Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 37123 2x NS 1200.

Gestart door mister-9 woensdag 12 augustus 2009, 17:03:11

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Even over het dumpen waar iedereen bang voor is :) (dat is toch nog een beetje on topic :))
Ik verwacht niet dat deze set gedumpt gaat worden. Dit is namelijk een shop-in-shop model en geen standaard Märklinprogramma model. Tot nu toe zijn veel van het standaard Märklinprogramma modellen gedumpt, neem als voorbeeld alle andere 1200 locomotieven.
De Märklin (bewust geen Trix) shop-in-shop modellen zijn nog nooit gedumpt. En ondertussen hebben we er toch al aardig wat gehad :)

  • Wagonset 46256 (Bruine onderlossers)
  • Nederlandse NS1800 loc (of zo iets)
  • Railpro 6504
  • containerset met 12 verschillende wagens

Wellicht nog wel eentje vergeten, maar dit is wat ik me nog kan herinneren.
Punt is dus shop-in-shop modellen niet dalen omdat ze niet door Märklin worden gedumpt. Kortom de winkeliers heeft ze tegen de volle mep ingekocht en zullen ze ook daarvoor verkopen. Een goedkoop restpartijtje zit er dus gewoon niet in.

Groeten,
Herman
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
nou dat valt nog te bezien.
als ze te lang in de vitrines blijven staan en geen hond koopt het kost het de winkel ook geld
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
sinds de jaren '60 heeft Märklin een 1200 op de markt en sindsdien is er vraag naar een roodbruinen of turkiose uitvoering.
pas in 2009 ter gelegenheid van het 150 jarig jubileum worden beide uitvoeringen samen tot slechts 555 stuks geproduceerd. De belangstelling gaat verder dan alleen in Nederland kan ik je vertellen, dit in tegenstelling tot ACTS achtige treinen of andere niet nostalgische uitgave.

Hoe bestaat het dat mensen het hebben over 'dumpen', al een week nadat dit set is uitgekomen!!!!

Citeernou dat valt nog te bezien.
als ze te lang in de vitrines blijven staan en geen hond koopt het kost het de winkel ook geld
denk je dat nou serieus of is dit naïeve hoop of jaloezie? jammer dit soort negativiteit op zo'n forum, dat is geen goede afspiegeling van alle Märklin vrienden.

over een paar jaar mag je blij zijn als je zo'n set ooit in de winkel nieuw hebt kunnen kopen.

Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Blausee-Mitholz
gast

Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Citaat van: Pobox op zaterdag 22 augustus 2009, 12:47:30
sinds de jaren '60 heeft Märklin een 1200 op de markt en sindsdien is er vraag naar een roodbruinen of turkiose uitvoering.

knip

.............. tot slechts 555 stuks geproduceerd.

Als er dan zoveel vraag naar is zelfs in het buitenland, waarom worden er dan slechts 555 stuks geproduceerd  :roll:

Ik begrijp al jaren niets van de Märklin marketing stategie  :?

Mvg, Johan
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Bordertrain
gast

Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 22 augustus 2009, 12:55:50
Ik begrijp al jaren niets van de Märklin marketing stategie  :?
Mvg, Johan

hallo Johan,

als oudgediende wet je het antwoord toch ook al  :lol:  ....als we heel snel 555 kistjes aan het volk kunnen slijten voor 649 Euro ( ?1427,80......) maken we gewoon nog een serie met andere bedrijfsnummers.......zie "zeldzame" krokodillenset ........toch ? En om het apart te maken, zetten we er nu wel de goede verlichtingsprintjes in..........

Even een tip aan de speculanten : Maerklin bepaalt de verzamelaars(waarde)prijs niet ! Die kun je pas na cq. 5 jaar inschatten aan de hand van de werkelijke vraag en aanbod en de veilingprijzen !
En in de rest van de wereld is er voor nederlandse exoten absoluut geen belangstelling !!

Groet, Henk Vos
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Op een bruine en turquoise 1200 zitten alleen liefhebbers en een tijdperk rijder te wachten. Het heeft helemaal geen zin om deze kleur varianten in grote getale op de markt te zetten.

Bij de Electrotren 1300 gaf de turquoise variant ook de meeste problemen om te verkopen. Als de liefhebbers 'm hebben is het klaar en wil niemand 'm meer hebben en een enkeling op het moment dat ie bijna nix kost. En dan blijkt gewoon de oplage van zo'n kleur weer te groot te zijn en volgt er 'dump'.

Het Berlijns blauw, geel/grijs en NS logo spreekt nog steeds een veel grotere kopers groep aan. De interesse in de prive (goederen)vervoerders locomotieven/treinstellen is nog steeds te beperkt, kijk maar naar de ACTS locs. Hartstikke jammer, maar de verkoop is blijkbaar tegen gevallen cq. oplage ook hier te groot en ook is hier vroege 'dump' het gevolg.

Waar ook nog een probleem ligt is dat het blijkbaar nog steeds voor een fabrikant een dure liefhebberij is om kleine oplages te maken. Anders deden ze dat wel lijkt mij. Niemand zit op 'dump' te wachten, waar men wel op wacht is een loc scoren in de opruiming, omdat men van de laatste loc af wil. Massale dump is altijd negatief!

Deze set is 555 x 2 = 1110 stuks!!! die in een keer worden geproduceerd en op verfniveau in het proces pas gescheiden wordt.

Tuurlijk kunnen we voorbeelden te over noemen over fabrikanten die het wel kunnen... maar let eens even goed op dat er dan vaak ook meerdere kleur of nummer varianten in een keer uit komen. Het productieproces omvat dan nog steeds een behoorlijk aantal locs in 1 productierun.

Re:Marklin 37123 2x NS 1200.

Citaat van: Brigitte op zaterdag 22 augustus 2009, 15:08:49
Niemand zit op 'dump' te wachten, waar men wel op wacht is een loc scoren in de opruiming, omdat men van de laatste loc af wil. Massale dump is altijd negatief!

Recent kocht ik voor ?199 een nieuwe blauwe 1200 bij de Märklin Store in Utrecht. Bij een aantal andere winkels betaal je er nog steeds véél meer voor. Of ik 'm in de "uitverkoop" of in een "dump actie" heb gekocht maakt me niet zo veel uit. Voor mij is het belangrijkste criterium of ik een model echt mooi vindt of niet (en of het duurzaam is). As ik het mooi vindt, dan is een lage prijs mooi meegenomen (nog even los van het feit dat ?300 of meer voor een loc voor mij een flinke uitgave is die ik niet zomaar even kan doen). Of half Nederland hetzelfde model heeft als ik maakt mij persoonlijk vrij weinig uit. Vaak zijn de dingen die ik mooi vindt ook in enige mate verzamelaarsobjecten (dat komt omdat ik vooral jaren '60 Märklin leuk vind), maar ook van een doodnormale 3031/3032 BR81 of een 3021 V200 kan ik genieten en dat zijn modellen die je voor een paar tientjes kunt vinden. Mijn nieuwe blauwe 1200 heeft weinig verzamelwaarde, maar ik vind het een prachtig model. Mijn oude 3052.2 met locnummer 1211 is veel zeldzamer, maar als ik 'm lelijk had gevonden dan had ik 'm niet gekocht (daarom heb ik bijvoorbeeld nog steeds geen 3036 want die vind ik niet zo mooi).

Ik ben dol op Märklin, maar ik vind ze wel te duur. Een doosje met 10 rechte C-rails kost zo'n ?27, ofwel bijna 3 euro per stuk! Sorry, maar totdat ik de loterij win zal ik het toch een beetje moeten hebben van de uitverkoop en de dump :D . Oh, en meer Hobby modellen graag!

Back on topic: ik denk dat die 555 doosjes wel verkocht worden zonder dat de prijs wezenlijk omlaag zal gaan. De loc's zijn prachtig om te zien en als ik me niet vergis hebben tot nu toe alleen Fleischmann en Philotrain de 1200 in turquoise en bruin op de markt gebracht. Die laatste is voor de meesten van ons onbetaalbaar, de Fleischmann ligt volgens mij alweer een tijdje achter ons.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
weleens rails gekocht in houten is 2/3 van de nieuwprijs dus dan vallen de prijzen wel mee

dan betaal je voor een rechte rail 1,90
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
 kevin

ben het volledig met je eens
heb mijn doos besteld bij trein 2000 breda
en ik vang er naast
nu wacht ik op een antwoord van een andere winkel
en als dat niks wordt dan zal waarscheinlijk  de geheele productie al uitverkocht zijn
groeten benny
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Benny,

Bel morgen eens even met Wentink Apeldoorn, misschien heb je geluk.

http://www.wentinkwebshop.nl/catalog/product_info.php/products_id/4095

Forummers,

Svp mijn PB box verschoond laten van vragen over de 1200 jubileum verpakking.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
wout

bedankt voor de tip, ik heb er al een bestelling bij geplaatst en wacht nu op een antwoord. Hopelijk deze keer meer geluk hé!
groeten Benny
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Hallo Allen,

toch even over Marketing en sets,

Waarom komt de blauwe ACTS apart en misschien later nog een zwarte ACTS-Vos uitvoering, deze als set hadden een unieke set uit 1 tijdperk gevormd, waar ik warm voor was gelopen. Nu de blauwe Acts al gedumpt wordt vrees ik hetzelfde voor een evt. volgende ACTS-Vos zwarte uitvoering waar het grote publiek niet voor warm gaat lopen, maar die ik wel in mijn verzameling zou willen hebben.

Uiteraard zullen de geel/grijze en de blauwe qua uitvoering de meest gewilde exemplaren zijn.

Het Turqoise model zal net zoals de modellen van de andere merken moeilijk te verkopen zijn, dus deze in een exclusieve uitvoering als kleine oplage prima, hetzelfde min of meer voor de bruine. Overigens vind ik beide exemplaren zeker wel geslaagd, maar als set veel te duur, en passeert hiermee de grote doelgroep. Hopelijk wordt dit weer gecompenseerd door de kleinschalige oplage,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
@ Walter,

Inderdaad, de 37120 in geel/grijs, de 37121 in blauw, de 37122 als turkoois en bruin in oplage van 555 stuks en de 37123 met de ACTS en VOS met een oplage van 555 stuks was wat mij betreft meer geslaagd als zoals ze het nu hebben gedaan. De ACTS vind ik mooi, maar is mij niet exclusief genoeg als verzamelaar, als ze die in set hadden uitgebracht als de turkoois en bruine, samen met een VOS, ook gelimiteerd, had ik deze set ook gekocht net als de 37123!


Kevin
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
@ Walter,

Märklin richt deze set volgens mij meer op de verzamelaar dan op de hobbyist.
Niet alleen vanwege de prijs,maar ook vanwege de kleurstelling.

Deze kleurstellingen hebben een relatief korte levensduur gehad in de huisstijl van de NS.
Dit vind ik eigenlijk het kromme van de Märklin marketing strategie.

Als ze dan toch een lok van dit type wilde uitbrengen,hadden beter deze set als eerste uit kunnen brengen,dit alleen al om de vraag die al meerdere jaren (deccenia)liep.
Maarja wat is beter,met een hoogtepunt eindigen,of met een hoogtepunt beginnen?

Niettemin zijn we toch wel een beetje verrast,en zijn de lok`s toch plaatjes,en ik hoop dat ze zich ook gaan wagen aan wat bijbehorende wagons.

Want het spreekwoord zegt:Wie A zegt moet ook B zeggen.

Mvg Hans V200.0
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Blausee-Mitholz
gast

Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Citaat van: woutje op zondag 23 augustus 2009, 12:57:21
Bel morgen eens even met Wentink Apeldoorn, misschien heb je geluk.
Op maandag gesloten, dinsdag morgen na 09:00 weer bereikbaar.
B.t.w. e-mail wordt altijd gelezen en beantwoord

Mvg, Johan
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 23 augustus 2009, 17:39:58
Niettemin zijn we toch wel een beetje verrast,en zijn de lok`s toch plaatjes,en ik hoop dat ze zich ook gaan wagen aan wat bijbehorende wagons.

Want het spreekwoord zegt:Wie A zegt moet ook B zeggen.

Mvg Hans V200.0


Suggesties?
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Ik zou de donkerblauwe NS personen sneltreinrijtuigen van vroeger graag willen in de nieuwe productie. Daar had ik er vroeger een paar van uit de jaren 60/70 met blauwe marklin doos, maar die heb ik weggedaan want ze waren te gammel en te bespeeld. We doen het al zo veel jaar met die hedendaagse geel/blauwe zonder stuurstaandrijtuig of IC wagens....

Leuke display met 12 stuks en verschillende bedrijfsnummers, afzonderlijk verpakt met extra verpakking! Voor ?399,- / ?499,- ofso max.

6 achter elke 1200 serie uit de set 37123!

Kevin
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Citaat van: Kef46 op zondag 23 augustus 2009, 22:04:53

Leuke display met 12 stuks en verschillende bedrijfsnummers, afzonderlijk verpakt met extra verpakking! Voor ?399,- / ?499,- ofso max.

6 achter elke 1200 serie uit de set 37123!

Kevin

Ik denk dat Marklin zich hier niet aan zal wagen, Artitec heeft al een gat gevuld en voor de turkooise zijn de van Roco plan D's op de markt.
Mijn vermoeden is dat je hier niet veel van hoeft te verwachten.

Gr. Fred
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Ik hoop dat er bijpassende wagons uitkomen. Maar ben bang van niet.

Maar ik hoor iedereen over de prijs. De nieuwe Big Boy is ?799,- op de beurs misschien ?600,-.

Ben erg benieuwd wie die dan wel gaat kopen.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
die groene vindt ik mooier. Misschien zie je over een aantal jaar wel eens eentje los op een beurs ofzo :D
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Citaat van: Kef46 op zondag 23 augustus 2009, 22:04:53
Ik zou de donkerblauwe NS personen sneltreinrijtuigen van vroeger graag willen in de nieuwe productie. Daar had ik er vroeger een paar van uit de jaren 60/70 met blauwe marklin doos, maar die heb ik weggedaan want ze waren te gammel en te bespeeld.
Toevallig vandaag bij Grootendorst geweest en die heeft een aantal occasions van die sneltreinrijtuigen. De rijtuigen zien er nog bijzonder fraai uit evenals de verpakking.

Groeten,
Herman
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
een aantal 4049 staat erg stijlvol achter de turquise 1204. Zonder NS vignet klopt het nog ook met de werkelijkheid van weleer.
dan hoor je de motor ook niet meer..... met die gehele metalen trein die voorbij denderd op m-rails. prachtig!
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Ik heb mijn set vanmiddag opgehaald  8)

Ze hebben beide dus omgekeerd L-sein  :?

Helaas geen kwestie van zwarte vilstift of zwarte tape  :( Je kunt namelijk het zwarte led houdertje niet van het printplaatje scheiden, ze hebben de puntjes gesmolten zodat het heel goed en heel dicht aan elkaar zit. Daar is nog geen spelt tussen te krijgen  :roll:

Ik vermoed dat ik de gele draad moet los solderen, maar dat ga ik nog even met mijn echtgenoot bespreken  :D die heeft iets meer verstand van zaken!

Ik meld me weer als ik er uit ben  8)
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Citaat van: Brigitte op donderdag 27 augustus 2009, 20:07:24
Ik meld me weer als ik er uit ben  8)
Gefeliciteerd met je aanwinsten en laat maar horen. Ik moet er ook nog aan beginnen en de 1204 moet een 2-railer worden.

Gr, Ben.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Citaat van: Brigitte op donderdag 27 augustus 2009, 20:07:24
Ik heb mijn set vanmiddag opgehaald  8)

Ze hebben beide dus omgekeerd L-sein  :?

Helaas geen kwestie van zwarte vilstift of zwarte tape  :( Je kunt namelijk het zwarte led houdertje niet van het printplaatje scheiden, ze hebben de puntjes gesmolten zodat het heel goed en heel dicht aan elkaar zit. Daar is nog geen spelt tussen te krijgen  :roll:

Ik vermoed dat ik de gele draad moet los solderen, maar dat ga ik nog even met mijn echtgenoot bespreken  :D die heeft iets meer verstand van zaken!

Ik meld me weer als ik er uit ben  8)
Brigitte,

Wat bedoel je met een omgekeerd L sein? Gezien als je er naar kijkt of als je "kijkt" vanuit de machinist. Zou wel eens kunnen dat het klopt zoals je het nu ziet!

Gr. Fred.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
@Fred, omgekeerd L-sein is geïntroduceerd in 1963 toen waren deze locs allemaal al Berlijn blauw geschilderd! Deze locs zijn uitvoering 1957 en 1958 en toen had men alleen 2 grote frontseinen branden.

Jammer, maar het is bijna onmogelijk om het L-sein ledje uit te schakelen. Het ledje zit op de printplaat mee geschakeld met de 2 frontsein ledjes dus niet simpel een draadje los solderen  :? We hebben alle draden los gehad en proberen uit te vinden wie wat schakeld.

Je moet dan echt het weerstandje gaan weghalen ofzo iets. Sorry dat zijn te rigoreuze aanpassingen die gaan wij niet doen!

Enige wat wel kan de beide bovenste gaatjes met zwarte tape dichtplakken, maar dan heb je ook geen sluitverlichting meer! Ik wil mijn sluitverlichting graag houden ook al is het overbodig, dus voor mij geen optie.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Hallo Brigitte,

Kan me indenken dat je de aanpassingen te rigoreus vindt.
Het is maar een idee, wat dacht je van twee extra printjes bestellen ?.

Mvg,
Peter
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Citaat van: Brigitte op donderdag 27 augustus 2009, 21:18:28
@Fred, omgekeerd L-sein is geïntroduceerd in 1963 toen waren deze locs allemaal al Berlijn blauw geschilderd! Deze locs zijn uitvoering 1957 en 1958 en toen had men alleen 2 grote frontseinen branden.
Dit wist ik niet precies meer ( :oops: :oops:) uit mijn hoofd. Ik heb een bestelling lopen en ga me eens in de boel verdiepen.
Kan me herinneren dat er wel iets te knutselen viel want ik heb de sluitlichten met een functiedecoder geschakeld in de blauwe en geel grijze. Moet deze twee en de ACTS nog doen, zal ik me gelijk eens (langzaam) verdiepen hoe er iets valt te regelen.

Mocht ik victorie  8) :lol: 8) hebben dan laat ik dit weten!

Gr. Fred.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

online
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Hallo Brigitte,

Ik durf het bijna niet te vragen,.... 8)

Heb je een plaatje van de print, misschien :?:
Groet,
Jan
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Zucht... alles zit net weer ingepakt in de kist  :shock:

Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Hoi Brigitte,

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het bij de 1200 is geregeld maar bij de 6400 krijgt elk ledje een eigen draadje.

Ombouw verslag 6400

Zoals je kan zien heb ik daar de sluitverlichting schakelbaar gemaakt. In jouw geval zou, als Marklin in de 1200 hetzelfde toepast, dus

3(eigenlijk 4) draadjes, 1 voor onderste 2 seinen, 1 voor top en 1 voor sluitseinen, het betekenen dat je maar 1 draadje los moet maken.

Dit is tevens wel zo logisch met alle varianten die er zijn van de 1200 die door marklin is gebouwd.

Anders is eventueel het bestellen van een verlichtingsprint ook nog een optie, wat Peter al voorstelt, dit kost je 4euro99 per print, dus op zich ook geen kapitaal ( Al helemaal niet op de aanschafprijs van de set ;) )

Gr. Remco.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Ik kom zo met foto van printje.

Dat verhaal van 2 extra verlichtingsprintjes begrijp ik niet helemaal, wat moet ik daar dan mee doen??
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Je huidige printjes vervangen door 2 waar geen L of A sein op zit :)

Gr. Remco.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

online
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Remco,

Ik heb ook even mijn Blauwe Jongen opengeschroeft,...
Het is wat ingewikkelder.

Ik durf het plastic plaatje niet van de print te scheiden...

Dus ik zou een nieuw printje als reserve bestellen, en dan pas verder slopen/onderzoeken.

je kunt ook niks met funtiemapping doen met dit printje, denk ik.

Groet,
Jan

Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Hallo Brigitte,

Citaat van: Brigitte op donderdag 27 augustus 2009, 22:10:34
Dat verhaal van 2 extra verlichtingsprintjes begrijp ik niet helemaal, wat moet ik daar dan mee doen??
Door nu extra printjes te kopen kun je daaraan naar hartelust aan solderen, veranderen of wat dan ook. Je hebt de originele altijd om terug te plaatsen. De printjes zijn niet zo duur.

Mvg,
Peter
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Jan,

Zijn dus als ik het goed begrijp op het printje van de 1200 de soldeerpunten niet zichtbaar ?

Gr. Remco.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Ow ok ik heb 'm  :oops: Maar zo'n printje bestaat niet van de 1200!

Wel lastig om precies zo'n zelfde printje te zoeken die ook sluitverlichting heeft die hoog zit! De meeste locs hebben namelijk sluitverlichting naast de frontseinen zitten.

Foto van het printje voor Jan van de blauwe  :D


Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Hoi Brigitte,

Die printjes bestaan gewoon hoor :) Er zijn toch ook andere 1200 modellen en daar bestel je bij Marklin ( Of je winkelier ) het verlichtingsprintje van als reserveonderdeel ;)

Het printje schakelt helaas in 1 keer alle 3 de frontseinen. Hm, dit gaat zonder wat soldeerwerk niet echt makkelijk worden ben ik bang. Je zult of het top sein weg moeten halen en vervangen door een weerstandje wat gelijk is aan het ledje of kijken hoe het topsein er uit ziet, zijn het 2 ledjes naast elkaar of 1 led wat 2 kleuren kan weergeven.

Als het 2 ledjes zou je kunnen proberen  met een drupje goede dekkende zwarte verf dat ledje af te dekken ?

Gr. Remco.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Hallo Brigitte,

Je man heeft verstand van elektronica.
Meet de print op met een schuifmaat en maak het na op een (gaatjes)print.
Op de plaats waar ook de sluitverlichting moet komen kun je gebruik maken van duoleds of gele en rode leds naats elkaar.
Een kleine schakeling met duoleds heeft volgens mij Conrad.

Zo behoud je ook nog een originele printjes.


Mvg,
Peter
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Kijk eens op de site van Conrad naar 219651-91.

Mvg,
Peter
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

online
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Remco,

De Soldeer punten zijn niet zichtbaar, er zit een plastic kapje aan vast.
Ik weet niet of die vast gesmolten zit, dus ik durf er geen kracht op te zetten.

Wat mij wel mogelijk lijkt is om de SMD led geel kapot te prikken.
Maar dan moet je wel eerst kijken welke de gele is.(lukt me wel. 8))

Maar ik ga mijn lok niet verder slopen op dit te ontdekken.

Groet,
Jan
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Remco, ik durf net als Jan niet het Ledprintje van het Ledhoudertje te scheiden! En daar kun je nix tussen prutsen, dat heb ik al bekeken!

Ja dat van nieuwe 1200 printjes bestellen snap ik wel maar dat wordt dan wel verbouwen, zoals Peter al zei  :?

Peter dank je voor het meedenken, maar het gaat me allemaal wel wat ver  :roll: ik ben nog al zuinig op dit soort locs  :D Met een goedkopere loc wil ik inderdaad nog wel eens wat rommelen en prutsen, maar met een 1200 niet  :mrgreen:
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Jan,

Die gele moet je zeker NIET kapot maken zonder hem te vervangen door iets. Als je dat doet zal heel je frontsein niet meer werken, omdat deze zeer waarschijnlijk zijn doorgelust.

Maar goed dan houdt het op ben ik bang :)

Gr. Remco.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Hallo Brigitte,

Ik ben het met je eens, als je het niet aandurft moet je het zeker niet doen.

Mvg,
Peter
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
We hebben besloten een nieuw setje printjes te bestellen en daar mee gaat Johan kijken of het lukt om een weerstandje uit te schakelen ofzo.

Krijgt dus een vervolg  :D
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

online
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Citaat van: Brigitte op donderdag 27 augustus 2009, 22:38:59
We hebben besloten een nieuw setje printjes te bestellen en daar mee gaat Johan kijken of het lukt om een weerstandje uit te schakelen ofzo.

Krijgt dus een vervolg  :D

Het zou mijn  :idea: geweest kunnen zijn :mrgreen:

We wachten op vervolg,

Groet,
Jan
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Blausee-Mitholz
gast

Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Citaat van: Brigitte op donderdag 27 augustus 2009, 22:38:59
We hebben besloten een nieuw setje printjes te bestellen en daar mee gaat Johan kijken of het lukt om een weerstandje uit te schakelen ofzo.

Krijgt dus een vervolg  :D

Het betreffende ledje overbruggen lijkt mij beter werken  :wink:

Algemene opmerking, wel l*llig dure modellen kopen en dan nog te moeten klooien omdat het niet volgens voorbeeld is........................ wanneer maakt Märklin nu iets waar de klant wel 100% mee te vreden is................

Mvg, andere Johan
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Mijn conclusie is dat de locs in dit setje gewoon de blauwe 1200's zijn in een ander kleurtje. Er zijn er dus niet 1110 van gemaakt zoals eerder genoemd, maar veel meer. Om dat te onderbouwen verwijs ik naar bovenstaande vwb de electronica en o.a. de verkeerde Klima-luchtroosters op de kap. Vergelijk de luchtroosters op het model met die op de meegeleverde foto en je ziet het direct: 6-delig (vanaf ca. 1960) ipv 3-delig (vanaf oplevering in 1951). Desalniettemin vind ik het wel lovenswaardig dat Märklin probeert met minimale kosten iets bijzonders te doen. Dat is wel eens anders geweest. Inderdaad jammer dat er geen bijpassende wagons beschikbaar zijn, maar vermoedelijk denkt Mä dat dit model vooral in vitrines terechtkomt, gezien certificaat en verpakking.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
De locs zijn van een latere datum dan die op de bijgevoegde foto uit de kist!!!

De bruine is een bestaande van 1957, een mooie foto van de 1:1 zus van de 1221 staat in de Serie 1200 boek (blz. 66) van H. Bouman. En die klopt met de 1:87 voor zo ver ik het kan zien  :D
De turquoise is een bestaande van 1958.

Bij deze locs waren bepaalde wijzigingen al doorgevoerd zoals de klima-luchtroosters en handgrepen op de neus.
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

online
Re:Marklin 37123 2x NS 1200.
Brigitte,

Ik heb even in dat zelfde boek gekenen :shock:

In de bladzijden daarvoor (pag.66) , staan alle locs zonder handgreepjes boven op de neus.

Klopt dit in model ook?? of zitten die er wel op?


Groet,
Jan