Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Ombouwvraagje BR 86004 met MTC21 decoder -> Loksound

Gestart door pajomaho donderdag 13 oktober 2016, 21:12:10

Klein Jünkerath

Zie bijgaande foto's van mijn BR 86004.
Ik wil deze ombouwen naar een loksound en dus de huidige decoder eruit halen en dan de Loksound erop prikken. Maar de Loksound is groter (langer) en dat zwarte blokje (met tekst WE 400) zit in de weg.
Wat is dat voor een ding, en iemand een idee wat te doen zodat de Loksound er toch in past?
(Ander basisplaatje is een mogelijkheid. Moet ik dan die weerstand van 22 Ohm laten zitten - die komt rechtstreeks van de sleper)

Groet, Paul
Re: Ombouwvraagje BR 86004 met MTC21 decoder -> Loksound
Paul,

Dat zwarte blokje is een spoel (inductor), je zou hem los kunnen solderen en de polen (correct) kunnen verbinden met draad.
En wat jij zegt dat een weerstand is, is volgens mij ook een inductor, valt weg te halen, maar als je geen last ervan hebt kan die ook blijven zitten.

Eventueel zou je ook een andere adapterplaat kunnen plaatsen, maar dat moet je zelf beslissen. 

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Paul,

Dit probleempje ken ik.
Los solderen en met wat draadjes verder opzij monteren.
Hoe ga je de luidspreker monteren ?

groet
Harald

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Paul,

Je moet er ook rekening mee houden dat de 21 MTC aansluiting van Esu mechanisch iets kan afwijken van de aansluiting op de Märklin dragerprint, je moet dat de Esu iets scheef aandrukken met een non-metallic stukje "spons", ik heb dat met een BR64 en een BR 94.5.

Groet, Anne W
 @citaat En/of de pennetjes een klein beetje uitbuigen.

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

Kijk eens even in de WIKI, hier staat een compleet verslag. 8o

Gr. Arjan

graag een glaasje wijn

denk dat de bestaande decoder reeds een esu is .Dan is de dragerprint daar ook voor.Die inductoren kan je volgens mij gewoon weghalen of verplaatsen via draadjes.Vraag mij ook wle af waar je de luidspreker gaat monteren.

als er maar een "v" voor op staat

Heren,
dank voor de opmerkingen en de link naar de wiki.  :thumbup:
Frezen zou inderdaad een optie zijn en ook de plaatsing van de luidspreker in de kap heb ik overwogen. Maar ik zou ook een kleinere ESU luidspreker (50326 of 50321) kunnen nemen.
Eens even bij de winkel langs binnenkort om te kijken wat er handig in/onder de kap past.

Bij een andere BR 86 521 (een voormalig analoge) heb ik een speakertje (50331) van een maatje kleiner dan de meegeleverde verticaal naast de decoder kunnen plaatsen, weliswaar zonder geluidskast, maar het maakt toch genoeg herrie.
Dat zal hier net niet gaan, denk ik, daarvoor is de hoogte van basisplaatje met decoder te groot.

Ik heb nog twee BR86's (M37862) waarin af fabriek al geluid zat ingebouwd, die zal ik ook nog eens open schroeven hoe het daar is opgelost (maar dat zijn waarschijnlijk weer neuentwicklungen, dus zal de binnenkant wel afwijken van de oudere versie).

Als ik een oplossing heb, zal ik wel een fotootje plaatsen.

Ik heb al eens een 50326 speaker in een Fl BR 39 gemonteerd die tussen de drijfwielen op de bodemplaat ligt; als je het niet weet, zie je het niet en als je het wel weet moet je nog heel goed kijken. Geeft goed geluid.

Ik ga er lekker mee aan de slag. Nogmaals bedankt tot zover.

Groet, Paul

Paul;

Success met de ombouw, je zult er vast uitkomen.
Ik blijf je verslag volgen en op het forum wordt er veel meegedacht  :thumbup:

Gr. Arjan

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Paul,

Zoals je kon lezen in de ombouw van die BR86, is dat speakertje ook ontdaan van de behuizing, dus ik vermoed dat je decoder moet gaan liggen en dan de decoder ook, en dan je speaker er vlak boven komt te hangen.

Een stomer is nu eenmaal geen E-lok, en de ruimte naar boven wordt altijd beperkter dan naar beneden, dit i.v.m. de ronding van de ketel.
Zelfs nu al denk ik dat als je de kap erop doet, dat je weinig ruimte over hebt voor zelfs een kleine speaker, dus ik vermoed dat frezen 1 van de weinige oplossingen is in deze.

Maar goed ik volg dit topic ook wel met de nodige nieuwsgierigheid hoor :)

M.v.g.

Hans V200.0

Correct gezegd Hans👌
Heren,
Als ik in de wiki naar de ombouw kijk, zie ik daar nergens meer een inductor. Kan ik die dus ook zonder probleem weglaten (bij een ESU adapterplaatje en ESU Loksoud)?

Hieronder wat plaatjes van één van de locs uit set 37862, waar tante M de speaker onder de adapterplaat heeft geplakt. Hoewel de decoder boven de rode metalen zijkant uitsteekt, geeft dat toch geen probleem met de kap (en ik kon niet zien dat daar nu meer ruimte in zit dan bij de oude modellen (althans ik heb het ook niet vergeleken - ik denk daar nu pas aan)). Ook hier zit trouwens een inductor...
Kortom, wat moet ik met die inductors?

Groet, Paul
Paul,

Zoals ik al gezegd heb, die kunnen weggehaald worden, al zou ik die 2 bij de motor zelf laten zitten.

Er is in dit nieuwere onderstel al ruimte gemaakt voor horizontale plaatsing van de adaptorprint.
In de oudere chasis zul je wat weg moeten halen hiervoor.
Op de ESU adaptorprint zit geen blokje in de weg en je hebt 4 fysieke funkties.

Gr Arjan
Zo, ombouw gelukt, zonder iets weg te slijpen.
Nieuw adapterplaatje in de houder geklikt, draadjes aangesloten (deels nog de oude M-draadjes laten zitten. Dan zitten er wel twee kleurensystemen iets door elkaar, maar dat boeit mij niet: draadje volgen en je weet ook waarvoor het dient).
Kleinere speaker eraan gesoldeerd en klaar is Paul.
Op de foto's zitten de draadjes nog wat ruim, maar die zijn daarna nog meer in de loc geduwd. De speaker is ook nog omgedraaid (met de plakrand naar binnen. Hij zit niet geplakt, maar los, dan kan hij er precies tussen.
De echte elektronici zullen het wellicht niet netjes vinden, maar voor een amateur als ik vind ik dat ik het nog best netjes gedaan heb (in vergelijking met eerdere projecten). Al doende leert men  ;)

Enig minpuntje: de leverancier heeft mijn Wunschsound er niet opgezet (wat ik wel gevraagd had). Ik heb nu dus een BR86 met dieselmotor  :P
heel apart...
Maar eens het soundproject downloaden en evt. nog wat bewerken (ben nog op zoek naar het geluid "water nemen") en dan een keer bij iemand langs die een Lokprogrammer heeft.

Groet, Paul

Toch weer top gedaan zonder freeswerk.

Als voor jouw goed is dan is het OK, wat anderen netjes vinden kan divers zijn :D
Als je in de buurt van Duiven komt kan ik de sound/instellingen file zo opzetten.

Op naar het volgende model 8o

Gr. Arjan