Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

PB Models ICR Buurland in drierail-versie

Gestart door mphoi donderdag 30 juli 2026, 23:40:06

PB Models ICR Buurland in drierail-versie
Bij locomotieven zit de sleper (meestal) aan de voorkant. Maar bij deze rijtuigen zit de sleper aan de achterkant. Is dat normaal bij rijtuigen?
In mijn treinsamenstelling heb ik de slepers van de wagons aan de voorkant zitten. Maar in iTrain moet ik de rijtuigen als "Achteruit" aanmelden. Want anders werken de sluitlichten tegengesteld.
Re: PB Models ICR Buurland in drierail-versie
Geen idee wat moet, maar toen ik nog 3 rail reed, had ik bij de wagons altijd de sleper achter. Had het gevoel dat lekkerder liep.
Citaat van: mphoi op donderdag 30 juli 2026, 23:40:06Bij locomotieven zit de sleper (meestal) aan de voorkant. Maar bij deze rijtuigen zit de sleper aan de achterkant. Is dat normaal bij rijtuigen?
In mijn treinsamenstelling heb ik de slepers van de wagons aan de voorkant zitten. Maar in iTrain moet ik de rijtuigen als "Achteruit" aanmelden. Want anders werken de sluitlichten tegengesteld.

Locomotieven en een voorkant? Een locomotief kan toch twee kanten op rijden?

Wat is nu het probleem? Over welke rijtuigen heb je het? Want ICR Buurland hebben ook geen voor- of achterkant.
Citaat van: Dirkkie_84 op zondag 02 augustus 2026, 14:33:15a) Locomotieven en een voorkant?
b) Een locomotief kan toch twee kanten op rijden?

c) Wat is nu het probleem?
d) Over welke rijtuigen heb je het?
e) Want ICR Buurland hebben ook geen voor- of achterkant.
a) Dat is de richting waarin de locomotief gaat rijden als de rijregelaar op "vooruit" wordt gezet. Dat geldt zowel bij analoge als digitale besturing.
b) Ja, vooruit en achteruit. Zie ook bij punt a.

c) Bij locomotieven is de "voorkant" (meestal) op de plaats van de sleper. Zie bijdrage #1. Maar bij de ICR Buurland van PB is de positie van de sleper aan de achterzijde. Zie bijdrage #1. Bij deze rijtuigen had ik de sleper aan de voorkant verwacht. Maar toen functioneerden de sluitlichten (via f1 en f2) tegengesteld.
d) De rijtuigen van PB Models met de bestelnummers: 311112, 311132, 311142, 311152 en 311162. De rijtuigen hebben de volgende nummers: 50 84 10-70 653-7, 50 84 20-70 831-7, 50 84 20-70 868-9, 50 84 82-70 937-7 en 50 84 20-70 855-6.
e) Door de positie van de sleper bij deze modellen in combinatie met de werking van de sluitlichten via f1 en f2 is dat wel het geval.

Even cv29 uitlezen en dan 1 bij de waarde optellen en dit schrijven in cv29.

Bart
Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 04 augustus 2026, 00:04:28Even cv29 uitlezen en dan 1 bij de waarde optellen en dit schrijven in cv29.
Dat is een oplossing. Maar het gaat om de vraag:
Citaat van: mphoi op donderdag 30 juli 2026, 23:40:06Maar bij deze rijtuigen zit de sleper aan de achterkant. Is dat normaal bij rijtuigen?
En daar heb ik nog geen echt antwoord op gekregen.

doe maar een treintje

ook sommige piko loks hebben slepers aan de achterzijde maar dat terzijde  ;)
In mijn ervaring hebben Marklin rijtuigen ingezet als rijtuig met sluitlichten altijd de sleper achter.

Groeten,
Jelmer
Vind het knap dat jullie kunnen bepalen wat de voor- of achterzijde van een wagon is. :D

Bart
Hopelijk zijn ze nu achter het probleem.  :D
 :reactie: Nog niet echt. PB Models heeft mij om nadere uitleg gevraagd.
Er is toch geen probleem? Het zit in jouw hoofd dat een sleper persé voorop moet lopen. Maar dat is geen voorschrift en staat iedere fabrikant vrij om zelf te bepalen.
Mijn marklin 103, 118 en 221 bijvoorbeeld hebben de sleper ook ibij cabine 2. En vrijwel alle stoomloks hebben de sleper tegenwoordig onder de tender.
Een sleper aan "de achterzijde" vind ik als analoogrijder zelfs eerder prettig. In het stroomloze gebied voor een sein stopt de lok, maar de binnenverlichting blijft branden.
Dus zet je maar over jouw gewoonte heen en accepteer dat er geen voorschrift is dat de positie van een sleper bepaald.

Bart
Citaat van: mphoi op zaterdag 08 augustus 2026, 14:22:15:reactie: Nog niet echt. PB Models heeft mij om nadere uitleg gevraagd.

Ja, dat verbaast me niet. Maar wat is nu je probleem? Dat je niet weet hoe je je probleem moet uitleggen aan PB?  :D
Ik ben van plan om een aantal ICR Binnenland rijtuigen aan te schaffen. Als ik dit allemaal lees en ook de handleiding van PB Models over de sluitverlichting en binnenverlichting krijg ik de bibbers.
Als grotendeels leek op het gebied van digitale technologie bij modelspoor, zie ik het nog niet zitten. Ik denk bij CV nog altijd aan Centrale Verwarming, zal de leeftijd zijn.  O:-D
Twee van de rijders bij mijn stamtafel hebben de rijtuigen al in bezit. Ik hoop bij de eerste bijeenkomst na de zomerperiode veel info te kunnen krijgen.

Groeten,

Kees.
Ik heb er ook veel, weliswaar voor 2 rail, totaal geen problemen mee.
De PB Models ICR Buurland rijtuigen zijn nagenoeg identiek aan PB Models ICR Benelux rijtuigen.  Het meest opvallende verschil is de kleurstelling: blauw/geel en rood/geel.
De Benelux uitvoering heeft ook nog een stuurstandrijtuig.  Dus afhankelijk van de rijrichting zitten de sleepcontacten onder de ICR Benelux rijtuigen voor dan wel achter.

Willy
Citaat van: Schienenbus2012 op woensdag 12 augustus 2026, 18:15:43Ik ben van plan om een aantal ICR Binnenland rijtuigen aan te schaffen. Als ik dit allemaal lees en ook de handleiding van PB Models over de sluitverlichting en binnenverlichting krijg ik de bibbers.
Als grotendeels leek op het gebied van digitale technologie bij modelspoor, zie ik het nog niet zitten. Ik denk bij CV nog altijd aan Centrale Verwarming, zal de leeftijd zijn.  O:-D
Twee van de rijders bij mijn stamtafel hebben de rijtuigen al in bezit. Ik hoop bij de eerste bijeenkomst na de zomerperiode veel info te kunnen krijgen.

Groeten,

Kees.
Kees, laat je niet afschrikken door alle mogelijke instellingen.

Elk rijtuig komt standaard met een decoder (adres 3) en dan heb je een aantal standaardfuncties wat prima werkt;
Even uit mijn hoofd:
F0: sluitlichten zijn aan en wisselen met wisseling van de richting
F1: sluitlicht kant 1 is aan en gaat uit bij wisseling van de richting (en weer aan als de richting weer wordt gewisseld)
F2: Sluitlicht kant 2; zelfde principe als bij F1
F3: Binnenverlichting aan
F4: (alle) verlichting dimmen, gaat nu zachter branden.

Dit kun je allemaal zo laten en hoef je alleen maar je rijtuig te voorzien van een uniek adres. Ja, je zult dan bij het starten met rijden dan even je rijtuig moeten oproepen met het adres en de gewenste verlichting aanzetten, maar dat is het dan ook. Ik heb 4 rijtuigen buurland en die kan ik netjes in mijn Ecos onder elkaar zetten en zo kan ik alsnog vrij snel alles bereiken (of ik gebruik de multitractie).

Groeten,
Jelmer
Citaat van: flyerman op woensdag 12 augustus 2026, 19:10:41weliswaar voor 2 rail, totaal geen problemen mee.
Dat klopt, want daar zitten geen slepers onder.
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 08 augustus 2026, 15:07:45Er is toch geen probleem? Het zit in jouw hoofd dat een sleper persé voorop moet lopen. Maar dat is geen voorschrift en staat iedere fabrikant vrij om zelf te bepalen.
Dan had zoiets voor de duidelijkheid in de handleiding moeten staan.
Citaat van: mphoi op donderdag 13 augustus 2026, 15:46:41
Citaat van: flyerman op woensdag 12 augustus 2026, 19:10:41weliswaar voor 2 rail, totaal geen problemen mee.
Dat klopt, want daar zitten geen slepers onder.
Goh, maar het ging ook om het veranderen van de CV begreep ik.
Na het geruststellende antwoord van Jelmer heb ik 4 ICR binnenlandrijtuigen (AC) besteld bij PB Models.
Past mooi bij de foto, 1647 met IC 1847

Citaat van: flyerman op donderdag 13 augustus 2026, 16:56:57Goh, maar het ging ook om het veranderen van de CV begreep ik.
Dat maken anderen ervan.
Wat maak je zelf ervan Martin?
Citaat van: mphoi op donderdag 30 juli 2026, 23:40:06Maar in iTrain moet ik de rijtuigen als "Achteruit" aanmelden. Want anders werken de sluitlichten tegengesteld.

Ik heb geen ervaring met iTrain.
Wanneer je geen stuurstandrijtuig hebt zoals in het geval met de ICR Buurland rijtuigen dan zou ik gewoon de rijtuigen zo plaatsen dat die zich als "vooruit" aanmelden in iTrain.  Daarmee zou het probleem toch opgelost moeten zijn?

Het instellen van de CV's van decoders in PB Models ICR rijtuigen is dan weer een apart probleem.  Of misschien ligt daar ook de oplossing voor "vooruit" en "achteruit":

Handleiding PBM ICR decoder

Willy
Citaat van: Dirkkie_84 op vrijdag 14 augustus 2026, 22:46:05Wat maak je zelf ervan Martin?
Dat ik het raar onderwerp vind.