Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

Hoe hoort een TM800 er van onder uit te zien....

Gestart door Peytr woensdag 02 september 2026, 11:37:53

Hoe hoort een TM800 er van onder uit te zien....
Struikelde deze week over een oude, niet rijdende TM800. Sleper ontbreekt en er steekt alleen een draadje uit de onderkant. Even getest en de loc loopt prima, alleen omschakelen doet ie (nog) niet. Slepertje 7174 kom ik wel aan, maar de contraptie die normaal aan dat zielige draadjd zit ontbreekt dus. Zou iemand een plaatje van zo'n onderkant willen schieten zodat ik dat dingetje na kan maken?

Re: Hoe hoort een TM800 er van onder uif te zien....

graag een glaasje wijn

Dank! Die had ik gezien (en bestudeerd, nu nog een keer) maar het contactdeel staat er volgens mij niet bij (of ik snap kijk er overheen). Het isolatieplaatje wel, de sleper in delen ook, maar het contactdeel volgens mij niet.

Ik heb ook een oude 3000 bekeken, daar zit ook zoiets op; helaas net een andere maatvoering, dus een goede afbeelding blijft interessant.

graag een glaasje wijn

is toch gewoon een messing plaatje waar de sleper tegen drukt. Zoniet als de sleper vastzit wat belet je om het draadje direct daarop te solderen aan het messingdeel ?

https://www.mymarklin.com/modellismo-tecniche/marklin-tm-800-riparazione-gancio/

https://www.der-lustige-modellbauer.com/t13844-marklin-tm-800-und-3000-in-stand-gesetzt

Hier geen contactplaatje aan de TM800; draadje gewoon aan de sleper gesoldeerd.
Gegeven de leeftijd van het dingie (en de prijs) geen garantie dat dit origineel is maar oud is de montage duidelijk wel.
Citeerdraadje gewoon aan de sleper gesoldeerd.

Geinig wat je zoal tegen komt aan huisvlijt en vaak werkt het prima. Met plastic bandjes, wanneer ik het goed zie :offtopic: ! Ik heb een 3029 met die bandjes. Ondanks verhard en soms slippen koester ik dat locje met zijn plastic bandjes. 

Vanzelfsprekend kan ik er inderdaad een ook dun stukje hittebestendige isolatie tussen leggen en de soldeerbout ter hand nemen. Dat werkt natuurlijk prima en de kans dat ik slepers verslijt is, gezien de omvang van de loods, ook nogal klein :?. Ik heb alleen de hang om dingen een soort van origineel te willen houden/repareren, ondanks het besef dat het massagoed is.

Dat is geen huisvlijt, maar origineel vanaf de fabriek. Oude slepers hebben zelfs een extra lipje om de draad aan te solderen.

Bart
CiteerDat is geen huisvlijt, maar origineel vanaf de fabriek. Oude slepers hebben zelfs een extra lipje om de draad aan te solderen.

Dat is interessant en verklaart ook waarom ik naar een locje staar waar alleen een draadje uit komt. Ook waarom de site die me eerder aangeraden werd geen messing contactvlakje toont, maar wel een pertinax plaatje!

Dank, misschien wisten heel veel mensen dit al, maar ik leerde in elk geval weer iets bij.

Grt!

Locje heeft intussen een sleper (uit de rommeldoos, past weliswaar niet over de richtnokjes, maar wel ertussen), draadje vervangen, verlengd en eraan gesoldeerd. Bandjes er op en de spoel van het relais hersteld en aangesloten. Locje rijdt niet onverdienstelijk maar het omschakelen werkt maar is onbruikbaar doordat ie soms schakelt en soms met lichtsnelheid vertrekt. Een stootblokje houdt 400 gram loc dan ook niet tegen. Nog maar eens proberen daar iets aan te doen.

Re: Hoe hoort een TM800 er van onder uit te zien....
Welk relais heb je er in zitten? De oorspronkelijke onderbreken de rijstroom namelijk niet en hebben 4 standen.
Vooruit, stilstaan met licht, achteruit en nog een keer stil staan met licht.

Bart
Ja, die zit er in. Dank voor de toevoeging, want ik heb me suf gezocht naar de onderbreking bij het schakelen naar rijstand maar kon die niet vinden. Met een heel korte puls blijft de sprong binnen proporties, maar anders gaat ie er met 'light speed' vandoor. Op een krap rangeerterreintje (en ruim 400 gram 8o) gaat het eigenlijk niet. 

Met het losser zetten van het veertje heb ik één veertje te ver uitgerekt, vervangen door een nieuwe en intussen redelijk optimaal afgesteld. Blijft echter bij het schakelen naar rijden springen. Schakelen naar neutraal gaat met een decent snukje, overigens. Ik denk dat dit het optimum is.

Kan het zijn dat Märklin destijds een mogelijkheid had om écht een puls te geven? Ik gebruik van die trafo's uit de jaren 80 en 90, met de draaiknop naar links is schakelpuls. Het is een beetje kunstelig om daarmee een echt korte puls te geven. Experimentjes met extreem korte pulsen (handkontakt) blijkt het naar alle vier de standen ook heel decent te gaan.

Nu je dat zo zegt, ja, bij oude trafo's moet je op de regelaar drukken.
Drukken of doordraaien maakt niet zo veel uit. Beide trafo's geven geen puls. Gewoon zelf oefenen, of een moderner relais er in.
Vanwege patentredenen mocht er geen onderbreker op de relais zitten. Later is het patent verlopen en werden de relais aangepast.
Wat wel een puls geeft is een electronische rijregelaar 6699 of 6600. Daarmee laten de 800 serie loks zich goed schakelen met vrijwel geen bokkesprong. Deze regelaars zijn echter funest voor loks met decoders. Ze knallen iets van 40V op de baan bij het omschakelen.

Bart
CiteerDrukken of doordraaien maakt niet zo veel uit.

Dát gaan we dan toch eens proberen. Mijn gedachte daarbij is dat er een reden is dat een piano toetsen heeft en geen draaiknoppen.

Alle gekheid op een stokje: dit is een mooie kans om nog meer oud ijzer naar binnen te kruien (een oude trafo met drukknop) en te bezien of het beter werkt. Een modern relais erin wordt het hier niet; het moet zo goed als het destijds was en dan is het ook goed genoeg (en ga ik waarschijnlijk weer met een ander locje rijden) ;).