Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Veertje in C rail wissel

Gestart door Belgaboy vrijdag 20 mei 2022, 18:39:59

Veertje in C rail wissel
Belgaboy
gast

Veertje in C rail wissel
Weet iemand de functie van het veertje in een C rail wissel?
Als je het kleine bodemplaatje verwijderd dan springt het los maar de wissel blijft wel gewoon werken, dus ik stel mij de vraag waartoe dat veertje dan dient...

Vriendelijke groet
Patrick
Re: Veertje in C rail wissel
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Wisseltong terugleggen nadat je hem open hebt gereden.
Hoi Laurent,

ik denk het niet want het exemplaar zonder dat veertje legt de wisseltong ook terug na openrijden...
Dat terugleggen gebeurt trouwens door een kort flexibel staafje. Maar waarvoor dient dat metalen veertje dan?
om de wisseltong terug te leggen en te houden na het openrijden.
Leen, klopt volledig. Ik heb nu inderdaad gemerkt dat de wisseltong wel terugkomt maar heel het mechanisme kan je een beetje verplaatsen zonder dat veertje...weer wat geleerd!

Bedankt
Patrick
dat klopt, zonder veertje blijft het open rijden en terug leggen van de wisseltong vergelijkbaar het zelfde.
Inderdaad het lange stukje kunststof=staafje blijft het werk doen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Helaas moet ik zeggen dat niemand het juiste antwoord heeft gegeven. Het flexibele staafje waarover wordt gesproken zit aan een stelbalk die wordt verschoven door het ronde schijfje waar het bedoelde veertje aan bevestigd is. De enige functie van het veertje is om deze stelbalk naar zijn uiterste posities te trekken. Met het open rijden van het wissel heeft het totaal niets te maken.
Dat klopt cees, Als er geen wisselaandrijfing wordt gebruikt (handwissel) dan zou ik het veertje zeker laten zitten.

Er is nog iets wat ik heb opgemerkt aan deze type wissels: het wieltje waar aan 1 kant de veer aan zit bevestigd, ligt niet altijd VLAK.

Als je het toch over mechanische wrijving hebt en je bent kritisch, schuurt de veer over het wieltje, opzich niets mis mee maar als het wiel-asje meer speling krijgt gaat het wieltje steeds schuiner staan, ik kom ook lichte slijpsel tegen op de spleet-asje, wat het zaakje wel eens iets meer wrijving op levert, zeker als  we het over de kritische factoren hebben.
Ja, Cees die ervaring heb ik ook.

Zolang het juk (het metalen gedeelte wat door de spoel beweegt, maar in zijn (uiterste) positie blijft staan.
#Henk, inderdaad dat veertje is om het wiel, waar het aan vast zit, te helpen de uiterste 2 posities te bereiken ondanks dat het juk binnen de elektromagneet NIET altijd volledig in of uit komt. (bounched soms)

NB, het overbreng-wieltje ligt scheef als de deksel er af is, hier door loopt het wiel iets moeizamer.

Het wiel wordt uitgelijnt met 8!! pinnetjes, 4 onder het wieltje en 4 van de deksel, hierdoor komt het wieltje in lijn, en is er minder frictie om het spleet-asje.
Veertje C-wissels.

Omdat ik er nu met volle inspanning aan het werk denk ik het beter de achterliggende MARKLIN fylesofie, te begrijpen.

Toevoeging wat door jullie al eerder werdt gezegt:

Het veertje dient het laatste moment zettje te geven aan het wieltje, om die in de uiterate posities te forceren.

Het kan dus best zijn dat het juk niet helemaal in zijn (eind) positie komt, maar wel zoveel dat het juk OVER het moment van het wiel-veerte komt.

Vandaar de grote positie tolerantie van het juk gat, wat nogal oversized is.
Een probleem wissel ging onbetrouwbaar om.
Uiteindelijk bleek het de decoder (MOSFET) te zijn.

De wissel tong gaat nu zo spontaan om dat de complete (gebogen) wissel beweegt op een gladde ondergrong.

Overgens de metalen veren in een C-wissel hebben een andere eigenschap dan in de M-wissel (veer constante is verschillend.
Mocht er zeker van willen zijn dat het juk ongehinderd vrij loopt, dan rammel je hand met het losse mechaniek en moet het juk spontaan in en uit schieten.
Veertjes zijn niet uitwisselbaar met M-Wissels, andere veerconstante en bevestigings oog zit anders.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.