Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

"Brems-attrappe" V60 (BR260, BR360, etc. )

Gestart door BlueTrain zaterdag 17 januari 2015, 12:41:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"Brems-attrappe" V60 (BR260, BR360, etc. )
Hallo, mede spoorders.

Over de hoeveelheid aan details aan een model kun je eindeloos blijven bomen, feit is: het kan altijd beter (zie sites als Wagenwerk.de, Weinert, etc.). Feit is ook, dat Märklin lange tijd een tamelijk gemakzuchtige houding hierin heeft gehad. Als het een beetje te ingewikkeld werd, liet men het liever achterwege. (Te) lang heeft men z'n product beschouwd als "speelgoed" denk ik, i.p.v. een "natuurgetrouw'' model van het grote voorbeeld. Wat dat betreft is het goed, dat een firma als Brawa ooit in de locomotief- en wagonbouw is gestapt, met hun nadruk op een juiste gedetailleerde weergave van de werkelijkheid. De "hete adem" van de concurrentie zal Märklin ongetwijfeld gevoeld hebben, ook "prestige" zal zeker een rol spelen.
Persoonlijk heb ik me altijd gestoord aan het weglaten van de remblokken bij met name stoomlocomotieven. Juist bij deze loc's zijn de remblokken gezichtsbepalend in het totale "plaatje". Maar ook een loc als de V60 in al zijn variaties heeft de remblokken lange tijd moeten ontberen. Bij recentere modellen heeft Märklin dit opgelost door een zgn. "Brems-attrappe". Dit onderdeel is als "Ërsatz"-teil" verkrijgbaar. Ik heb de verschillende "ëxploded views" zitten te bestuderen, en het lijkt erop, dat je deze "Attrappe" makkelijk onder een ouder model kunt klikken/schroeven. Maar helemaal zeker ben ik niet. Iemand, die hier iets meer van weet of ervaring mee heeft?

Mvg, Willem.
Re: "Brems-attrappe" V60 (BR260, BR360, etc. )
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: "Brems-attrappe" V60 (BR260, BR360, etc. )
Willem,

De latere modellen die met bremsatrappe werden uitgerust, hadden minder "vlees" aan de onderkant, zodat er meer bodemruimte over is voor deze Bremsatrappe..
Re: "Brems-attrappe" V60 (BR260, BR360, etc. )
Hi, Ad

M.a.w. het zal wel niet passen? :( Op zich verbaast me dat niet. En toch... Ik heb nog weer's zitten vergelijken naast elkaar. Het vervelende is, dat beide tekeningen niet in dezelfde schaal zijn. Er is duidelijk geschaafd aan het oorspronkelijke model, maar veel is hetzelfde gebleven. Als ik naar de positie van de wielassen en blindwelle t.o.v. de chassis kijk, dan lijkt er niet veel "vlees" vanaf gehaald... De meeste zorgen zou de sleper me baren, denk ik, komt die niet te dicht op de puko's te staan?