Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Com. fout melding in koploper ondanks com. tussen CS1 en PC

Gestart door Jos Lans zondag 17 oktober 2010, 12:36:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Com. fout melding in koploper ondanks com. tussen CS1 en PC
Beste forum leden,

Ik heb geprobeerd op dit forum en op het koploper forum antwoord te vinden op mijn vraag. Helaas is dit niet gelukt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het ergens staat alleen kan ik het dan niet vinden. Overigens heb ik dit berichtje ook geplaatst bij het koploper forum.

Heb eerst een testbaan gebouwd en hiermee geoefend met koploper alles functioneerde daar prima. De baan heb ik afgebroken en nu heb ik een nieuwe baan gebouwd en wil de baan aansturen met koploper. De marklin CS1 communiceert tussen de laptop en CS1. Heb Koploper opgestart en druk op de groene button (f5). Ik krijg steeds de melding: FOUT: er is geen communicatie met het digitale systeem! Ook volgorde van aan en uitzetten heb ik veranderd ook hier geen verschil de fout komt in beeld.

Ik heb de firewall uitgeschakeld, de IP adressen op elkaar afgestemd en zie dat er communicatie is tussen de laptop en de CS1.

Koploper heb ik op het adres 192.168.1.2 gezet en ook marklin Central Station 1 op het zelfde adres. Heb de laatste versie van koploper 7.1, mijn testbaan was versie 6.6.

Testen zonder communicatie staat uitgeschakeld, het programma staat op aansturen en het IP adres komt overeen met het adres in CS1. Ook heb ik geprobeerd het adres te veranderen in de CS1 in 192.168.1.1. en in koploper 192.168.1.2 ook hier blijft de CS1 met de computer communiceren echter koploper blijft zeggen dat er geen communicatie is.

Zou iemand mij aub kunnen helpen? Wat doe ik fout? Of welke aanpassingen dien ik (nog) in Koploper te doen?

Bijvoorbaat dank!

Groet,

Jos
Re:Com. fout melding in koploper ondanks com. tussen CS1 en PC
Hallo Jos,

Krijg je wel rechtstreeks communicatie met de CS als je in je Internetbrowser http://192.168.1.2 intypt.

Mvg,
Peter
Re:Com. fout melding in koploper ondanks com. tussen CS1 en PC
Hoi Peter,

Ja dat lukt. Er is communicatie tussen mijn laptop en de CS1 (er wordt gezonden en ontvangen als ik kijk naar de LAN verbinding). Alleen koploper ziet niet dat er communicatie is...

jos
Re:Com. fout melding in koploper ondanks com. tussen CS1 en PC
Heb je Koploper uit de testmode gehaald en de LAN geselecteerd?

Mvg, Johan
Re:Com. fout melding in koploper ondanks com. tussen CS1 en PC
Hallo Jos,

Als dat lukt moet je dus in je Internetbrowser het configuratiescherm zien. dan is de verbinding oke.

Maak indien je dit nog niet gedaan had bij onderhouden een Locomotief en treintype aan.

Algemeen > Instellingen per database > Algmeen-1
Digitaalsysteem: ECoS
Poortnummer: Aansturen.

Bij speciaal digitaal systeem
IP-Adres het adres van de ECoS (192.168.1.2)
Poortnummer: 15471

Mvg,
Peter
Re:Com. fout melding in koploper ondanks com. tussen CS1 en PC
Hoi Peter, Hoi Johan,

Bedankt voor jullie feedback. Ben eruit! Ik had mijn Central Station hetzelfde IP adres gegeven als mijn computer. Ik heb nu het ip adres 192.168.1.1. aan mijn CS gegeven en 192.168.1.2. aan mijn computer. Dit adres 192.168.1.2 heb ik ook in koploper ingevoerd en nu werkt het!

Bedankt voor jullie inspanning!

Groet,

Jos
Re:Com. fout melding in koploper ondanks com. tussen CS1 en PC
Beste ik ziet je in de ip range 192.168.1 zit
pas op hiermee als je met een router werkt die hebben meestal ook hetzelfde ip als 192.168.1.1(er mag niet 2* het zelfde ip in het netwerk zoals je reeds ondervonden hebt )
ik zie wel dat je met statische ips werkt dus in percipe heb je hier geen last van, als je dan toch met dhcp werkt is het interessant je mobile station een ip te geven van bvb 192.168.24 (adres makkelijk te onthouden ) de dynamische ip adresssen  beginnen meestal toch maar van 192.168.1.100.
als je toch met de router werkt laat hem gewoon op je het standaard ip staan dat hij heeft voor eventuele collisions enzo te vermijden