Citaat van: rorail op donderdag 04 september 2008, 08:03:36
Helaas voor de mensen die daar op vertrouwden: ooit had de firma Kleinbahn uit Oostenrijk de onhebbelijke gewoonte de locs standaard tegengesteld te polariseren ten opzichte van alle andere 2 rail merken. 
Van Kleinbahn weet ik het niet. Maar ik weet wel dat Arnold bij de introductie van schaal N de locs verkeerdom had gepolariseerd. En met verkeerdom bedoel ik dan ook echt verkeerdom, aangezien de juiste poling duidelijk in de NEM staat voorgeschreven. Dus iedere fabrikant die het andersom doet is gewoon fout bezig.
CiteerVerder denk ik dat jouw bezwaar voor mensen die vroeger analoog 3 rail reden en nu digitaal niet bestaat, aangezien deze mensen nooit anders hebben geweten dan dat een loc zijn rijrichting "onthoudt".
Jawel, maar als je een loc vers op de rails zette, dan moest je wel eerst proberen in welke richting hij stond. En de loc kan wel zijn richting onthouden, maar weet jij het nog als je na een stilstaand van 2 weken terugkomt?

Citaat van: mozzi54 op donderdag 04 september 2008, 08:20:24
Ik rij digitaal met PC besturing (Koploper). Dan weet je (zelfs als drierailer) ook altijd hoe de rijrichting is, want die ligt vast in Koploper.
Jawel, maar als je een loc "vers" op het spoor zet moet je wel eerst aan Koploper vertellen dat hij daar staat, en in welke richting. En als je hem oppakt en weer laat rijden, dan gaat hij mooi de andere kant op.
Bij 2-rail analoog heb je die onzekerheid niet. Welke loc je ook neerzet, en of hij nou met zijn neus naar links of naar rechts wijst, als je de rijrichting oost kiest, dan gaat hij oost. Dat hoef je je geen moment af te vragen.
Let wel, van mij hoeft niemand over te stappen op 2-rail analoog, maar ik geef alleen maar aan wat voor mij de overwegingen zijn om daar bij te blijven. Ik kan dan ook geen duidelijke voor- of nadelen van analoog vs. digitaal bedenken. Elk systeem heeft zijn eigenschappen en mogelijkheden. Iedereen moet maar voor zich zelf uitmaken welk systeem het beste bij zijn manier van werken aansluit.