In het draadjes van mijn baan is al het een en ander over TC geschreven. Het lijkt me wel handig dit in een apart draadje bij elkaar te houden.
Wil je TrainController uitproberen of meer info, kijk dan op
www.freiwald.com. Daar is ook een demo-versie te downloaden waarmee je uitgebreid kunt spelen.
Dennis(1984) vroeg me het volgende:
Citaat van: Dennis1984 op woensdag 13 februari 2013, 16:49:39
Hoi Arjan,
Ik hoop dat je snel weer met nieuwe updates komt, maar heb ook even een vraag (over Traincontroller) die ik maar hier stel, zodat iedereen ervan kan leren.
Stel ik heb een station met twee (of meer) sporen. Na het station wordt het één spoor en op dat spoor is een spoorwegovergang. Nu wil ik eigenlijk dat een rijweg wordt ingesteld, vervolgens de spoorwegovergang wordt gesloten, daarna het sein op de gewenste stand gaat en vervolgens pas dat de trein gaat rijden. Zou zoiets definieerbaar zijn denk je?
Daarnaast vraag ik me af of er iets van het RhB-seinstelsel aanwezig is in Traincontroller. Het is nogal een bijzonder seinstelsel waarbij stationssporen geen sein hebben aan het eind, maar het sein bij het enkelspoor begint en middels onderseinen wordt aangegeven van welk spoor een trein mag vertrekken. Uiteindelijk kun je dit natuurlijk wel virtueel nabouwen, maar als er al ondersteuning in zit, is dat mooi meegenomen.
Bedankt alvast!
Met vriendelijke groet,
Dennis
Inmiddels heb ik in TC (versie 8 Gold) beide vragen opgelost.
Ik ben van de volgende situatie uitgegaan:
Een drie-sporig station met één uitrij sein, voor elk spoor een afzonderlijk abfahrt signal en in het enkelspoor een overweg (het rode stukje). In ieder stationsspoor is een (bruine) schakelaar opgenomen om de trein te laten vertrekken. Bijvoorbeeld: de bovenste schakelaar start een Zugfahrt van blok 1 naar blok 4.
Verder zie je onder de rode overweg nog twee blauwe schakelaars, die gebruik ik voor het aansturen van de overweg (die met het driehoekje, naar links is bomen open, naar rechts is bomen dicht) en het zetten van het sein.
Er zitten nog drie schakelaars verborgen in het plan voor de aansturing van de abfahrsignale. Die zie je alleen in edit mode:

De aansturing gaat als volgt:
Wanneer de Zugfahrt wordt gestart, dan wordt de wisselstraat gezet. Bijvoorbeeld Wisselstraat Block4 <--> Block 1. Aan deze wisselstraat heb ik een aantal operaties toegevoegd:

Is het pijltje bruin dan is de wisselstraat niet actief. Is ie geel, dan wel. Bij de verandering van status worden de operaties uitgevoerd. In het geval van het actief worden van Zugfahrt 1 (vertrek uit blok 1) wordt deze wisselstraat actief. Dan wordt de overweg schakelaar op "bomen omlaag" gezet. Er wordt 5 seconden gewacht om ze te laten zakken. De schakelaar "Bahnübergang Signal" wordt actief gezet. Deze is een signaal voor het sein dat de bomen dicht zijn. Hierdoor spring het sein op groen. Vervolgens wordt weer 3 seconden gewacht en wordt de verborgen schakelaar "Abfahrt 1" gezet. Deze zorgt voor het zetten van het Abfahr Signal van blok 1.
Pas wanneer al deze acties zijn uitgevoerd is de wisselstraat officieel gezet. Pas dan kan de Zugfahrt beginnen. Bij de Zugfahrt heb ik ingesteld dat deze met 2 seconden vertraging begint. Dus pas twee seconden nadat de wisselstraat, en dus alle seinen, is gezet, begint de trein te rijden.
Hier nog een overzicht van de eigenschappen van het uitrijsein:

Het gaat met name om de Auslöser:
Rood heeft geen specifieke Auslöser, dit zorgt ervoor dat het sein altijd rood is, tenzij aan de voorwaarden voor groen of Groen/geel is voldaan.
De voorwaarden voor groen zijn:
- Blok 2 is bezet.
- De overweg is gesloten, hier wordt het semafoor van de overweg dus gebruikt.
- Wissel 1 en 2 staan rechtdoor. Ik kan hier niet checken op het actief zijn van wisselstraat Block4<-->Block 2, want die is pas actief wanneer alles is afgerond. Dat zou tot gevlg hebben dat het sein rood wordt nadat het Abfahrt signal al is gezet en dat is natuurlijk niet juist. Daarom check ik de afzonderlijke wissels i.p.v. de wisselstraat.
- En tenslotte check ik ook nog de schakelaar die de bomen omlaag zet. Dit is eigenlijk niet nodig en staat er nog in voor het testen, die kun je dus vergeten (geen zin om opnieuw een plaatje te maken
)
Verder is er een soortgelijke lijst voor groen/geel. Deze stand geldt voor vertrek uit spoor 1 en 3, omdat dan over een afgebogen wissel gereden moet worden.
En dat alles zorgt er dus voor dat het er actief zo uitziet:

Wil je de TC file waar alles instaat en die je in simulatie mode kunt runnen (wel eerst even TC gold
downloaden en installeren) stuur me dan even een pb met je email adres. Ik kan TC files niet zonder meer als bijlage aan dit bericht toevoegen en een eerdere poging van mij een zip als jpg te vermommen gaf toch wat verwarring.
Ik hoop hiermee weer wat meer over de mogelijkheden van TC te hebben verduidelijkt.