houding goedkoop  dan analoog locs

Bij marklin zijn alle nieuwe locs toch al standaard uitgerust met een delta danwel digitaal decoder
dus dan maakt het hiervoor niet meer uit.
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
ok dan weet ik dat
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: marklinfan op dinsdag 05 augustus 2008, 20:03:11
analoog locs zijn in ver houding goedkoop  dan analoog locs
Kan aan mij liggen, maar staat daar niet precies hetzelfde :?:.

Analoge locs zijn niet goedkoop.. De functies die digitale locs wel hebben zitten er gewoon niet in. Maar dat maakt de loc nog niet goedkoop ;).
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: Mister1736 op woensdag 06 augustus 2008, 04:12:05
Citaat van: marklinfan op dinsdag 05 augustus 2008, 20:03:11
analoog locs zijn in ver houding goedkoop  dan analoog locs
Kan aan mij liggen, maar staat daar niet precies hetzelfde :?:.

Analoge locs zijn niet goedkoop.. De functies die digitale locs wel hebben zitten er gewoon niet in. Maar dat maakt de loc nog niet goedkoop ;).

PRECIES,,,, en hoe kan een analoog loc goedkoper zijn dan een analoog Loc :?
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
nou je kan een simpele anologelok kopen of een hele mooie gedetaieerde anologe loc dan verschillen de prijzen wel 8)
mijn vader wou ook anoloog houden maar het leek mij beter om met de tijt mee te gaan en nu rij ik digitaal maar ik heb al bijna cs nodig want ik heb al 9 digitaale locs :lol:
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
ok,, wat doet een CS wat de MS niet doet
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: YC52000 op woensdag 06 augustus 2008, 10:09:29
ok,, wat doet een CS wat de MS niet doet
80 locs toelaten.
wissels/seinen besturen
connectie met PC
uitgebreidere locinstellingen
dubbele regelaar
verlicht touchscreen

eh....

Dennis
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
dat is presies de rede warom ik het analoog hou,, ik heb een keer bij iemand z'n huis digitaal gereden ,, heb ik 3 locs bijna tegen elkaar laten knallen
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
hahahaha hebben de locs geen ATB???? :lol:
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Stonden er dan geen seinen op die baan?
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 07 augustus 2008, 21:10:12
Stonden er dan geen seinen op die baan?

Niet echt
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
En het was ook geen centrale/treindienstleider van R* en als je wilt weten wat dat is, vraag dat dan maar aan Henny of ga a.s. zaterdag in Houten kijken.

Groet, Anne W
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Tot een jaar of vijf geleden was ik de mening toegedaan dat digitaal weinig toevoegde aan de modelbaan. Daarbij kostte het ook nog eens een hoop geld. Wat mij bij analoog altijd wel irriteerde waren de verschillende karakteristieke snelheden van de diverse loks, waardoor je altijd met de hand moest bijregelen als een lok van stroomkring wisselde. Ondertussen had ik al wel wat loks die bij levering al voorzien waren van een digitale decoder. Om er toch een beetje mee te kunnen experimenteren heb ik toen voor een paar tientjes via Ebay.de een 6021 aangeschaft. En ik moet zeggen: er ging een hele nieuwe wereld voor me open! Sowieso zijn de rijeigenschappen van de loks digitaal veel beter dan analoog en het probleem van de verschillende snelheden is voorbij. Automatiseren van de baan is opeens veel eenvoudiger. Helemaal mooi werd het toen ik op aanraden van een collega het hele gebeuren met de PC en het programma Koploper ging besturen. Sindsdien slaat de verveling op de treinenzolder nooit meer toe. Ik heb nog wel eens kijkers die vroeger zelf met treinen bezig geweest zijn en die zijn met stomheid geslagen als ze de schitterende treinenloop zien op mijn baan. Het is echt een genot om te kijken naar de langzaam optrekkende en afremmende treinen en te luisteren naar de geluidseffecten en de eveneens door Koploper gestuurde stationsomroep.

Voor mij is analoog dus terug naar de prehistorie, ondanks dat ik meer dan 35 jaar analoog heb gereden.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
@Aldert:

Terug naar de pre-historie?
Voor mij is het juist een uitdaging om analoog zo veel mogelijk te realiseren van wat digitaal mogelijk is: onafhankelijke treinbesturing, snelheidsbeïnvloeding op hellingen e.d., langzaam optrekken/vertragen en wisselstraatbediening. Alleen continue wagonverlichting moet ik nog realiseren.
Geluid heb ik uiteraard niet (behalve dan het echte modelbaan geluid) en stoomlocomotieven heb ik niet, dus geen stilstaande rokende locs.
Het is een uitdaging e.e.a. met relais te sturen. Dus analoog te denken. Digitaal is een bite al gauw 7 of 8 relais. Dat werkt dus niet.

Ik popel om in deze rubriek enkele draadjes te openen om mijn vindingen uit te leggen.
Ik ben geen elektro-, of electronica-specialist en is het voor mij niet makkelijk om diverse schakelingen uit te leggen.
Maar als er interesse is zal ik een poging doen om een wisselstroom-diode-matrix etc. te beschrijven en te laten zien hoe ik ze bouw..

Ik wens allen veel plezier met het digitaliseren van hun baan. Dit is niet cynisch. Ook digitaal is enorm boeiend, maar ik kies voor analoog.

Rob





 
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
buckfast_beekeeper
gast

Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Hallo Rob,

Al de zaken die je opnoemt zijn inderdaad analoog te realiseren. In het verleden gebeurde het ook allemaal. Blijft de vraag natuurlijk of het sop de kolen waard is. Momenteel denk ik dat je de zaken die je opnoemt voordeliger digitaal kan realiseren dan analoog.
Als het voor jou een uitdaging is om het toch analoog te realiseren, kan je uiteraard veel voldoening halen uit de werkelijke realisatie van je project.

Voor anderen kan het een even gote uitdaging zijn om zelf te gaan programmeren en zo de pc sturing te realiseren.
Nog anderen hebben de grootste voldoening om de scenery tot in de puntjes af te werken.

Zo heeft ieder wel zijn reden om gelukkig te zijn met wat hij doet.

Geen enkele modelbouwer is te vergelijken met een andere modelbouwer. Dit is gewoon de realiteit. Opleiding, visie, beschikbare plaats, beschikbare machines en beschikbaar budget zijn nu eenmaal te verschillend.

Veel succes met de verdere ontwikkeling van je baan. Ik zal in alle geval met veel genoegen je analoge draadjes lezen.
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: M75 op maandag 18 augustus 2008, 00:13:13
Ik popel om in deze rubriek enkele draadjes te openen om mijn vindingen uit te leggen.
Ik ben geen elektro-, of electronica-specialist en is het voor mij niet makkelijk om diverse schakelingen uit te leggen.
Maar als er interesse is zal ik een poging doen om een wisselstroom-diode-matrix etc. te beschrijven en te laten zien hoe ik ze bouw..

Ik ben wel een elektroman, en ik ben benieuwd wat een wisselstroom-diodematrix is. Volgens mij kan dat niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Ik ben ook een analoge baan aan het bouwen, en zelf een soort automatisch systeem te maken, ik ben ook erg benieuwd hoe jij de dingen doet!
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Ik ben blij dat er interesse is voor analoge schakelingen. Ik dacht dat iedereen alleen maar met Raptor bezig was.

@KlaasZ
Natuurlijk is de naam 'wisselstroom-diodematrix' wat geforceerd. Een diodematrix werkt vanwege de eigenschappen van diodes alleen met gelijkspanning. De oplossingen om M* wisselsstraten te schakelen via diodematrices die ik tot nu toe heb gezien, kloppen niet (ook al kunnen ze in de praktijk ongeveer werken) of men gaat over op het omzetten naar gelijkspanning. 
Door een matrix dubbel uit te voeren en gescheiden te bedienen (dubbelpolige pulsschakelaar) heb ik de betrouwbaarheid van M* gewaarborgd door het volle vermogen en de wisselspanning te handhaven.

@buckfast_beekeeper
Of het sop de kool waard is moet nog blijken. Voorlopig heb je gelijk dat wat ik wil digitaal makkelijker en goedkoper te realiseren is. Maar het is dan ook een hobby (=zinloze activiteit, die onbeperkt tijd en geld opslokt)

@Casper
Wat zijn voor jou de beweegredenen om in deze tijd een analoge baan te bouwen?
Denk aan de titel: Wat zijn de voordelen en de Nadelen (van analoog)

Rob

Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
M75:

In het dagelijks leven ben ik altijd al met computers bezig geweest, ik kan programmeren, modelleren, en een tal van grafische applicaties uit mijn hoofd. Daarom vind ik het juist leuk om iets niet met computers te doen en mijn kennis van elektronica en techniek te vergroten. En daar komt bij dat wanneer ik digitaal ga ik meteen alles wil digitaliseren.
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: M75 op maandag 18 augustus 2008, 00:13:13Ik popel om in deze rubriek enkele draadjes te openen om mijn vindingen uit te leggen.
Nou,

Ik ben benieuwd 8).

Citaat van: M75 op maandag 18 augustus 2008, 00:13:13Ik ben geen elektro-, of electronica-specialist en is het voor mij niet makkelijk om diverse schakelingen uit te leggen.
Maar als er interesse is zal ik een poging doen om een wisselstroom-diode-matrix etc. te beschrijven en te laten zien hoe ik ze bouw..
Ook al is er geen interesse het is altijd leuk om zoiets te lezen en aangezien dit een breed forum is, misschien steken we er zelfs wel wat van op.
Oh dat is ook de bedoeling ;).

Citaat van: M75 op maandag 18 augustus 2008, 00:13:13maar ik kies voor analoog.
Nou door dat verslag komen we er vanzelf wel achter wat de voordelen ( en nadelen niet vergeten zijn he ;) ) van het analoog rijden :).

ik ben benieuwd :D.


Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Hallo,

ik ben ook erg benieuwd wat je allemaal gebrouwen hebt !

in een ver verleden (jaren 70) heb ik ook zitten brainstormen om boven de standaard M* techniek uit te stijgen en diverse schakelingen ontworpen zoals b.v. een wisselversterker. Ook had ik schakelingen voor in de trein om een uniek signaal af te geven zodat je wist welke trein in welk blok zat.
Maar ja dat was puur elektronica.
Dit alles met in het achterhoofd om alles met mijn (eerste) zelfbouwcomputer aan te sturen, die had een MC6809 microprocessor en ik had hem zo ver dat ie een echt OS draaide(FLEX), ik had de beschikking over floppy en harddisk en software zoals macroassemblers, C, etc.).

Wegens tijdgebrek (een baantje ver van huis en later een huwelijk) is toen alles gestopt.

Grv Huub
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Beste Yacoub (YC5200) 15 jaar uit Den Haag.

Wat betreft het Onderwerp: Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen.

Ik zelf hou heel er van lezen. lezen lezen lezen en nog eens lezen.
Ik ben nu zo'n 3 jaar lid van dit forum (voor heen geheten Transmission).
Ik heb deze Topic nou 3x gelezen om zeker te zijn voor dat ik ga reageren op jou vraag.

Ik snap al het begin is moeilijk.
Zeker als je net begint.
Zo te lezen ben je al op weg geholpen.
Maar vannacht ( op een onbeveiligd draadloze netwerverbinding) lekker het forum lezen op mijn werk
kreeg ik wel een beetje argwaan en heb even jou profiel nagetrokken. lekker simpel hoor!

Wat mij opviel was dat je de ene naar de andere Topic starte.   

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10629.msg166460#msg166460

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10628.msg166459#msg166459

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10627.msg166458#msg166458

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10630.msg166461#msg166461

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10631.msg166463#msg166463

Leuk voor jou maar dit is mijn mening hou het wel een beetje leuk!
Dus als het even kan geen onzinnige topic's starten.
En doe het niet voor die sterretjes die naast je atvar staan.
Eerst kijken dan denken en dan pas doen is mij geleerd.
Ene stomme vragen bestaan hier niet!

Of kon je niet slapen jongen?


En dat ik commentaar krijg lijkt me duidelijk maar daar stoor ik me niet aan! :P
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
@Henk-Jan: Wij denken hetzelfde :wink:
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: Henk-Jan op dinsdag 19 augustus 2008, 04:28:21
Beste Yacoub (YC5200) 15 jaar uit Den Haag.

Wat betreft het Onderwerp: Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen.

Ik zelf hou heel er van lezen. lezen lezen lezen en nog eens lezen.
Ik ben nu zo'n 3 jaar lid van dit forum (voor heen geheten Transmission).
Ik heb deze Topic nou 3x gelezen om zeker te zijn voor dat ik ga reageren op jou vraag.

Ik snap al het begin is moeilijk.
Zeker als je net begint.
Zo te lezen ben je al op weg geholpen.
Maar vannacht ( op een onbeveiligd draadloze netwerverbinding) lekker het forum lezen op mijn werk
kreeg ik wel een beetje argwaan en heb even jou profiel nagetrokken. lekker simpel hoor!

Wat mij opviel was dat je de ene naar de andere Topic starte.   

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10629.msg166460#msg166460

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10628.msg166459#msg166459

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10627.msg166458#msg166458

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10630.msg166461#msg166461

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10631.msg166463#msg166463

Leuk voor jou maar dit is mijn mening hou het wel een beetje leuk!
Dus als het even kan geen onzinnige topic's starten.
En doe het niet voor die sterretjes die naast je atvar staan.
Eerst kijken dan denken en dan pas doen is mij geleerd.
Ene stomme vragen bestaan hier niet!

Of kon je niet slapen jongen?


En dat ik commentaar krijg lijkt me duidelijk maar daar stoor ik me niet aan! :P

ik wist niet echt meer wat ik deed die tijdstip ik praate zelfs tegen mijn eigen spiegelbeeld!
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Analoog gaat veeel langer mee   :lol:
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
buckfast_beekeeper
gast

Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: Ap op dinsdag 19 augustus 2008, 22:39:00
Analoog gaat veeel langer mee   :lol:


Hoe leg je dat uit?
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Simpel;

Analoog is elektrisch en bij gevolg veel robuuster. Vooral het oude metalen analoog spul van 60/70.
Digitaal is electronica en dus veel kwetsbaarder.
Soms is het al kapot als het uit de doos komt. :?
Bij goed onderhoud gaat analoog tientallen jaren mee.

Ap  (analoog fan )
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
buckfast_beekeeper
gast

Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: Ap op dinsdag 19 augustus 2008, 22:57:55
Simpel;

Analoog is elektrisch en bij gevolg veel robuuster. Vooral het oude metalen analoog spul van 60/70.
Digitaal is electronica en dus veel kwetsbaarder.
Soms is het al kapot als het uit de doos komt. :?
Bij goed onderhoud gaat analoog tientallen jaren mee.

Ap  (analoog fan )

Ik dacht altijd dat digitaal ook elektrisch was. Sorry foutje van mij.

electronica kwetsbaarder? Daar ben ik in alle geval niet van overtuigd. Ik heb hier elektronica die reeds meer dan 20 jaar 24h/dag draait. Hoeveel uren brand een gemiddeld lampje in je lok? Hoeveel uren gaan de leds mee? Leds zijn volgens mijn bescheiden mening nog altijd electronische onderdelen.

Probeer eens een relais met een frequentie van 100Hz te laten schakelen. Dit gaat niet lukken. Electronica heeft hier weinig problemen mee. Probeer zonder elektronica maar eens een licht te dimmen.

Het omschakelrelais in je analoge lok is ook niet vrij van storingen.

Zou het uitbreiden van de modellen met veel meer mogelijkheden niet aan de basis liggen van de grotere storingsgevoeligheid? Als er geen bewegende pantografen zijn, geen geluid en geen lichten die je kan doven als je wil, kunnen ze ook geen dienst weigeren. Ook ik vraag me soms af dat de drang naar een realistische baan soms niet te ver gaat. Ik vraag me soms af dat robotjes, die op en af de trein stappen, de toekomst zullen zijn.

Vergelijk eens rustig de rij eigenschappen van een "nieuwe" lok met een "oude". Bijna zeker dat het "nieuwe" exemplaar veel betere rijeigenschappen heeft dan de oude. Dat hij daardoor net iets minder robuust wordt, kan inderdaad de waarheid zijn.

Is het echter niet de bedoeling het materieel te gebruiken waarvoor het gemaakt is, rekening houdend met het kunnen van het materieel?
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: Ap op dinsdag 19 augustus 2008, 22:57:55
Simpel;

Analoog is elektrisch en bij gevolg veel robuuster. Vooral het oude metalen analoog spul van 60/70.
Digitaal is electronica en dus veel kwetsbaarder.


Dat moet je mij eens uitleggen. Electronica bevat geen bewegende componenten zoals relais en is derhalve nauwelijks aan slijtage onderhevig. Gloeilampjes hebben ook slechts een beperkt aantal branduren. De eerste  LEDS (electronica) die ik 25 jaar geleden in een rijtuig monteerde, emitteren nog steeds licht (leds branden nl. niet).

Ik heb mijn oude loks uit de jaren zestig er juist uitgedaan omdat ze er A. niet uitzien en B. rijeigenschappen hebben die het (met name in het langzame bereik) in de verste verte niet halen bij de tegenwoordige techniek. En dan nog dat vreselijke omschakelrelais met die bokkesprong en dat veertje dat je bij regelmatig gebruik zo ongeveer jaarlijks kon vervangen. Ik ben echt blij dat we van die techniek verlost zijn.

Dat je uit nostalgische overwegingen aan metalen jaren 60 spul hangt, kan ik begrijpen, maar niet vanwege de techniek.

Met vriendelijke groet,

Aldert (reeds 48 jaar modelspoorder)
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Lid sinds: 2007

Deelnemer vanaf 2007

offline
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Beste lezers,
als ik het bericht van Rob van 18-8- jl. lees, kan ik alleen maar bevestigen, dat ook ik geen digitale rijder ben. Voor mij is het ook juist een uitdaging om vanuit het analoge gebeuren zoveel mogelijk het digitale te benaderen.

Op mijn zolderbaan rijden momenteel 9 treinen achter elkaar, over een traject met een aantal blokken. De eigengemaakte seinen hebben drie lichten, groen, oranje en rood en werken exact conform het nederlandse seinstelsel. Mijn baan kent twee snelheden, de normale snelheid die doorgegeven wordt als er een sein op groen staat. Sein op oranje betekent lagere snelheid. Dat betekent dus steeds twee trafo's standby, elk op een eigen snelheidstand. Alles wordt geschakeld met relais. En dit wordt allemaal door de treinen zelf bediend middels detectie via de rails. Detectie betekent ook, dat als er een of meerdere wagons blijven staan, een volgende trein nooit door zal rijden. Het blok is en blijft geblokkeerd.

Zo heb ik momenteel een dubbele keerlus aangelegd, dit betekent twee wissels en een kruispunt.  Botsingen komen nooit voor. Alle treinen wachten mooi voor elkaar en gaan pas rijden als een andere trein, die zich het eerst heeft aangemeld, is vertrokken. Hier is wel een batterij aan relais nodig.

Ik maak gebruik van de zgn M track module, die ik zelf fabriceer van verschillende electronica onderdelen. Door het koppelen van 2 modules kan ik groen, oranje en rood van één sein bedienen. Ik ontwerp de schema's van de diverse beveiligingen zelf. En juist dat vind ik de uitdaging om dat te realiseren.

Momenteel ben ik bezig om een schaduwstation met ca. 8 rails van ca. 5 meter lengte te automatiseren met diezelfde module als basis. Treinen worden via een aantal wissels, naar alleen onbezette sporen geleid. En wederom bedienen de treinen alles zelf.

Op de site van Marco Schulte heb ik in het verleden de tekening en beschrijving van de M trackmodule aaangetroffen. zie hiervoor
http://home.hccnet.nl/m.schulte/plaatjes/Modelspoor/oude_baan/m-track.htm

Natuurlijk staan er nog veel plannen op stapel. Er moeten nog een aantal stationprojecten worden aangelegd. Maar eerst moet het schaduwstation worden gerealiseerd. En dat zal nog een hele klus worden.
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Hey Frans, klinkt allemaal erg mooi, kun je toevallig foto's laten zien van hoe je het hebt gedaan? ben ik erg benieuwd naar!
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Een filmpje is uiteraard ook welkom liefst zonder takke herrie  :lol:
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: frans hufkens op woensdag 20 augustus 2008, 12:26:07
De eigengemaakte seinen hebben drie lichten, groen, oranje en rood en werken exact conform het nederlandse seinstelsel.
De kleur die jij oranje noemt heet officiëel geel.
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
een boel infomaar oke

stel dat ik ga overstappen op digitaal
wat heb ik dan als basis nodig???????????????????
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Een flink gevulde portemonnee. :lol:
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
LOL,, maar ff serieus
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Kijk dan even op marklin.nl bij Folder nieuwe modellen 2008

       29010  Digital-startset "Reizigerstrein". Met grote C-rail-modelbaan en Mobile Station. 230 volt. (BR 01.10 DB + 3 Schnellzugwagen)
      29130  Startset "Europa" 230 volt. (BR 185 DBAG + 2 Güterwagen)
      29151  Digital-startset "Goederentrein - tijdperk IV". Goederentrein met grote C-rail-modelbaan, transformator en Mobile Station. 230 volt. (BR 151 DB + 5 Güterwagen)
      29160  Startset "Mijn Start met Märklin" 230 volt. (BR 81 DB + 3 Güterwagen)
      29180  Startset "Bouwplaats": Diesellocomotief met bouwmachinetrein, C-rail-modelbaan en Digital-rijregelaar. (DHG 700 + Kran + Kls)
      29410  Startset "Circus Mondolino". 230 volt. (Startpackung "Circus Mondolino")
      29476  Digital-Startset "Regional-Express" 230 volt. (BR 218 DBAG + 2 Doppelstockwagen)
      29481  Digital-Startset "Zwitserse goederentrein". 230 V. (Serie Re 421 SBB + 4 Güterwagen)
      29490  Digital-startset "USA". 230 volt. (Type GG-1 PRR + 7 Güterwagen)
      29532  Digital-Startset "goederentrein" 230 volt. (BR 86 DB + 5 Güterwagen)
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Oke, een MS kost +- 50 euro op marktplaats, naast een decoder in de lok, wat zou ik nog meer moeten doen?
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: Casper op woensdag 20 augustus 2008, 20:22:40
Oke, een MS kost +- 50 euro op marktplaats, naast een decoder in de lok, wat zou ik nog meer moeten doen?

ik zag op marktplaats eentje voor maar 35 euro + de aansluitrail
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: YC52000 op woensdag 20 augustus 2008, 21:02:58
Citaat van: Casper op woensdag 20 augustus 2008, 20:22:40
Oke, een MS kost +- 50 euro op marktplaats, naast een decoder in de lok, wat zou ik nog meer moeten doen?

ik zag op marktplaats eentje voor maar 35 euro + de aansluitrail

Ik nam meer een gemiddelde van wat ik tegenkwam op internet :). Ik ben ze goedkoper en duurder tegen gekomen.
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
wat heb ik dan als basis nodig???????????????????
Citaat van: Henk-Jan op woensdag 20 augustus 2008, 19:58:09
Een flink gevulde portemonnee. :lol:
En zeker als je slaafs alles doet en koopt wat Märklin wil  :mrgreen:

grv Huub
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
ik begrijp j eniet
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: KlaasZ op woensdag 20 augustus 2008, 19:15:40
Citaat van: frans hufkens op woensdag 20 augustus 2008, 12:26:07De eigengemaakte seinen hebben drie lichten, groen, oranje en rood en werken exact conform het nederlandse seinstelsel.
De kleur die jij oranje noemt heet officiëel geel.
Leuk,

Nog zo een die op details let 8).