Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Trittau; de baan van Adriaan

Gestart door Adriaan_Berg dinsdag 22 april 2025, 12:43:44

Waar een wil is, is een spoor

Dan toch maar een beetje fotootjes van mijn baan en vorderingen. Ik was al halverwege voor ik me hier aanmeldde, dus vanaf hier probeer ik regelmatig vorderingen te plaatsen.

hier van het dorpje:
20250422_103814.jpg
zicht op het station:
20250422_103801.jpg
wel een groot station voor zo een klein durpie :lol:
het zelfbouw perron:
20250422_103849.jpg
En met mijn lieve broertje die het fantastisch vind(soms iets té fantastisch :-) )
20250422_103832.jpg

Als jullie tips hebben, hoor ik het graag. Houd er dan wel rekening mee dat ik 14 ben.
Ik heb geen bijbaantje, want ik stop hier mijn kostbare tijd in. dit heeft als consequentie dat ik ook niet zo heel veel geld heb :P

mvg,
Adriaan
Re: Trittau; de baan van Adriaan
Speciale Gast

:) Nou Adriaan, je hebt al een hele mooie baan, erg leuk allemaal. :thumbup:
Ik denk dat velen hier in hun jonge jaren ook zo zijn begonnen of met minder zelfs.

Je kan aan de beide zijkanten een opstaand randje maken van een latje of een stukje stevig karton.
Zo te zien op de foto rijden de treinen erg dicht langs de rand, en als de boel wel ontspoort baal je vreselijk als de trein naar beneden valt. 8o

if we don't try we will never know

Hoi Adriaan,

Leuk baantje heb je gebouwd. Ik vind het station echt niet te groot voor het dorpje. Ook de waterpartij is al goed gelukt. Ik zie de rimpeling in het water waardoor het natuurlijk overkomt.
Je zou kunnen proberen om de rotsen iets meer verschillende kleuren te geven. Als je je penseel met verf eerst over een stuk papier haalt zodat er haast geen verf meer op zit en dan wat accenten aanbrengen op de rotsen. Het kan haast niet mislukken want als je niet tevreden bent dan ga je er weer met grijs overheen.
Er is hier op het forum veel over te lezen maar het komt voornamelijk op durven doen aan.
Succes en groet,
Wim

@citaat het ziet er hier veel egaler uit ja, maar ik had krijtbordverf met bruine grondverf gemengd, terpetine en water, wat een heel leuk stippeneffect geeft. ik ben er blij mee, en laat het zo. Het water gemaakt met Noch see-folie. Voor acht euro een vel drie keer zo groot als dit, ondergrondje verven folie erop, met resultaat.
@citaat @citaat Het randje is hier ook overwogen, maar door het uitzwenken van bakken is dat niet echt een goed plan.
IMG-20250407-WA0065.jpeg
IMG-20250407-WA0066.jpeg 
Goed bezig Adriaan! En op jouw leeftijd was ik ook al heel blij met zo'n spoorbaan!
Adriaan, in mijn jonge jaren keek ik ook met grote ogen naar de catalogus van Märklin met al die mooie treinen. En ook de modelbanen in folders en magazines staken de ogen uit. En ik maar dromen...
Maar zie nu waar ik sta met Marceltal.
Dus blijf dromen en werken aan jouw studies, dan komt ook het moment dat dromen uitkomen.
Ik vind jouw baan heel fraai voor een tiener die met weinig middelen iets creëert. Doe zo verder en heb vooral plezier met jouw hobby.

Luc

Vandaag een stukje bij de boerderij gedaan:
Eerst een pad gemaakt, en daarna met papier-maché landschap gevormd. Nu wacht ik tot het droog is.
Mijn plan is om het pad met echt zand te maken, en daar heb ik al een beetje ervaring mee.
Maar hoe doe je het fixeren? houtlijm verdunnen in een plantenspuit of zo?
20250423_074648.jpg
20250423_081137.jpg
mvg,
Adriaan
Fixeren kan met verdunde houtlijm en dan ook een druppel afwasmiddel erbij zodat het makkelijk tussen het zand vloeit. In video's op YT zie je ze dan vaak eerst het materiaal natspuiten met ofwel water met druppels afwasmiddel of isopropanol alcohol. Dit dus zodat de lijm er daarna goed intrekt tussen de korrels. De houtlijm druppelen doe je het best met een plastic pipet. Die koop je heel goedkoop bij bijvoorbeeld Action of andere winkel met goedkope hobbyspullen.
Speciale Gast

Adriaan, de uitleg van Harrie over het fixeren is een prima methode maar het kan ook zonder fixeren; KLIKKIE
Het is een heel verhaal maar het maken van een zandpaadje komt ook aan bod, te zien op onderstaande foto.
Dit zandpaadje is gemaakt van een mengseltje van zaagsel, zand en fijngemalen steengruis, maar alleen zand is eigenlijk al prima.

En je hebt toch vakantie of bijna, dus tijd zat om het te lezen. :D

Zandpaatje.jpg

Ja, ik heb vakantie.
Kun je die plukken die dienst doen als struiken? ook maken van een pluk watten of is het echt ander materiaal?
Bedankt voor de tips.
Speciale Gast

Deze plukken is echt wel ander materiaal dan watten (als ik die aanraak krijg ik de altijd de kriebels :D)
Het is een soort kunststof plastic achtig iets, ik kijk nu op de verpakking van gras (Busch 7111), staat niet op waar het van gemaakt is.
 :warning: Er staat wel op dat het Not suitable for children under 14 years! is.
Heb jij toch effe mazzel, je zou het mogen gebruiken. :-)

Maar zelf iets maken is leuker en goedkoper, dus je zou eens kunnen proberen of je plukjes watten kan verven, ik heb echt geen flauw idee, maar misschien iemand anders hier?
Je hebt inderdaad kleine wolvlokken, zie foto. Het is echter minder realistisch dan de Busch schuimvlokken links, maar die zijn een stuk kleiner ook.

Je kan zelf plukken struiken maken van fijn sponsmateriaal (zoals bijvoorbeeld wasspons). Denk dat dat die groene schuimvlokken ook zoiets zijn. Die kan je dan dus groen verven of spuiten en daar zou je vervolgens wat fijn vlokmateriaal of loofvlokken op kunnen strooien om gebladerte te simuleren.

Voor grotere struiken kun je ook 'seemoos' gebruiken, zie foto. Dat is gedroogd plantmateriaal. Zoals je ziet heeft het al wat de vorm van een boom. Om die in vorm te knippen heb je veel restmateriaal, klein spul, wat je dan weer voor struiken kunt gebruiken. Het is wel broos materiaal, dus inspuiten met lijm of verf helpt om het steviger te maken. Na de lijm kan je het ook bevlokken om de boom bladeren te geven.

Je zou dus ook zelf zulk klein spul kunnen zoeken in de tuin en goed drogen. In sommige parken de Seemoos struik ook wel eens gezien, maar dat is natuurlijk net treffen.

IMG_20250425_083259_edit_314627401573345.jpg
IMG_20241004_121722_1024x1024.png

We hebben nu, na nader onderzoek, enkel wattenschijfjes in huis. Dan gaan we maar een gazon maken 8)

Voor het ballasten heb ik eerst netjes alles afgeplakt met schilderstape, zodat het niet onder de rails kan komen.20250422_151930.jpg20250424_174824.jpg 
Hierna met zand opgevuld(alles om ballast te besparen(ons bin zunig, ook al ben ik geen Zeeuw))20250424_174828.jpg
Hierna ballast op gestrooid.20250425_094748.jpg20250425_094751.jpg20250425_094753.jpg   
Ik heb nog niet alle ballast vastgelijmd, omdat er een paar railsen van mijn opa zijn en ik nog geen toestemming heb verkregen om ze te verruïneren met ballast

mvg,
Adriaan   
Re: Trittau; Wico, je wordt hier benoemd !!
Speciale Gast

Re: Trittau; Wico, je wordt hier benoemd !!
 :) Lekker bezig Adriaan, ziet er goed uit. :thumbup:

N.B.
Ik heb éénmalig je topic titel aangepast, als jij of iemand anders weer reageert staat jouw topic titel er weer.

Swiss rail .. what else?

Adriaan,

Goed bezig hoor, altijd lekker om met de scenery in de weer te zijn. Ik ben wel een Zeeuw, maar absoluut niet zuunig B). Je kunt tussen de rails ook stroken karton leggen voordat je gaat ballasten. Dat vult ook snel en makkelijk.

Gewoon gratis kartonnen dozen meenemen bij de supermarkt ;). Gebruikte thee(zakjes) en koffie(pads) drogen en je hebt gratis mooie bosgrond. En zo kun je nog veel meer dagelijks materiaal gebruiken :).

Groeten,
Wico   

@citaat Heb je nog meer gratis tips dan Wico? :idea:
Hier word ook verder gebouwd aan de berg. Het onkruid tiert welig. 20250425_144329.jpg
De arme Boer Bert heeft last van het verschijnsel dat bij ons bekend is als 'zwaartekracht'. De bus met melk van de koeien die ze nog niet hebben rolt naar beneden. Straks heeft ie voor niks de emmer naar boven gesjouwd. 'Harder rennen, man!'20250425_144008.jpg
Zijn vrouw werkt rustig door en merkt niet wat voor strijd met de natuurwetten haar echtgenoot voert.20250425_144147.jpg
Als laatste nog een plaatje met het hek, gemaakt van satéprikkers die ik in de berg heb geduwd en met een touwtje eromheen lijkt het al snel op een hek.20250425_144023.jpg
Tips zijn altijd welkom,
Adriaan 
Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 25 april 2025, 14:58:22Tips zijn altijd welkom
Als ik zo dat hek bekijk heb je niet zoveel tips meer nodig. Mooi gemaakt, man.

Swiss rail .. what else?

Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 25 april 2025, 14:58:22@citaat Heb je nog meer gratis tips dan Wico? :idea:

Adriaan,

Mijn tips zijn altijd gratis, dus kijk maar of je er iets mee kunt ;).

Zo gebruik ik deels echte natuursteen voor het maken van rotsen bijvoorbeeld. In de grotere bouwmarkten zie je soms bakken met voorbeelden van grind en split wat ze verkopen of verpakkingen die kapot zijn (niet zelf stuk maken). Daar missen ze een paar stenen niet. Maar ik heb ook weleens wat graniet meegenomen uit het ballastbed van het spoor (niet teveel anders ontspoort de trein). En voor het maken van bergen gebruik ik vaak isolatieschuim. Die kun je als dure platen kopen bij de bouwmarkt, maar als er ergens nieuwe woningen worden gebouwd liggen er vaak reststukken isolatieschuim of piepschuim in de containers (wel eerst vragen of je het mag gebruiken). En ik zag dat je tandenstokers hebt gebruikt voor de paaltjes (heel slim). Zo kun je heel veel (her)gebruiken, als je maar goed om je heen kijkt!. En een laatste tip: gebruik bij voorkeur bruin als ondergrond voor je gras, dat geeft een mooier resultaat. O en bijna vergeten: vooral goed afkijken hoe anderen het doen, daar leer je het meeste van :D.

Succes met de verdere scenery!

Groeten,
Wico

Heel erg bedankt Wico! Ik heb mijn bergen gemaakt met purschuim. Ong. 8 flessen, van de loodgieter die me bezig zag gehad. Heeft me dus niks hekost :D

Swiss rail .. what else?

Kijk dat bedoel ik :thumbup:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Adriaan.

In plaats van watten kun je ook de vulling van kinder knuffeldieren gebruiken. Bij de kringloop of morgen op de vrijmarkt vindt je het voor een habbekrats  :idea:
Het is in principe hetzelfde materiaal als dat van filter voor vijver of afzuigkap.

Wanneer je dit materiaal uiteen haalt kun je kleine plukjes modelleren, onderzijde verlijmen en groen spuiten en als basis voor voor struiken gebruiken.
Maar dat wil ook met sisaltouw, het ruwe bindtouw wat je wel eens in de bouwmarkt bij de kassa aantreft ... :wink:

Bijna dezelfde werkwijze: korte stukjes touw knippen en aan één zijde bijeen lijmen en na droging van boven uitrafelen leidt ook tot een basis voor struiken, zij het ietwat grover.

Groeten,

Erik.
Re: Trittau; Koningsdag

Re: Trittau; Koningsdag
20250426_092613.jpg

Nog een plaatje van de berg met boompjes20250425_154823.jpg

Swiss rail .. what else?

Die boer met die melkbus vind ik een leuke en originele vondst :thumbup:.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Je bent een leuk baantje aan het bouwen Adriaan  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Duitsland TP III/IV

Citaat van: Wico op vrijdag 25 april 2025, 12:59:04Gebruikte thee(zakjes) en koffie(pads) drogen en je hebt gratis mooie bosgrond. En zo kun je nog veel meer dagelijks materiaal gebruiken :).
Groeten,
Wico 

Alleen zou ik dit niet gaan gebruiken want de kans dat het na verloop van tijd gaat schimmelen is groot aanwezig.
Bosgrond: ga naar het bos, schep een hoeveelheid grond in een bakje(Chinees). Strooi het uit op de bakplaat met daaronder bakpapier en doe het in de oven.
Op 1800 en ongeveer een uur in de oven en alles wat ooit leefde is nu dood. Gebruik een bolzeef(https://www.action.com/nl-nl/p/2500062/zeef-met-steel/) om de grove stukken eruit te halen(niet weggooien, is bruikbaar) en je hebt echte bosgrond. Doe dit ook voor zand uit de tuin, ziet er veel echter uit dan alle andere strooisels die de fabrikanten verkopen.
Verlijmen: vermijd houtlijm. is alleen bedoeld om houten verbindingen te verlijmen. Wel gebruiken zijn alle witte lijmen die o.a. verkrijgbaar zijn bij de Action.
Zelf gebruik ik ModPodge(alleen de beste modelbouwers gebruiken dit, zoals Martin Welberg, Even Daes, Lars op 't Hof e.d. Kijk maar eens op YouTube, waar ik deze info heb gehaald.) maar die is duurder dan boven genoemde lijmen.
Waarom die lijm? Die blijft langer "open" d.w.z. langer bruikbaar i.t.t. houtlijm waarna ong. een paar minuten een vlies verschijnt en daarna hard wordt.
Voorbeeld van mijn baan:

Swiss rail .. what else?

Zonder meer een mooi stukje bos(grond) en een prima tip voor onze jonge modelbouwer :thumbup:. Net als jij doe ik de thee/koffie even in de oven zodat het door en door droog is; van schimmel heb ik nog nooit last gehad.

Groeten,
Wico

Ik wilde gisteren( we drinken haast nooit koffie hier) voor de grap koffie gezet, en wilde het drogen in een bakje in de zon. Dat bakje was omgevallen en de prit ligt nou in de tuin. Volgende keer beter!

Zaterdag een paar heggetjes op de kop getikt, en daarmee de eerste tuin mee gemaakt.20250428_083003 (1).jpg Ik heb nog geen bloemen, dus is het nog wat saai, maar wel leuk.
Mvg,
Adriaan

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Over drogen gesproken, de was drogen en een modelbaan gaan niet echt goed samen...
29-04-2025 20-03-28.jpg
 :offtopic:
Met het gevaar een open deur in te stampen: de was drogen betekent dus het vocht eruit halen en dat (vocht) moet toch ergens naartoe... ;) en als je dan "droge" scenery hebt, zuigt die dat vocht uit de lucht wel op, vaneigens.
Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 28 april 2025, 08:37:27Dat bakje was omgevallen en de prit ligt nou in de tuin.
Geeft niks. Is goeie mest en houd ook nog een de katten weg.  ;)

Ha allemaal,

Met klei heb ik een straatje gemaakt voor het restaurant, met uitzicht op het meer. Voor kleine kinderen zonder zwemdiploma en alle veiligheid een hekje geplaatst. Verdunde houtlijm op een sateprikker tussen de voegen en gras ertussen voor een realistisch effect. De afwerking is nog niet perfect, dus let daar even niet op.20250430_104259.jpg
Ook een overweg gemaakt, met karton. Een test met een as geeft groen licht, dus alles vast gelijmd. Mét houtlijm(ja en nu krijg ik een hele reeks reacties dat houtlijm hier niet geschikt voor is, maar dit is een weloverwogen keuze, zodat het als ik dat wil, makkelijk loslaat.
20250430_104249.jpg
mvg,
Adriaan
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Je bent lekker bezig Adriaan  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.