Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Baantje 250x125 voor twijfelaars

Gestart door Lapjeskat vrijdag 21 februari 2025, 18:47:33

Baantje 250x125 voor twijfelaars
Aangezien sommigen niet kunnen kiezen tussen vlak of heuvelachtig een ontwerpje dat voor beide kan dienen  ;)
21-02-2025 18-19-08.jpg
21-02-2025 18-21-18.jpg

Zo ziet het er vlak uit:
21-02-2025 18-22-02.jpg
21-02-2025 18-22-51.jpg

En zo heuvelachtig:
21-02-2025 18-40-04.jpg
21-02-2025 18-40-39.jpg
Re: Baantje 250x125 voor twijfelaars
Lol :)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Weer erg leuk bedacht, Franky :thumbup:
Het houdt je wel bezig hé  :wink:

De verschillende niveaus kunnen na aanleg van het platte ontwerp, eenvoudig alsnog aangebracht of weer verwijderd worden, door middel van bijvoorbeeld meerdere platen karton of Tempex. Zeker met M-rails goed te doen, wat door Märklin als speelrails was ontworpen en zoals eerder benoemd 'vergevingsgezind' is, evenals het materieel van die tijd.

Zo bouw je met minimale middelen en relatief snel, een baantje wat veel speelmogelijkheden heeft: railbusje wat heen en weer pendelt, samen met een 3000-tje en wat donderbusjes, houtindustrie, mijnbouw, grindverlading, dorpje ...

Zeker iets voor modelbouwers die moeilijk kunnen kiezen!  :mrgreen:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk! Ik ga voor het heuvellandschap :thumbup: .
Wow, leuk baantje  :thumbup:
Citaat van: Hanzi op vrijdag 21 februari 2025, 22:12:51Ik ga voor het heuvellandschap :thumbup: .

Ik ben ook gek van heuvels! :)
Heuvelachtig wint  ;)
't Interessante is wel dat het kan gebouwd worden met om het even welk hellingspercentage, er zijn geen kruisende sporen. Op de 3dees is het getekend met 3% helling, dat geeft door de vrij lange spoorlengte van bijna 13m al een aardig hoogteverschil van meer dan 250mm (stations vlak).
Nu nog een beetje verder uitgewerkt:
Grappig onwerp met veel mogelijkheden. Nu nog ergens een ondergrondse keerlus... Ook goed bruikbaar als testbaan!
Waarom toch een keerlus? Dit is echt treinverkeer. Hoewel, nu moet ik oppassen: FEM heeft tal van voorbeelden van ovalen en keerlussen in de echte wereld.

Maar laat ik het dan zo zeggen: dit is het treinverkeer zoals het in de realiteit het meest voorkomt en ook eigenlijk het simpelst uit te voeren is. De trein gaat via B van A naar C en vice versa. Mooi toch? En wie graag rondjes rijdt, al dan niet via keerlussen, die pakt of maakt een ander ontwerp!

Groet,

Peter
Zo zie je maar weer, iedereen wil iets anders  ;)
Alles heeft zijn voor en nadelen en dat hangt af van de smaak van de bouwer maar ook van de bediening.
Geautomatiseerd is het met kopstations gemakkelijk om iets in beweging te houden terwijl er ergens iets manueel gedaan wordt, zonder automatisering is het makkelijker ergens een al dan niet zichtbaar rondje te voorzien om een treintje ongestoord te laten rondrijden. 
2 kopstations handbediend vragen om het leuk te houden dan weer 2 bedienaars.
Enz, enz,
Ik probeer iedere keer iets anders uit en dat schept altijd weer nieuwe combinatie mogelijkheden met wat voordien getoond was. Ik zie een ontwerp nooit als een op zich staand geheel maar als een combinatie van wat ik al allemaal op de plank heb liggen. En dat is ondertussen al heel wat, deels verzonnen, deels afgekeken of geïnspireerd door...
Het is onmogelijk iets te ontwerpen dat iedereen zint, maar ik speel daar graag op in om opnieuw een andere weg op te gaan.
Ik kan mij hiermee tot in het oneindige bezig houden  ;)