Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Wat zijn de voordelen en de Nadelen

Gestart door YC52000 dinsdag 05 augustus 2008, 17:14:29

Re: Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: YC52000 op donderdag 21 augustus 2008, 00:27:56
ik begrijp j eniet

Ik bedoel het volgende:
Naast je gewone M* spullen wil M* dat je MFX-treinen gaat gebruiken en die passen niet op een ander systeem dus moet je een peperdure CS aanschaffen. Oude treinen moet je ombouwen met peperdure M* ombouwsets naar digitaal en die sets zijn duurder dan veel treinen ooit gekost hebben.

ik pak dat lekker anders aan en kan mijn geld uitgeven aan mooie treinen waar ik er dan meer van kan kopen.

grv Huub
ik begrijp het nog steeds niet maar wel een beetje
Speciale Gast

Citaat van: huub op donderdag 21 augustus 2008, 00:44:16Naast je gewone M* spullen wil M* dat je MFX-treinen gaat gebruiken en die passen niet op een ander systeem dus moet je een peperdure CS aanschaffen. Oude treinen moet je ombouwen met peperdure M* ombouwsets naar digitaal en die sets zijn duurder dan veel treinen ooit gekost hebben.

ik pak dat lekker anders aan en kan mijn geld uitgeven aan mooie treinen waar ik er dan meer van kan kopen.
Ho ho,

Dat is niet helemaal waar.
Het ligt er maar net aan hoeveel functies de trein / loc heeft. Je kan met de Marklin 6021 de 1ste 4 functies + frontverlichting ( en sluitverlichting ) schakelen. Met een Mobile Station de 1ste 8 functies + frontverlichting ( en sluitverlichting ) schakelen en ja als je loc dan nog meer functies heeft heb je een CS nodig.

Kijk dat het (veel) meer geld kost is logisch aangezien je er veel meer voor terug krijgt :!:.
Citaat van: Mister1736 op donderdag 21 augustus 2008, 00:57:39
Ho ho,

Dat is niet helemaal waar.

Marcel,

wat is er dan niet waar uit het citaat ?

grv Huub
Speciale Gast

Hoi,

Wat denk je wat er onder staat ;).
Dus om digitaal te beginnen heb je een controller nodig(MS/CS), decoders in de loks, en wat nog meer?
Speciale Gast

Heel flauw, RAILS :P,

Als je die 3 hebt kan je digitaal rijden.
Verder kijken dan je neus lang is, en je niet blind staren op de dingen van Marklin. Er zijn merken die veel mooiere dingen maken op digitaal gebied. En nog goedkoper zijn ook, en een betere service leveren.
Logisch, alleen voor iemand die er net mee begint of zit rond te kijken is het allemaal vrij lastig, en nergens staat het logisch beschreven.
Citaat van: Casper op vrijdag 22 augustus 2008, 12:12:52
....en nergens staat het logisch beschreven.

Het staat wel logisch beschreven, maar ook daarvoor moet je even zoeken. B.v. in de cursus Modelspoorbouw van de Hobby Academie. En er zijn ook wel boeken waarin het een en ander over digitaal staat. Ook daarvoor zul je geld moeten uitgeven, of eens in de bibliotheek gaan snuffelen.
Het probleem met digitaal voor beginners is dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn. Om daar een beetje inzicht in te krijgen is tijd nodig. Bedenk dat iemand als Sprinter al ruim 20 jaar met digitaal bezig is, en dus een heleboel kennis en ervaring heeft opgebouwd. Dus als je gerichte vragen stelt zal hij je heel zinnige antwoorden kunnen geven.

Zelf ben ik beroepselektotechnieker, en daardoor is het voor mij allemaal wat makkelijker te bevatten dan voor een boekhouder, om maar een niet-technisch beroep te noemen. Maar omdat ik beroepselektroman ben werk ik zelf nog steeds analoog. Voor mij heeft dat bepaalde voordelen, en voor elk elektrotechnisch probleem verzin ik ter plekke een oplossing.
toen ik dit topic openden had ik nog analoog
inmiddels heb ik een weekje of 1 een mobil station aangeschaft
is echt simpel enn makkelijk
KlaasZ, ik geef toe, verkeerde de zin, moet meer dit zijn: Op internet is het lastig om een logische beschrijving van digitaal te vinden. Zodra ik op google een aantal keywords invul krijg je wel hele lijsten te zien van wat je allemaal moet hebben, maar niet waarom en wat het doet.

Zelf rij ik ook nog analoog, ben best tevreden en vind het erg leuk om alles zelf te moeten doen :).
Heren

Analoog rijden op M-rails heeft karakter
Je hoort de lok denderen de wissels en seinen schakelen
Prachtig als je met Een 44er 3027 of met een elek en bovenleiding rijdt
Heerlijk zelf aan de knoppen gaan draaien.

Ik ga er weer een bouwen als ik ergens ruimte vind
Dan met M-rail met middenrail en loks uit de jaren 50
Mijn eerste TP 800 met goederen wagens heb ik al

Een digitaalrijder met de PC al bijna 10 jaar
Pc aan en alles rijdt en pendelt met stoomgeluid

Niet dat heerlijk denderen over de rails

Groetjes
Peter R.

Volgens mij is dit topic ooit begonnen om te voor- en nadelen van zowel analoog als digitaal op te sommen. In de verschillende reacties lees ik echter steeds de reden waarom iemand voor analoog of digitaal kiest, maar zelden wat de voor- c.q. nadelen zijn die aan de resp. systemen kleven. Veel analoogrijders vinden het bijv. leuk om zelf aan de knoppen te zitten. Dat is echter geen specifiek voordeel van analoog. Digitaalrijders kunnen dat net zo goed, zij zijn zelfs in staat om aan nog veel meer knoppen te draaien. De ander geeft de voorkeur aan automatisch treinverkeer. Ook dat kan zowel analoog als digitaal en is dus ook geen specifiek voordeel van één van beide systemen. Technische zaken zelf oplossen kan ook zowel analoog als digitaal. Het echte voordeel van digitaal zijn n.m.m. de de vrijwel onbegrensde mogelijkheden die je relatief eenvoudig kunt realiseren. Het enige voordeel van analoog wat ik kan bedenken is het kostenaspect (als je tenminste niet een grotere baan vergaand wil automatiseren).

Met vriendelijke groet,

Aldert
Aldert,
Ik ben zelf een overtuigd analoogrijder. En dan ook nog eens op 2-rail. Reden: de rijrichting wordt door de baan bepaald, nl. de stand van de plus en de min op het spoor bepaalt welke kant een trein op zal rijden. Het analoge syteem met gelijkspanning op 2 rails is het enige systeem waarbij de rijrichting op voorhand volledig voorspelbaar is.

Een van de redenen dat ik niet digitaal wil is dat bij alle digitale systemen de rijrichting in de loc wordt bepaald, en dat is iets wat ik niet wil. Er zijn wel digitale systemen geweest waarbij de rijrichting aan de baan was gerelateerd, maar die worden niet meer gemaakt.
Het verhaal over de rijrichting is wellicht een voordeel bij 2 railsystemen. Dit gaat echter niet op bij marklin, hierbij  is ook bij analoog de rij richting in de lok 'opgeslagen'.

mvg Jeroen
Citaat van: KlaasZ op woensdag 03 september 2008, 15:55:54
De rijrichting wordt door de baan bepaald, nl. de stand van de plus en de min op het spoor bepaalt welke kant een trein op zal rijden. Het analoge syteem met gelijkspanning op 2 rails is het enige systeem waarbij de rijrichting op voorhand volledig voorspelbaar is.
Helaas voor de mensen die daar op vertrouwden: ooit had de firma Kleinbahn uit Oostenrijk de onhebbelijke gewoonte de locs standaard tegengesteld te polariseren ten opzichte van alle andere 2 rail merken. :mrgreen:
Verder denk ik dat jouw bezwaar voor mensen die vroeger analoog 3 rail reden en nu digitaal niet bestaat, aangezien deze mensen nooit anders hebben geweten dan dat een loc zijn rijrichting "onthoudt".

Groet,
Ronald
Citaat van: KlaasZ op woensdag 03 september 2008, 15:55:54
Aldert,

Een van de redenen dat ik niet digitaal wil is dat bij alle digitale systemen de rijrichting in de loc wordt bepaald, en dat is iets wat ik niet wil. Er zijn wel digitale systemen geweest waarbij de rijrichting aan de baan was gerelateerd, maar die worden niet meer gemaakt.

Ik rij digitaal met PC besturing (Koploper). Dan weet je (zelfs als drierailer) ook altijd hoe de rijrichting is, want die ligt vast in Koploper.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Citaat van: mozzi54 op woensdag 03 september 2008, 15:22:27
Volgens mij is dit topic ooit begonnen om te voor- en nadelen van zowel analoog als digitaal op te sommen. In de verschillende reacties lees ik echter steeds de reden waarom iemand voor analoog of digitaal kiest, maar zelden wat de voor- c.q. nadelen zijn die aan de resp. systemen kleven. Veel analoogrijders vinden het bijv. leuk om zelf aan de knoppen te zitten. Dat is echter geen specifiek voordeel van analoog. Digitaalrijders kunnen dat net zo goed, zij zijn zelfs in staat om aan nog veel meer knoppen te draaien. De ander geeft de voorkeur aan automatisch treinverkeer. Ook dat kan zowel analoog als digitaal en is dus ook geen specifiek voordeel van één van beide systemen. Technische zaken zelf oplossen kan ook zowel analoog als digitaal. Het echte voordeel van digitaal zijn n.m.m. de de vrijwel onbegrensde mogelijkheden die je relatief eenvoudig kunt realiseren. Het enige voordeel van analoog wat ik kan bedenken is het kostenaspect (als je tenminste niet een grotere baan vergaand wil automatiseren).

Met vriendelijke groet,

Aldert

Albert,

Ik denk dat dit een hele goede samenvatting is. Enige waar ik niet zo zeker van ben: het aan de knoppen zitten. Wat ik begrepen heb rijden digi loks de ingestelde snelheid aanhouden, burg op, brug af en ver van de stroomtoevoer in de baan en dicht daarbij. Soort cruise control. Digirijders: klopt??

Dan is het bij analoog rijden wel zo dat je, net als in een echte lok, als rijder meer of minder vermogen moet geven om een belaalde snelheid aan te houden afhankelijk van baanvak. Dus in die zin moet je meer bewust rijden.

Was als nadeel van anloog al genoemde de veelheid aan draden voor wissels en seinen? Klopt dat digi rijders? Dat in digi rijden de wissels en seinen via decoders daarin en enkel algemene stroomtoevoer worden gestuurd? Bij analoge besturing heb je ook nog de blauwe draden voor L/R wissel schakelen en rood/groen seinschakelen.
Je hebt dan wel weer de vele bezetmelders met draden bij digi rijden.

Kan een digi rijden beide aspecten bevestigen?
He analogerijder,

Er zijn volgens mij ook in het echt treinen met 'cruisecontrole' waarbij de snelheid ook wordt vastgehouden op een ingestelde snelheid. Dus dat argument klopt niet helemaal in vergelijking met de werkelijkheid.

Wel hebben zeer veel decoders cruisecontrole waardoor snelheid constant blijft. Heerlijk toch?

Draden/aansluitingen hangt toch echt af van het digitale systemen. Er zijn systemen waarbij wissels/seinen gewoon vanuit de rails hun signaal krijgen. Er zijn echter meer systemen waarbij dat niet is.
Ook het aantal aansluitpunten op de rails hoeft bij digitaalrijden niet minder te zijn (eerder meer denk ik). Er is wel een verschil: bij digitaal rijden zonder computer op een kleine baan dan volstaan de 2 draadjes die winkeliers altijd zeggen en bij rijden met computer (of raptor of viessmann comander) zal je toch meer dan deze 2 draadjes moeten aanleggen.
buckfast_beekeeper
gast

Citaat van: mozzi54 op woensdag 03 september 2008, 15:22:27

Met vriendelijke groet,

Aldert

Hallo Albert,

Bijna alles wat analoog kan, kan ook digitaal en vice versa. Technieken die toelaten om bijvoorbeeld het licht van je analoge trein aan en uit te doen bestonden in het verleden ook. Oppermann (het Duitse Vellemann zeg maar) had hier de nodige zelfbouw kits voor. Met relais sturingen en de nodige beveiligings voorzieningen kan je inderdaad een analoge baan volledig automatiseren. Vraag is dan of dit nog realistisch is. Een volledig geautomatisseerde analoge baan, kost volgens mij een stuk meer dan zijn digitale evenknie. We spreken hier dan niet van 2 treintjes die hun ding doen en met 2 snelheden rond rijden. We spreken dan van een baan met een tiental loks en 20 of meer wissels en seinen.

De keuze tussen beide is heel persoonlijk. Vaak ook ingegeven door sentiment of kennis. Iemand die al lijk bleek wordt als hij het woord computergestuurd nog maar hoort, kan beter voor analoog kiezen.

Een wat grotere baan is volgens mij het makkelijkste digitaal te realiseren.

Citaat van: rorail op donderdag 04 september 2008, 08:03:36
Helaas voor de mensen die daar op vertrouwden: ooit had de firma Kleinbahn uit Oostenrijk de onhebbelijke gewoonte de locs standaard tegengesteld te polariseren ten opzichte van alle andere 2 rail merken. :mrgreen:
Van Kleinbahn weet ik het niet. Maar ik weet wel dat Arnold bij de introductie van schaal N de locs verkeerdom had gepolariseerd. En met verkeerdom bedoel ik dan ook echt verkeerdom, aangezien de juiste poling duidelijk in de NEM staat voorgeschreven. Dus iedere fabrikant die het andersom doet is gewoon fout bezig.

CiteerVerder denk ik dat jouw bezwaar voor mensen die vroeger analoog 3 rail reden en nu digitaal niet bestaat, aangezien deze mensen nooit anders hebben geweten dan dat een loc zijn rijrichting "onthoudt".
Jawel, maar als je een loc vers op de rails zette, dan moest je wel eerst proberen in welke richting hij stond. En de loc kan wel zijn richting onthouden, maar weet jij het nog als je na een stilstaand van 2 weken terugkomt? 8)

Citaat van: mozzi54 op donderdag 04 september 2008, 08:20:24
Ik rij digitaal met PC besturing (Koploper). Dan weet je (zelfs als drierailer) ook altijd hoe de rijrichting is, want die ligt vast in Koploper.
Jawel, maar als je een loc "vers" op het spoor zet moet je wel eerst aan Koploper vertellen dat hij daar staat, en in welke richting. En als je hem oppakt en weer laat rijden, dan gaat hij mooi de andere kant op.
Bij 2-rail analoog heb je die onzekerheid niet. Welke loc je ook neerzet, en of hij nou met zijn neus naar links of naar rechts wijst, als je de rijrichting oost kiest, dan gaat hij oost. Dat hoef je je geen moment af te vragen.

Let wel, van mij hoeft niemand over te stappen op 2-rail analoog, maar ik geef alleen maar aan wat voor mij de overwegingen zijn om daar bij te blijven. Ik kan dan ook geen duidelijke voor- of nadelen van analoog vs. digitaal bedenken. Elk systeem heeft zijn eigenschappen en mogelijkheden. Iedereen moet maar voor zich zelf uitmaken welk systeem het beste bij zijn manier van werken aansluit.
Citaat van: KlaasZ op donderdag 04 september 2008, 10:11:35
Elk systeem heeft zijn eigenschappen en mogelijkheden. Iedereen moet maar voor zich zelf uitmaken welk systeem het beste bij zijn manier van werken aansluit.

Denk dat Klaas het hier bij het rechte eind heeft. Wat voor de één een voordeel is, is voor de ander een nadeel. 
Dit zijn allemaal persoonlijke meningen.

Dus de vraag "wat zijn de voordelen en de nadelen", daar kan tot in de eeuwigheid over gediscuseerd worden.

Maar de vraag "wat zijn de voordelen en de nadelen",  kan dan mijn inziens ook nooit beantwoordt worden.
buckfast_beekeeper
gast

Citaat van: pahasoft op donderdag 04 september 2008, 10:08:12
.........

Draden/aansluitingen hangt toch echt af van het digitale systemen. Er zijn systemen waarbij wissels/seinen gewoon vanuit de rails hun signaal krijgen. Er zijn echter meer systemen waarbij dat niet is.
Ook het aantal aansluitpunten op de rails hoeft bij digitaalrijden niet minder te zijn (eerder meer denk ik). Er is wel een verschil: bij digitaal rijden zonder computer op een kleine baan dan volstaan de 2 draadjes die winkeliers altijd zeggen en bij rijden met computer (of raptor of viessmann comander) zal je toch meer dan deze 2 draadjes moeten aanleggen.

Inderdaad Paul. Het aantal aansluitpunten zal een stuk hoger liggen door de terugmeldingen. Wat wel een voordeel is, is dat alles overzichtelijker kan worden gehouden.

2 draden met digitaal signaal zijn voldoende om al je wisseldecoders op aan te sluiten. Neem nog optioneel een 3de draad om je decoders van externe spanning te voorzien. Vroeger moest je er 2 per wissel voorzien + een gemeenschappelijke die je kon rond trekken. De decoders kunnen nu een stuk korter bij de wissels dan je schakel kastjes vroeger.

Je terugmeldingen kunnen net zo goed kort bij de plaats waar je ze nodig hebt. Een dun kabeltje verbindt dan de verschillende terugmeld eenheden. Overzichtelijk toch?

Wil je analoog een aantal treinen gelijktijdig laten rijden, heb je net zo goed secties nodig nu. Meerdere transformatoren is dan zowat een must. Bij de overgang van transformator 1 naar 2 is het dan te hopen dat de snelheid ongeveer gelijk staat. Een trein die er pijlsnel van door gaat of plots stopt is zeker geen uitzondering.

2 draden en digitaal rijden maar, is verkopers praat. Spijtig genoeg worden er op deze wijze nog steeds een aantal kopers op het verkeerde been gezet en komen dan teleurgesteld met hun vragen op een forum zoals dit terecht.
Dan denk ik toch dat als nadeel van analoog rijden genoemd kan worden dat analoog rijden meer draden'troep' geeft dan digi rijden, voor wissel en sein aansluiting.
Citaat van: buckfast_beekeeper op donderdag 04 september 2008, 10:25:19
Vroeger moest je er 2 per wissel voorzien + een gemeenschappelijke die je kon rond trekken.
Als je een beetje slim werkt met gepolariseerde spanning en diodes, dan kun je volstaan met 1 stuurdraad per wissel. Heb je wel 2 gemeenschappelijke nodig die je rond moet trekken. Of dat iets oplevert hangt van het aantal wissels af. B.v. bij 10 wissels scheelt het 9 draden.
Citaat van: Hendrik_marklin op donderdag 04 september 2008, 10:23:11
Denk dat Klaas het hier bij het rechte eind heeft. Wat voor de één een voordeel is, is voor de ander een nadeel. 
Dit zijn allemaal persoonlijke meningen.

Dus de vraag "wat zijn de voordelen en de nadelen", daar kan tot in de eeuwigheid over gediscuseerd worden.

Maar de vraag "wat zijn de voordelen en de nadelen",  kan dan mijn inziens ook nooit beantwoordt worden.

Waarschijnlijk lukt het wel om een behoorlijke lijst op te bouwen van vóór- en nadelen waarover iedereen het eens is; alleen geeft niet iedereen hetzelfde gewicht aan deze voor- en nadelen. De keuze voor analoof of digitaal zal daarom per persoon kunnen verschillen. Dat maakt dit draadje daarom niet minder zinvol.

Groet,
Ronald
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 04 september 2008, 10:30:35
Dan denk ik toch dat als nadeel van analoog rijden genoemd kan worden dat analoog rijden meer draden'troep' geeft dan digi rijden, voor wissel en sein aansluiting.
Dat is waarschijnlijk zo, maar daar kun je wat aan doen door je "dradentroep" vantevoren enigszins te plannen. Dat vermindert niet het aantal draden, maar maakt het wel overzichtelijker, en het aanleggen makkeljiker.
buckfast_beekeeper
gast

Hallo KlaasZ,

Ik vermoed dat jou baan al geruime tijd analoog zowat voltooid is. Het omschakelen naar digitaal heeft dan ook vooral financiële gevolgen. Ook het bijkomende werk natuurlijk.

Mocht je echter vandaag dezelfde baan terug vanaf scratch opbouwen, zou je dan nog analoog starten of zou je toch voor digitaal kiezen?

In de begin jaren van digitaal was het nog lonend om een aantal zaken zelf te bouwen. Ik denk dat dit inmiddels wel wat achterhaald is. Zoek eens de spullen voor een wisseldecoder zelf samen. Je zal zeer kort in de buurt komen van een fabrieks product. Een MC145027 kost je al ongeveer 4?50.
Citaat van: buckfast_beekeeper op donderdag 04 september 2008, 10:52:56
Mocht je echter vandaag dezelfde baan terug vanaf scratch opbouwen, zou je dan nog analoog starten of zou je toch voor digitaal kiezen?
Dan zou ik weer analoog gaan. En niet vanwege de kosten, maar vanwege de bedieningsfilosofie die ik hanteer.
buckfast_beekeeper
gast

Citaat van: Freak op donderdag 04 september 2008, 11:20:26
Theo,

Decoders worden tegenwoordig ontworpen rond een PIC, evenzo gebruik ik voor terugmelding, al dan niet met stroomdetectie, een schakeling met een PIC.

Mvg,
Peter

Weet ik wel Peter. Niet ieder is het echter gegeven om een schakeling er rond te maken en de pic te programmeren. Met het Motorola IC is het toch al een stuk eenvoudiger. De schema's zijn genoeg te vinden. Een printje tekenen en (laten) maken zal ook nog wel lukken denk ik.

Als je zoekt zijn er natuurlijk ook wel schakelingen met pic te vinden. Tegen betaling is er dan ook nog wel software voor te verkrijgen. Vraag is dat je op dat moment nog goedkoper bouwt dan af fabriek waar de wet der grote getallen gaat spelen. Jij zal waarschijnlijk beter weten dan wie ook op het forum wat 1 printje laten maken kost en wat 1000 printjes per stuk nog kosten. Van de andere zijde is het natuurlijk ook een hobby voor sommigen.
Citaat van: Freak op donderdag 04 september 2008, 11:20:26
Theo,

Decoders worden tegenwoordig ontworpen rond een PIC, evenzo gebruik ik voor terugmelding, al dan niet met stroomdetectie, een schakeling met een PIC.

Mvg,
Peter

Ja en die PIC-controllers zijn er vanaf 60 cent !
Daar kan je dit soort simpele dingen al mee doen.

Ik heb zo'n kitje aangeschaft om ze te programmeren, eerst even kijken of ik een beetje wegwijs raak in de instructieset van die dingen. Ik ben gewend om met motorola's te werken sinds de 6800/6809.......

grv Huub
Citaat van: Ap op dinsdag 19 augustus 2008, 22:57:55
Simpel;

Analoog is elektrisch en bij gevolg veel robuuster. Vooral het oude metalen analoog spul van 60/70.
Digitaal is electronica en dus veel kwetsbaarder.
Soms is het al kapot als het uit de doos komt. :?
Bij goed onderhoud gaat analoog tientallen jaren mee.

Ap  (analoog fan )

Ik heb me zojuist aangemeld,dus excuses voor deze ontwetende vraag:
Ik heb begrepen dat er locs van marklin zijn die digitaal zijn,maar wel op analoog kunnen rijden.
Heeft dit niet te maken met de sleper ónder de loc, die de puntjes van de middenrail raakt?zodat deze rijd?
groetjes josje
Re:Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Hoi Jos,

Deze opmerking slaat in het geheel nergens op (is niet kwaat bedoeld ofzow hoor  ;) ) De digitale loc's krijgen ook gewoon hun spanning binnen via de sleper en de massa gaat via de rails. Echter kan (beina) iedere decoder ook met een analoge spanning overweg en zodoende kunnen digitale loc's ook op een analoge baan rijden. Je moet er echter wel rekening mee houden dat niet elke decoder op wisselspanning kan werken, echter zijn alle standaard digitale loc's van Marklin wel geschikt om op een analoge wisselstroombaan te rijden.

Groeten JW
Re:Wat zijn de voordelen en de Nadelen
Citaat van: Janvis op woensdag 18 januari 2012, 20:59:07
Hoi Jos,

Deze opmerking slaat in het geheel nergens op (is niet kwaat bedoeld ofzow hoor  ;) ) De digitale loc's krijgen ook gewoon hun spanning binnen via de sleper en de massa gaat via de rails. Echter kan (beina) iedere decoder ook met een analoge spanning overweg en zodoende kunnen digitale loc's ook op een analoge baan rijden. Je moet er echter wel rekening mee houden dat niet elke decoder op wisselspanning kan werken, echter zijn alle standaard digitale loc's van Marklin wel geschikt om op een analoge wisselstroombaan te rijden.

Groeten JW

Hoi Jan
Helemaal niet erg hoor!begrijp je goede bedoelingen.Het komt gewoon door de info die ik krijg,en dan krijg je het gevoel even heen en weer geslingerd te worden.Wat wél en wát niet,en locjes die je kunt omzetten van digitaal naar analoogMaar je antwoord is compleet duidelijk!
Groet Josje