Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ROCO z21 startset AC

Gestart door Hansw donderdag 13 juli 2023, 16:18:19

ROCO z21 startset AC

ROCO z21 startset AC
Beste , ik zag een AC treinset van ROCO met de z21
Is deze z21 alleen te gebruiken met wisselstroom of kan hij ook voor gelijkstroom worden gebruikt ; ik heb zelf de z21 voor gelijkstroom .
Maw is deze z21 speciaal voor wisselstroom aangepast of is hij universeel te gebruiken

Mvg Hans

Re: ROCO z21 startset AC

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hoe stel jij je dat voor, een Z21 aanpassen voor wisselstroom? Het is digitale techniek beste, Dat heeft niets meer met gelijkstroom of wisselstroom te maken. Iedere digitale centrale kan voor drierail (AC) of voor tweerail (DC) systemen gebruikt worden. dat maakt totaal geen verschil. Het enige verschil zpou kunnen zijn de 'taal' waarmee deze communiceert. Maar tegenwoordig zijn de meeste centrales, ook de Z21, meertalig (multiprotocol)

De aanduiding AC wordt alleen nog gebruikt om (Märklin) drierailsysteem aan te geven, waar DC dan nog gebruikt wordt om het tweerailsysteem mee aan te duiden.

Maar wat ik dan raar vind is dat de aanduiding AC voor drierail gebruikt wordt waar Roco geen drierailrails heeft. Waar heb je die set gezien? Is daar ook een cat.nr. van? Of een publicatie?

De aanduidingen AC voor drierail en DC voor tweerail zijn eigenlijk al even vreemd. Ook wisselstroom en gelijkstroom trekken zich in beginsel niets aan van drierail of tweerail. Maar is nu eenmaal de gewoonte.

Roco brengt zo nu en dan een drierailset uit met loc, wagons en de z21, maar zonder rails. Kennelijk bedoeld voor analoge drierailers die digitaal willen instappen of zoeken maar een nieuwe centrale.

https://www.modellbahn-dengler.de/modelleisenbahn/roco-spur-h0-loks-wechselstrom-%28für-märklin%29-e-loks-73/roco-51339-z21-zugset-de4-4%2Bpers.-ac-ksz.html

Dat is inderdaad de set die ik zag staan . Nog even mij is altijd verteld dat je bij 3 rail zonder problemen een keerlus kan aanleggen wat bij 2 rail niet kan vanwege kortsluiting .
Ik kreeg dan als reden dat wisselstroom heen en weer gaat en gelijkstroom  rond .
Waarom wordt dat wel met die begrippen aangegeven als dat voor digitaal niets uitmaakt . Zodoende dacht ik als leek dat de railaansluiting op de z21 voor 3rail wisselstroom gaf .
Mvg Hans

Bij DC krijg je met een keerlus kortsluiting omdat de linker rail na de lus op de rechter terecht komt en de rechter op de linker. Als je links als de "plus" beschouwt en rechts als "min" sluit je die dus op elkaar aan via de keerlus en heb je kortsluiting.

Omdat bij drierail de railstaven electrisch gelijk zijn maakt het niet uit dat links op rechts uitkomt. Zowel links als rechts zou je als "min" kunnen zien en de puntcontacten als "plus" voor het vergelijk.

Al zet je op 2-rail rails wisselstroom en maak je een keerlus heb je als nog kortsluiting. Wat je ooit is verteld met 'heen en weer gaan' klopt niet.  :)

Het digitale signaal lijkt meer op wisselstroom dan gelijkstroom, maar is zoals al is genoemd gelijk voor zowel 2-rail als 3-rail. Alleen omdat er van ouds her over AC en DC wordt gesproken noemen fabrikanten het nog steeds zo. Ook digitaal krijg je dus kortsluiting met 2-rail rails (zonder het gebruik van een keerlus module) idem aan echte gelijkstroom en wisselstroom. Het wordt dus bepaald door het type rails en niet de spanning.

Precies, het heeft niets met AC of DC te maken, maar met drieral of tweerail.

In het pré-digitale tijdperk waren er Märklin 3-railers die het omschakelrelais in de locs vervingen door diodes of een magneet en gelijkspanning op de baan zetten.  Die kregen niet opeens keerlusproblemen. 😁

Beste  , dank voor de uitleg het is mij nu een stuk duidelijker .

Mvg Hans

Citaat van: Hansw op donderdag 13 juli 2023, 17:48:50Nog even mij is altijd verteld dat je bij 3 rail zonder problemen een keerlus kan aanleggen wat bij 2 rail niet kan vanwege kortsluiting .

Bij 3-rail kan je inderdaad zonder problemen een keerlus maken. Dat komt omdat je de ene pool de puko's of middengeleider is en de twee spoorstaven de andere pool. Bij 2-rail zijn de twee spoorstaven verschillende polen. Bij een keerlus komen de polen bij elkaar. Of het voor gelijkstroom of wisselstroom maakt niets uit. Met 2rail heb je ook kortsluiting als je er wisselstroom op de baan zet.

Citaat van: Hansw op donderdag 13 juli 2023, 17:48:50Waarom wordt dat wel met die begrippen aangegeven als dat voor digitaal niets uitmaakt . Zodoende dacht ik als leek dat de railaansluiting op de z21 voor 3rail wisselstroom gaf .

Wisselstroom werd altijd gebruikt voor Märklin. Omdat Märklin analoog wisselstroom gebruikte werken treintjes voor het 3rail systeem altijd "Wisselstroom of AC" genoemd. Gelijkstroom omdat alle andere fabrikanten dat gebruikte. Het digitale stroom is een blokspanning, een soort van wisselspanning. De juiste benaming is eigenlijk "Geschikt voor 3rail" en "digitaal"

Maar ik kan Roco wel begrijpen om met een digitale startset voor 3rail te komen.

Beste, ik vraag me toch af of een 3 rail liefhebber een Roco centrale en een 2 rail liefhebber een Marklin centrale aanschaft. Loop je dan niet meer risico op conflikten .
Mvg Hans

Geen technische conflicten
Digitaal bedrijf is digitaal bedrijf.

De 'stroom' is hetzelfde, het enige wat verschilt zijn de protocollen ('de taal') die worden gebruikt.

Märklin heeft 2 oude Motorola-protocollen (MM1 en MM2) en Mfx. De andere merken gebruiken allemaal vanaf de introductie van het digitale gebeuren DCC. Inmiddels is daar Railcom bijgekomen.
De meeste 2 rail-merken spreken geen MM of Mfx. Alleen ESU wel maar noemt Mfx anders, namelijk M4. Dat is compatibel, als het goed is.
Een keuze voor enkel DCC vereist decoders in locs en wissels die dat verstaan en maakt dat verder alle apparatuur die in de handel is, prima door elkaar is te gebruiken.

Groet,

Peter

Ik wil toch even een probleemtje vermelden wat ik ook al op het forum heb vermeld.Ik heb een aantal Trix loc,s met 30 functies. Ik kan max 28 functies met de z21 bedienen. Roco vermeld op de site dat de functies boven de 28 bij bepaalde decoders niet werken.
Volgens hun heeft Marklin/Trix eigen decoders die niet goed communiceren met de z21.
Ik leg er op zich niet wakker van want 28 is natuurlijk ook al veel
Mvg Hans

Ja dat klopt. DCC zoals gedefinieerd door de NMRA, ergens eind tachtiger jaren, heeft zo zijn beperkingen. Zo uit mijn hoofd is het aantal functies lager als wat de meeste Europeesche fabrikanten nu aanbieden. Maar ook het aantal te programmeren CV's (Control Variabelen) is veel lager (ik meen 256). Bijvoorbeeld ESU gaat daar met zijn CV's ver overheen en die decoders zijn dan ook niet meer echt compatibel met de DCC definities. Het probleem daarbij is dat het voor iedere afzondelijke fabrikant best werkt op zijn apparatuur. Want die zorgen wel dat de architectuur van het een en ander overeenkomt. Echter blijkt dus dat men zodra er geen Normen meer aangehouden moeten worden dat iedereen zijn eigen normen weer gaat aanhouden. Oftewel er is geen overleg tussen fabrikanten, en dan krijg je deze 'problemen'.

En gezien de behoudende (conservative) aard van Amerikanen hoeven we er voorlopig niet aan te denken dat de DCC norm door hun wordt aangepast. Dus krijgen we weer "wildgroei". Daarnaast kun je je afvragen of het nu echt nodig is om zoveel functies, waarvan de meeste geluiden zijn, in een lok te proppen. Dat mag volgens mij best wat minder.

Beste , daar ben ik het mee eens maar bij een TRIX loc is functie 29  een lichtfunctie   . De Trix support afdeling adviseerde deze te verplaatsen en een geluid te vervangen .
Maar ik heb geen flauw idee hoe dit moet en ben bang dat ik dan andere problemen ga krijgen
Trouwens ik las ook dat de functies ook niet bij alle TRIX/MARKLIN centrales werken ,  je moet dan een bepaalde centrale hebben van Marklin/ TRIX

Mvg Hans 

Het verplaatsen van fucties doe je met behulp van mapping. Daarvoor moet je CV's aanpassen. Het makkelijkst gaat dat met een programmer van Märklin. Zonder dat apparaat is het een heel geëmmer om dat goed voor elkaar te krijgen.

Tja, dat klinkt logisch hé. Je zal er de nieuwste centrales voor nodig hebben waarbij de architectuur is aangepast voor de hogere functies.
Zelf werk ik nog met een oude Intellibox en heb precies dat probleem in nog grotere mate. Maar ik werk er omheen door de functies aan te passen aan mijn wensen. Jawel, met een programmer (ESU).
Best vervelend dat fabrikanten eindeloos veel functies in decoders lijken te willen stoppen en dan enkele belangrijkere helemaal achteraan zetten.
Al die geluidjes hoef ik ook niet, maar lichtjes en juiste seinbeelden vind ik wel leuk.
Overigens erger ik mij aan het feit dat het stoomloc geluid (een hoofdfunctie qua geluiden) vaak zo afwijkt... Als een stoomloc accelereert volgen de exhaust slagen zich in steeds sneller tempo op. Dat gaat meestal prima.
Maar, bij afremmen gaat de regulateur dicht. Dan tjoeke-tjoekt de loc niet, alleen als weer een lagere snelheid wordt vastgehouden, zul je het weer horen. En de decoders die ik ken, doen dat steevast niet zo. Ze gaan gewoon langzamer puffen bij het verminderen van snelheid. Ik zet het geluid daarom maar liever uit. Veel rustiger ook!

Groet,

Peter

Ik moet wel zeggen dat mijn ROCO loc. s niet meer als 28 functies hebben , dus daar heb ik dit probleem niet  . Als de TRIX loc er ook max 28 hadden was had ik hier natuurlijk ook te vrede mee
Maar ik heb de rare eigenschap als ik lees dat er meer mogelijk is dit ook wil uitproberen en later misschien niet meer gebruik .
Hetzelfde als bv bij audio apparatuur  .

Mvg Hans

Beste nog even een vraag nav  : Daarvoor moet je CV's aanpassen. Het makkelijkst gaat dat met een programmer van Märklin
Werkt deze programmer  ook bij TRIX loc,s

Mvg Hans

Ik mag er toch vanuit gaan dat zowel in Märklin loks als in Trix loks dezelfde decoders zijn ingebouwd. Het is immers dezelfde fabrikant. Dus ja, dan kan cq moet dat goed gaan.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 juli 2023, 16:30:28Ja dat klopt. DCC zoals gedefinieerd door de NMRA, ergens eind tachtiger jaren, heeft zo zijn beperkingen. Zo uit mijn hoofd is het aantal functies lager als wat de meeste Europeesche fabrikanten nu aanbieden.

In de DCC-specificaties stond altijd dat je meer functies dan de huidige 28 of 32 kan aansturen. Ze hebben binnen het protocol daarvoor ruimte gemaakt. Alleen de chips / firmware en de centrales konden het nooit aan tot een paar jaar terug. Door de techniek gaat het allemaal wat sneller. Ze geven eens in de zoveel tijd de NRMA-DCC-standaard een update.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 juli 2023, 16:30:28Maar ook het aantal te programmeren CV's (Control Variabelen) is veel lager (ik meen 256). Bijvoorbeeld ESU gaat daar met zijn CV's ver overheen en die decoders zijn dan ook niet meer echt compatibel met de DCC definities.

Lees de DCC-specificaties worden CV's tot 1024 gebruikt. Alleen veel centrales konden niet hoger dan CV256. Alleen via een omweg met CV31 en CV32 konden deze aangepast worden. Dan praatje al weer over een jaar of 5 terug. De moderne centrales kunnen daar tegenwoordig wel goed mee omgaan. Ook oudere centrales zoals de Roco Multimaus heeft na een update de mogelijkheid gekregen om tot CV1024 te kunnen programmeren. Dat zal niet anders zijn dan bij de MSII.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 juli 2023, 16:30:28Het probleem daarbij is dat het voor iedere afzondelijke fabrikant best werkt op zijn apparatuur. Want die zorgen wel dat de architectuur van het een en ander overeenkomt. Echter blijkt dus dat men zodra er geen Normen meer aangehouden moeten worden dat iedereen zijn eigen normen weer gaat aanhouden. Oftewel er is geen overleg tussen fabrikanten, en dan krijg je deze 'problemen'.

Binnen de DCC-norm heb je in de range van 1 tot en met 1024 een aantal verplichte CV's die altijd hetzelfde doen. Daarnaast heb je "aanbevolen" CV's die geadviseerd worden voor bepaalde functies en instellingen. Een aantal voor de NRMA gereserveerde CV's voor in de toekomst. Daarnaast een hele boel CV's die door de fabrikanten zelf ingevuld mogen worden. Een aantal van die CV's zijn in de loop van de tijd verplicht geworden of gewijzigd naar een ander CV.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 juli 2023, 16:30:28En gezien de behoudende (conservative) aard van Amerikanen hoeven we er voorlopig niet aan te denken dat de DCC norm door hun wordt aangepast. Dus krijgen we weer "wildgroei". Daarnaast kun je je afvragen of het nu echt nodig is om zoveel functies, waarvan de meeste geluiden zijn, in een lok te proppen. Dat mag volgens mij best wat minder.

De specificatie geeft de ruimte daarvoor. Het is dus goed om de handleiding van de decoder te lezen welke CV's waar bij hoort.

Citaat van: Hansw op vrijdag 14 juli 2023, 17:17:51Beste , daar ben ik het mee eens maar bij een TRIX loc is functie 29  een lichtfunctie   . De Trix support afdeling adviseerde deze te verplaatsen en een geluid te vervangen . Maar ik heb geen flauw idee hoe dit moet en ben bang dat ik dan andere problemen ga krijgen. Trouwens ik las ook dat de functies ook niet bij alle TRIX/MARKLIN centrales werken ,  je moet dan een bepaalde centrale hebben van Marklin/ TRIX

Mappen is niets anders dan aangeven dat een bepaalde functie in plaats van op bijvoorbeeld F29 op F10 of F2 moet werken. Dat mappen kan je in de CV-lijst bij de decoder vinden. Het vervelende is dat Märklin / Trix vaak wat vager over de CV-instellingen doet dan andere fabrikanten. Al beginnen andere fabrikanten daar ook een handje van te krijgen.

Citaat van: Hansw op zaterdag 15 juli 2023, 16:15:26Beste nog even een vraag nav  : Daarvoor moet je CV's aanpassen. Het makkelijkst gaat dat met een programmer van Märklin Werkt deze programmer  ook bij TRIX loc,s

Vast werkt de programmer van Märklin bij Trix modellen. De huidige generatie decoders Märklin worden zowel in Märklin als Trix gepropt. Daar zit 0,0 verschil in. Natuurlijk gaat het aanpassen van CV's gemakkelijkst met een programmer van de fabrikant zelf. Je hoeft niet naar alleen naar de decoder-programmers van de diverse fabrikanten te kijken. Je hebt namelijk ook bijvoorbeeld JMRI DecoderPRo. Deze werkt met diverse centrales (waaronder de Roco / Fleischmann z21 / Z21 en de Märklin Central Station II) of hun eigen hardware (SPROG). Het enige is dat je een beetje van uitproberen moet houden. Het is niet iets "standaard uit de doos" oftewel "plug and pray" oplossing van een fabrikant. Die helemaal geijkt is op het spul van die fabrikant. Er is zoveel meer mogelijk dan "de standaard oplossingen".

Citaat van: Hansw op zaterdag 15 juli 2023, 10:51:05Maar ik heb de rare eigenschap als ik lees dat er meer mogelijk is dit ook wil uitproberen en later misschien niet meer gebruik .  Hetzelfde als bv bij audio apparatuur  .

Zullen de buren blij mee zijn  :D Kijken of de versterker echt wel goed is bij een hoog volume. Ben blij dat ik je buurman niet ben. Het gekke is dat mensen vaak nog een 10 tot 20% van de functies en mogelijkheden van iets gebruiken. Kijk maar naar het gebruik van je computer. Daar kan zoveel meer mee dan de meeste mensen er mee doet.

Dat klopt , ik doelde bv op de mogelijkheid om spotify en internet radio zenders en dab te kunnen weergeven op een AV receiver ; in begin een enkele keer gebruikt en nu staat de ontvangst de hele dag op een zender Radio 5.
Maar als je deze mogelijkheden leest in de gebruiksaanwijzing ben je toch geneigd te kijken of het werkt en je zelfs gaat ergeren als het niet werkt
Daarom begrijp ik ook niet waarom je de cv waardes van een decoder gaat aanpassen , ik neem toch aan dat de fabrikant de meest realistische instelling gedaan heeft .
Mijn kleinzoon vindt de treinbaan alleen leuk als je dingen met de hand  kan bedienen zoals wissels omzetten zodra alles automatisch gaat heeft hij het binnen een kwartier wel gezien en gaat verder bouwen met zijn LEGO.

Mvg Hans     
Citaat van: Hansw op zondag 16 juli 2023, 11:44:35Maar als je deze mogelijkheden leest in de gebruiksaanwijzing ben je toch geneigd te kijken of het werkt en je zelfs gaat ergeren als het niet werkt

Soms wel soms niet. Ik weet dat mijn DAB+ radio heel veel kan. Voor sommige dingen heb ik een bepaald account nodig of een "ander apparaat of app". Dat vind ik teveel werk en onnodig om dan een account aan te maken. Dus laten we het mooi zoals het is. Soms moet je je nieuwsgierigheid laten voor wat het is.

Citaat van: Hansw op zondag 16 juli 2023, 11:44:35Daarom begrijp ik ook niet waarom je de cv waardes van een decoder gaat aanpassen , ik neem toch aan dat de fabrikant de meest realistische instelling gedaan heeft .

Niet altijd. Ik pas wel regelmatig het een en ander aan. Om bijvoorbeeld de rijeigenschappen iets aan te passen. De waardes van de verlichting e.d. Dus ja, ook bij decoders van fabrikanten pas ik het een en ander aan. En hier tig verschillende decoders van diverse fabrikanten. Dus ook overal boekjes erbij om te kijken of het in de decoder zit wat ik wil. Soms kan het heel vaag zijn, dat het juist wel of niet kan  :)

Citaat van: Hansw op zondag 16 juli 2023, 11:44:35Mijn kleinzoon vindt de treinbaan alleen leuk als je dingen met de hand  kan bedienen zoals wissels omzetten zodra alles automatisch gaat heeft hij het binnen een kwartier wel gezien en gaat verder bouwen met zijn LEGO.

Dat kan ik begrijpen. Zelf rijden is veel leuker dan alles automatisch laten verlopen. Mijn neefjes en nichtjes vinden / vonden het zelf rijden ook altijd leuker dan alles automatisch. Voor veel mensen is het automatisch laten rijden nog altijd de heilige graal van een modeltreintjesbaan.

Ik laat  op een baan twee treinen tegelijk  rijden  , ik bedien dit simpel met twee muizen , als de ene trein de andere te dicht nadert laat ik mijn kleinzoon  snelheid terugnemen of andersom met zijn muis .
Dat vindt hij erg leuk en ik hoef niet te werken met blokken etc  wat soms aanbevolen wordt en geen investering in allerlei electronica kastjes  want daar heb ik persoonlijk niets mee.
Maar ik waardeer  het wel als ik computergestuurde baan zie  .

Mvg Hans         
Aanvankelijk dacht ik ook dat zelf doen, alles zelf laten rijden, het leukst was. Maar het uitdenken van routes, rangeerbewegingen en dat soort dingen, is ook heel leuk gebleken.
Vooral fijn is dat software de beveiliging regelt.

Ik herinner me ook echt wel dat ik van mijn oude analoge baantjes uiteindelijk al die knopjes op de Märklin-kastjes uit mijn hoofd kende en alles super verliep. Dat vonden ook veel 'bezoekers' razend knap. En dat gevoel de boel te beheersen is ook heel leuk.
Maar toch, het is voor mij veel fijner dat dat niet meer hoeft en je hele rijwegen automatisch kunt laten schakelen, treinen veilig van blok naar blok kunt sturen en je kunt kijken hoe je virtuele machinist zijn werk toch netjes doet.

Voor iedereen is dat anders. Maar hoe dan ook geldt dat je digitaal ook nog steeds heel veel handmatig kan blijven doen. Misschien wel meer: lampjes aan, bepaalde geluidjes aan of uit zetten.
Kortom, dikke pret!

Groet,

Peter

Dat zal ik ook niet tegenspreken maar ik vindt wel dat je na aanschaf van meerdere loc, s met sounddecoder er aan gaat wennen en het verrassingseffect een beetje weg is ; temeer het vaak een vast riedeltje is dat de sounddecoder weergeeft maar dat is mijn persoonlijke mening . Ik ga zelfs wennen aan de rookgenerator en gebruik die nu steeds minder . 
Mvg Hans       
Ligt een beetje wat je met je modelbaan doet  >:-D  Ik vind het nog steeds leuk om op een beurs met een lokje of wat met geluid te rijden. Een beetje heen en weer karren... Wat ouwehoeren.  :thumbup: Vaak een dag of 2 / 3 lang  :D

Het ligt ook aan mijn keuze , ik heb alleen stoomloc,s en die hebben vaak een vast patroon van geluiden ( vooral ROCO )  . Wat ik wel op prijs stel zijn de functies die vooral de TRIX stoomloc s hebben : cabine verlichting, flikkeren vuurhaard en een soort kentekenverlichting .

Mvg Hans
Je kan eens kijken in de CV's van de decoders of je wat aan de patronen kan aanpassen. Over de verlichting: Dat is een keuze van de fabrikant. Roco heeft vast ook wel loks die dat hebben. Niet alle modellen. Ook bij Trix hebben niet alle modellen dat. Alleen de uitgebreide modellen.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Citaat van: Hansw op zaterdag 15 juli 2023, 16:15:26Beste nog even een vraag nav  : Daarvoor moet je CV's aanpassen. Het makkelijkst gaat dat met een programmer van Märklin
Werkt deze programmer  ook bij TRIX loc,s

Mvg Hans
Gewoon even langs de winkel gaan. Op een CS3 is het mappen van een MFX decoder een fluitje van een cent.

Citaat van: Hansw op zondag 16 juli 2023, 11:44:35Maar als je deze mogelijkheden leest in de gebruiksaanwijzing ben je toch geneigd te kijken of het werkt en je zelfs gaat ergeren als het niet werkt
Daarom begrijp ik ook niet waarom je de cv waardes van een decoder gaat aanpassen , ik neem toch aan dat de fabrikant de meest realistische instelling gedaan heeft .   
Zomaar een voorbeeld: ik heb een aantal Railjets. Hoge snelheidstreinen uit Oostenrijk, bestaande uit een lok en 7 rijtuigen, met stuurstandwagon. Die rijtuigen rijden altijd in vaste combinatie en hebben alleen op de eindrijtuigen buffers. Door Roco zijn ze uitgerust met binnenverlichting en de stuurwagon ook met wisselende verlichting. De lok heeft een geluidsdecoder met tig functies. Ik zet de lok en stuurwagon op hetzelfde adres, zodat de verlichting wisselt met de rijrichting. Bij de eerste versies stopte Roco de conducteursfluit op F5... Net als de binnenverlichting van de rijtuigen. Inmiddels doen ze dat beter, maar bij de eerste versies moest ik dus omprogrammeren.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 juli 2023, 17:24:42Zelf werk ik nog met een oude Intellibox en heb precies dat probleem in nog grotere mate. Maar ik werk er omheen door de functies aan te passen aan mijn wensen.

Een upgrade naar versie 2.0 lost dat probleem voor je op, heb je de beschikking over 65000+ functies.

Groetjes.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 14 juli 2023, 17:24:42Zelf werk ik nog met een oude Intellibox en heb precies dat probleem in nog grotere mate. Maar ik werk er omheen door de functies aan te passen aan mijn wensen. Jawel, met een programmer (ESU).

Wat Wim / Sprinter al aangeeft: Een update doen naar firmware 2.0. De krijgen via de website van uhlenbrock. Iets van 30 euro. Een goede investering voor een centrale (IB650) die mij 25 euro heeft gekost  :)  Hij werkt nog steeds.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.