Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Stotterende loks

Gestart door Loet zondag 05 juni 2011, 23:59:13

Stotterende loks

Stotterende loks
Hallo allemaal.

Vandaag openbaarde zich weer iets nieuws op mijn baan.
Een van mijn loks uit een starterset heeft een lange tijd in de doos gezeten en vandaag zette ik hem op de baan om er weer mee te rijden. Eerst op mijn testbaantje, met een Mobile Station. Geen probleem, de lok reed zonder problemen.
Toen op de grote baan (met een IB) en daar leek het nergens op. Hij reed een halve seconde, stond 5 sec stil, reed 4 cm en stond weer 3 sec stil en zo ging het maar door. Terug naar de testbaan, niks aan de hand, daar rijd hij weer normaal.
Alle andere loks hebben nergens last van en rijden gewoon. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik neem aan dat het niet de decoder is, want het lijkt me dat hij dan helemaal niet rijden zou.

Groeten

Loet
Re:Stotterende loks

Cees Bier

Loet,
Lijkt op een grensgeval.
Staan er andere locs op de baan, ook stilstaand wordt er iets stroom gebruikt. verlichting / rookgenerator / nul-stroom decoder.
motor loopt mogelijk wat zwaarder door stilstand.
Op de proefbaan heb je geen nevenverbruik, beschikbaar vermogen is voor deze loc.
Op jou baan moet hij delen en dat kan net teveel zijn.
Cees

Hallo Cees

Bedoel je dat de lok te weinig vermogen krijgt?
Je verklaring klinkt heel logisch, maar de booster is voor 2.5A, net als de trafo. Op mijn testbaan staat zo'n klein trafootje van 0.8A. Soms rijden er 3 loks op dat stuk van de grote baan en die hebben dan nergens last van. Deze lok reed alleen terwijl er geen andere loks reden, dus er weinig stroom gebruikt werd. Het lijkt me dat er dan toch genoeg power aanwezig zou moeten zijn om die ene lok te laten rijden. Ook rijdt hij soepel en langzaam, zelfs met stap 1, op de proefbaan.
Ik heb het ook op een ander stuk van mijn baan geprobeerd en daar doet hij precies hetzelfde.
Zou een druppeltje olie een mogelijke oplossing zijn?

groeten

Loet

Cees Bier

Loet,
Er zijn factoren die een rol spelen.
Een loc die goed rijdt op een proefbaan en slecht op de baan helpt olie eigenlijk niet. Wellis-waar loopt een schone motor voorzien van de juist olie veel beter dan een die gort-droog is of modder-vet.
Heb jij op de baan ook wissels seinen rijtuig verlichting etc en met dezelfde stroom gevoed speelt dit een rol, helemaal als deze verlicht zijn met gloeilampen.
Vier locs aan het rijden met atri-butten eromheen heb je het grensgeval al te pakken.
Een stilstaande loc op een digitale baan gebruikt stroom, heb je geprobeerd alleen de stotterende loc te laten rijden op de baan, alle andere van de baan af?
Een langzaam rijdende loc kan meer stroom gebruiken dan een op snelheid.
Rijdt de loc onbelast of met het nodige aan de haak?
Kun jij de spanning meten welke op de proefbaan staat en op de baan ? gezien het optransformeren wat jij doet i.v.m 120 volt huis spanning.

Zo zie je de nodige vragen, maar schroom je niet om nog duizend dingen te vragen.
Cees

graag een glaasje wijn

stuurt je IB ook DCC op de baan ? Sommige decoders ,vooral uit hobbymodellen, hebben daar last van en dat verklaard het stotteren.Heb hier ook zo een decoder van Marklin.
Zijn je wielen en rails goed schoon? Ik heb ook een paar loks die meer moeite hebben met vuil dan de andere

Rob

Hallo Cees, Bellejt en Bord.

De lok reed alleen en onbelast op de baan. Er zijn geen dingen als lampjes of zo die er op aangesloten zijn, rijtuig verlichting heb ik niet. Er stonden wel 2 andere loks in dat zelfde gedeelte stil die stroom trokken van dezelfde booster.
Ik heb de spanning wel gemeten maar weet hem niet meer uit mijn hoofd. (Ben momenteel niet thuis) In ieder geval weet ik dat ik de spanning op andere gedeeltes ook gemeten heb en dat het in dezelfde range lag. Ik weet nog wel de ingangs spanning naar de booster, die was 20.9 V.

De IB stuurt inderdaad ook DCC aan, daar staan een paar ESU decoders op afgesteld en dit was een Marklin decoder uit een starter set dus dat zou best een hobby decoder kunnen zijn. De andere lok uit de starter set heeft er echter geen last van. (Tot nu toe)

De rails en wielen zijn schoon, daar heb ik mijn lesje mee geleerd.

Als ik zaterdag weer thuis ben zal ik de spanning op de baan zelf meten en doorgeven.

Groeten

Loet

Nobody
gast

@ Loet,

Ik gebruik ook een Intellibox met Motorola 1 en 2 alsmede DCC.
Nadat ik de volgende "Sonder Optionen" van de aangegeven waarden had voorzien, heb
ik geen last meer gehad van "vreemd gedrag":

Option  25 = 2
           27 = 0
           29 = 0
           31 = 1
           53 = 4
         907 = 5

Succes.

Bedankt Wim

Ga ik proberen

Loet

Hallo allemaal.
Goed nieuws, het probleem is opgelost.
Eerst heb ik de Special Opties in de waardes aangepast aan de waardes die Wim opgegeven had, helaas hielp dat niet.
Toen de spanning op de rails gemeten, die varieerde van 9-15 Volt,
Bij toeval heb ik net van de week 2 nieuwe trafo's binnen gehad. Altijd een probleem hier in de VS om de goede spanning te vinden, maar nu heb ik (bijna) allemaal Marklin trafo's en jawel, opeens rijdt mijn BR003 als een zonnetje over de baan.
Ik denk dat het een te hoge spanning is geweest die me parten gespeeld heefft.
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

Groeten

Loet

Cees Bier

Loet, prettig dat een loc vloeiend rijdt.
De opmerking no 6 waar je het hebt over 20,9 volt ingang booster was al aan de hoge kant, normaal 18 volt.
De fluctuatie die je nu hebt gemeten vind ik heel veel 9//15 volt, lijkt erop dat iets oscillerend gaat werken. mogelijk het 60 hertz gebeuren en een elco een beetje aan de krappe kant.
Zit ook nog te denken aan jou andere draadje "gelijkstroom door trafo;s"  over trafo's en opgeblazen boosters.
Gelijkstroom en trafo's gaat trouwens niet. :important:
Cees

Hallo Cees.

Nu met de Marklin trafo's is de ingangs spanning aanmerkelijk gezakt, naar 17.1 V.
Ik ben nu langzamerhand al mijn 220 V trafo's aan het vervangen door 120V trafo's.
Ik ben er al achter gekomen dat Marklin trafo's het beste zijn. Als je 18 V trafo's hier los koopt, komt er toch weer 20 V uit, erg vervelend voor. (ook voor de portemonee)Ik heb nu een middagje gereden en alles werkt gewoon beter.
Gelijkstroom door de boosters sturen gaat inderdaad niet. Ik heb er een mogen proberen, maar het leek nergens op. Maar de dealer hier snapt er niets van, hij beweert dat ze het in Duitsland geprobeerd hebben en dat het daar werkt. Kan zijn. Op mijn baan in ieder geval niet.

Groeten

Loet

Cees Bier

Loet,
Weet je ook toevallig wat je baanspanning gedaan heeft met de 20,9 ingang booster had je 9//15 volt op de baan staan.
Helemaal niets op de baan, geen enkele stroomverbruiker kun je ca 23 volt baanspanning meten welke met een geringe verbruiker in elkaar zakt naar de nrmale waarde van 18 volt.
Heb je een voldoende snelle voltmeter dan zie je de waarde fluctueren, M.. heeft de wisselspanning naar een pulserende gelijkspanning gemaakt wat b.v ook resulteert dat gloeilampjes ligt gaan flikkeren.
De onder helft van de sinus golf is omgeklapt naar de boven helft.
Echte gelijkstroom komt uit een batterij, via trafo gelijkrichter en uit bufferen kom je aan gelijkspanning. Bekijk je het in milliseconden dan rimpelt de laatste.
Een apparaat uitgelegd voor wisselstroom zoals een booster gaat echt kapot. Ook magneet spoelen gedragen zich anders.
zo dit was enige "prik" uitleg
Cees