Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

65 018 van Fleischmann

Gestart door Roel woensdag 08 november 2006, 16:43:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
65 018 van Fleischmann
hoi,

zoals ik al had gemeld, had ik de 65 018 van Fleischmann gekocht.
deze heb ik vandaag in ontvangst genomen. ik was zeer onder de indruk van het model. veel mooier dan een model van Marklin. alles ging goed totdat ik hem op de baan zette. allereerst een probleem wat niet zonder kosten te verhelpen valt. het decodernummer is 164, terwijl om een mobile station maar 80 adressen zitten. maar toen ik hem op een analoge testbaan zette, reed hij ook niet. een keer gaf hij zelfs kostsluiting aan. maar daarna kon ik draaien wat ik wilde. het ding veroert zich niet. heeft dit nou met de decoder te maken, of zit er gewoon een los draadje in het frame?

groeten Roel
Re: 65 018 van Fleischmann
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: 65 018 van Fleischmann
Sommige decoders moet je zeggen dat ze analoog moeten reageren ipv digitaal. Zet je dan dus een digitale loc op de baan, dan reageert hij niet. Dit is meestal op de decoder zelf in te stellen dmv dipswitch.

Verder lijkt het erop dat als hij het dan niet doet idd ergens slecht contact maakt. De stroomverbindingen dus controleren en doormeten.

Groeten,
Herman
Re: 65 018 van Fleischmann
Roel,

In een ander draadje zeg je dat het een 65 018 van Roco is, geschikt gemaakt voor 3-rail met een Zimo decoder. Nou maakt Zimo volgens mij alleen maar DCC decoders. Dus dat gaat met een MS niet werken.
Re: 65 018 van Fleischmann
dan heb ik dus een probleem. het is een ZIMO decoder. heeft het dan zin om mijn mobile station te verkopen en daar voor in de plaats gewoon een control unit met booster te kopen? daar heb ik al vaker aan gedacht. nu de central station er is zal deze stukke goedkoper zijn, en deze geeft ook nog eens meer kracht, want die booster die ik nu heb moet ik de trein af en toe duwen om hem in beweging te krijgen.

volgens mij kun je een ZIMO decoder met de pc instellen ??? :S en het is wel degelijk een Fleischmann, foutje van mijn kant
Re: 65 018 van Fleischmann
Roel,

Een Marklin Control Unit ( 6021 ) of een Marklin CS zijn resp. een Motorola centrale en een motorola/mfx centrale, dus daar zal je Zimo ook niet op reageren. Het is of een andere decoder (bv. ESU of Kuhn), of een multiprotocol centrale (bv Tams, Ecos, IB), waarbij een decodertje natuurlijk goedkoper is !
Re: 65 018 van Fleischmann
Blausee-Mitholz
gast

Re: 65 018 van Fleischmann
Zimo is een puur DCC decoder. Ik gebruik ze zelf ook in 3-rail modellen van HAG en Roco. Echter ik werk met een Intellibox waarmee ik en Motorola en DCC aanstuur op één modelbaan. Multiprotocol wordt dat genoemd.  Er zijn wel meer multiprotocol centales op dit ogenblik.
Als je geen IB hebt  (of andere multiprotocol centrale) zal je stoomlok met Zimo decoder niet werken.
Raadzaam is dan de Zimo decoder te vervangen door een Multiprotocol decoder van ESU. Deze decoder is aan te sturen met Motorola en DCC en zal dus ook reageren op een MS. Echter met een MS is deze ESU niet te programeren daar heb je of een Control Unit 6021 of een IB (of aanverwante centrale) voor nodig.
Laatst een Roco Re 6/6 gekocht en daar zit zo'n ESU multiprotocol decoder in. Rijdt wel goed moet ik zeggen. (Ik stuur dece DCC aan maar motorola werkt ook)

Mvg, Johan
Re: 65 018 van Fleischmann
programmeren is geen probleem... maar hoe duur is een ESU decoder dan ongeveer?
toch vind ik het raar dat hij ook niet op analoog reageert
Re: 65 018 van Fleischmann
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 65 018 van Fleischmann
De lokpilot V2.0 kost zo'n 30 Euro.
Daarboven kun je bijna elk bedrag uitgeven.

John
Re: 65 018 van Fleischmann
Citaat van: Roel op woensdag 08 november 2006, 19:22:26
programmeren is geen probleem... maar hoe duur is een ESU decoder dan ongeveer?
toch vind ik het raar dat hij ook niet op analoog reageert

Dat vind ik eigenlijk niet zo raar, de decoder werkt volgens een ander protocol. Als je er dan puur een Marklin wisselstroom opzet weet ik zo net niet of hij werkt
Re: 65 018 van Fleischmann
Blausee-Mitholz
gast

Re: 65 018 van Fleischmann
Citaat van: Roel op woensdag 08 november 2006, 19:22:26
toch vind ik het raar dat hij ook niet op analoog reageert

Je bedoelt de Zimo?
Dat is niet zo raar, bij alle Zimoos van fabriek af gelevert is de analoog herkenning uitgeschakeld. Wil je analoog rijden dan zul je eerst CV 29 bit 2 moeten veranderen van 0 (= aus) naar 1 (eingeschaltet).

Je Zimo decoder is dus niet defect als je dat zou vrezen.

Mvg, Johan.

P.s. ik had mijn vorige bericht op het werk ingeklopt. Later bedacht ik mij dat ESU ook mfx decoders maakt, die zou je m.i.z. ook kunnen gebruiken. Die zijn met MS te programeren.
Daarnaast zou je de Märklin decoder 60760 kunnen proberen. Dat is een fx decoder. De bijbehorende onderdelen als schild, anker ect houd je dan over maar daar zijn altijd liefhebbers voor denk ik.
60760 koop je al voor 35 euro, verpats je anker, schild en magneet kom je mooi lager uit met de kosten  :wink:
Re: 65 018 van Fleischmann
Esu decoders kan je wel programeren met een mobiel station.
Dit heb ik op dit forum vaak genoeg neergezet.
Re: 65 018 van Fleischmann
Oké, ik snap het. Dus welke raden jullie me aan?
De mfx? hier kun je toch ook een geluidsmodule op aansluiten? Die mogenlijkheid voor de toekomst zou ik wel willen hebben. Alleen weet ik niet of de stoomtreingeluidsmodule van Conrad Electronics Amerikaans of Duits is. Kan iemand mij dat vertellen?
Re: 65 018 van Fleischmann
 Artikelnummer       Merk       Prijs  Aantal Totaal   

UH71651  Uhlenbrock ?  6,38        ?   6,38   
STEEKINTERFACESTEKKERS (NEM 652) 5 ST.

ESU52601  Esu ?  25,90        ?   51,80   
LokPilotDCC V2.0: DCC Decoder, mit 8-poligem Stecker nach NEM 652

Totaal (exclusief verzendkosten) ?   58,18   

dit kan ik als bestelling bij Modeltreinexpress aanklikken. maar...
hoeveel polige interfacestekker heb ik eigenlijk nodig bij de 65 018?
Re: 65 018 van Fleischmann
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 65 018 van Fleischmann
Beste Roel.

In jouw reactie van donderdag 9 november schreef je:
CiteerAlleen weet ik niet of de stoomtreingeluidsmodule van Conrad Electronics Amerikaans of Duits is. Kan iemand mij dat vertellen?

Waarschijnlijk is dit een eerder Amerikaans dan Duits geluid.

Echter: dit is een analoge module, en niet geschikt voor digitaal.

Wanneer je geluid in de loc wilt hebben zulje echt een digitaal-decoder met geluidsoptie moeten kopen.
Marklin bouwt deze standaard in een aantal loks.
Uhlenbrock heeft decoders met een zg. SUSI-schnittstelle, waaop een geluidsmodule van Uhlenbrock is aan te sluiten.
ESU maakt kant en klare geluidsdecoders onder de naam Loksound.

Voor zover bekend kun je de geluiden van Marklin niet veranderen.
Bij beide andere merken kan dit via programmers en/of softwarematig via de PC.
Beide merken leveren overigens wel decoders voor diverse loktype (qua geluid dan)

John
Re: 65 018 van Fleischmann
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 65 018 van Fleischmann
Beste Davy,

In jouw reactie van donderdag 9 november schreef je:
CiteerEsu decoders kan je wel programeren met een mobiel station.
Dit heb ik op dit forum vaak genoeg neergezet.
.

Ik heb daarover een e-mail naar ESU gestuurd, want ik wilde ook graag de hogere CV-nummers en CV-waarden kunnen invoeren.
ESU geeft echter aan dat de CV-nummers boven de 80 NIET bereikbaar zijn.
Ook het programmeren van CV-numers onder de 80, met waarden groter dan 80 is NIET mogelijk.

Mijns inziens heb je dus maar ten dele gelijk.

John
Re: 65 018 van Fleischmann
ow dat is dus een fout van mijn kant :S maar welke moet ik dan wel pakken. een die ik in kan stellen via de MS, control unit of Softlok.
http://www.modeltreinexpress.nl/sqlsite/artikelen.asp?hoofdcatnr=36&hoofdmenunr=1&subcatnr=462

stoomtreingeluid begin ik dan maar niet aan. de Marklin decoders vind ik heel erg slecht uit ervaring van mijn 1720. toch bedankt
Re: 65 018 van Fleischmann
VincentKloeg
gast

Re: 65 018 van Fleischmann
Ik zou zeggen de Kuehn T15 decoder. Die is zowel DCC als Motorola (ik rij er Mototola mee) en kost slechts 25,80.
Hier zit lastenregeling op, optrekvertraging, afremvertraging en instelbare maximum snelheid.
Deze decoder zit nu bijna anderhalve week in mijn BR 50, sinds gister heb ik (eindelijk) de CV waardes kunnen instellen en ik ben er zéér tevreden over. Zo'n BR 50 is een goederenlok, dus de maximale snelheid hoeft niet zo hoog te zijn. Daardoor zijn de trapverschillen kleiner (trekt mooi op) en met de optrekvertraging en afremvertraging kun je de verschillen die er dan nog zijn weg werken.
Dus die Kuehn T125, hele goede decoder! (2 andere loks staan op de nominatie om gedigitaliseerd te worden)

Dit is trouwens allemaal een mening, maar wel een goede mening  :D.
Re: 65 018 van Fleischmann
VincentKloeg
gast

Re: 65 018 van Fleischmann
 :P En zo door de tijd heen leer je de verschillen.

Dat is mij dan ook duidelijk, de T125 heeft minder (of geen?) functies dan de T145.

Dan heb ik dus geen T125 decoder ingebouwd, maar een T145  8). Want ik heb inderdaad 4 functies op m'n decodertje.

(Pakt kassabon: Kuehn Decoder T145 1 maal (KU81710) ?25,80, het dus een T145)
Re: 65 018 van Fleischmann
Dus dan raden jullie mij de Kuehn T145 aan.  :D ik ben blij met een advies.
nu nog één vraag... waar koop je die?
Re: 65 018 van Fleischmann
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: 65 018 van Fleischmann
Ik neem aan dat je eigen winkel ze ook heeft.

Vincent heeft 'm bij www.modeltreinexpress.nl gekocht.
Ik weet niet of je in de buurt woont, maar kijk ff op hun website. Ze versturen ook.
Re: 65 018 van Fleischmann
VincentKloeg
gast

Re: 65 018 van Fleischmann
Citaat van: RoelDus dan raden jullie mij de Kuehn T145 aan.

Ik weet niet hoeveel mensen er achter mij staan, maar ik raad je inderdaad die decoder aan.

Die koop je inderdaad bij ModeltreinExpress. Hele leuke winkel en ook best wel scherpe prijzen in vergelijking met andere winkels.
Zou je het laten doen, dan heb je ook garantie op de decoder. Maar ik moet zeggen, als je er rustig voor gaat zitten (je niet laat leiden door haast) dan kan je op je gemak heel goed zelf de decoder inbouwen.
Re: 65 018 van Fleischmann
Zodra alles gedigitaliseerd is heb ik geen analoog meer nodig dus dat is geen probleem.
Ik heb een Interface stekker nodig. moet ik dan de T145 of de T145-P pakken?
Re: 65 018 van Fleischmann
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 65 018 van Fleischmann
Citaat van: Freak op donderdag 16 november 2006, 22:02:46
De T145-P is met NEM 652 stekker, De T145 zonder.

Mvg,
Peter

Maar kun je op deze decoders dan ook nog een geluids decoder aansluiten, zoals de locsound?

vr.gr. Jurrien
Re: 65 018 van Fleischmann
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 65 018 van Fleischmann
Citaat van: Freak op donderdag 16 november 2006, 22:29:32
Via een funktieuitgang kun je een geluidsmodule in/uitschakelen. Wil je geluid raad ik je aan een decoder met sound te nemen, b.v. een ESU locsound. Heb je beide op een printje.

Mvg,
Peter

Zo'n printje kost bij Modeltreinexpress eventjes ? 115,-- En dan moet ik de motor ook nog vervangen. Volgens de verkoper ongeveer   ? 30,-- Dat wordt een duur grapje.
Re: 65 018 van Fleischmann
Citaat van: Jurrien op vrijdag 17 november 2006, 10:03:03
Zo'n printje kost bij Modeltreinexpress eventjes ? 115,-- En dan moet ik de motor ook nog vervangen. Volgens de verkoper ongeveer   ? 30,-- Dat wordt een duur grapje.

Waarom zou je de motor moeten vervangen ? Over welke loc praten we dan ?
Re: 65 018 van Fleischmann
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 65 018 van Fleischmann
Citaat van: Fonzo op vrijdag 17 november 2006, 10:08:48
Citaat van: Jurrien op vrijdag 17 november 2006, 10:03:03
Zo'n printje kost bij Modeltreinexpress eventjes ? 115,-- En dan moet ik de motor ook nog vervangen. Volgens de verkoper ongeveer   ? 30,-- Dat wordt een duur grapje.

Waarom zou je de motor moeten vervangen ? Over welke loc praten we dan ?


Marklin artikel nr. 3074. De bekende blauwe/groene E-41 Loc.
Re: 65 018 van Fleischmann
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: 65 018 van Fleischmann
Jurrien, zo'n lok ga je toch niet zo duur ombouwen met een sound decoder. Als je ff wacht kom Marklin zelf met een nieuwe die MFX met Sound heeft.

Ze zijn helemaal 'in to the '60' is een waanzinnig su6 in Duitsland dus lijkt het mij aannemelijk dat zo'n gewilde lok ook opnieuw gaan uitbrengen. De eerste van het stel is de E10.3 van dit jaar
Re: 65 018 van Fleischmann
mijn bestelling staat trouwens al. ik heb Modeltreinexpress maar gewoon gevraagd om de T145 met decodernummer 10 uit te rusten, en de T145-P (voor mijn Thalys) met nummer 43. Bedankt voor alle adviezen  :D
Re: 65 018 van Fleischmann
VincentKloeg
gast

Re: 65 018 van Fleischmann
Je zit dan nog wel ermee dat je de optrek en afrem vertrging niet is ingesteld. En als die wel is ingesteld doet de decoder het nóg mooier.
Weet je niemand in de buurt die een Intellibox heeft? Met dit besturingsapparaat kan je wel héél erg simpel zo'n decoder instellen!
Re: 65 018 van Fleischmann
kan je dat ook met een MS instellen? anders moet ik nog ff een mailtje sturen
Re: 65 018 van Fleischmann
VincentKloeg
gast

Re: 65 018 van Fleischmann
Helaas niet. Heb zelf een schakeling tussen digitaal (met een MS) en analoog. Toen ik die hele MS in huis haalde wilde ik het vieren met een analoge lok om te bouwen naar digitaal.
Dit heb ik gedaan met een Kuehn T145 decoder, toen de ombouw voltooid was kwam ik er al snel achter dat zo'n decoder niet in te stellen is met een MS.
Ik heb het geluk dat er iemand in de buurt woont die een Intellibox heeft. Zodoende kon ik de lok alsnog instellen. En dat blijkt een makkie te zijn  :D