Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Vreemde problemen Artitec DE2 met LoSo5

Gestart door tsmit zaterdag 01 maart 2025, 22:20:52

Vreemde problemen Artitec DE2 met LoSo5
Goedendag,

Ik heb sinds een tijdje problemen met mijn Artitec DE2 (AC/LoSo5). Als hij een tijdje niet gereden heeft en ik zet het stel weer op de rails is er niets aan de hand. Alle functies werken en hij rijd voor en achter uit. Echter na twee keer van richting wisselen rijd hij niet meer. Alle functies werken nog wel, zowel licht als geluid. Ik krijg de loc dan ook op geen enkele manier meer aan het rijden. Laat ik hem weer een aantal dagen/weken staan dan doet hij het weer tot er weer van richting gewisseld is. Dan stopt het weer.

Heb ondertussen ook al de firmware van de decoder geupdate en ook de software van de lokprogrammer en alle andere apparatuur.
Na aantal keer de DE2 dus maar aan de lokprogrammer gekoppeld. Exact hetzelfde resultaat. Ik heb de decoder ook al gereset (Cv 8 op 8) Geen resultaat. Als ik probeer het adres van CV1 te lezen krijg ik foutmelding. Can't read CV1 locatie. Nadat ik de nieuwe firmware op de decoder gezet heb is de decoder geheel leeg. Lijkt me logisch. Daarna de LoSo projectfile ingeladen. Gaat ook zonder probemen. Alle settings zitten er weer in. Maar rijden ho maar. Alle functies werken nog steeds. Nu wil ik via het aanpassen van CV1 het adres aanpassen. Dit werkt niet middels het aanpassen van enkel CV1. Nu pas ik het adres aan in de lokprogrammer en schrijf alles (het hele project dus) weg naar de decoder, daar waar het aanpassen van een enkele CV dus niet werkt. Dit werkt zonder problemen. Adres aangepast. Aangepaste adres werkt. Functies zijn aan te sturen. Echter motor werkt dus nog niet.

Soms kan ik de decoder wel uitlezen als geheel (read decoder) soms ook niet. Enkele CV's lezen werkt niet. Ook het schrijven naar bv CV8 werkt weer niet.

Ik kan hier geen logica in vinden. Iemand enig idee. Ik vermoed dat de decoder het probleem is. Maar als iemand dat zou kunnen/willen ondertseunen (of juist niet) graag. Of wellicht zoek ik in de compleet verkeerde richting. Voordat ik onnodig weer ruim 125 euro ga uitgeven voor een nieuwe LoSo5 decoder.

Alvast bedankt.

Tom.

Re: Vreemde problemen Artitec DE2 met LoSo5
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Tom,

Met welke centrale rij je?
Is je baanspanning hoog genoeg?
Hoi Ad,

Dank voor je reactie.
Ik rijd met de ECoS, nieuwste versie/nieuwste software. En de spanning heb ik op 19.2V staan zoals dat staat in de handleiding voor Marklin/drierail systeem.
De rest van de treinen rijd zonder problemen. Zowel de oudjes met delta decoder als de nieuwere (Digital of M4/MFX) decoders. Ook andere decoders werken prima. 

Grt. Tom.
Heb je de bedrading tussen decoder en motor gecheckt?
Hoi,
Is de decoder misschien een LoSo5 M4.
Het kan zijn dat je lok dan 2 keer in je Ecos staat een keer als M4 en een keer als DCC.
De functies zijn in de decoder onder beide protocollen gelijk (als er handmatig niets veranderd is.
Kijk eens wat er gebeurt als je de lok laat herkennen met alleen DCC (Ecos) ingeschakeld.
Als de lok dan herkent word als DCC 3 schakel dan met CV 47 of Mfx of DCC uit.
Programmeer de lok dan in je Ecos opnieuw. Afhankelijk van je gekozen protocol.
Succes.
Bedrading is in orde. Is gecheckt.
Dank voor je bericht.
Heb de loc uit de ECoS gegooid en wederom op het spoor geplaatst. Er vind geen enkele herkenning plaats.
Loc daarna op het prog spoor gezet en geprobeerd uit te lezen. Bij tweede keer lukte dat. Alleen DCC staat aan en analoog AC en DC. Verder is alles uit. Zo had ik het ook ooit ingesteld. Dus dat klopt. Na een paar keer schakelen blijft hij het op dit moment nog doen. Ik wacht even af wat er over bv een week gebeurd.
Heb alleen nog e\geen idee wat nu het probleem is. De logica ontbreekt mij hier.

Bedankt voor het meedenken.

graag een glaasje wijn

zet die analoog ook ff uit.Is niet nodig op digitale baan en als er ergens een schommeling ontstaat kan die zomaar naar analoog denken te moeten schakelen.
Hi Bellejt,

Ook analoog uitgezet en het lijkt nu beter te gaan. Heb nog geen oponthoud gehad. Thanks.
Mocht het alsnog fout gaan dan meld ik me weer. Ga er niet van uit.
Tis al een tijdje geleden maar ook na het laatste berichtje bleven de problemen aanhouden, ondanks de goede hoop die ik min of meer kreeg naar het berichtje van Belejt.

Ben verder op onderzoek uitgegaan en op een gegeven ogenblik was ik het zat en heb de decoder eruit gehaald en er het originele plaatje in gedrukt wat er in de analoge versie in zat. Heel vreemd was dat na het erin pluggen de verlichting een beetje ging branden terwijl de loc op mijn bureau stond. Ging op een gegeven ogenblik uit. Heb de loc op de stroom (gelijkstroom) aangesloten en hop alles branden en draaien. (Heb geen tweerail-rails dus gewoon los de draden er tegen aan vanuit de trafo).

Motor dus m.i. geen probleem. Toch weer de decoder er in gedrukt en wat schertst mijn verbazing. Alles werkt in een keer weer. Dat is nu zo'n 3 weken geleden en tot nu toe geen problemen meer gehad met deze DE2.

Wilde he jullie toch even laten weten. Geen idee wat de oorzaak is geweest (in mijn wereld (IT) zouden we het het alpha deeltje genoemd hebben ws). :)

Nu kan ik weer naar mijn andere projecten (DE1 en HK4 ombouw van 2-rail analoog naar 3-rail met sound, de modules bestellen, treinstellen zijn omgebouwd).

Een ieder dank voor het meedenken in deze.
Wat ik in je berichten niet lees is of het een LoSo5 was, die je via Artitec in eigendom hebt verkregen.
 Yep. Ik bestel al mijn spullen bij Artitec.
Top bedrijf en prima service.
Is het een idee om Artitec dan te benaderen? Hun service is in het algemeen zeer goed.