Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?

Gestart door hermanvk donderdag 25 juli 2024, 00:38:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Zou dit een vervolg kunnen zijn op "to plan or not to plan"?

Wel deze keer was ik blij, dat er niets gepland was en de baan volledig kon aangepast worden...
Want:
Ik had de kleindochter op bezoek, en ik had die even laten spelen met mijn "souvenir shinkansen" treintje. En dat bleek best te lukken: ze bouwde en herbouwde dat heel beperkte spoortje.. eigenlijk een plezier om af te zien.
red_img_2016.jpg

En dus vond ik dat ze een betere uitdaging mocht hebben.
Mijn nog steeds (plan-loze) baan was al snel halvelings afgebroken, alhoewel dat erger klinkt dan het is.
Alle relais waarmee ik een tijdje terug de drie locs automatisch kon laten rijden, werden op non-actief gezet, zodat één van de twee ovalen volledig afzonderlijk bestuurbaar werd.

De tweede ovaal had wat meer werk nodig, want ik had toch hier of daar een paar fouten gemaakt met het opdelen in blokken. Alle vier ook op non-actief en één werkende aansluiting, aan een andere transfo, zodat ik nu twee afzonderlijke banen had... :thumbup:

En om de uitdaging compleet te maken, want ik was namelijk in het bezit gekomen van een heel pak bovenleiding materiaal. En ik had twee electrische locs, die effectief op bovenleiding konden rijden. Mijn "Duitser" had ik net gerepareerd, door de ontbrekende veertjes op de pantografen aan te brengen. En na (redelijk) frustrerend proberen met vallen en opstaan, kreeg ik ook deze baan (afzonderlijk weerom) aan de praat. :thumbup:
red_1_img_2290.jpg

En dan wou ik heel trots tonen hoe die Duitse trein met verlichte wagons en achterlichten reed... :roll:
Even vergeten, dat die dan weer wel de puko's nodig hebben. Even snel een 5106 verwisseld en gelijk aan de gele (oh horror) bus aangesloten en bingo... :thumbup:

En relatief kort na de eerste pogingen om de treinen te laten rijden, waarbij Kiki bewust de treinen traag deed rijden, vond ze toch dat de baan een aankleding nodig had, zoals bijvoorbeeld stations, en huisjes en hotels...
Van mijn vroegere Edmonton trip had ik nog een heel pak van die huisjes netjes tezamen in dozen gestoken en die vonden snel de weg naar de baan....
red_4_img_2306.jpg
red_3_img_2305.jpg

De tunnel was dan weer wel een probleem, want de rails lagen te korte tegen elkaar, maar -gelukkig- was er geen planning en kon ik snel 2x2 5106 uit de binnenbaan halen en vervangen door alles bij elkaar 4x 5100 bochten... :wink:
red_3_img_2302.jpg
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Ha mooi is dat met die kleindochters, die weten je wel bezig te houden. Hoe oud is die nu, dat ze al zoveel technisch inzicht heeft.

En nu de buitenste ovaal weer in blokken verdelen?
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
En zo is Herman opeens bezig met het afwerken van zijn baan: na de bovenleiding is er nu ook al gestart met de scenery :mrgreen: !
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Soms gaan dingen in een stroomversnelling. Zal waarschijnlijk wel komen door de snelheid waarmee die Shinkansen op de baan rijdt.   :D
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Als dat de solarpower Shinkansen is, dan rijdt die ook gewoon op M-rails (zonder wissels!).
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Citaat van: Hanzi op donderdag 25 juli 2024, 06:56:10En zo is Herman opeens bezig met het afwerken van zijn baan: na de bovenleiding is er nu ook al gestart met de scenery :mrgreen: !
Goeie Hans,  :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Maar het gaat allemaal terug worden opgeborgen, WANT:
Grootse plannen zijn in de maak... :wink:

Vooraleer ik nog iets doe, ga ik een inventaris maken van al het M-materiaal, dat ik momenteel in bezit heb..
En doordat ik een tafeltje heb gebouwd, voor mijn "control centrum", heb ik plots een ±30cm (x 4.5m) extra oppervlakte - ±5 sporen extra... Dat gaat een serieus (rangeer?)station worden?
Eens dat voor elkaar, kan ik effectief gaan plannen... :thumbup:
En weeral veel dromen... :lol:

Misschien breid ik zelfs nog wat uit... :wink:
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 25 juli 2024, 03:12:41Ha mooi is dat met die kleindochters, die weten je wel bezig te houden. Hoe oud is die nu, dat ze al zoveel technisch inzicht heeft.

En nu de buitenste ovaal weer in blokken verdelen?
Kiki is 8 jaar. En ze woont dus (met haar ouders, uiteraard) in Japan: vandaar ook dat de huisjes zo kort op elkaar staan, nietwaar.. :wink:

En de buitenste ovaal gaat allicht -na de planning (dus ooit eens)- weer in blokken worden verdeeld. Ik heb namelijk 13 van die bi-stabiele relais, en daarbovenop heb ik nog wat meer relais te pakken gekregen, die ik moet testen om na te gaan OF ze werken en HOE ze werken... misschien kan ik dan redelijk wat blokken opbouwen.

Ondertussen heb ik wel geleerd, dat 10VA (in mijn geval, de oude) transfo's minder weg kunnen met meerdere locs?
Dat merkte ik wel, toen ik de buiten-ovaal eens aansloot op de 30VA transfo... waardoor de 3 treinen wel hun snelheid behielden...

Zo blijf ik bezit, nietwaar.. :wink:
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Citaat van: FransW op donderdag 25 juli 2024, 07:00:18Soms gaan dingen in een stroomversnelling. Zal waarschijnlijk wel komen door de snelheid waarmee die Shinkansen op de baan rijdt.  :D
't Ja: met een treintje op een 1.5V batterij, gaat dat niet echt heel snel gaan.... :lol:

Citaat van: Hanzi op donderdag 25 juli 2024, 07:51:47Als dat de solarpower Shinkansen is, dan rijdt die ook gewoon op M-rails (zonder wissels!).
Je herinnerde je nog precies, dat de andere kleindochter die op de M-rails (zonder wissels) had laten rijden... :thumbup:
Wel was het op (zoals hierboven aangehaald) batterij... :wink:
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Citaat van: hermanvk op donderdag 25 juli 2024, 16:49:15En ze woont dus (met haar ouders, uiteraard) in Japan
Zo dat is ook niet echt naast de deur. Dan ga je niet even gauw op verjaardag visite.

Citaat van: hermanvk op donderdag 25 juli 2024, 16:49:15Ondertussen heb ik wel geleerd, dat 10VA (in mijn geval, de oude) transfo's minder weg kunnen met meerdere locs?
Hooguit 2 loks en dan moet er verder ook niks mee geschakeld worden. Een 10VA trafo is nog enigszins te gebruiken voor een rangeerterreintje waar 1 loc handmatig heen en weer rijdt. Voor de hoofdbaan waar meerdere treinen in een bloksysteem rondrijden zou ik die niet nemen.
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 25 juli 2024, 19:29:01
Citaat van: hermanvk op donderdag 25 juli 2024, 16:49:15Ondertussen heb ik wel geleerd, dat 10VA (in mijn geval, de oude) transfo's minder weg kunnen met meerdere locs?
Hooguit 2 loks en dan moet er verder ook niks mee geschakeld worden. Een 10VA trafo is nog enigszins te gebruiken voor een rangeerterreintje waar 1 loc handmatig heen en weer rijdt. Voor de hoofdbaan waar meerdere treinen in een bloksysteem rondrijden zou ik die niet nemen.
Het is geen kwestie van te nemen of niet te nemen :wink: : het zijn immers allemaal transfo's, die ik nog van vroeger had (allemaal nog 220V van vroeger - 40+ jaar geleden).
Pas recentelijk aangevuld met een 32VA 110V, waar de draden binnenin wel degelijk allemaal verduurd waren.
Met die oude transfo's (nu dus 4 in totaal, en allemaal in fase) kan ik wel 4 kringen activeren.... :thumbup:, en één of meerdere daarvan dan nog "automatiseren" met mijn relais, maar dat wordt even op de lange baan geschoven, want ik ga eerst eens bekijken wat ik nu allemaal heb en hoeveel van elk...

Ik denk dat ik voor alle zekerheid ook nog een GFCI (Aardlekschakelaar?) ga installeren, gewoon om zeker te zijn, dat -mocht er iets fout gaan- de elektriciteit onderbroken wordt.

Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Citaat van: Hanzi op donderdag 25 juli 2024, 07:51:47Als dat de solarpower Shinkansen is, dan rijdt die ook gewoon op M-rails (zonder wissels!).
Je herinnerde je nog precies, dat de andere kleindochter die op de M-rails (zonder wissels) had laten rijden... :thumbup:
Wel was het op (zoals hierboven aangehaald) batterij... :wink:
[/quote]

Nou je 't zegt herinner ik het me. Was meer gebaseerd op ern solartrein-kitje dat m'n zoon ooit in elkaar had geknutseld en wat wonder boven wonder op M-rails reed.
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
 @citaat  @citaat
Wat denk je te bereiken met die Ground Fault Circuit Interrupter Herman?
En vooral waar ga je die tussen schakelen?

Ik ken de regelgeving in NL niet maar in BE heb je standaard twee van die "differentieel" schakelaars in een woning,
één die schakelt bij 300mA verlies voor gans het huis en nog
één die schakelt bij 30mA verlies voor vochtige ruimtes.

Dus wanneer je dergelijke schakelaars hebt in je schaklekast heeft het totaal geen zin om er nog één bij te plaatsen.
Re: Als alles nog niet gepland is - vervolg op to plan or not to plan?
Citaat van: mcs51 op vrijdag 09 augustus 2024, 14:29:24Ik ken de regelgeving in NL niet maar in BE heb je standaard twee van die "differentieel" schakelaars in een woning,
één die schakelt bij 300mA verlies voor gans het huis en nog
één die schakelt bij 30mA verlies voor vochtige ruimtes.

Dus wanneer je dergelijke schakelaars hebt in je schaklekast heeft het totaal geen zin om er nog één bij te plaatsen.
En dat zou volledig kloppen, MAAR: ik woon noch in NL noch in BE en hier in Canada (alleszins toch in mijn huis) is er helemaal geen GFCI schakelaar in de schakelkast. Wel individuele  differentiële schakelaars (zo gaf je aan dat die dingen noemen, dacht ik :wink:) in de badkamers en ook in de stopcontacten buitenshuis. Ik ken wel niet de verliesstroom waarop die werken.

CiteerWat denk je te bereiken met die Ground Fault Circuit Interrupter Herman?
En vooral waar ga je die tussen schakelen?
En dus heb ik gekozen voor een GFCI stekker, die ik (eventueel) overal kan gebruiken, maar speciaal als (hopelijk) beveiliging bij het gebruik van mijn oude Märklin transformatoren met metalen behuizing...