Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer  (gelezen 11100 keer)

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Gepost op: zondag 29 juni 2008, 21:38:15 »

Hallo Mensen van het model leven :lol:

Aangezien ik van kamer ga ruilen het ik meer ruimte voor de modelbaan. Daar ging de ruil ook om :wink:
Hier het plan.


Reactie's, op of aanmerkingen en commentaar zijn welkom.
En natuurlijk ben ik dan ook van plan om nieuw materieel aan te schaffen. Ik had in gedachte om K1 rijtuigen aan te schaffen en of een 01 1075 -deze om te bouwen naar 01 1075- of een 65 018 of een BR23. En misschien een GTW Stadler Arriva en deze om spuiten naar Veolia.
Maar dat zijn nog toekomst plannen, als we nog geld hebben :mrgreen:
GR mike.
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

Daan!

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #1 Gepost op: zondag 29 juni 2008, 22:31:12 »

ziet er goed uit. Ik zou alleen proberen met een extra niveau te gaan werken en probeer het linkerstuk wat qua rails een recht stuk te maken.

Daan
Gelogd

Marklin-Tim

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #2 Gepost op: zondag 29 juni 2008, 22:56:59 »

Mike,, Leuk baanplan

Wat daan ook zegt.. Je zou met verdiepingen moeten gaan werken!
Dat heb je meer ruimte over!

Ik zou ook de rolbrug anders neer zetten want nu kun je 4 plekken niet optimaal gebruiken!
Gelogd

remcy

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • een hele trotse papa van tygo en jamie
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #3 Gepost op: maandag 30 juni 2008, 01:59:44 »

mike
ziet r goed uit complimenten allereerst
maar ga jij stootblokjes gebruiken ??? zo ja dan kom je niet uit ivm de gele stippen !!!
en als je nou de rolbrug een kwartslag draait !!
hij komt dan (bij het blauwe kruis 200 cm uit ) en kunt dus zo alle sporen voorzien van een extra rail
tevens heb je geen overgangs rails ingecalculeerd
en je hebt een hele boel gele stippen ??? heb je daar rekening mee gehouden ivm het aansluiten van de baan ???
de grote lijnen geven echter wel goed aan wat je graag wilt doen dus vandaar de complimenten
maar zou hem wel even iets aanpassne zodat je zeker overal uitkomt
groet robert
Gelogd
kijk ook in mijn topic : klik hier voor mijn baan 
groet robert

Lid van de BMM

Daan!

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #4 Gepost op: maandag 30 juni 2008, 07:09:17 »

gele stippen betekenen toch dat het geen aansluitpunt Bij mij op wintrack kan er geen 188 maar wel 2x 094. :shock: :? Dus er zitten wel van dat soort vaagheden in wintrack.

ps: ik heb de demoversie.
Gelogd

kiezel

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #5 Gepost op: maandag 30 juni 2008, 07:17:39 »

Als toevoeging op de eerdere opmerkingen: misschien kan het hier en daar een beetje 'schever', dat is in mijn ogen realistischer. Ik gebruik zelf zo min mogelijk bogen van 90 of 180 graden, omdat dat er zo recht toe recht aan uitziet.

Je zou bijvoorbeeld het 'station' iets langer kunnen maken naar links, daar de boog later inzetten en met een halve bocht verlengen zodat hij een klein beetje schuin naar rechtsonder loopt voordat je de grote boog in gaat om weer links langs de muur naar boven te gaan.

Groetjes,
Kiezel :)
Gelogd

Vince

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #6 Gepost op: maandag 30 juni 2008, 07:19:50 »

op zo'n oppervlakte zou ik ook met meerdere lagen proberen te werken. Verder sluit ik me bij robert aan :)

Succes ermee !
Gelogd
Vincent.

Als ik iets heb, vind ik t mooi...

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #7 Gepost op: maandag 30 juni 2008, 16:10:45 »

@Kiezel, ik snap niet echt wat je bedoelt maar ik zal kijken wat ik kan doen.
 en ik ga dan maar weer eens te rug naar de tekentafel.

Maar ik gebruik een Wintrack demo misschien vandaar zovveel gele punten? maar het sluit wel goed aan hoor. het is net waar je eindigd of begint.
GR mike
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

kiezel

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #8 Gepost op: maandag 30 juni 2008, 20:46:42 »

De gele puntjes kun je weg krijgen door 'Control+E' (Gleise ver/untknupfen o.i.d.).
Ik heb ook die demoversie en die werkt verder precies hetzelfde als de 'echte' (alleen tja je kunt niet opslaan of direct printen).

Wat ik bedoel met het 'schever' maken van het plan (naast het werken met meerdere niveaus) wordt misschien het duidelijkst met een voorbeeldje: hier vind je bijvoorbeeld mijn baanplan (is inmiddels al wel wat aangepast trouwens); ik heb geprobeerd om zo min mogelijk evenwijdige stukken te leggen en de bogen zo weinig mogelijk 90 of 180 graden. Is trouwens wel een uitdaging op een beperkt oppervlak hoor, maar met meerdere niveaus zie ik wel mogelijkheden.

Groetjes,
Kiezel :)
Gelogd

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #9 Gepost op: maandag 30 juni 2008, 21:38:41 »

Mike,, Leuk baanplan

Wat daan ook zegt.. Je zou met verdiepingen moeten gaan werken!
Dat heb je meer ruimte over!

Ik zou ook de rolbrug anders neer zetten want nu kun je 4 plekken niet optimaal gebruiken!


Qua de 4 plekken snap ik het niet kun je me iets tekenen of iets dergelijks?
Alvast bedankt
GR mike
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

Piwie

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #10 Gepost op: maandag 30 juni 2008, 22:03:15 »

Mike,

Inderdaad een leuk baanplan, maar ik zou de tips van Kiezel en Robert wel meenemen in je planning.

Groeten Piwie.
Gelogd

Marklin-Tim

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #11 Gepost op: maandag 30 juni 2008, 22:06:28 »

Zo bedoel ik dat:


Je zou alle sporen van de rolbrug moeten gebruiken en niet half of helemaal niet, dat is namelijk zonde.
Gelogd

remcy

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • een hele trotse papa van tygo en jamie
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #12 Gepost op: maandag 30 juni 2008, 22:40:21 »

tim
dat kan niet zo  want hij rijdt C rail en dan komt er nog een aansluitrail bij aan
dus is er een aanpassing nodig
maar de lengte heb je wel gelijk aan 2 rails (aansluitrail en een 24188) en dna het stootblokje is een mooie lengte hoor
groet robert
Gelogd
kijk ook in mijn topic : klik hier voor mijn baan 
groet robert

Lid van de BMM

Robbert

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 01 juli 2008, 08:29:01 »

Van een C-rail kan je zelf een hele mooie overgangsrails maken hoor...

Even wat puntjes:

- Je werkt op 1 niveau, breng hier maar verandering in want met deze ruimte kan je héél véél meer.
  (Zie ook mijn baan, deze heeft dezelfde afmetingen).
- Er ligt een enorm emplacement op je baan, is dit om treinstellen weg te werken ? Zoja, dan kan je een héél mooi schaduwstation onder de baan aanleggen en daar je opstelsporen maken.
- Je praat zelf al over een 01,65 en 23. Hierbij moet ik denken aan de SSN. Zou je dan geen draaischijf gebruiken ipv een rolbrug ?
  Ook moet je een apart gedeelte maken voor deze stomers. Ik dacht zelf links onderin...
- Ik weet verder niet met wat je rijdt, maar je hebt het zelf over veolia treinstellen. Als ik jou was zou ik rechtsonder het station aanleggen met 4 sporen en achterin nog ergens een halte, maar dat is mijn mening.

Ik maak nu wel even een tekening voor je:



Rood = Verdieping 2
Geel = Verdieping 1 (meer overloop van 2 naar 0)
Blauw = Verdieping 0
Bruine balken zijn perrons.

Dit is gewoon iets wat ik in me hoofd had en je als standaar lijnen kan gebruiken. Je kunt natuurlijk zelf nog een depot of je rolbrug ergens toevoegen.
Het is belangrijk dat de 2 schaduwstationen waterpas liggen, de rest kan je gebruiken om iets te stijgen en dalen.

Groetjes,

Robbert.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 juli 2008, 08:53:04 door Robbert »
Gelogd

conducteur

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 01 juli 2008, 09:05:21 »

probeer,niveaus in je baan te stoppen,dan zijn de treinen even weg,ze zijn er niet meer.

probeer ook hoogteverschillen te creëren om de nagal ovale vorm te verbergen!
Gelogd

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 01 juli 2008, 21:02:52 »

ok ik ga dus nog even terug naar de teken tafel.
Maar zeer bedankt voor de reactie's
en inder daat robbert, je dacht het goede van de SSN.
Wat ik nog verder heb is een regionaal express BR146 met dubbeldekrijtuigen met stuurstandwagen, NS 1607 met 4ICR rijtuigen, een BR 81 met Silberling met stuurstandwagen, een mDDM stammetje, Kruidvatlocje met wat goederenwawgons en een oud stoomlocje met donderbussen.

GR Mike
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #16 Gepost op: maandag 07 juli 2008, 22:02:29 »

Hallo,

Ik heb geprobeerd om een opnieuwe baan plan te maken, maar het lukt mij niet echt.
graag had ik nog wat hulp van jullie.

GR mike Alvast bedankt.
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

Daan!

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 08 juli 2008, 07:12:55 »

laat anders is zien wat je ong wel had.
Gelogd

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 09 juli 2008, 20:32:38 »

Ik ben wat aan het knutselen.
het is wel echt kl*te dat ik niet kan opslaan dus ik moet altijd op nieuw tekenen :evil:
Wat kost wintrack nog eigelijk?

maar hier een 2D en 3D Prt. Scr.


Laat jullie creatieve brein er op los :wink:
GR mike Alvast bedankt denk ik
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 juli 2008, 10:04:46 door mikeloper »
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 09 juli 2008, 22:12:35 »

Dit heb ik in het afgelopen 2 uurtje er bij gebras!


laat je commentaar er maar op los.
GR mike
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

Daan!

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 09 juli 2008, 22:15:17 »

ik zou de sporen onder je locloods doen. en er staat een hellingspercentage van 4,34%
Gelogd

Marklin-Tim

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 09 juli 2008, 22:18:29 »

Heej Mike..

Daar wordt de baan een stuk leuke op.. alleen ik blijf erbij.. maak een schaduwstation.. en probeer de baan nog wat hoger te krijgen.
Gelogd

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 09 juli 2008, 22:20:31 »

waar moet ik die dan op aan sluiten?? of moet ik de gehele achterste baan ondergronds maken?
Ik heb al een idee. ik laat de onderste cirkel ondergronds gaan naar een schaduw station met eek keerlus.
en die bovenste weet ik nog niet.
maar ik moet binnen deze lijnen blijven vooral in de linker onder hoek
GR mike
Zo weer ff getekend

« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juli 2008, 23:18:38 door mikeloper »
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

Daan!

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 09 juli 2008, 22:27:29 »

vanuit je staition kun je hem aansluiten, maar je kan ook de dubbelsporige lijn (nu nog bnoven de locloods) parallel aan het station maar dan lager vooraan als paradebaan verleggen en achterin een schaduwstations maken.

Daan
Gelogd

Marklin-Tim

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 09 juli 2008, 22:27:44 »

Ja als dat kan zou dat wel mooi zijn..
Kijk maar eens bij het baanplan van acido, de sporen lopen achter elkaar langs naar het schaduwstation.

Klik hier

Zie het voorbeeld hoe de sporen naar het schaduwstation gaan, dat is ook een optie voor jouw baan.

Gelogd

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 09 juli 2008, 23:44:24 »

Hallo Mike,

toch een paar opmerkingen,

de draaischijf onder een hoger liggend spoor, beetje zonde van je uitzicht op de draaischijf, een rangeerterrein zou er beter onder passen, dus mijn voorstel draai je goederensporen en je draaischijf om qua plaats.

Verder vind ik het baanontwerp wat statisch met erg veel bochten direkt in het gezichtsveld, leg niet alle sporen kruiselings boven op elkaar, een beetje schuin, diagonaal kan natuurlijk ook. Ook op deze manier kan je flinke rijlengtes verkrijgen, zeker op 3 nivo's.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Antal

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Nederlands begin jaren 90
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 10 juli 2008, 19:13:45 »

Heey Mike,

Dat is een enorm imposant baanplan zeg!
Ziet er erg goed en leuk uit en je kan er zeker wat mooie 'lange' treinen op laten rijden.
Ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken en ook hoe het plaatje eruit gaat zien als alles staat. :)
Veel succes en ik hou hem in de gaten!

Groetjes,

Antal
Gelogd

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 10 juli 2008, 21:18:45 »

!!!RAAR!!! :shock: :shock:

Wie heeft hier een verklaring voor??
Want in het boekje ''Ein ''Click'' - und los gehts'' staat dat het wel kan!
WAnt ik wil het eigenlijk zo crieren in het schaduw station. GRoen is normaal, rood is niet normaal :wink:
GR mike
@$!$@, %#^^$@#$#@, Krijgt WinTrack net een Fout melding. WEG nieuw baanplan @$%$#^@#.
KAn ik weer op nieuw beginnen
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 juli 2008, 21:21:56 door mikeloper »
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

Marklin-Tim

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 10 juli 2008, 21:39:16 »

Heej Mike..

Daar heb ik ook last van.. Van die wintrack foutmelden (#$%)#@ komt omdat ik de demo heb.. was gisteren lekker bezig met een baanplan.. werd erg gaaf.. en ineens kreeg ik zoon (#&#@!!$@ melding... en alles was weg GRRRRRRR

Ja hoe kan dat eigenlijk met die bochten!
Dat vind ik erg gek.. kan dit in het echt wel of...
Gelogd

paul

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 10 juli 2008, 21:40:52 »

Hoi Mike,

Het klopt dat het niet klopt. Met de gewone wissel krijg je een hartafstand van 77,5mm. De hartafstand tussen r3 r4 en r5 is 64,3mm.

Dit zorgt ervoor dat jou r4 in jou plaatje te veel naar links ligt.

Vr Gr,

Paul
Gelogd
Specialist in open deuren intrappen!

nick_9450

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 10 juli 2008, 21:46:37 »

hoi mike 

heb effe men wintrack geraadpleegt en ik kom dit uit  hopelijk is dit een oplossing voor jouw



grtz nick
Gelogd

Marklin-Tim

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 10 juli 2008, 21:47:29 »

Nick hij klopt nog niet!
Gelogd

nick_9450

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 10 juli 2008, 21:49:17 »

oei  dacht van wel srry    :roll:

nick
Gelogd

Marklin-Tim

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 10 juli 2008, 21:49:37 »

oei  dacht van wel srry    :roll:

nick


Haha maakt niet uit :P
Gelogd

mikeloper

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 10 juli 2008, 22:00:23 »

Mensen bedankt.
maar het ergste is ik heb geen print screan gemaakt van het baan plan  :( :(
Maar wat betreft die grotenbogen dit kan je wel met een beetje schijven wel oplossen.
Nogmaals bedankt
GR mike
Gelogd

Wagencontroleur en Machinist VB, DB Cargo NL

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 12 juli 2008, 13:52:57 »

Hallo allen,

De tussenliggende afstand van Bocht 3,4 en 5 is inderdaad anders, om de tussenliggende afstand te verbinden, gebruik dan slanke in plaats van normale wissels, met tussen de wissels in het rechte stuk 24071, nu kloppen de afstanden wel,

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Henk

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Henk's modelbaan "HenkieTrein"
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 12 juli 2008, 15:37:52 »

Even wat stoeien met Wintrack om een 180 graden boog te maken uitgaande van 4 parallelle sporen op standaard railafstand:


De eerste oplossing is de smalste en vereist in het vierde spoor (bovenaan na de wissel) 24094 en 2x 24206.

De tweede oplossing heeft bij de eerste 3 sporen 24172 en bij de laatste 24172 + 24077. De 24172 kan dus eventueel weggelaten worden en dan wordt het geheel smaller.

Bij de symmetrische oplossing zitten in de eerste 3 sporen 24172 en bij de laatste 24064 + 24071. Een 24172 = 24094 + 24077. Dit kan dus niet krapper volgens Wintrack. Misschien kan het in werkelijkheid wel , als je gebruikmaakt van de speling van C-rail.

groetjes
Henk
Gelogd

mDDM

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 12 juli 2008, 22:48:04 »

Bij gebruik van de normale C-wissels (dus niet de slanke) is de spoorafstand steeds 77,5 mm.

Als je een boog van drie parallelle sporen wil maken met deze spoorafstand, gebruik je voor de binnenste boog 24130, de tweede boog 24230 en de derde 24330. Dat is hierboven ook al beschreven. Als je accepteert dat er korte rechte stukjes inzitten, kan je de vierde boog heel eenvoudig maken door telkens aan weerszijden van een recht stukje 24077 een boog 24330 te zetten. Deze drie rails samen vertegenwoordigen een boog met een hoek van 60 graden. De uiteinden van deze combinatie bevinden zich netjes op een afstand van 75,5 mm van de derde boog. Deze oplossing klopt exact. Voor een boog van 180 graden moet je dan drie van deze setjes achter elkaar zetten. Ik heb helaas geen Wintrack, dus ik kan het niet laten zien. Misschien kan iemand die wel Wintrack heeft, er een plaatje van maken?

Als je nog een vijfde parallelle boog wil maken, zet je twee rechte stukjes 24077 aan elkaar en zet je aan beide zijden een boog 24330. Nog een parallele boog krijig je met drie stukjes 24077. Je kan zo eindeloos doorgaan. Het is de magie van het Märklin (C-)railsysteem. Voor wie dit geen mooi gezicht is, kan het altijd nog een uitstekende oplossing zijn voor niet zichtbare gedeelten zoals een schaduwstation.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 juli 2008, 22:51:15 door mDDM »
Gelogd
Groeten,
mDDM

Henk

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Henk's modelbaan "HenkieTrein"
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #38 Gepost op: zondag 13 juli 2008, 11:26:35 »

Dit bedoelt mDDM:

groetjes
Henk
Gelogd

mDDM

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #39 Gepost op: zondag 13 juli 2008, 11:43:27 »

Inderdaad, Henk.

Bedankt voor het tekenwerk.
Gelogd
Groeten,
mDDM

mDDM

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #40 Gepost op: zondag 13 juli 2008, 12:12:11 »

Nog een kleine aanvulling:

Ter hoogte van de rechte stukjes 24077 neemt de afstand tussen twee sporen af tot 67,1 mm. Dit zou eventueel een probleem kunnen opleveren met 1:87 rijtuigen. Ik verwacht het eigenlijk niet, maar ik durf het op dit moment niet met zekerheid te zeggen. Ik zou het even moeten uitrekenen, of iemand moet het even in de praktijk checken.
Gelogd
Groeten,
mDDM

Marklin-Tim

  • Gast
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #41 Gepost op: zondag 13 juli 2008, 13:14:21 »

Dat wat henk heeft gemaakt heb ik ook nog eens gedaan met 15 sporen :P
Gelogd

mDDM

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Mijn nieuwe baanplan voor de nieuw kamer
« Reactie #42 Gepost op: zondag 13 juli 2008, 14:14:11 »

Nog een kleine aanvulling:

Ter hoogte van de rechte stukjes 24077 neemt de afstand tussen twee sporen af tot 67,1 mm. Dit zou eventueel een probleem kunnen opleveren met 1:87 rijtuigen. Ik verwacht het eigenlijk niet, maar ik durf het op dit moment niet met zekerheid te zeggen. Ik zou het even moeten uitrekenen, of iemand moet het even in de praktijk checken.

Ik heb het eens even snel uitgerekend. Daarbij ben ik (schaal 1:1)  uitgegaan van ongunstige waarden: 26,4 m lengte voor de rijtuigen, 20 m draaistelafstand voor het rijtuig op het buitenspoor en 19 m voor het rijtuig op het binnenspoor, en tenslotte een bakbreedte van 3,2 m. Als ik me niet vergist heb in mijn berekeningen, vormen rijtuigen met deze afmetingen geen probleem.

Met de oplossing die ik geschetst heb, ben je niet verplicht om een 180 graden boog te maken. Je kan bijvoorbeeld ook 60 en 120 graden kiezen.

Een andere oplossing is telkens drie 24330 combineren met aan weerszijden een 24077 voor de vierde boog, twee 24077 voor de vijfde boog etcetera. Je kan dan bogen maken van 90 en 180 graden. Nadeel is dat de sporen voor het oog minder parallel lijken te liggen en je krijgt relatief lange rechte stukken in het midden van de 180 graden boog. Maar voor een schaduwstation is dat natuurlijk weer geen enkel probleem.
Gelogd
Groeten,
mDDM

 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.049 seconden met 24 queries.