Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BR 23 3005 omgebouwd maar loopt erg hard

Gestart door topslob zondag 23 oktober 2016, 11:23:39

BR 23 3005 omgebouwd maar loopt erg hard
Ik heb inmiddels in een BR23 (M* 3005) de 6090x decoder ingebouwd die overbleef na ombouwen van mijn BR 216.
Na het nodige slijp en frees werk past de decoder incl. plastic houder prima en rijdt de loc prima. Het koffiemolen geluid hoort er bij en neem ik voor lief.
Ik heb de Seuthe aangesloten tussen AUX1 en massa en dat rookt leuk, zoals al door meerdere van jullie voorspeld was. AUX 2 en 3 zijn nog vrij voor: sluitlichten, vuurkast, enz. Nog geen idee eigenlijk.

Blijft één vraag, de max. snelheid potmeter heb ik al volledig teruggedraaid maar de loc loopt erg hard als ik de MS 2 vol opendraai.
Ligt dit aan het feit dat deze 6090x bedoeld was voor een DCM motor en is hier evt. hardwarematig nog wat aan te veranderen?

Foto's volgen

Groet Hans
Re: BR 23 3005 omgebouwd maar loopt erg hard
 @citaat Nóg een potmeter (tussen decoder en motor)?
Daarmee de spanning op de motor verlagend neem ik aan? Werkt dat?
Heeft iemand een idee welke waarde ik dan moet halen?

Gr. Hans
Kan ook. Maar een potmeter is regelbaar...
De potmeter op de decoder is niet zo dik. ;)

graag een glaasje wijn

die potmeter op de decoder stuurt wel een transistordarlington aan en zit niet rechtstreeks in de leiding naar de motor.Enige goede oplossing is diodes.Kijk maar eens op de website van konig.
http://home.arcor.de/dr.koenig/digital/edeltadi.htm

Da's waar. Oeps, foutje, bedankt.

Forum member sinds 2006

Of een fatsoenlijke decoder gebruiken. ;)
En de 6090x aan een museum schenken, want daar hoort ie thuis.  :D

grt Piet.
In zo'n oude loc (3005) een "state of the art" decoder proppen is ook vloeken in de kerk/museum... :D
Citaat van: topslob op zondag 23 oktober 2016, 11:23:39
maar de loc loopt erg hard als ik de MS 2 vol opendraai.
:o) Als je de rode knop minder ver opendraait, is het probleem opgelost.

Dirk-Jan
CiteerAls je de rode knop minder ver opendraait, is het probleem opgelost.

Helemaal mee eens en doe ik nu ook. Alleen een foutje is zo gemaakt en kinderen, die ik graag het virus wil overbrengen, kijken niet zo nauw.
Diodes dus, ok. Ik neem aan dat 1N4001 het wel doet, desnoods 2 in serie. Dat type heb ik nog liggen volgens mij.
Volgend weekeinde maar eens testen hoe dat bevalt.

Dank allen voor weer een les.

P.S.
Piet, soms houd je wat over van een andere ombouw en maak je voor weinig geld (magneet) een loc die al jaren ligt te verstoffen weer actief. Ik ben er ook pas aan begonnen toen ik zeker wist dat het ding nog reed en de Seuthe werkte. Nu is het voor mij i.c.m. 3 metalen rijtuigen uit dezelfde periode weer een leuke toevoeging.
En daar zijn ze wat mij betreft voor gemaakt. Natuurlijk had ik er voor ? 30 euro ook nog een Lopi 4 in kunnen stoppen, misschien doe ik het ooit nog wel.
Er ligt hier echter ook nog een V200 van ongeveer dezelfde leeftijd in een doos en die gun ik de Lopi 4 eerst.
Met diodes of weerstanden pak je het probleem niet aan, alleen het gevolg. Deze lok hoort met een correcte ombouw normaal te lopen en niet veel te hard. Er is dus iets mis met de motor of met de decoder. Even los van elkaar testen - lok met andere decoder en decoder even in een andere lok - en je weet waar het probleem zit. Mijn stokoude 3005 loopt uitstekend met een 60943 (ombouwset voor kleine schijfcollector) in combinatie met een 60760 (ja, die uit het setje). Ben benieuwd wat je ontdekt.

Forum member sinds 2006

Citaat van: nobody op zondag 23 oktober 2016, 15:37:42
In zo'n oude loc (3005) een "state of the art" decoder proppen is ook vloeken in de kerk/museum... :D
Laat ik nou denken dat we het over rijeigenschappen hadden........ :D

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Heb je dat potmetertje wel de goede kant op gedraaid ?

groet
Harald
Citaat van: PietB op zondag 23 oktober 2016, 22:11:43
Laat ik nou denken dat we het over rijeigenschappen hadden........ :D
't Gaat over de rijsnelheid. Volgens het openingsbericht zijn de rijeigenschappen verder in orde. :D
Het gaat idd om de eindsnelheid. Als ik de regelaar 1 stap open zet kruipt de loc netjes zij het met veel bijgeluiden. De optrek en rem instelling werkt redelijk goed, zij het dat ik blijf vinden dat deze decoder een enorm lange remweg heeft tov de optrek curve. De potmeter de andere kant op draaien levert topsnelheden op waarbij ik bang ben dat het ding uit een r2 bocht vliegt.
Dat deed mijn versie 40 jaar geleden ook al op AC dus het probleem was er al en zit dus in de motor / overbrenging. Aan deze loc is door de vorige eigenaar ook al gesleuteld, de seuthe is ook achteraf ingebouwd. Misschien heeft hij er ooit een ander anker ingezet met 8 ipv 7 tandjes en ligt daar de oplossing. Zo nauwkeurig heb ik tijdens het schoonmaken nog niet gekeken.
"Even" een andere decoder erin is geen optie; ik heb geen andere liggen en alles daarbij zit rechtstreek op de decoder gesoldeerd en nu dat goed zit blijf ik er liever af.
Het diode experiment ga ik morgen of volgende week uitproberen, dit weekeinde geen tijd en veel andere dingen te doen.
Jullie lezen het wel.

Groet Hans
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hans,

Het geluid dat je hoort bij de laagste rijstappen is een typische eigenschap van de 6090x decoder.
Dit wordt veroorzaakt door het laagfrequente PWM signaal waarmee de motor wordt aangestuurd.
De hoge minimale snelheid en ook het heel erg lang uitrollen in de laagste rijstappen behoren ook tot deze eigenschappen.
Op de site van Jürgen Schad vindt je nog veel info over deze decoder. ==> Klik.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo,

de 6090x decoder werd geleverd in locs die een hoogvermogen aandrijving hebben met 5 polige motor en Hamo magneet. Heb je de motor in de 3005 ook aangepast? Anders zou een hoogvermogen ombouw setje helpen,

met vriendelijke groet,

Walter