Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 juli 2023, 16:30:28Ja dat klopt. DCC zoals gedefinieerd door de NMRA, ergens eind tachtiger jaren, heeft zo zijn beperkingen. Zo uit mijn hoofd is het aantal functies lager als wat de meeste Europeesche fabrikanten nu aanbieden.
In de
DCC-specificaties stond altijd dat je meer functies dan de huidige 28 of 32 kan aansturen. Ze hebben binnen het protocol daarvoor ruimte gemaakt. Alleen de chips / firmware en de centrales konden het nooit aan tot een paar jaar terug. Door de techniek gaat het allemaal wat sneller. Ze geven eens in de zoveel tijd de NRMA-DCC-standaard een update.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 juli 2023, 16:30:28Maar ook het aantal te programmeren CV's (Control Variabelen) is veel lager (ik meen 256). Bijvoorbeeld ESU gaat daar met zijn CV's ver overheen en die decoders zijn dan ook niet meer echt compatibel met de DCC definities.
Lees de DCC-specificaties worden CV's tot 1024 gebruikt. Alleen veel centrales konden niet hoger dan CV256. Alleen via een omweg met CV31 en CV32 konden deze aangepast worden. Dan praatje al weer over een jaar of 5 terug. De moderne centrales kunnen daar tegenwoordig wel goed mee omgaan. Ook oudere centrales zoals de Roco Multimaus heeft na een update de mogelijkheid gekregen om tot CV1024 te kunnen programmeren. Dat zal niet anders zijn dan bij de MSII.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 juli 2023, 16:30:28Het probleem daarbij is dat het voor iedere afzondelijke fabrikant best werkt op zijn apparatuur. Want die zorgen wel dat de architectuur van het een en ander overeenkomt. Echter blijkt dus dat men zodra er geen Normen meer aangehouden moeten worden dat iedereen zijn eigen normen weer gaat aanhouden. Oftewel er is geen overleg tussen fabrikanten, en dan krijg je deze 'problemen'.
Binnen de DCC-norm heb je in de range van 1 tot en met 1024 een aantal verplichte CV's die altijd hetzelfde doen. Daarnaast heb je "aanbevolen" CV's die geadviseerd worden voor bepaalde functies en instellingen. Een aantal voor de NRMA gereserveerde CV's voor in de toekomst. Daarnaast een hele boel CV's die door de fabrikanten zelf ingevuld mogen worden. Een aantal van die CV's zijn in de loop van de tijd verplicht geworden of gewijzigd naar een ander CV.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 juli 2023, 16:30:28En gezien de behoudende (conservative) aard van Amerikanen hoeven we er voorlopig niet aan te denken dat de DCC norm door hun wordt aangepast. Dus krijgen we weer "wildgroei". Daarnaast kun je je afvragen of het nu echt nodig is om zoveel functies, waarvan de meeste geluiden zijn, in een lok te proppen. Dat mag volgens mij best wat minder.
De specificatie geeft de ruimte daarvoor. Het is dus goed om de handleiding van de decoder te lezen welke CV's waar bij hoort.
Citaat van: Hansw op vrijdag 14 juli 2023, 17:17:51Beste , daar ben ik het mee eens maar bij een TRIX loc is functie 29 een lichtfunctie . De Trix support afdeling adviseerde deze te verplaatsen en een geluid te vervangen . Maar ik heb geen flauw idee hoe dit moet en ben bang dat ik dan andere problemen ga krijgen. Trouwens ik las ook dat de functies ook niet bij alle TRIX/MARKLIN centrales werken , je moet dan een bepaalde centrale hebben van Marklin/ TRIX
Mappen is niets anders dan aangeven dat een bepaalde functie in plaats van op bijvoorbeeld F29 op F10 of F2 moet werken. Dat mappen kan je in de CV-lijst bij de decoder vinden. Het vervelende is dat Märklin / Trix vaak wat vager over de CV-instellingen doet dan andere fabrikanten. Al beginnen andere fabrikanten daar ook een handje van te krijgen.
Citaat van: Hansw op zaterdag 15 juli 2023, 16:15:26Beste nog even een vraag nav : Daarvoor moet je CV's aanpassen. Het makkelijkst gaat dat met een programmer van Märklin Werkt deze programmer ook bij TRIX loc,s
Vast werkt de programmer van Märklin bij Trix modellen. De huidige generatie decoders Märklin worden zowel in Märklin als Trix gepropt. Daar zit 0,0 verschil in. Natuurlijk gaat het aanpassen van CV's gemakkelijkst met een programmer van de fabrikant zelf. Je hoeft niet naar alleen naar de decoder-programmers van de diverse fabrikanten te kijken. Je hebt namelijk ook bijvoorbeeld
JMRI DecoderPRo. Deze werkt met diverse centrales (waaronder de Roco / Fleischmann z21 / Z21 en de Märklin Central Station II) of hun eigen hardware (SPROG). Het enige is dat je een beetje van uitproberen moet houden. Het is niet iets "standaard uit de doos" oftewel "plug and pray" oplossing van een fabrikant. Die helemaal geijkt is op het spul van die fabrikant. Er is zoveel meer mogelijk dan "de standaard oplossingen".
Citaat van: Hansw op zaterdag 15 juli 2023, 10:51:05Maar ik heb de rare eigenschap als ik lees dat er meer mogelijk is dit ook wil uitproberen en later misschien niet meer gebruik . Hetzelfde als bv bij audio apparatuur .
Zullen de buren blij mee zijn

Kijken of de versterker echt wel goed is bij een hoog volume. Ben blij dat ik je buurman niet ben. Het gekke is dat mensen vaak nog een 10 tot 20% van de functies en mogelijkheden van iets gebruiken. Kijk maar naar het gebruik van je computer. Daar kan zoveel meer mee dan de meeste mensen er mee doet.