UPDATE:
Zoals beloofd hierbij het verslag van de werkzaamheden die ik afgelopen weekend en dit weekend heb uitgevoerd.
Het was een zware bevalling, maar ik heb toch resultaat geboekt.... De aanhouder wint!
Het originele model, zoals ik deze gekocht heb. De vorige eigenaar had er een Lokpilot V3.0 met een 8-polige stekker ingezet op een zelfgebouwde voet. Erg netjes gedaan moet ik zeggen.
Ik heb deze er samen met de complete bedrading en alle andere electronica/printplaten uitgehaald. Ik begin helemaal vanaf nul.
De reden van de enorme vertraging van de ombouw, (ik zou eigenlijk al maanden geleden beginnen,) is de grote hoeveelheden onderdelen en gereedschap die ik ervoor nodig heb. Het kostte me dan ook de nodige moeite om deze allemaal te verzamelen.
Hieronder slechts een deel van de spullen die ik nodig heb voor de ombouw.
Ik heb vorig weekend al een begin gemaakt met de ombouw. Namelijk het scheiden van de driedelige lichtbak van de Re 460. Ik wil namelijk gescheiden witte en rode lichten hebben. Het originele Hag model is hier niet op voorbereid. Ik ben er in de drie dagen dat ik er aan gewerkt heb achtergekomen, dat dit op dit model ontzettend moeilijk te realiseren is......maar niet onmogelijk!
Ik heb van deze eerste poging tot verlichting helaas geen foto's, maar ik kan kort vertellen wat ik gedaan heb.
Eerst heb ik de lichtbak verwijderd. Hierna met behulp van de Dremel en Dremel boorstandaard en een 1,3mm boortje een gat geboord in de kap achter het buitenste deel van de lichtbak. Dit moet gebeuren omdat de loc standaard geen sluitverlichting heeft en de kap daarvoor in de weg zit. Het is een heel precies karwei, omdat het te boren gat verdiept ligt en er erg weinig ruimte is voor fouten. De kap beschadigt dus erg snel. Hierna opgeboord met 1,6mm, waarna ik de gehele achterliggende ruimte rechthoekig kon uitvijlen. Ik zal hier nog een keer extra foto's van maken, omdat het wat lastig uit te leggen is.
Met behulp van een 0,1 milimeter dun zaagblad van Proxxon heb ik met mijn Dremel de buitenste 1/3 van de nu losse kunststof lichtbak afgezaagt. Hierna beide zaagsneden zwart gekleurt met een watervaste stift en daarna weer terug aan elkaar gelijmt. Hierdoor hoopte ik een scheiding in de lichtbak te krijgen.
Hierna aan de binnenkant van de loc twee warmwitte LED's en een rode LED tegen de kap aangelijmt en bedraad.
Hierna een korte test gedaan, maar het resultaat viel me tegen. In principe werd het witte en rode licht voor 90% van elkaar gescheiden, maar in het donker was duidelijk een witte en rode gloed te zien in de delen die donker moesten blijven. Als eeuwige perfectionist was dit onacceptabel voor mij
Ik heb er uiteindelijk een nachtje over geslapen om een oplossing te vinden. Eerst heb ik echter het printje voor de functiedecoder gemaakt met daarop de benodigte weerstanden en diodes.
Hierboven het resultaat. Eerder in dit draadje is het electrische schema te zien waar alle onderdelen en schakelingen in zijn aangegeven.
Ik heb een extra baan toegevoegd voor de gezamelijke + van de functieuitgangen.
Onder de decoder zijn de onderste drie banen electrisch gescheiden. De + loopt door over de hele lengte van de strokenprint.
Deze print plak ik uiteindelijk tegen de zijkant van de behuizing aan de binnenkant van de loc. Alle witte verlichting sluit ik hierop aan. Dit scheelt veel stekkerverbindingen naar het chassis toe.
Poging twee van het maken van de gescheiden lichtbak:
Na eens rustig nagedacht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen, dat ik dit alleen kan realiseren door echt elk hoekje en gaatje af te sluiten met tape/zwarte stift of karton.
Ik heb dus een andere lichtbak genomen en deze net zoals eerst gescheiden met een Proxxon zaagblad. Hierna alle delen van de lichtgeleider zwart gemaakt op de voor en achterkant na natuurlijk
Hier na de delen weer terug aan elkaar geplakt. Een strookje karton moet ervoor zorgen dat het rode licht niet kan doorschijnen naar de witte kant en andersom.
Ook hier op dezelfde manier als eerst het achterliggende gat uitgeboord en uitgevijld.
Hierna de lichtbak voorzichtig terug in de loc geduwd.
Hierna een rode LED bedraad en (met enige moeite) op zijn plek gelijmt met secondelijm. Nog wel een strookje karton dwars op de LED geplakt om dezelfde reden als het andere strookje. Ook een stukje isolatietape geplakt wegens gevaar voor kortsluiting tussen de polen van de LED en de metalen behuizing.
Hierna een korte test gedaan, maar het resultaat hou ik nog even geheim
Hierna ook de dubbele LED's voor de warm-witte verlichting erin gelijmt. Ik heb extra gekozen voor twee LED's naast elkaar, omdat in het echt ook twee bakken wit licht geven en de buitenste bak rood. Door nu twee LED's te gebruiken geeft het mooi egaal licht. In ieder geval, dat is de bedoeling
Het voorlopige resultaat:
De loc zonder licht. Als je heel goed kijkt kun je enkele kleine lakbeschadigingen rond de lichtbakken opmerken. Hier kan ik weinig aan doen, het komt door het uitboren van de achterliggende ruimte. De witte lak maakt het extra zichtbaar. Gelukkig zie je het alleen van heel dichtbij
Zeker als de verlichting aan is zie je er niets van...
Warm-wit licht. Het witte licht en rode licht is nu volledig gescheiden
Het licht lijkt erg fel, maar dit is in het echt een stuk minder. Ik heb de betreffende functieuitgang ook maximaal gedimt op de decoder. Dit geeft een prachtig resultaat.
Nu grootlicht. Over dezelfde LED's !!
Door de toegepaste schakeling met diodes op de gemaakte print, is zowel dimlicht als grootlicht mogelijk over dezelfde LED's. De betreffende functieuitgang is hier ongedimt.
Rood sluitlicht. Lijkt een beetje oranje op de foto, maar is echt fel rood. Door de lagere lichtopbrengst van de LED is nu echt goed te zien dat het rode licht echt alleen door de buitenste lichtbak schijnt.
Ik ben echt superblij met het voorlopige resultaat. Het heeft me drie dagen, bloed, zweet en tranen gekost, maar het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf
Volgende week vrijdag kan ik weer verder werken. Dan zal ik verder gaan om de overige drie lichtbakken op dezelfde manier af te maken.
Vragen en opmerkingen zijn zoals altijd van harte welkom!
Groetjes,
Menno