Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Marklin 39640 motorproblem SD softsinus

Gestart door JurreDB zaterdag 23 november 2024, 10:19:07

Marklin 39640 motorproblem SD softsinus
Goedemorgen leden,

Ik heb een probleempje met mijn trein. Betreft de Marklin 39640 BR64 met de SD softsinus motor. De decoder lijkt het prima te doen. De trein vertoont heel erg hokkerig rijgedrag, en snelt ook niet op.
Hierbij de video met het probleem:
Weten jullie wat er aan de hand is?

Groet,
Jurre
Re: Marklin 39640 motorproblem SD softsinus
Vaak zit het probleem in de elektronika/decoder, märklin zal niets meer leveren qua onderdelen en dan zul je om moeten bouwen of dit kunnen proberen:

BLDC

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Afgezien van een storing in de verbinding tussen elektronica en motor ben ik het met Bulletje eens, sinds een poosje zijn er van een Nederlandse leverancier vervangingen leverbaar, micromotor.nl

Groet, Anne W
En precies die flexkabel naar de motor wil nogwel eens een breukje geven, dus die nakijken is nog aan te raden. Wel voorzichtig zijn en deze niet zomaar uit de connector op de print trekken, eerst het vergrendelmechanisme van de connector voorzichtig loshalen, voordat je de flexkabel eruit trekt.
Ik heb de flexkabel gecontroleerd. Deze heeft geen schade en zit goed vast in zijn connector. Zit er dus niks anders op dan een nieuwe motor kopen? Ik ga kijken of ik misschien nog een keer in de buurt kan komen van een hobbywinkel.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Jurre,

Micromotor levert een vervangmotor voor de Br 64, zie Link <<< Klik >>>
Wees er dan wel van bewust dat vervangmotor geen BorstelLoze DC (BLDC)motor is en niet door de SDS elektronica kan worden aangestuurd.
Ook is de originele decoder anders geconfigureerd en moet aangepast, of eventueel vervangen worden.
Doorgaans wat duurder... maar hier heb ik ook prima ervaringen mee:
Klik
Ik zou eerst even onderzoeken of de motor zonder aandrijving wel soepel loopt. In dat geval is vervanging onnodig en zit het probleem in de aandrijving. Loopt de motor zonder aandrijving ook niet goed dan is vervangen de beste optie.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat
Het is een soft sinus motor. Die heeft speciale elektronica nodig voor de aansturing en loopt niet op gewone DC.
En het is precies die elektronica die nog wel eens wil overlijden. Märklin heeft er zijn handen al vanaf getrokken en jij mag het nu oplossen.

graag een glaasje wijn

voor 36 euro heb je een degelijke vervangmotor en dan een decoder erbij van 35 euro en opgelost.Ben je meteen van die brakke SDS brol verlost
Denk dat het vooral belangrijk is te kijken wat Jurre wil. Direct alles vervangen kan, maar dat kost het nodige. En bij het plaatsen van een DC motor valt de decoder ook om te programmeren (mist de motoruitgang nog goed is), waardoor geen nieuwe decoder nodig is.
Kan ook best dat de huidige motor/elektronica nog te repareren is, en het dan weer werkend te krijgen is, maar zonder meten/uitwisselen is dat lastig te zeggen.

Ik zou eens beginnen met een reset. Motor of electronica gaan (ondanks de doemdenkers in dit draadje) vrijwel nooit stuk.

Wat ook een probleem kan zijn zijn vervuilde aslagers of een sleper die vervuild/gecorrideerd is tussen schoen en veer. Je merkt hier bijna niks van wat betreft flikkerende verlichting, maar de decoder merkt het wel en blijft zich "resetten".

Bart