Citaat van: Schienenbus2012 op woensdag 12 augustus 2026, 18:15:43Ik ben van plan om een aantal ICR Binnenland rijtuigen aan te schaffen. Als ik dit allemaal lees en ook de handleiding van PB Models over de sluitverlichting en binnenverlichting krijg ik de bibbers.
Als grotendeels leek op het gebied van digitale technologie bij modelspoor, zie ik het nog niet zitten. Ik denk bij CV nog altijd aan Centrale Verwarming, zal de leeftijd zijn.
Twee van de rijders bij mijn stamtafel hebben de rijtuigen al in bezit. Ik hoop bij de eerste bijeenkomst na de zomerperiode veel info te kunnen krijgen.
Groeten,
Kees.
Kees, laat je niet afschrikken door alle mogelijke instellingen.
Elk rijtuig komt standaard met een decoder (adres 3) en dan heb je een aantal standaardfuncties wat prima werkt;
Even uit mijn hoofd:
F0: sluitlichten zijn aan en wisselen met wisseling van de richting
F1: sluitlicht kant 1 is aan en gaat uit bij wisseling van de richting (en weer aan als de richting weer wordt gewisseld)
F2: Sluitlicht kant 2; zelfde principe als bij F1
F3: Binnenverlichting aan
F4: (alle) verlichting dimmen, gaat nu zachter branden.
Dit kun je allemaal zo laten en hoef je alleen maar je rijtuig te voorzien van een uniek adres. Ja, je zult dan bij het starten met rijden dan even je rijtuig moeten oproepen met het adres en de gewenste verlichting aanzetten, maar dat is het dan ook. Ik heb 4 rijtuigen buurland en die kan ik netjes in mijn Ecos onder elkaar zetten en zo kan ik alsnog vrij snel alles bereiken (of ik gebruik de multitractie).
Groeten,
Jelmer