Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider

Gestart door 2504 zondag 25 maart 2012, 19:40:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider
Wij willen graag in de marklin 1219 graag led verlichting bouwen,
Graag zouden wij ervaring van anderen hiervan horen.

Zoals is de lichtgeleider uitwisselbaar met een andere loc?
Of is er wel een led in deze loc te plaatsen, ik heb deze nog niet gevonden.
Led's onder mag max 2,4 mm doorsnede zijn onder en 1,2 mm boven.

Het allerliefst zouden we ook sluitlichten willen hebben.

Zodoende vragen wij om een ombouwverslag, foto's artikel nummer hoe we dit mooi kunnen aanpakken.

We hebben 1 ombouw verslag gevonden met led's deze werden erachter geplaatst en de verlichtingsgaten met kristal clear? opgevuld? 

Ik wil wel experimenteren met de lichtgeleider, maar dan wel met een recerve licht geleider, orginele wil ik in tact houden.

zodoende graag tips en liefst ook led nummer's

alvast bedankt, Alex
Re:Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider
Hoi Alex,

Ik weet niet welk verslag je al hebt gevonden, maar misschien heb je hier wat aan:
http://home.kpn.nl/f2hhanshobbyhoek/hhh_pr_bruine1200_stap4_nl.html
Re:Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider
Dank, voor uw reactie, dit was inderdaad het verslag welke ik gevonden had.

Van dit verslag kreeg ik de indruk, dat deze geen omgekeerde L verlichting had gebouw, maar slechts 2 pitten.

Ook vroeg ik me hier af hoe de  nieuwe 'glazen' kappen met behulp van Kristal Klear zich houden in de loop van de tijd.

Zelf heb ik geen ervaring met Kristal Klear.

Gelet op de historie van deze loc wil ik niet te veel experimenteren met deze loc.
Re:Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider
Citaat van: 2504 op maandag 26 maart 2012, 07:08:24
Gelet op de historie van deze loc wil ik niet te veel experimenteren met deze loc.

Hallo,

Als het gaat om het aanbrengen van frontverlichting bestaat eventueel de mogelijkheid dat te doen d.m.v. LED's, en dan bedoel ik de LED's met een cylindrisch staafje van ± 2mm ø. Je plaatst het staafje in het gat waar anders een lichtgeleider zou kunnen zijn aangebracht (in feite is dat staafje een lichtgeleider). De LED plak je dan met Bison Kit (helder) tegen de binnenkant van de locneus vast. Zou in dat geval het staafje te veel naar buiten steken dan moet je dat verkorten. Ik doe dat met een vijltje. Het heeft wel het nadeel dat de (zichtbare!) voorkant van het stiftje in onverlichte toestand dan wat grijzig is, maar zodra de LED werkt zie je dat niet meer.

Er is natuurlijk wel één voorwaarde dat het gat geen kleinere doorsnede dan 2mm heeft! Je kan dan nog wel proberen het staafje van de LED door vijlen een keinere doorsnede te geven (dat is mij in een enkel geval nog gelukt ook!  :) ). Maar als dat niet gaat ben je - gelet op wat ik in jouw specifieke geval v.w.b. de hoger liggende lichten lees -  wel verplicht om een lichtgeleider aan te brengen waarachter vanuit het interieur de lichtbron schijnt. Wat als lichtgeleider kan dienen is dan een tweede: Cristal Clear? Glasvezelkabel? Daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Of wellicht - omdat de neus van messing is (en naar ik voor jou hoop niet zo erg dik messing) -  de LED's  direct achter de 1,2 mm  gaten in de locneus plakken (wellicht die hele kleine ledjes met een bolletje) Het is dan wel de vraag of een dan iets dieper in de kap liggende lichtbron ook optisch tevreden stelt. Dat is een kwestie van proberen. Misschien dat Cristal Clear als opvulling vanaf de LED tot aan de oppervlakte van de locneus dan wel een oplossing is.

V.w.b. duo-LED's (soft white/rood) die je nodig hebt om een eventuele kleurwisseling in de lampen mogelijk te maken maak ikzelf gebruik van de produkten van [ www.respotec.de ]. 

Makkelijk zal het voor jou niet zijn om het voorelkaar te krijgen, maar succes wens ik je in ieder geval toe.

Gegroet,

Rob 
Re:Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider
Volgens mij is zo'n oude 1200 met een zee aan ruimte juist aan de makkelijke kant en een prima object om het eens te proberen. Ook ik herinner me nog best dat het een griezelig idee kan zijn je model te molesteren, maar je leert het alleen maar door het te gaan doen. Voorbeelden zijn natuurlijk goed, maar je bent niet afhankelijk van voorbeelden die over precies die 1200 gaan. De gebruikte technieken zijn vrij universeel.

Een paar technieken zijn al aan de orde geweest. Je kunt leds gewoon door het gat steken en dan opvullen met Kristal Klear.
Persoonlijk zou ik de lenzen van de lichtgeleider snijden, die in het gat stoppen en daar een led achter plaatsen. Dat oogt een stuk beter. Je kunt gerust de ronde kop van een 3mm led wegvijlen om de leds goed tegen de lens te kunnen plaatsen.

Voor de topseinen zou ik eveneens een gewone 3 mm led (al of niet tweekleurig) nemen en daar een stukje 1 mm lichtgeleider aanzetten. Hier kan je zien hoe iemand op die manier de Lima Koploper van sluitverlichting voorziet. Bij de 1219 kan dat natuurlijk op precies dezelfde manier.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31610.msg482422.html#msg482422

En verder heb je leds in allerlei soorten en maten. Ook 1 en 2 mm leds met pootjes. Een geval apart zijn de smd-leds. Die kunnen zo klein zijn dat je ze zowat in de lampopening kan stoppen, maar er achter gaat in ieder geval. Karst Drenth is daar altijd mee bezig en dat kan je bijvoorbeeld hier zien.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=7437.msg114130
Het is voor veel mensen een probleem om draadjes aan zo'n smd-led te solderen, maar dat is ook niet meer nodig. Ze zijn ook met draadjes en al te koop.

Kortom, gewoon proberen. Uiteindelijk lukt het toch wel en juist die 1200 is vrij lastig onherstelbaar te slopen.
Re:Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider
Ik heb deze lok als eerste geprobeerd om te bouwen met een Lenz golddecoder.
Het is helaas niet allemaal goud wat er blinkt  :D maar het gaat om het idee.

De lok ziet er nu zo uit:





Binnen zie je leds zitten; hier zijn ze uit:





en hier zijn ze aan:




Voordeel is dat de lok in originele staat is gelaten; terugbouw is geen probleem.
Ik heb alleen het aansluitlipje met drager van het lampje voorzichtig er uit gepeuterd en er een m3-schroef in geplaatst.
De leds zitten op een afstandsbusje geplakt en staan uiteraard in serie.
De leds stralen hun licht vooral naar voren (kleine openingshoek) vandaar de 3 stuks.
Als er vragen zijn, lees ik die wel......
Re:Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider
Vooralsnog dank voor de reacties, ik wat ideeën opgedaan.
Ik zal het mogelijk in verschillende fasen gaan aanpassen vooralsnog de decoder er in bouwen.

Mogelijk zal ik een deel van het idee van Huub zolang gebruiken, daar zoon wil de trein nu eerst op de baan zien.

Verder kies ik vooralsnog zelf iets maken, daarvoor heb ik ook iets besteld wat geschikt lijkt te zijn om te gebruiken voor de onderstelampen.
Een kleine lichtgeleider, conrad had helaas niet iets voor de bovenste lichten.

Ik heb nu voorlopig conrad nr 704656 een lichtgeleider, die mooi in de onderste gaten past, deze kan ik met een gerust hart bijsnijden. ;)

Nu nog wat vinden voor de bovenste gaten, in het stukje van de koploper wat Henk gaf hadden ze het over een 1 mm lichtgeleider, mogelijk dat ik dat nog ergens kan vinden.

Glasvezel valt voorlopig af, de glasvezel kabel die ik geprobeerd had was veel dun, leek een mooie kabel, maar binnen in een zeer dunne breekbare glasvezel met zacht vezel/koord erom heen.

kortom voorlopig laat ik de orginele lichtgeleider heel.


Re:Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider
Misschien toch nog een tip als je met LED's aan de slag gaat.

De beide onderste frontseinen zijn altijd geel geweest.
De bovenste frontseinen zijn officieel rood/wit. Dit wordt gedaan door een rode schijf voor de witte lamp te draaien. In model kun je dit met een rood/witt-duoled bereiken (kies wel voor warmwit).

Ik heb ooit zelf mijn 1219 omgebouwd met een A-sein. Hierbij is de originele lichtleider vervangen door een reserve-exemplaar en de beide hoekseinen bovenin zijn daarbij zwart gemaakt.
De lampjes zijn niet vervangen.

John
Re:Loc 1219 Marklin 3051 led verlichting / lichtgeleider
Citaat van: 2504 op donderdag 29 maart 2012, 19:36:41
Nu nog wat vinden voor de bovenste gaten, in het stukje van de koploper wat Henk gaf hadden ze het over een 1 mm lichtgeleider, mogelijk dat ik dat nog ergens kan vinden.


Ik gebruik altijd deze Alex.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=198439

De oplossing van Huub voor de frontverlichting vind ik ook mooi.  :thumbup: