Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed

Gestart door RRJunkie zaterdag 16 februari 2013, 14:48:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hallo allemaal
Ik heb mijn baan veranderd wat wissels weg  of verplaatst,inhaal blok 23  erbij gemaakt etc. Als ik nu automatisch wil rijden in de buitenbaan blok 2-4-5-1-23-3 dan selcteert  koploper wel de rijweg maar zet geen wissels voorbeeld van opstelspoor 5 naar 1-3-5 blijft wissel 20 staan richting blok 23. Handmatig via koploper of cs1r werken alle wissels wel.Ik vergeet iets maar staar me nu even blind

Mvgr Roland

( Ik weet dat er nog wel meer dingen niet helemaal 100% zijn zoals snelheid is nog niet geijkt....)
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Wisselstraten al aangemaakt?
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Je bent vergeten om bij de wisselstraten de juiste stand van het wissel vast te leggen.

Dus bij "baanontwerp" en dan wisselstraten even alles nalopen.

Groeten Sander
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 16 februari 2013, 14:57:36
Je bent vergeten om bij de wisselstraten de juiste stand van het wissel vast te leggen.

Dus bij "baanontwerp" en dan wisselstraten even alles nalopen.

Groeten Sander

Dank je Sander het probleem is heb de baan met mijn vriend gebouwd hij doet het meeste  koploper werk alleen heeft hij het druk de laatste tijd nu probeer ik me er dus ook een beetje in te verdiepen  :D en zie de buiten baan maar ff als een groot test ovaal  :D
Mvgr Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hallo allemaal

Het rijd weer ook met volledige detectie spooktreinen nu langzaam is beginnen met de snelheid te ijken......... enz

MvGr Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hoi Roland.
Dat overkomt mij ook regelmatig, zeker wanneer ik een stukje baan verander.
Koploper is een geweldig programma met ontelbare mogelijkheden, je moet hier regelmatig mee bezig om de toegepaste kennis te kunnen onthouden.
Ik sla nu iedere baanwijziging op in een aparte Database, en bewaar dus ook de oude versie, zodat ik altijd even kan "spieken" wat ik fout heb gedaan. (of gewoon vergeten in te vullen! :()

Fijn dat alles weer goed rijdt.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Citaat van: AlbertJan op zondag 17 februari 2013, 09:57:06
Hoi Roland.
Dat overkomt mij ook regelmatig, zeker wanneer ik een stukje baan verander.
Koploper is een geweldig programma met ontelbare mogelijkheden, je moet hier regelmatig mee bezig om de toegepaste kennis te kunnen onthouden.
Ik sla nu iedere baanwijziging op in een aparte Database, en bewaar dus ook de oude versie, zodat ik altijd even kan "spieken" wat ik fout heb gedaan. (of gewoon vergeten in te vullen! :()

Fijn dat alles weer goed rijdt.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Dank je Albertjan

Goede tip  :thumbup:
Er gaat ook zo veel tijd inzitten lol soms weet ik niet waar te beginnen seanery baan koploper  :D
Wat is handiger om mijn verdere vragen over koploper hier te stellen of steeds een nieuw draadje te beginnen?

Mvgr  Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Lekker hier houden.Dan weten we meteen over welke baan het gaat.

Robin
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Citaat van: Hero op zondag 17 februari 2013, 10:56:05
Lekker hier houden.Dan weten we meteen over welke baan het gaat.

Robin

Okee doe ik ben begonnen met ijken dat wordt een uurtje of 10 dom kijken hoe locomotief van a naar b rijd en weer terug 8o
Gek onder mfx zijn er 28 stappen als ik meet tot 120 km/h gebruikt hij stap 1 tm 14 :O
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Staat je decoder wel op 28 stappen?

Andere mogelijkheid is:

Dan moet je max snelheid een stuk terug zetten.
Ik pas Vmax altijd aan. Dan ijk ik alleen stap 28. Eventueel Vmax nog verder terug zetten.
Dan de gemiddeld snelheid aanpassen. (Cv6) of in je tabel. Ligt aan je centrale. Ik gebruik altijd iets tussen 1/3 en 1/4 van de maximale snelheid.

Daarna het hele ijkcircus doorlopen. Van stap 28 naar 1

Robin
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Inderdaad gewoon eiken tot 5 km/h ofzo.

Als je begint ervoor zorgen dat het blauwe balkje op de hoogste stap staat.

Succes,

Sander
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Ehh .. heb nu mijn csr1 op 1/3 vmax staan das een leuke topsnelheid als ik dat test op stap 28 krijg ik 124 km/h dus dat is dan goed . Dus nu beginnin ik te ijken bij 1 en vul in ijken tot max 120 kmh ?

Zie t al gaat nu veel beter zit nu maar een paar km/h tussen de stappen  :)
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
De maximale snelheid is goed zo, alleen als je gaat ijken begin dan in stap 28 en geeft op dat hij de loc moet ijken tot 5 km.

Hij begint dan op stap 28 en gaat dan terug naar 27 enz.
Ik ga er vanuit dat je een kant uit ijkt?
Als je het bovenstaande doet zoals Sander ook al aangaf gaat het ijken redelijk snel omdat de loc op maximale snelheid terug rijd voordat de volgende stap geijkt wordt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Citaat van: degeluidsman op maandag 18 februari 2013, 17:45:08
De maximale snelheid is goed zo, alleen als je gaat ijken begin dan in stap 28 en geeft op dat hij de loc moet ijken tot 5 km.

Hij begint dan op stap 28 en gaat dan terug naar 27 enz.
Ik ga er vanuit dat je een kant uit ijkt?
Als je het bovenstaande doet zoals Sander ook al aangaf gaat het ijken redelijk snel omdat de loc op maximale snelheid terug rijd voordat de volgende stap geijkt wordt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ik heb m door :-) dank jullie wel :idea:

Mvgr Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Ben nu met mijn br 86 aan de gang is een 5 polige moter met lopi4 dcc 28 het helpt niet om v max op 1/3 te zetten hij is bij stap 13 al op vmax dus regelt alleen maar van stap 1 naar 12  :?

Morgen nog een keer naar de instellingen kijken van de lopi4 met een 5 *  alle mfx locen gaan goed stop er nu mee zie alleen nog treintjes heen en weer rijden
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Nog niet veder gegaan de lopi 4 loks. Ben nu bezig om cm/s doorrijden na stop weer goed te krijgen . Na het ijken stoppen de loks op een andere plaats  :D het werd even een puinhoop op de baan
En soms heb je helaas nog andere verplichtingen in het leven die je van je hobby weghouden >:-D

Mvgr Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
voor je de instellingen cm doorrijden gaat aanpassen
Na eiken moet de loc ook opnieuw leren remmen
Dus eerst eens een paar rondjes laten rijden en stoppen
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Citaat van: nero op zondag 24 februari 2013, 11:58:14
voor je de instellingen cm doorrijden gaat aanpassen
Na eiken moet de loc ook opnieuw leren remmen
Dus eerst eens een paar rondjes laten rijden en stoppen

wow dank je wel voor de tip  :thumbup:

Mvgr Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Ik krijg mijn Br 86 met lopi 4 niet goed hij regelt tot stap 14 en blijft dan constante snelheid houden tot stap 28. Ik heb geprobeerd dat goed te krijgen met cv 53 maar dat werkt helaas niet dit zijn de cv die nu in de decoder staan
Het is een digitale br 86 met nummer 86197 met 5 polige motor heb er maar een foto van gemaakt misschien dat ik mij in de motor vergis?
cv 2       3
cv 52    32
cv 53  120   
cv 54    60
cv 55    95
cv 56   255

Mvgr  Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Welke waarden staan er in CV5 (topsnelheid) en CV6 (middensnelheid) :help:
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Citaat van: nobody op donderdag 28 februari 2013, 15:56:44
Welke waarden staan er in CV5 (topsnelheid) en CV6 (middensnelheid) :help:



oeps cv 5  14
       cv 6   22
:?
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Succes... ;)
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Dank je vanmiddag weer vrolijk veder gegaan lukt aardig maar wat gaat er een tijd in zitten....... Vindt wel dat mfx decoders beter ijken maar dat komt vast omdat ze goed afgesteld zijn...


Mvgr Roland

Edit Edwin: quote verwijderd. Was volledig vorige bericht.
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hallo allemaal loop weer tegen wat problemen aan
Wissel nummer 1 schakelt soms op rechtdoor terwijl er een trein naar blok 10 rijd terwijl ik toch heb ingevuld wissel pas vrij geven bij bezet meld punt 3.05


trein br 011103 en br 210001-4 gaan niet automatisch rijden koploper geeft aan geen bestemming terwijl ik een vaste route voor ze heb.... :?

Mvgr Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hallo Roland,

waarom wissel 1 te vroeg schakelt, geen idee want hij zou inderdaad pas op punt 3.05 vrijgegeven worden. Dus controleer of deze melder niet te vroeg aan gaat.

Dat de locs uitgezonderd de Br81 niet reageren op vaste route's klopt, want de route's moeten nog geactiveerd worden in het locwindow. De route van de Br 1 functioneert overigens naar behoren, als ik het vinkje in het locwindow aanzet bij vaste route en de trein in blok 1 plaats en sleep naar blok 3.

Ik zie overigens de noodzaak van de vaste route's niet zo.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Citaat van: wissels op dinsdag 26 maart 2013, 19:31:14
Hallo Roland,

waarom wissel 1 te vroeg schakelt, geen idee want hij zou inderdaad pas op punt 3.05 vrijgegeven worden. Dus controleer of deze melder niet te vroeg aan gaat.

Dat de locs uitgezonderd de Br81 niet reageren op vaste route's klopt, want de route's moeten nog geactiveerd worden in het locwindow. De route van de Br 1 functioneert overigens naar behoren, als ik het vinkje in het locwindow aanzet bij vaste route en de trein in blok 1 plaats en sleep naar blok 3.

Ik zie overigens de noodzaak van de vaste route's niet zo.

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo walter dankjewel voor het meekijken oke nog ff aanzien wat wissel 1 doet

Waarom ik met vaste route rijd tja ooit is mee begonnen ik klik op automatisch rijden en alles ging rijden dacht dat het zo hoorde
Hoe kan het anders dan? Als ik je zo hoor ben ik moeilijk aan het doen? 8o

Bedoeling was dat alles automatisch rijd en mekaar inhaalt op de inhaal sporen en als dat goed werkt treintje ook de andere kant op laten rijden

Mvgr Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hallo Roland,

terugkomen op het wisselprobleem. Je rijdt nu met gehele detectie, dus zou de rails volledig gedetecteerd moeten zijn, net zoals de treinen, dus alle wagons op wisselstroomwielen etc. Bij knipperen van een melder (aan en uit) kan de wisselstraat nu al vrijgegeven worden. Probeer het vinkje is uit te zetten van volledige detectie in een locwindow, en denk dat het te vroeg vrijgeven van wissel 1 opgelost is.

Een vaste route dient om een trein er niet vanaf te laten wijken, een trein kan dus niet uitwijken bij een bezet spoor.  Eerst zal je database eigenlijk zonder vaste route's goed moeten functioneren, voordat je deze kan in voeren. Zonder vaste route kunnen treinen elkaar ook inhalen. Een vaste route is dus slechts een beperking op wat je eerst hebt ingevoerd.

Zelf gebruik ik vaste route's alleen voor rangeeropdrachten over slechts een paar blokken, terwijl op de rest van de baan de treinen vrij rond kunnen rijden.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hallo walter
begrijp ik het nu goed dat ik alle vaste routes eruit kan gooien behalve dan de 81 op de knop automatisch rijden kan
drukken en koploper doet de rest
mvgr Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hallo Roland,

ja je database functioneert net zo goed zonder, buiten de Br81 is er nu ook geen enkele vaste route in jouw database aktief,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hallo Walter
Ik schaam me diep ik begreep al niet waarom sommige treinen niet reden zoals ik het had ingegeven O:-D

Maar hoe krijg ik het nu voorelkaar dat de 216 beide naar blok 13 gaan en de 86, 94 en e10 naar blok 14
Moet ik daar dan wel vaste routes voor maken en herhaal route aanvinken?

Mvgr Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hallo,

ja als ze verplicht naar een blok moeten kan je hiervoor een vaste route aanmaken, want de blokken 13 en 14 zijn natuurlijk wel geschikt om te rangeren. Je kan dan bv. van blok 12 naar 7 de vaste route starten, en hiermee zelfs de voorwaarde meegeven dat het betreffende blok vrij is. Ik heb je database bewerkt met een voorbeeldje en bijgevoegd. De beide 216 zullen naar de vaste route luisteren als ze van blok 12 naar 7 rijden, en een korte vaste route opstarten, je ziet ook het blok 13 rose kleuren als gereserveerd, als de 2e 216 er achteraan komt, kan hij dit blok niet reserveren en zal zelfstandig doorrijden,

met vriendelijke groet,

Walter


Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Dank je wel Walter ga het even bekijken helaas kan ik nu niet meer rijden want ze toeteren en fluiten nogal hard en ik kan op het speakertje klikken geluid aan en uit, dus geluid uitzetten dan gaan spontaan de br 01 en de ae6/6 fluiten en ik krijg ze ook niet uit.........
Maar morgen overdag heb ik alle tijd om te testen heel erg bedankt


Gaan de 216 nu niet alleen van blok 7 naar 13 en weer naar 7 of is het zo als ze uit 12 komen dat ze dan in 7 keren en dan op 13 stoppen?

Mvgr Roland

EDIT Ad: Citaat verwijderd, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42256.0
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hallo Roland,

de meeste geluidsfuncties lijken wel als zo dusdanig geprogrammeerd, op de remmen na dan, want hier zet je het juist het geluid aan, omdat deze functie omgekeerd werkt. Hier moet je dus geen vinkje zetten dat het een geluidsfunctie is. Waarom deze locs spontaan fluiten zou niet juist mogen zijn, het lijkt mij dat ze niet overruled mogen worden door functies uitgebreid, of je moet de extra functies op de verkeerde f toets in koploper geprogrammeerd hebben.

De 216 gaan na het aflopen van de vaste route automatisch verder rijden, dit is zo door mij geprogrammeerd, ze blijven dus in bedrijf.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Heb de fout in blok 10 gevonden met wissel 1  bezet meldpunt 3.04 gaat samen aan met 3.05  :-( Soms... dat woord de baan open breken het achterlijk is dat het niet altijd gebeurd zit ergens en contact wat er niet hoort te zitten

Is het nu zo dat ik elke keer moet aanvinken in loc window dat de 216 een vaste route rijden?


Nu ik dus met variabele route rijd moet ik ook gaan invullen onderhouden variabele treinroute uitgesloten.... dat bv personen treinen niet naar blok 14 gaan toch ?

Mvgr Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Je kan ook even de dremel tussen de railstaven op de scheiding halen.

Het gebeurd namelijk weleens dat de railsaven tegen elkaar aan komen.
Dan is er een verbinding en als er dan een trein opstaat, worden ze allebei bezet.

Groeten Sander
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Dank je sander ik ben me nu bewust dat ik dit echt even moet oplossen kom net weer achter de tafel vandaan omdat dat wissel 1 om ging  :-( ik fa ff kl+ien

Mvgr Roland

EDIT Ad: Citaat verwijderd, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42256.0
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Tis gelukt geen spookmelding meer dank je voor de tip Sander

Nu de rest nog

Mvgr Roland
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Ik doe iets fout maar wat
Volgens mij heb ik ingegeven bij variabele route dat de br 01 1103 niet in blok 23 en 5 mag komen. Maar om de 1 of andere redenen gaat de br01 1103 meteen naar blok 23 :? Block 23 gaat dan ook vrolijk knipern
Wat doe ik fout.....
Re: Baan veranderd nu krijg ik koploper niet meer goed
Hallo allemaal

Opgelost wissels bedankt  op naar de volgende uitdaging  :D

met vriendelijke groet
Roland