Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).

Gestart door pab donderdag 22 maart 2012, 10:41:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Ik heb mijn BR 52 omgebouwd met behulp van een nieuwe Märklin decoder (MsD).
Hoewel de ruimte in de kuiptender wat beperkt is, lukte dat prima. Mooi geluid trouwens.
Ik blijf echter met een probleem zitten, de rookgenerator doet het niet meer. Ik maak nog gebruik van de rookgenerator die er in zit.

De generator doet het nog wel op een oude analoge trafo.
Er staat spanning op de contactlip van generator als F1 aanstaat.

Enige ideeen hierover. Misschien iets met de instellingen?

Ben nog niet in de winkel gweest om een nieuwe 7226 te halen, kan altijd nog natuurlijk.
Ik bestuur mijn baan met een Ecos.
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Ik heb een keer iets gelezen over dat die oude rookgeneratoren niet samenwerken met digitaal
maar ik weet het niet zeker.
Het zal wel te maken met hetzelfde als die flikkerende lampjes als ze massa krijgen via het chassis

Groeten Martin
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Is je F1 uitgang wel goed aangesloten?, maakt het veerlipje nog contact (zo nodig beetje omhoog buigen)?, zit de generator nog wel zo dat het contactpuntje het veertje goed raakt??? als het antwoord daarop allemaal 'ja' is, dan ff verder zoeken hier op het forum. ff zoeken op rookgenerator, dat is allemaal al eerder verteld. Het komt er op neer dat de uitgangsspanning van je nieuwe decoder mogelijk te laag is om je rookgenerator goed te laten werken. Dat oude generatoren niet werken met digitaal is onzin.


Walter
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Citaat van: Wasmi op donderdag 22 maart 2012, 11:08:16
Dat oude generatoren niet werken met digitaal is onzin.

In het bijgevoegde document staat dat die krengen door kunnen branden bij digitaal! Dan werken ze toch niet meer?

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0734NL.pdf

Ik heb trouwens bij mijn BR50 (3084?) een draad gesoldeerd aan de generator omdat de strip afgebroken was. Dat zou je nog kunnen doen voor een test.
En misschien proberen de generator op een oudere decoder aan te sluiten misschien doet hij het dan wel.

Groeten Martin
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
De oude  generator (direct aan baanspanning: Max. 22 volt. Seuthe nr. 11)
Nieuwere generator (spanning van decoder:    Max. 16 volt. Seuthe nr. 10)
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Seuthe nr. 10 is met rode bodem.
Seuthe nr. 11 is met groene bodem.
Zit er een 11 in dan is de spanning te laag en dan rookt ie niet.
Of je moet de rookgen. van het chassis isoleren en op de oranje draad aansluiten.
Maar dan is de kans op sluiting wel groter.
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Citaat van: Kappa op donderdag 22 maart 2012, 18:52:37
Of je moet de rookgen. van het chassis isoleren en op de oranje draad aansluiten.
Dat betekent dat je de schoorsteen moet uitboren en er één of andere hittebestendige isolatie in moet aanbrengen... 8o
Lekker makkelijk :thumbup:
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Citaat van: pab op donderdag 22 maart 2012, 10:41:51
De generator doet het nog wel op een oude analoge trafo.
Er staat spanning op de contactlip van generator als F1 aanstaat.

Citaat van: lokje 23 op donderdag 22 maart 2012, 13:51:36
ook even lezen wat er word geschreven.

CiteerDe generator doet het nog wel op een oude analoge trafo.
dus is er zeker contact en moeten de lipjes niet bij gebogen worden of het pinnetje hij doet het met een oude transfo.
enkel werkt het niet digitaal.

en dat was de vraag wat de oorzaak kan zijn..
lokje 23  ( lucien )

Lucien,

ik heb het gelezen alsof Piet de generator uit de lok heeft gehaald en separaat aan een analoge trafo heeft aangesloten. Als dat niet zo is, is dit een bijzondere decoder, want die geeft dan spontaan de railspanning door naar F1 ipv een geregelde spanning...  ;)

Walter
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
hey Lucien

zo zat ik dus ook :) :) :) :) :)

maakt niet uit  :D :D
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Als eerste allemaal hartelijk dank voor jullie adviezen.

Voor de duidelijkheid. Ik heb de rookgenerator uit de locomotief gehaald en getest met een oude analoge transformator. Stond er niet helemaal duidelijk in. Dat deze werkt in de genoemde situatie wil, nog niet zeggen dat hij werkt in de analoge situatie.
Wim en Ad gaven een voor mij logische verklaring. De oude rookgenerator is "te zwaar" voor de decoder en wordt dus niet warm. Anderen gaven ook al aanwijzingen in die richting.
Op naar de winkel dus om een nieuwe generator te halen en het nogmaals te proberen.
Mooi dat binnen een dag een oplossing aangedragen is.
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Piet,

Kan je de uitgang F1 'dimmen'? En als dat zo is, staat die dan op de maximum waarde?, zo niet, ff wat hoger zetten, zo wel, dan idd andere generator inbouwen.

Walter
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Citaat van: Wasmi op donderdag 22 maart 2012, 22:47:25
Piet,

Kan je de uitgang F1 'dimmen'? En als dat zo is, staat die dan op de maximum waarde?, zo niet, ff wat hoger zetten, zo wel, dan idd andere generator inbouwen.

Walter


Ik heb geen idee, maar hoger zetten zit er volgens mij  niet in.
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Maar dan zou je natuurlijk een klein relais tussen kunnen zetten die je door de decoder laat schakelen? Als dat zo is dan kan je natuurlijk de oude rookgenerator nog steeds gebruiken.

Of is in dit geval gewoon de spanning op de baan te laag..?
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Lucien,

in jouw geval staat de volle digitale baan spanning op de generator, en zo was dat ongetwijfeld bij Piet ook. Met de nieuwe decoder is de generator aangesloten op een decoderuitgang, en daarmee teruggebracht tot een netjes geregelde uitgangsspanning die een paar volt lager ligt dan de digitale baanspanning. De oplossing met een relais zoals Sebas het voorstelt gaat zeker werken, maar is wel weer een extra component. Daar staat tegenover dat de decoder minder belast wordt, en dat is nooit erg.

Walter
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Hoi Lucien,

Als je een analoge stomer met rookgen. (Seuthe nr.10) ombouwt, dan kun je de rookgen. behouden.
Dit omdat analoog 16V is en na digitalisering via AUX en decoder+ ook ongeveer 16 volt aangeboden krijgt.
Bouw je echter een oude deltalok om, dan hangt de rookgen. direct aan de sleper en krijgt 22 Volt direct van de rail, simpelweg omdat een delta decoder geen AUX heeft (behalve dan de 66032).
Hier zijn dan ook Seuthe nr 11 rookgeneratoren ingebouwd, zoals in de 3415 van Piet.
Als je zo'n lok ombouwt met bijv een ESU, dan krijgt de bestaande rookgenerator een te lage spanning aangeboden en rookt dan nauwelijks.
Je kunt dan wel eventueel een relais inbouwen die je met een AUX aanstuurt en de railspanning naar de rookgen. kan schakelen.
Het stroomverbruik ligt (inclusief relais) dan wel hoger.
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Lucien,

nadeel van jouw situatie is het onnodige stroomverbruik, waardoor je eerder aan een booster toe bent, en de generator zal wel eerder z'n laatste adem uitblazen omdat de gloeispiraal continu heet wordt zonder olie eromheen.

Walter
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Citaat van: lokje 23 op zaterdag 24 maart 2012, 10:21:07
en inderdaad de rookgen zijn seuthe nr 10 die in mijn omgebouwde Loks zitten.
dus dat is de reden dat ze blijven stomen.
enkel ja is voor mij geen groot probleem blijven ze onderstroom staan kan ze niet schakelen .
Dan zou ik toch een Seuthe 11 verwachten Lucien, of is de rookgen met de contactlip aan de decoder plus aangesloten

Citaat van: Wasmi op zaterdag 24 maart 2012, 11:32:36
en de generator zal wel eerder z'n laatste adem uitblazen omdat de gloeispiraal continu heet wordt zonder olie eromheen.
Walter, vroeger in analoog bedrijf kreeg een rookgen ook continu spanning aangeboden, maar kapot gingen ze niet hoor.
Het element in de generator wordt niet zo heet dat deze zonder vloeistof doorbrandt.
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
In m'n "analoge periode" heb ik heel wat generatoren verspeeld door "doorbranden" oftewel "droogstoken".

Uit Seuthe site (Let vooral op de laatste zin):


"Digital Info

Wichtige Informationen zu Digital gesteuerten Lokomotiven

Vor dem Einbau der SEUTHE-Dampfgeneratoren zu beachten!

Bei werksseitig für den Einbau von Dampfgeneratoren vorbereiteten Digital-Lokomotiven der Firmen Märklin, Trix, Roco, Fleischmann, Brawa und Liliput ist die Artikel-Nr. des passenden Dampfgenerators aus den Herstellerkatalogen oder aus der Gebrauchsanleitung der jeweiligen Lokomotive zu ersehen.

SEUTHE Nr. 10 entspricht Märklin Nr. 7226
SEUHTE Nr. 20 entspricht Märklin Nr. 72270

Werden Lokomotiven nachträglich mit Decodern ausgerüstet, muss zur Auswahl des geeigneten Dampfgenerators die max. Versorgungsspannung am Funktionsausgang des Decoders mit der Betriebsspannung des Dampfgenerators koordiniert werden. Der Decoder-Funktionsausgang liefert, je nach Anschluss des Dampfgenerators, eine teilweise stark von der Gleisspannung abweichende Versorgungsspannung! Falls Sie keine Möglichkeit zur Messung dieser Spannung haben, fragen Sie beim Hersteller des Decoders nach. Die technischen Daten der Dampfgeneratoren finden Sie im blauen SEUTHE-Dampf-Prospekt und auf der Rückseite aller SEUTHE-Gebrauchsanleitungen.


Digital- und DELTA-Lokomotiven, bei denen der Dampfgenerator nicht an den Decoder angeschlossen, sondern direkt mit der digitalen Gleisspannung versorgt wird, sind mit Dampfgeneratoren für die Betriebsspannung 16 ? 22 V auszurüsten.


Information zu SEUTHE-Dampfgeneratoren für Märklin-Lokomotiven:

Märklin bereitet fast alle Dampf-Lokomotiven für den einfachen Einbau der Seuthe-Dampfgeneratoren vor, folgende Hinweise sind jedoch unbedingt zu beachten:
Alle Lokomotiven, die nur auf konventionellen (analog) Anlagen fahren, werden mit den Seuthe-Dampfgeneratoren Nr. 10 (Märklin Art.-Nr. 7226) bzw. Nr. 20 (Märklin Art.-Nr. 72270) ausgerüstet.

DELTA- und Digital-Lokomotiven, bei denen der Dampfgenerator nicht als Funktion geschaltet wird bzw. deren Digital-Decoder (C80 und C90) nur 1 Schaltfunktion hat, werden für den Betrieb auf Delta- oder Digital-Anlagen mit den Seuthe-Dampfgeneratoren Nr. 11 oder Nr. 24 ausgerüstet.

Digital-Lokomotiven mit digitalem Hochleistungsantrieb und mehreren schaltbaren Funktionen, Decoder C901 und C902, sind mit den Seuthe-Dampfgeneratoren Nr. 10 (Märklin Art.-Nr. 7226) bzw. Nr. 20 (Märklin Art.-Nr. 72270) auszurüsten. Dies gilt auch für Lokomotiven, die nachträglich mit den Märklin-digital-Decodern 60902 und 60905 ausgestattet werden.

Achtung: Wenn kein Dampfdestillat eingefüllt ist, sollten die Dampfgeneratoren - wenn möglich - abgeschaltet werden."

Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Ik heb al even zitten googlen op relais.. Maar ik ben niet dusdanig in die wereld thuis dat ik weet welk type en merk relais hier nou goed voor is. Het schema voor het relais is heel eenvoudig te noemen. Daar moet je wel uit komen hoor lucien.

En op het forum hier staat er ook wat over.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24886.0

Waarom die diode nou nodig is weet ik niet. zekerheid waarschijnlijk.

En ik vond dit op een ander forum.
http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=182.0

Groet Sebas
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Sebas, die diode dient om de AUX poort te beschermen tegen inductieve spanningspieken tijdens het in en uitschakelen van het relais.
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Lucien,

ieder klein monostabiel relais van 12V doet het hoor, hoeft niet special van ESU te zijn. is alleen maar duur.

Walter
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Citaat van: Kappa op zaterdag 24 maart 2012, 23:44:40
Sebas, die diode dient om de AUX poort te beschermen tegen inductieve spanningspieken tijdens het in en uitschakelen van het relais.


Ja dat is logisch :) er is natuurlijk een klein moment dat de spoel stroom opwekt en daarmee de decoder zou kunnen beschadigen. Dank voor de uitleg!
Citaat van: Wasmi op zondag 25 maart 2012, 11:06:57
Lucien,

ieder klein monostabiel relais van 12V doet het hoor, hoeft niet special van ESU te zijn. is alleen maar duur.

Walter

Maakt het verschil van 12 volt van het relais en de hogere spanning van de decoder niet uit?
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Die 12v is nominaal, ze kunnen makkelijk 50% meer hebben. ESU gebruikt ook 12v relais.

Walter
Re:Probleempje met ombouwen oude delta BR 52 (3415).
Citaat van: Wasmi op zondag 25 maart 2012, 18:38:45
Die 12v is nominaal, ze kunnen makkelijk 50% meer hebben. ESU gebruikt ook 12v relais.

Walter

Dankje voor het antwoord :)

Sebas