Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

Marklin locs gaan uit zichzelf rijden

Gestart door Supertrack donderdag 22 mei 2025, 20:53:26

Marklin locs gaan uit zichzelf rijden
Dag collega's 

Ik zag dat het onderwerp al in bepaalde vormen is langs gekomen, maar ik loop er tegenaan dat na het opstarten van de ESU Ecos mijn Marklin locs (M4) regelmatig uit zichzelf langzaam gaan rijden en daardoor in mijn schaduwstation tegen elkaar aan gaan drukken. Dit gebeurt niet altijd, en ook gaan niet alle Marklin locs aan. De ene keer zijn het er twee, dan weer zes, vanmorgen waren het er vier. Vaak gaat ook een loc ineens geluid produceren, maar die
Loc beweegt dan weer niet.
Iemand hier ervaring mee?
Het gaat dus alleen om marklin locs met mfx.
Gr Jaap
Re: Marklin locs gaan uit zichzelf rijden

Werk op n ander nivo...

Hoi Jaap,

Heel soms heb ik er ook last van bij hoofdzakelijk oudere MFX decoders, in een iets andere setup Ecos2 + Power3 booster. Ik denk dat t probleem ligt bij de detectie van de rij-mode (analoog<>digitaal). De decoders krijgen al genoeg spanning om te starten, maar begrijpen de data niet die op de rail staat, en concluderen dus dat ze analoog worden aangestuurd. Dus beginnen ze te rijden/geluid te maken.
Veel van die decoders kunnen zonder problemen tussen digitale en analoge gedeeltes van een baan rijden, met behoudt van de laatste snelheid, richting & functie. Pas als ze actief in de send-cyclus van de Ecos worden opgenomen, stoppen ze dus weer.

Oplossing; tja dat zijn er meerdere. Sommige heb ik omgebouwd met decoders waar de analoge detectie uit kan worden gezet. Andere probeer ik op stukken te plaatsen waar ze geen kwaad kunnen, en weer andere op stukken die eerst stroomloos staan en pas 'aan' gaan als er een rij actie wordt opgegeven (i.e. voor een sein). En soms helpt een extra booster/aansluiting, dan is het digitale signaal 'eerder' herkent als bv door de hoeveelheid  lichten in wagons met condensatoren zijn uitgerust, en de booster/centrale even wat meer vermogen moet leveren om die te vullen.

Jan-Peter

Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Ik kreeg ook allerlei vreemde problemen met mfx- en Railcom-locs. Dat trad op zodra er meer dan 6-7 van dergelijke locs op de baan stonden. Daarom heb ik beide protocollen op de centrale uitgezet. Ik rijd nu uitsluitend DCC en dat gaat al een hele tijd zonder problemen. DCC is eenvoudiger en daardoor minder storingsgevoelig. Je hebt wel ongeveer dezelfde functionaliteit beschikbaar, maar aanmelden van een nieuwe loc is iets lastiger (het gaat niet vanzelf zoals bij mfx of Railcom, maar je moet zelf iets doen om de herkenning van de centrale te activeren) en je hebt ipv icoontjes voor allerlei verschillende functies de namen van de functietoetsen (F0, F1, F2, etc) bij je knoppen staan. Ik vind dat allemaal minder belangrijk dan storingsvrij rijden, maar daarin maakt ieder zijn eigen keuzes.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hier dezelfde problemen gehad, ik heb op mijn ECoS alleen nog Motorola en DCC aan staan.
Hierna nooit meer last van spontaan rijdende loc's gehad.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Klein Jünkerath

Ik heb (had) het ook, maar ook dat railcom+ locs niet meer herkend werden (dood waren) en ik ze op het programmeerspoor weer tot leven moest wekken (lastig met treinstellen in schaduwstations).
Bij mij scheuren soms (vooral) mfx+ en mSD3 locs weg, of gaan op vol volume geluid staan maken, bijvoorbeeld als er elders op de baan één of meerdere kortsluitingen kort achter elkaar zijn (slepers op wissels).
Inmiddels in alle locs en op de ECoS railcom+ uitgeschakeld. Dat helpt al veel. M4 (mfx) heb ik nog wel aanstaan, dat zorgt inderdaad af en toe nog wel voor een hoop herrie of wegschietende loc. Maar het gaat vaker goed, omdat eigenlijk alle locs in geïsoleerde sporen stilstaan (ook op de opstelsporen).

Groet, Paul
Bedankt voor jullie reactie.
Als ik alle reacties even samenvat dan is de beste optie volgens mij M4 uitschakelen (even uitzoeken hoe ik dat kan doen) en daarna de locs via DCC aanmelden en laten rijden.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik lees dit probleem wel eens vaker, het lijkt er op dat er een principe verschil is ontstaan tussen de MFX systemen van Märklin en ESU. Wellicht dat iemand eens op het ESU Forum of op het Stummi forum kan zoeken of het probleem daar ook al eens aangekaart is, er zijn tenslotte meer Duitse modelspoorders als Nederlandse.

Groet, Anne W
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik heb het soms bij het aanzetten van de CS1R dat sommige locs ineens allelei geluiden beginnen te maken als de baanspanning op komt. Laatst inderdaad een Br 38 met kuiptender die ineens in het schaduwstation wegschoot.
Citaat van: Anne W op zaterdag 24 mei 2025, 15:14:58Ik lees dit probleem wel eens vaker, het lijkt er op dat er een principe verschil is ontstaan tussen de MFX systemen van Märklin en ESU. Wellicht dat iemand eens op het ESU Forum of op het Stummi forum kan zoeken of het probleem daar ook al eens aangekaart is, er zijn tenslotte meer Duitse modelspoorders als Nederlandse.

Groet, Anne W

Dat verschil is er al heel lang. Bij marklin wordt er gekeken of een lok die al aangemeld is "aanwezig" is.
Een ecos leest een al aangemelde lok steeds weer opnieuw uit als deze "onder spanning" komt.

Er zou ooit een update komen voor de ecos die de marklin handelswijze volgt; maar of deze ooit verschenen is weet ik niet.

Bart
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

ESU doet wel meer rare dingen. Ik heb ooit 3-4 stamtafels achter elkaar dezelfde railbus gemapt. De Ecos gooide de mapping gewoon terug naar hoe het in de Ecos stond. Oplossing zat heb uiteindelijk in het eerst uit de ECOS verwijderen van de railbus.

@citaat  @citaat

Wijlen "mijn" Raptor ontwerper moest dan ook niets hebben van het MFX systeem of andere systemen, "keep it simple and functional stupid" was zijn motto. Oplossing is dus inderdaad rijden op DDC en Motorola, MFX uit of de Ecos inruilen voor een CS.

Groet, Anne W
Niet MFX is het probleem, maar de filosofie van ESU.
Als er iets eenvoudig is voor een gebruiker is het wel MFX. Dat was ook de reden voor de ontwikkeling ervan.
Maar verstokte DCC rijders kun je niet overtuigen van de verouderde systemathiek die dit protocol met zich meebrengt. Is ook niet erg zolang het voor de gebruiker werkt.

Bart
Nou, Mfx is soms wel degelijk een probleem. En dat is met de meeste plug and play systemen. Als het werkt, zoals beloofd, is het helemaal leuk.

Maar als het niet werkt, is het vaak een ramp. Je hebt als gebruiker geen idee hoe het op te lossen en ook is er vaak geen mogelijkheid om te zien wat er misgaat. Je kunt niet onder de motorkap kijken.

Ook ik had te maken met een locje dat zich eerst wel aanmeldde, netjes reed, maar er toen plots de brui aangaf. Totaal onbereikbaar. DCC laat zich doorgaans op een programmeerspoor wel op een ander adres zetten of laat zich resetten. Eventueel geef je permanent een nieuw adres om conflicten met de oude configuratie in je centrale te voorkomen. Maar dat gaat niet met mfx. De centrale bewaart van alles en wil niet zomaar accepteren dat jij een adres wilt toewijzen. Het conflicteert ergens met de opgeslagen en niet helemaal te verwijderen gegevens over dezelfde loc. Om wanhopig van te worden.

Door een fout van mij werkte alles ineens. Ik had per ongeluk de hele baan op het programmeerspoor aangesloten... Oeps. Maar alles meldde zich toen wel keurig aan. En de MM en DCC locjes gaven bij dit alles geen krimp. Bleven gewoon doen wat ze was verteld.

Voor mij is mfx dus geen echte aanwinst. Even een loc handmatig invoeren, is echt geen heksentoer en dankzij POM (wel een goede uitvinding!) kan het programmeren gewoon op de baan. En dan werkt het ook nog een altijd.

Groet,

Peter

Wiki Redactie

Volgens mij zeggen jullie vanuit een ander standpunt precies hetzelfde :)

Citaat van: Bajn-AG op zondag 25 mei 2025, 00:27:42Niet MFX is het probleem, maar de filosofie van ESU.
Kun je dat eens uitleggen? Wat is de filosofie van ESU en wat is er mis mee? Waar verschilt die mbt mfx met die van Märklin? Waarom gaat dat dan mis?
Dat heb ik verder boven toch al uitgelegd?

Bart
Het zijn de Märklin decoders die het probleem zijn. Bij mij staat MFX uit en de Märklin locs staan allemaal op DCC.

Ik heb niet het probleem van wegrijden, maar wel dat het geluid, bv een fluit, spontaan aangaat bij spanning op de baan.

Ook willen de locs met een Märklin decoder wel eens blijven staan als ze het commando om te rijden krijgen.

Even de spanning eraf, daarna er weer op, en dan gaan ze weer.

Voor de rest heb ik alleen maar ESU decoders, en daar nooit een probleem mee.

Het zijn puur de Märklin decoders die het probleem veroorzaken.

Het MFX systeem is ontwikkeld door Märklin en ESU samen, die twee zijn op een gegeven moment gaan scheiden en net als bij scheidingen van mensen, zijn de kinderen vaak de dupe, in dit geval het MFX systeem. Beide fabrikanten zijn erg simpel: Märklin zegt dat je hun centrale moet gebruiken, ESU zegt dat je hun decoders moet gebruiken, een typisch geval van "dom handelen".

Groet, Anne W
Wiki Redactie

Citaat van: Bajn-AG op zondag 25 mei 2025, 09:43:45Dat heb ik verder boven toch al uitgelegd?
OK, dat was wat summier voor mij, vandaar de vraag...
Toch
Citaat van: Bajn-AG op zondag 25 mei 2025, 09:43:45Dat heb ik verder boven toch al uitgelegd?

Bart
Toch zou ik graag meer uitleg willen wat je hier allemaal mee bedoeld.

Light My Train

Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 24 mei 2025, 19:15:27Er zou ooit een update komen voor de ecos die de marklin handelswijze volgt; maar of deze ooit verschenen is weet ik niet.

Ja alweer een hele poos; Wel onder instellingen 1 -> Rails -> Vinkje aanzetten bij 'fast rebind'.

Tijdje terug een back-up overgezet naar een andere ECoS2, daar de eerste wat gesneuveld was. De paar honderd MFX decoders melden zich tot dusver super snel aan.

Bij de probleem locs die spontaan wegschieten; analoge modus uitzetten. En zorg ervoor dat je baanspanning minimaal 19V is, dan werkt Mfx tenminste ook fatsoenlijke zonder gekke fratsen.

Light My Train

Welk apparaat je ook update; maak een back-up. Gaat er wel iets mis, kun je terug. Of dat nu een ECoS, CS1/2/3, laptop of mobiele telefoon is....

En precies dat, het vergeten van een back-up, zorgt voor een probleem. Met een probleem ga je naar een forum. Oftewel, je leest voornamelijk problemen op forums en maar heel weinig positiefs.
Dag allemaal,

Gezien de hoeveelheid reacties is dit duidelijk een issue onder de ecos/mfx gebruikers.
Kwam er trouwens wel achter dat even simpel M4 uitschakelen en de locs opnieuw inlezen via DCC protocol nog niet zo simpel is. Het uitlezen van het DCC adres via de Ecos werkt niet. Heb uiteindelijk de ESU locprogrammer aangesloten om het adres uit te lezen en eventueel te wijzigen, ook dat ging niet in een keer. Begreep trouwens dat dit alleen mogelijk is met mfx decoders die wat jonger zijn, klopt dit?
Daarnaast, als je er voor kiest om via de knop: alle M4 locs verwijderen. Houd er dan rekening mee dat ook de piko locs met multidecoder verwijderd worden. Blijkbaar melden die zich ook standaard aan als M4.

Light My Train

Hallo Jaap,

Het is geen issue, maar een kennisgebrek hoe het nu precies werkt. De zaken die je omschrijft zijn hier een uitstekend voorbeeld van. En dat bedoel ik echt niet als persoonlijke aanval! Door de berichten met vage problemen op fora, veroorzaakt door kennisgebrek, wordt er een soort van stemming gecreëerd van merken, materialen of software.

- Decoders hebben (niet bij alle) een rangvolgorde voor protocol. Het aan en uitzetten van protocollen moet dan ook ten eerste in de decoder gebeuren en niet op de centrale. Zet je MFX/M4 uit, meld de decoder zich niet aan als MFX/M4 en kan je hem wel instellen als dcc. (mits de decoder dcc aan boord heeft)
- MFX/M4 heeft geen adres!
- Lokprogrammer is bedoeld voor Esu decoders. Marklin heeft in het verleden wel eens decoders gekocht bij Esu, deze decoders werken wel met de Lokprogrammer.

Voor je probleem locs; zet de analoog herkenning uit in de decoders en controleer de baanspanning, dat deze minimaal 19V is.

Wiki Redactie

Mijn berichtje lijkt aan te sluiten op dat van Wijbe (ik was vergeten op "verzenden" te drukken).
Ik heb ook de multiprotocol (dat zijn de oudere Märklin-locs maar beperkt, die hebben enkel mfx / MM en geen DCC / Railcom) locdecoders op DCC gezet en had geen enkel probleem met het opnieuw aanmelden onder DCC. Ik had wèl een probleem in de overgangsfase, want ik heb in eerste instantie enkel een paar locs naar DCC gezet om te kijken hoe dat zou gaan en de centrale op multiprotocol gelaten. Echter bleken van die naar DCC omgezette locs een paar zichzelf telkens spontaan terug te zetten naar mfx. Dat was over toen ik mfx op de centrale had uitgeschakeld.
Bij al mijn decoders staat alles, behalve DCC, uit. Dus ook analoge herkenning. Ook in de Märklin decoders.

En toch zijn het de Märklin decoders die af en toe het geluid aanzetten of niet willen rijden wanneer er spanning op de baan komt. 

Mijn baan spanning is 19 volt.
Dag Wijbe,

Helemaal mee eens vanuit mijn kant. Het is inderdaad een gebrek aan kennis van mij op dit vlak en je komt veel info tegen op fora die niet altijd even duidelijk zijn of elkaar tegen spreken. De handleidingen zijn wat mij betreft vaak ook niet heel duidelijk. Het is dus een zoektocht voor mij, wat werkt wel en wat niet en waarom dan niet. Maar aldoende leert men en wordt het gebrek aan kennis minder. Ik ga even je advies op volgen. Mijn baanspanning staat op 18,3V zag ik toevallig vanmorgen.

Klein Jünkerath

Citaat van: Wijbe op zondag 25 mei 2025, 18:35:22En zorg ervoor dat je baanspanning minimaal 19V is, dan werkt Mfx tenminste ook fatsoenlijke zonder gekke fratsen.
Als ik 'm op 19V zet, branden al mijn functiedecoders van Digikeijs, Tams en Uhlenbrock (micro) door, die kunnen daar niet goed tegen. Nee dank je, ik houd het op net iets onder de 18V, dat scheelt weer zo'n 35 decoders in rijtuigen vervangen en gesmolten interieurs...
Dan houd ik maar het wegschieten en lawaai maken.
Groet, Paul
Neem me niet kwalijk, maar dat kan ik niet geloven, OK bij 18V en doorbranden bij 19V en dan nog voor allerhande merken...
Citaat van: pajomaho op maandag 26 mei 2025, 19:17:37Als ik 'm op 19V zet, branden al mijn functiedecoders van Digikeijs, Tams en Uhlenbrock (micro) door, die kunnen daar niet goed tegen. Nee dank je, ik houd het op net iets onder de 18V, dat scheelt weer zo'n 35 decoders in rijtuigen vervangen en gesmolten interieurs...

Vreemd. Het DCC-protocol is tot 24 Volt. Aangezien MFX gedeeltelijk gebaseerd is op DCC zal daar geen verschil in zitten. Als bij jou de boel kapot gaat is er meer aan de hand dan 19 volt op de baan. Dat moet geen probleem zijn voor decoders.

Light My Train

Citaat van: pajomaho op maandag 26 mei 2025, 19:17:37
Citaat van: Wijbe op zondag 25 mei 2025, 18:35:22En zorg ervoor dat je baanspanning minimaal 19V is, dan werkt Mfx tenminste ook fatsoenlijke zonder gekke fratsen.
Als ik 'm op 19V zet, branden al mijn functiedecoders van Digikeijs, Tams en Uhlenbrock (micro) door, die kunnen daar niet goed tegen. Nee dank je, ik houd het op net iets onder de 18V, dat scheelt weer zo'n 35 decoders in rijtuigen vervangen en gesmolten interieurs...
Met zoon uitspraak kan je ervoor zorgen dat vele modelspoorders dit advies aan nemen.... Vervolgens worden er weer tientallen topics geopend over 'waarom werkt mijn MFX niet'.

Decoders branden niet door op 19V. Als dat bij jouw gebeurd heb je andere problemen.
Ik vermoed dat er wat dingen door elkaar gehaald worden. Volgens mij heeft Pajomaho het vooral over functiedecoders voor schakelen van seinen, wissels en dergelijke en niet over locdecoders. Pajomaho vraagje: heb jij de spanning van je functiedecoders op een aparte booster of dezelfde aansluiting als je spoorbaan? In het laatste geval kan ik het wel begrijpen wat je schrijft. Als je de technische gegevens er op na slaat van in mijn geval een Switchpilot of Signalpilot dan hebben die een input nodig van 12V tot 16V AC.
Nu zijn beveiligd tegen overbelasting, maar ik weet niet wat er gebeurt als je een constante spanning van 19V op die decoders hebt staan.
Voor decoders in locs is 19v uiteraard geen probleem
Citaat van: Supertrack op dinsdag 27 mei 2025, 07:48:44Ik vermoed dat er wat dingen door elkaar gehaald worden. Volgens mij heeft Pajomaho het vooral over functiedecoders voor schakelen van seinen, wissels en dergelijke en niet over locdecoders.

Je hebt ook functiedecoders voor in loks en rijtuigen. Aangezien hij het over het volgende heeft:

Citaat van: pajomaho op maandag 26 mei 2025, 19:17:37Als ik 'm op 19V zet, branden al mijn functiedecoders van Digikeijs, Tams en Uhlenbrock (micro) door, die kunnen daar niet goed tegen. Nee dank je, ik houd het op net iets onder de 18V, dat scheelt weer zo'n 35 decoders in rijtuigen vervangen en gesmolten interieurs...[/b]

Gaat het over decoders in rijtuigen. Ook die zouden in normale situatie overweg moeten kunnen met de 19 volt spanning. Het kan zijn dat de echt kleine micro versies andere maximale waarden hebben omdat ze bedoeld zijn voor de kleinere schalen.
Citaat van: pajomaho op maandag 26 mei 2025, 19:17:37Als ik 'm op 19V zet, branden al mijn functiedecoders van Digikeijs, Tams en Uhlenbrock (micro) door, die kunnen daar niet goed tegen. Nee dank je, ik houd het op net iets onder de 18V, dat scheelt weer zo'n 35 decoders in rijtuigen vervangen en gesmolten interieurs...
Heb jij rijtuigverlichting met lampjes ipv leds?

Klein Jünkerath

@citaat de decoders zijn o.a. Tams FD-R basic 2 en 3 functiedecoders, Digikeijs DR80015 en oudere types micro Uhlenbrock (voorlopers van de huidige 73700). En daar zij allen in rijtuigen zitten, krijgen ze hun spanning van een van de 2 ECoSBoosters. Ik heb wel eens gelezen dat de Digikeijs max 19V aankon en ook de Tams en Uhlenbrock micro's tot 21V aankonden.
Alle wagens hebben LED-strips (vooral M 73400/ 73401), of Liliput, danwel een stuk LED-strip van Ali (met weerstand uiteraard).
Boostervoedingen staan ingesteld op ca. 17,8V. Bij een voltage boven de 18V brandde er wel eens een van de functiedecoders door.
Wat misschien een oorzaak kan zijn (maar ik ben geen elektronicus): als de sleper over een remmodule rijdt, die alweer in de stop-stand staat, dan staat er in de remsectie een analoge gelijkspanning op. Kan het zijn dat die waarde daarin (veel) hoger is dan de 17,8V en daarmee schade geeft aan de decoder? Remmodules (7 à 8 stuks) zijn van Märklin.
Voor de rest zou ik geen oorzaak kunnen bedenken van de schade...

Groet, Paul
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Dus als jij op een CS1 met ESU reloaded update of op een CS2/3 gestuurde baan gaat rijden, branden alle decoders door? De CS3 zet ca. 19,5 volt op de baan en laat zich niet instellen met oudere voedingen, alleen de 60041 kent 2 modi.

De FD-R basic 2 heeft een bedrijfsspanning van 12-24 volt digitaal en max. 18v gelijkspanning analoog. De Basic 3 idem.
De 80015 is niet genoemd in de handleiding.
Uhlenbrock vind ik ook niet, maar ik weet dat de IB1 ca. 20V onbelast op de baan zet in H0 Modus. Zullen de decoders ook wel moeten kunnen handelen. Met tischbahning draaien we nog hoger vanwege de lengtes baan.
NMRA beschrijft waaraan de baanspanning en de decoders aan moeten voldoen.
Helaas zijn er diverse decoderfabrikanten die dit anders zien, en dan is het "poef".

En dat MFX minimaal 19V nodig heeft is onzin. Mijn CS2 haalt dit niet. Meestal zorgt het randgebeuren voor storingen.
Slechte leidingen, niet of slecht ontstoorde loks etc.
Ik heb er nog nooit last van gehad dat loks spontaan gingen rijden of niet luisterden. En ik heb in geen enkele lok iets aan de instellingen veranderd. AC/DC en alle protocollen staan bij mij in de decoders gewoon aan.
En het signaal op mijn baan is een mix van Motorola, dcc en mfx. Werkt helemaal feilloos op M-rail.

Bart
Märklin zelf heeft een PDF met Märklin Tipp 105 Verkabelung. Dat is nog wel interessant.