Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Marklin ICM-1 koploper 39425

Gestart door Markieboom dinsdag 25 juli 2023, 22:41:23

Re: Marklin ICM-1 koploper 39425

Misschien gaan ze het rijgeluid nog aanpassen, zodat het meer realistisch klinkt.  :D

Groeten. eip.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK

Windhoven

@citaat Lijkt mij wel dat ze meteen de decoder update ook doen.
Altijd mooi dat ze er wat aan gaan doen. Alleen jammer dat ze het punt van bedrukken met de inktjet niet als kritiekpunt zien c.q. bevestigen in bovenstaand bericht. Dat zegt mij dat ze dit normaal vinden, en dat is het voor mij niet. Het is een grote achteruitgang wat betreft de fantastische drukkwaliteit die we in het verleden gezien hebben. En er is ook geen uitleg over dit onderwerp, bijv. hoe ze misschien de kwaliteit hiervaan in de toekomst gaan verbeteren door bijv. een betere inkjetprinter te kopen, en dat vind ik jammer. Of staat dit punt op de backlog, en gaan ze er later wat aan doen? Dat zou voor klanten van M waardevolle info zijn.

Zeeland

Heel netjes dat ze dit gewoon aanpassen, ik denk dat ze dit bij Marklin zelfs zo nog nooit eerder zo hebben gedaan.?

Complimenten  👍🏻👍🏻

Ik ga er van uit dat ze deze kritiek mee nemen, anders werd de rest (klm)van de winst niet uitgesteld..

Carpe diem

Citaat van: Barry1972 op woensdag 27 september 2023, 20:41:26ik denk dat ze dit bij Marklin zelfs zo nog nooit eerder zo hebben gedaan.?

Hoi Barry,

Ja, zeker wel.

Een tijdje geleden was er ook wat over de bedrukking te doen over één van de BR 218 "Toeristik". Daar was iets goed mis met het DB logo. Ook daar bood M de gelegenheid om deze "fout" te corrigeren. Ik had ook deze modellen aangeschaft en uiteraard van het aanbod van M om te corrigeren gebruik gemaakt. Uiteindelijk is dit foutje vrij snel en tot mijn grote tevredenheid door M opgelost.

Nu wacht ik op mijn KLM ICM. Na wat er nu allemaal gaande is en mijn ervaringen uit het verleden heb ik er het volste vertrouwen in dat ik een mooi een goed model geleverd krijg!  ;)
Heeft iemand al de nieuw uitgeleverde koploper met de aanpassingen van marklin?
Wat zijn jullie bevindingen?

Groet, Thom

Ik heb de Duitse handelaar gevraagd of deze de service wil verlenen van het opsturen naar M, maar tot op heden nog geen antwoord gehad, en de tijd gaat toch wel dringen.
Zijn er hier al ervaringen met het insturen van de koploper voor de aanpassingen? Ik moet denk ik op zoek naar een nederlandse winkelier die tegen betaling de service wil verlenen.

Citaat van: marklinfan op zaterdag 28 oktober 2023, 18:52:52Heeft iemand al de nieuw uitgeleverde koploper met de aanpassingen van marklin?
Wat zijn jullie bevindingen?

Vanmorgen heb ik de koploper bij mijn dealer gebracht. Ik begreep dat het januari/februari kan worden voordat ze terugkomen.

Gr. André
 @citaat Ik had m.b.t. mijn koploper het zelfde probleem, geen reactie uit Duitsland. De Kleine Benelux gebeld en nu stuur ik via hun mijn koploper op.
De eerste treinstellen die Märklin bij de terugroepactie behandeld heeft, zijn op weg terug naar hun eigenaren.
Heeft iemand het resultaat al gezien?
goedendag
gister en belletje gekregen kuijpers hobbyhuis dat die van mij terug was gelijk op gehaald en zeer tevreden met wat ik zag de kozijnen zijn zwart gemaakt je ziet het gele niet meer en ramen liggen er nu in en niet op

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi dat dat naar wens is opgelost, en nog relatief snel ook.
Hebben ze de bakken ook weer rechtgebogen of was die van jou niet krom?

Een paar detailfoto's zou leuk zijn!
Citaat van: Hanzi op woensdag 24 januari 2024, 09:04:58Mooi dat dat naar wens is opgelost, en nog relatief snel ook.
Hebben ze de bakken ook weer rechtgebogen of was die van jou niet krom?
Een paar detailfoto's zou leuk zijn!
de tussenbak was iets krom ruim 3 maand vind ik niet snel 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ach, als ik wel eens lees hoe lang loc's voor reparatie bij M zijn, valt die 3 maanden me mee.
Je tussenbak was iets krom, maar is hij dan nu vervangen door een rechte?
hier zijn de plaatjes van de icm koploper

dennis koploper1.jpeg

dennis koploper 2.jpeg

Carpe diem

Citaat van: jonkhout op woensdag 24 januari 2024, 09:30:36de tussenbak was iets krom

'k Ben toch wel benieuwd hoe M dit heeft opgelost. Kan en wil je daar iets meer over vertellen? Ben je zelf tevreden met het model zoals het teruggekomen is?
Citaat van: Hans Biere op woensdag 24 januari 2024, 18:20:33
Citaat van: jonkhout op woensdag 24 januari 2024, 09:30:36de tussenbak was iets krom
'k Ben toch wel benieuwd hoe M dit heeft opgelost. Kan en wil je daar iets meer over vertellen? Ben je zelf tevreden met het model zoals het teruggekomen is?
Marklin heeft de kap van de tussenbak vervangen voor en andere maar ik zie dat er in de kap 2 film kasten zitten en in de oude zitten die niet en dat viel me gelijk op hij staat nu in de vitrinekast bij de rest van de verzameling

Carpe diem

@citaat

Bedankt voor je reactie. Of je tevreden bent laat je in het midden maar dat is uiteraard jouw zaak. Die filmkasten zitten er in werkelijkheid volgens mij niet. Maar ik kan het mis hebben. Ik ben benieuwd hoe mijn KLM-stel straks afgeleverd gaat worden maar dat hier terzijde.

Windhoven

Hmmm die filmkasten zouden kloppen op het tussenrijtuig, maar dan kloppen ze op de kopbakken weer niet: arthurstreinenpagina ICM-1. Bij het Trix model lijk het alsof ze dit wel hebben aangepast tenminste dat lijkt zo als ik de foto's op de site van Pijp-lines bekijk?
Of het tussenrijtuig zit gewoon andersom in de doos.
Conclusie, zal wel kloppen. Verschilt per kant van het treinstel waar ze zitten.

Carpe diem

@citaat

Oké duidelijk. Ik wil niet flauw doen en zeker geen discussie hierover aanwakkeren maar op deze foto kan ik de filmkasten op de tussenbak niet ontdekken.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Wat wordt er bedoeld met filmkasten?

Mvg,

Peter Degeluidsman
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Koersbakken met daarin een rol plasticfilm met bestemmingen erop die naar believen voor het venster kunnen worden gedraaid (ik zeg het vast niet correct, maar je snapt ongetwijfeld wat de bedoeling is).

Windhoven

Citaat van: Hans Biere op woensdag 24 januari 2024, 19:52:25@citaat

Oké duidelijk. Ik wil niet flauw doen en zeker geen discussie hierover aanwakkeren maar op deze foto kan ik de filmkasten op de tussenbak niet ontdekken.

Dat is dan weer geen ICM 1 maar een ICMm. Dus eigenlijk appels met peren vergelijken. Ik kon zo op het internet niet even een duidelijke foto van de ICM 1 vinden van het origineel waarop het goed zichtbaar is.

Carpe diem

@citaat

Oké. Dan houden we het er op dat het model correct is en dat ze er "in het echt" ooit wel waren. Sinds renovatie naar ICMm dus kennelijk verwijderd.
Citaat van: Hans Biere op woensdag 24 januari 2024, 18:56:17@citaat
Bedankt voor je reactie. Of je tevreden bent laat je in het midden maar dat is uiteraard jouw zaak. Die filmkasten zitten er in werkelijkheid volgens mij niet. Maar ik kan het mis hebben. Ik ben benieuwd hoe mijn KLM-stel straks afgeleverd gaat worden maar dat hier terzijde.

@peter de geluidsman daar bedoel ik mee wat de eindbestemming is van de trein dat witte vlakje
Citaat van: Hans Biere op woensdag 24 januari 2024, 21:45:56@citaat

Oké. Dan houden we het er op dat het model correct is en dat ze er "in het echt" ooit wel waren. Sinds renovatie naar ICMm dus kennelijk verwijderd.

Vervangen door Matrix displays, maar niet overal.
Ook ik heb mijn treinstel, dat ik had ingeleverd voor de terugroepactie, weer in de winkel opgehaald. Ik ben zeer tevreden met het resultaat. De binnenkant van de raamkozijnen is nu ook blauw en hierdoor heeft het treinstel een heel andere uitstraling. Ik ergerde me dood aan die gele randen rond de ramen. Ik stoorde me daar zelfs meer aan dan aan de kromme bakken. De kap van de middenbak is waarschijnlijk vervangen door een nieuwe uit de Trix productie run want deze is nu kaarsrecht. Ik vermoed dat de raam kozijnen van binnenuit gespoten zijn, want van de kopbakken is nu ook de binnenkant van de zijwanden blauw.
Citaat van: jonkhout op woensdag 24 januari 2024, 18:01:16hier zijn de plaatjes van de icm koploper

dennis koploper 2.jpeg

Ook bij mij zat de motorbak verkeerd om in de doos. Gelukkig is daarbij de antenne op het dak niet gesneuveld.

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Als ik het goed zie is de verfnevel op de gele strepen van de middenbak gekomen
en ook aan de anderkant zie je een afscheiding
lijk rond de eerste klasse donkerder en een groter blauw vak

Gr Ed
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

@citaat Ben je niet in de war met de streep die de eerste klasse aanduidt? Of zie je iets dat ik niet zie? Zo in de doos is het niet heel duidelijk allemaal, maar het lijkt heel wat vind ik.
Citaat van: mDDM op donderdag 08 februari 2024, 21:39:32Ook ik heb mijn treinstel, dat ik had ingeleverd voor de terugroepactie, weer in de winkel opgehaald. Ik ben zeer tevreden met het resultaat. De binnenkant van de raamkozijnen is nu ook blauw en hierdoor heeft het treinstel een heel andere uitstraling. Ik ergerde me dood aan die gele randen rond de ramen. Ik stoorde me daar zelfs meer aan dan aan de kromme bakken. De kap van de middenbak is waarschijnlijk vervangen door een nieuwe uit de Trix productie run want deze is nu kaarsrecht. Ik vermoed dat de raam kozijnen van binnenuit gespoten zijn, want van de kopbakken is nu ook de binnenkant van de zijwanden blauw.

Eigenaardig is dat de koppeling van de motorbak en het tussenrijtuig niet meer helemaal op dezelfde hoogte hangen. Hierdoor schuiven de koppelingen niet vanzelf in elkaar, maar moet ik eerst de motorbak een heel klein beetje optillen. Daarna koppelen ze weer prima. Ik kan me niet herinneren dat dit ook zo was voordat het treinstel terugging naar Märklin. Het vervelende is dat in gekoppelde toestand de koppelboom van de motorbak hierdoor geen speling meer heeft naar boven toe. Dat kan in een verticale overgangsboog ertoe leiden dat de motorbak een beetje wordt opgetild. Dat kan tot ontsporing leiden, vooral in een boog en zeker wanneer daar ook nog een wissel op aansluit.

Misschien hing de koppeling van het oorspronkelijke middenrijtuig te laag, doordat de bak krom was en de koppeling hierdoor naar beneden wees. Nu het middenrijtuig een kaarsrechte bak heeft wijst de koppeling niet meer omlaag. Ik heb het middenrijtuig vergeleken met het middenrijtuig van het KLM treinstel, maar daar lijkt geen verschil. Ik heb ook de motorwagen vergeleken met die van de KLM, en dan blijkt de koppeling een inderdaad een fractie lager te hangen dan van de KLM. Ik heb niet kunnen ontdekken hoe dat kan. Het lijkt of de bak iets lager op het draaistel ligt. Ik denk niet dat er een opvulring is vergeten of zo, want voor zover ik kan zien (en ook kijkend naar de exploded view in de handleiding), hoort die er niet te zitten. Heeft iemand hetzelfde probleem of heeft iemand een idee wat de verklaring is?

met een kleine onderbreking lid sinds 2007

Als ik de interieurverlichting van de geel/blauwe aan zet gaat dit met tl-balk knipper effect, bij de KLM uitvoering is dit niet het geval. Is het knippereffect onderdeel van de decoderupdate?
Het is jammer dat Märklin (maar dat geldt ook bijvoorbeeld voor Roco) bij opeenvolgende technisch identiek modellen toch niet altijd dezelfde decoder instellingen hanteert. Dat maakt het bijvoorbeeld lastig om in dubbeltractie te rijden.

Bij de KLM uitvoering van de ICM-III is er kennelijk weer gekozen voor de standaard instelling voor in- en uitschakelen van de binnenverlichting, terwijl de versie van een jaar geleden inderdaad inschakelt met TL-buiseffect. Je kan dit eventueel handmatig aanpassen in de functionmapping. Met een CS2 of CS3 gaat dit relatief eenvoudig.

Light My Train

Ook al heb je 2 gelijke artikelnummers, dan nog moet je ze op elkaar afstellen voor dubbeltractie. Geen combinatie motor / decoder is exact gelijk.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Eens Wijbe,

Ik heb de 4- en 3-delige koploper gekoppeld en apart laten rijden met koploper.

Beide stellen apart geijkt en dat ging daarna prima in dubbeltractie!
Forum Moderator

Ik las op de Marklin site dat de Martinair versie volgende maand uitgeleverd gaat worden  :)
Dat gaat het spaarvarkentje niet leuk vinden maar ik wel  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dat had ik nog niet gezien, stond onlangs nog op 4e kwartaal. Maar goed nieuws, Peter.  :)
Gaat hier ook zeker komen!
Forum Moderator

Klopt Dennis,

Hij staat sinds het bekend worden hier al in bestelling en ik hoop dat ik nu ook eerder aan de beurt ben als er uitgeleverd gaat worden, ik ben wel toe aan een nieuw treinstel  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op zondag 15 september 2024, 16:30:21Klopt Dennis,
Hij staat sinds het bekend worden hier al in bestelling en ik hoop dat ik nu ook eerder aan de beurt ben als er uitgeleverd gaat worden, ik ben wel toe aan een nieuw treinstel  :D
mvg,
Citaat van: Degeluidsman op zondag 15 september 2024, 07:56:08Ik las op de Marklin site dat de Martinair versie volgende maand uitgeleverd gaat worden  :)
Dat gaat het spaarvarkentje niet leuk vinden maar ik wel  :D
we gaan het zien Peter dan ken het jochie weer naar de binnenstad gelijk en goed excuus  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter Degeluidsman