Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Probleem met het updaten van Ecos1

Gestart door Knarf vrijdag 29 juni 2012, 13:58:36

Speciale Gast

Ik heb al enige tijd een Ecos1 maar ik krijg het maar niet voor elkaar om dat ding te laten updaten. Iemand heeft het mij wel tot in detail uitgelegd maar mijn PC blijft weigeren de Ecos1 te "herkennen".

Dit is wat ik heb gedaan:

- Op mijn computer heb ik via IPconfig mijn IP-adres, Subnetmasker en Standaardgateway opgevraagd.
- Vervolgens heb ik deze informatie opgenomen in de instellingen van de Ecos (in het menu van het apparaat zelf) door onder "IP-adres", "Gateway" en "Netmask" precies hetzelfde in te geven als ik op de PC kreeg via IP-config, behalve bij IP-adres, waar ik een 1 bij het laatste cijfer heb opgeteld omdat de Ecos hetzelfde IP heeft als je PC maar dan +1 in het laatste getal. Dus:
IP-adres: XX.XXX.XX.43 (het IP van mijn computer is XX.XXX.XX.42)
Gateway: XX.XXX.XX.1
Netmask: 255.255.255.0
- Daarna haalde ik de internetkabel uit mijn PC en sloot ik de Ecos erop aan met de bijgeleverde gele kabel (crossed UTP cable).
- Vervolgens typte ik mijn browser (het witte balkje van Internet Explorer waarin de URL van websites wordt ingegeven) het IP-adres van de Ecos (deze heb ik uiteraard aangezet) maar er gebeurde niets en de browser gaf het bericht dat de pagina niet kon worden weergegeven. Terwijl mij is verteld dat ik in plaats daarvan een menu zou moeten krijgen waarmee ik in de Ecos kan kijken.

Kan iemand hier vertellen wat ik moet doen om dat ding te laten updaten? En bij voorkeur op een manier die ik kan begrijpen want dit technische gedoe is voor mij pure abracadabra.
Re: Probleem met het updaten van Ecos1

graag een glaasje wijn

kan niet werken.Je IP adressen staan verkeerd.Je gateway kwam van je internetrouter (modem).Nu moet je als gateway het IP adres overnemen van de andere dus gateway ecos=adres PC en omgekeerd.
Speciale Gast

Citaat van: bellejt op vrijdag 29 juni 2012, 14:57:09
kan niet werken.Je IP adressen staan verkeerd.Je gateway kwam van je internetrouter (modem).Nu moet je als gateway het IP adres overnemen van de andere dus gateway ecos=adres PC en omgekeerd.
Eehm... Dus op de Ecos moet ik bij "Gateway" XX.XXX.XX.42 (IP van de computer) invullen en daarna in Internet Explorer XX.XXX.XX.43 typen, en dan kom ik in de Ecos?

graag een glaasje wijn

en het adres van je ecos ook op dat ip XX.XXX.XX.43 instellen.
Speciale Gast

Dus op deze manier?

IP-adres: XX.XXX.XX.43
Gateway: XX.XXX.XX.42
Netmask: 255.255.255.0

En dan "XX.XXX.XX.43" intypen in Internet Explorer en dan verschijnt er een menuutje?

graag een glaasje wijn

juist .Dat tabelletje staat dan in je ecos en in je pc staan IP en gateway dan juist omgekeerd.Zo worden ze beiden verplicht naar de andere te gaan kijken.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Frank, is die lan poort op je PC dezelfde als waar je mee naar internet verbindt?

Er zijn enkele mogelijkheden om met je PC naar je ECOS te connecteren:

1- Je zet je ECOS op DHCP enabled en verbindt je ECOS met je switch/router van je internet provider en zet je ECOS dan pas aan.
Je ECOS krijgt nu een IP adres van de router en met dat IP adres kun je je ECOS via je browser benaderen.
In je ECOS kun je het via DCHP verkregen IP adres uitlezen en in de adres balk van je browser typen.

Of:

2- Je zet een tweede LAN (Fast Ethernet of Gigabit Eth.) kaart in je PC en sluit hier je ECOS op aan met een crossed UTP kabel.
Vervolgens geef je de LAN kaart een privat IP adres in de range van 192.168.1.1 en een subnetmask 255.255.255.0, een gateway is niet nodig.
Geef vervolgens je ECOS een IP adres van bijv 192.168.1.2 en hetzelfde subnetmask.
Zorg er wel voor dat DHCP niet staat aangevinkt.
Typ nu het IP adres van je ECOS in je de adres balk van je browser en op enter drukken.
Speciale Gast

Ik heb werkelijk geen idee wat dat allemaal betekent. 8o :) Het is nu in ieder geval wel gelukt om te updaten met de methode die bellejt noemde, bedankt!

Mijn Ecos1 heeft nu versie 3.4.3 maar ik zie dat er inmiddels een versie 3.5.0 uit is, of is die niet bedoeld voor de Ecos1?

graag een glaasje wijn

die is wel voor allebei.Je moet wel deze voor jouw ecos laden.Dus zonder kleurdisplay of 50000.
Speciale Gast

Citaat van: bellejt op zaterdag 30 juni 2012, 00:15:32
die is wel voor allebei.Je moet wel deze voor jouw ecos laden.Dus zonder kleurdisplay of 50000.
Een kleurdisplay heeft hij niet maar er staat wel 50000 op het stickertje op de doos, al vind ik dat verder nergens terug. Hij ziet er zo uit (het display is volgens mij ietsje anders maar het apparaat ziet er hetzelfde uit):

Moet ik update 3.5.0 daar nu wel of niet op installeren?

graag een glaasje wijn

is wel degelijk de 50000.Je mag die daar ook op installeren.Kies versie voor 50000.Updaten is niet verplicht.Als alles goed draait gewoon laten draaien.Enkel als je problemen hebt updaten.
Speciale Gast

Oh, dus het levert geen problemen op als ik het niet update, dat hij nieuwe loks niet herkent of zo?

Dan kan ik het net zo goed op versie 3.4.3 laten. Scheelt een hoop gedoe. :)

Bedankt!

Light My Train

Johnny,

Jouw mening deel ik niet. Met elke update worden bugs gefixt en komen er nieuwe feature's bij. Oftewel ik raad altijd aan om te updaten. Software wordt alleen beter, niet slechter. Alleen onstaan bij nieuwe feature's weer nieuwe bug's. Oftewel gewoon updaten ;)