Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

C-rail wissels realistisch?

Gestart door paul donderdag 10 juli 2008, 11:35:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rail wissels realistisch?
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
C-rail wissels realistisch?
Beste hobbygenoten,

Ben druk bezig mijn baan te ontwerpen nu heb ik een paar vragen  aan jullie:

1
Hoe realistisch zijn de normale wissel en de slanke wissel?

2
Wat zijn in de werkelijkheid de hoeken en boogstralen van de wissels?

3
Wat zijn in de werkelijkheid de minimale boogstralen in een bocht?


Vr Gr,

Paul
Re: C-rail wissels realistisch?
volgens mij is dan geen een rail realistisch
Re: C-rail wissels realistisch?
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: C-rail wissels realistisch?
wissels in werkelijkheid  9 graden? 12 graden?
boogstralen: bij een minimum straal van 200 m piept en knarst alles aardig
= in model ongeveer een diameter van 4m 60 of een straal van 2 m 30
Re: C-rail wissels realistisch?
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: C-rail wissels realistisch?
Dat zou dus betekenen dat zelfs de slanke wissel en de 24912 nog niet de realiteit benaderen.
Voor een realistische baan kun je dus de normale wissel helemaal wel vergeten.

Vr Gr,

Paul
Re: C-rail wissels realistisch?
Hoi Paul,

Opzich is dat ook logisch he. Het moet wel allemaal in een kamer passen tenslotte. Simpel voorbeeld, een klein bergje in werkelijkheid van 870 meter, wil je dit in schaal nabouwen kom je al uit op 10 meter. Dus mocht je de mount everest op schaal 1:87 willen nabouwen...... :)

Schaaltechnisch kan het dus gewoon niet zo na gemaakt worden omdat bijna niemand deze ruimtes heeft.
Wat wel kan is met de k-rails de flex-rails gebruiken voor heel flauwe bochten.
Zelfbouwwissels behoren ook tot de mogelijkheden, maar daar ga ik me zekers niet aan wagen.

Groetjes

Mark
Re: C-rail wissels realistisch?
Hi

De wisselhoek in nederland is meestal 1:9 te berijden met 40 km/u. De boogstraal is dan rond de 200 m.
Wissels voor hogere snelheden 120 - 140 km/u hebben een wisselhoek van ongeveer 1:35. Met een straal van ruim 1000m.
Probeer dat maar eens na te bouwen op schaal 1:87, desnoods 1:100. De slanke (K-rail)wissels van M* hebben een hoek van 14,5 graden en een boog van 900 mm. Dat begint er dus een beetje op te lijken. Alleen passen we ze (ook) in de hoofdbaan toe met treinen op volle snelheid.

Lodewijk
Re: C-rail wissels realistisch?
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: C-rail wissels realistisch?
De krapste boog welke de NS heeft die nog met 110 km/u bereden mag worden heeft een straal van 700 meter dus ongeveer 8 meter in schaal Ho.
Dus wil je een sneltrein met 5 D trein wagens  realistisch laten rijden dan moet je tafel minstens 16 meter diep en een meter of 20 breed zijn............. 
Maar ja wat heet realistisch.
Je ziet het wel op tentoonstellingen banen met bv alleen een station,de bogen verborgen achter tunnels of een achtergrond.Een heel beperkt motief.Engelsen zijn hier grootmeesters in.
Maar een ouderwetse  overvolle Marklin "krakelingen" baan met M rails vind ik ook altijd leuk om naar te kijken.Een paar concessies en een beetje fantasie doen je door alle "fouten" heen kijken.
Re: C-rail wissels realistisch?
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: C-rail wissels realistisch?
Iedereen bedankt voor de info.

Denk dat ik ga proberen in de zichtbare gedeelte zoveel mogelijk de slanke wissel te gebruiken en de 24912. Misschien ook wel de K-flexrails.

De kleinere boogstralen zullen dan verborgen worden in heuvels.

Klinkt allemaal vast makkelijker dan het in werkelijkheid is.

Vr Gr,

Paul