Beste lezers,
als ik het bericht van Rob van 18-8- jl. lees, kan ik alleen maar bevestigen, dat ook ik
geen digitale rijder ben. Voor mij is het ook juist een uitdaging om vanuit het analoge gebeuren zoveel mogelijk het digitale te benaderen.
Op mijn zolderbaan rijden momenteel 9 treinen achter elkaar, over een traject met een aantal blokken. De eigengemaakte seinen hebben drie lichten, groen, oranje en rood en werken exact conform het nederlandse seinstelsel. Mijn baan kent twee snelheden, de normale snelheid die doorgegeven wordt als er een sein op groen staat. Sein op oranje betekent lagere snelheid. Dat betekent dus steeds twee trafo's standby, elk op een eigen snelheidstand. Alles wordt geschakeld met relais. En dit wordt allemaal door de treinen zelf bediend middels detectie via de rails. Detectie betekent ook, dat als er een of meerdere wagons blijven staan, een volgende trein nooit door zal rijden. Het blok is en blijft geblokkeerd.
Zo heb ik momenteel een dubbele keerlus aangelegd, dit betekent twee wissels en een kruispunt. Botsingen komen nooit voor. Alle treinen wachten mooi voor elkaar en gaan pas rijden als een andere trein, die zich het eerst heeft aangemeld, is vertrokken. Hier is wel een batterij aan relais nodig.
Ik maak gebruik van de zgn M track module, die ik zelf fabriceer van verschillende electronica onderdelen. Door het koppelen van 2 modules kan ik groen, oranje en rood van één sein bedienen. Ik ontwerp de schema's van de diverse beveiligingen zelf. En juist dat vind ik de uitdaging om dat te realiseren.
Momenteel ben ik bezig om een schaduwstation met ca. 8 rails van ca. 5 meter lengte te automatiseren met diezelfde module als basis. Treinen worden via een aantal wissels, naar alleen onbezette sporen geleid. En wederom bedienen de treinen alles zelf.
Op de site van Marco Schulte heb ik in het verleden de tekening en beschrijving van de M trackmodule aaangetroffen. zie hiervoor
http://home.hccnet.nl/m.schulte/plaatjes/Modelspoor/oude_baan/m-track.htmNatuurlijk staan er nog veel plannen op stapel. Er moeten nog een aantal stationprojecten worden aangelegd. Maar eerst moet het schaduwstation worden gerealiseerd. En dat zal nog een hele klus worden.