Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z

Gestart door ermindewinkel zaterdag 21 september 2024, 17:20:09

Re: Huizenbouw en andere zaken in Z
Citaat van: Baanloos op zaterdag 09 november 2024, 11:39:42Verkeerd draaiende molens doen mij op één of andere manier heel sterk aan Don Quichot denken.
Ligt Spanje niet op het Zuidelijk Halfrond? Daar draait alles de andere kant op naar het schijnt.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Nee, het zuidelijke halfrond is ten zuiden van de evenaar.
Spanje ligt in Europa wat in z'n geheel ten noorden van de evenaar ligt en dus op het noordelijk halfrond.

Groeten,

Erik.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Nou Thailand ligt ook in zijn geheel boven de evenaar. Op het noordelijk halfrond dus. Desalniettemin draait alles hier de andere kant op.  :-)
Het is soms om dol van te worden.  :?

@citaat Dat zal wel aan een verkeerd ingesteld draaiveld liggen ...
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z
Een eerste poging om vrachtauto's van belettering te voorzien.

Speciale maskingtape gesneden met lasercutter. Voor wat mij betreft de meest nauwkeurige methode, al speelt de breedte van de laserstraal een beetje parten (is een paar tiende van een millimeter). Als tape de zogeheten "Frogtape" gebruikt. Volgens een collega is de onderloopsheid daarvan minder dan bij andere tape.
Belettering tape.JPG
Vervolgens het model (een dumptruck gesneden uit een plankje uit de bouwmarkt, twee helften op elkaar geplakt en met een frees uitgehold en in de grondverf gezet) aan de ene zijde met een penseel beschilderd
Belettering penseel.JPG
en de andere zijde gespoten met airbrush.
Belettering airbrush.JPG

Zoals gezegd een eerste poging en, hoewel er nog een beetje te wensen is, in mijn ogen redelijk geslaagd. Van een afstandje zijn de onvolkomenheden haast niet meer te zien. In de macro-opnamen zijn ze veel duidelijker dan in het echt.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: ermindewinkel op dinsdag 07 januari 2025, 12:38:37Van een afstandje zijn de onvolkomenheden haast niet meer te zien. In de macro-opnamen zijn ze veel duidelijker dan in het echt.
Ja, dat is een bekend fenomeen. Maar wat je geknutseld hebt ziet er zeer aannemelijk uit. Net resultaat.
Ik kon het niet laten om mijn vrijwilligerswerk te vereeuwigen:
20250220 Dierenambulance (1).JPG
20250220 Dierenambulance (2).JPG
20250220 Dierenambulance (3).JPG
20250220 Dierenambulance (4).JPG

Uiteraard zijn er nog wat details die aandacht behoeven....
En nu de productie van een station. Gemaakt naar station Radeberg uit de 3D collectie van Wintrack.
20250228 Radeberg station (2).JPG
Het model volgens Wintrack.

20250228 Radeberg station (1).JPG
De tekening overgebracht op een stukje lindenhout (omdat dit een fijne nerf heeft, zacht is en daardoor makkelijk te bewerken)

Morgen of overmorgen gaat 't verder met het snijwerk.
Het eerste snijwerk van station Radeberg. Goedscherpe beiteltjes zijn fijn om mee te werken.

20250228 Radeberg station (3).JPG

20250228 Radeberg station (4).JPG
De daken beginnen vorm te krijgen:

20250228 Radeberg station (5).JPG

20250228 Radeberg station (6).JPG
Benieuwd hoe je het "strak en glad" krijgt Erwin.
Maar dat zien we ongetwijfeld in de volgende stappen.
De eerste detaillering is een feit:

20250228 Radeberg station (7).JPG

en de ergste oneffenheden zijn weg geplamuurd met gewone plamuur van de bouwmarkt.

20250228 Radeberg station (8).JPG

Nu nog "even" schuren.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leg er eens een lineaal naast, dan krijgen we een beetje indruk van de grootte.
Je maakt heel veel van hout, maar iets zegt me dat hout niet het meest ideale is voor deze miniatuurbouw, en daarna vereffenen met bouwmarktplamuur lijkt me ook een uitdaging.
Zou kunststof geen betere optie zijn? Of heel anders: klei?
Desalniettemin natuurlijk reuze benieuwd naar het eindresultaat.
Bovenstaande niet om je werk af te kraken, zeker niet! Vroeg me gewoon af of het met andere materialen niet handiger/sneller werkt met misschien ook een nóg een mooier resultaat.
Citaat van: Hanzi op dinsdag 04 maart 2025, 15:16:39Vroeg me gewoon af of het met andere materialen niet handiger/sneller werkt met misschien ook een nóg een mooier resultaat.

Ik ben nog bezig het wiel uit te vinden. Alle adviezen zijn daarom welkom. En afkraken? 'k Heb een dikke huid.
Ik krijg de indruk dat plastic (polystyreen, lexaan of wat anders) voor dit soort werk wel een gladder resultaat oplevert maar in de constructie waar andere problemen geeft. Ik zit wel te denken aan combinaties: sommige profielen uit plastic of lexaan en de rest uit hout. Lexaan (1 mm dik) heb ik gebruikt voor de wieken van de molen aan het begin van dit draadje. Iets verderop een brug uit lexaan.

Klei, daar heb ik voor mezelf nog niet over nagedacht. Lijkt me lastig om op schaal te boetseren, juist omdat het zo'n priegelwerk is. Maar ik kan het altijd proberen, snel nazoeken geeft prijzen tussen de €10 en €20 per kilo, dus voor mij zowat te geef: een paar gram per huisje....

Mijn advies als je gaat gebouwen of constructies gaat maken gebruik polystyreen, dat is licht makkelijk te bewerken en veel sterker dan je denkt!
Ben nu een brug aan het bouwen van 70cm in H0, heb eigenlijk te dikke profielen gebruikt :D verwacht dat de brug nu zonder probleem 10 kg aan kan misschien nog wel meer.
Je hebt het ook over het gebruik van een lasercutter. Kun je daar niet muren, ramen en dakdelen mee uitsnijden?

Met dunne styreen profieltjes kun je er dan details aan toevoegen.

Ik denk met de vorige reageerders dat je dan strakkere resultaten kunt bereiken dan met het handmatig bewerken van massief hout.

Misschien kun je ook eens een enkel plastic of lasercut bouwpakket kopen en bouwen om te ontdekken hoe dat in elkaar zit. De methode kun je min of meer kopiëren. Zo heb ik ook al flink wat dingen verbouwd (kitbashing) nieuw from scratch gebouwd. Weliswaar in H0 maar de principes wijken niet heel veel af.

Groet,

Peter

Dag Ermin.

Het stationsgebouw krijgt nu echt vorm :thumbup:  :thumbup:

Als alternatief voor het basismateriaal hout, zou ook XPS gebruikt kunnen worden.
Voor dak en laadperrons kan grijs karton worden toegepast en de muren plamuren  :idea:

Groeten,

Erik.
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 04 maart 2025, 17:29:43Kun je daar niet muren, ramen en dakdelen mee uitsnijden?

Zeker, tot 5mm dik is geen probleem, maximale afmeting A4. Voor mijn doeleinden méér dan zat.

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 04 maart 2025, 17:05:12dat is licht makkelijk te bewerken en veel sterker dan je denkt!
Sterkte is het probleem niet. Bovendien, sterkte zit meer in de vorm dan in het materiaal. Weet voldoende van sterkteleer om de juiste te kiezen.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 04 maart 2025, 18:42:39zou ook XPS gebruikt kunnen worden
XPS lijkt me te dik voor wat ik wil, tenzij de hele vorm uit XPS. Moet ik nog even over nadenken.

Inmiddels klei (DAS) (@Hanzi: bedankt voor de tip) en styreenplaat (0,25mm) besteld. Moar 's kiek'n wat 't wordt.

Nog wat meer plamuur:

20250228 Radeberg station (10).JPG

en voor het eerst gedeeltelijk in de grond. Voor de volgende keer: ook de deuren en vensters gronden. Dat komt later beter uit.

20250228 Radeberg station (11).JPG
Ik snap best dat het een enorm gepriegel is en dat sommige details moeten vervallen of wat dikker aangezet worden omdat het anders breekt. Maar ik betwijfel of dit tot een bevredigend eindresultaat gaat leiden.

Van mijzelf weet ik dat ik niet een heel vaste hand heb. Sommige mensen zetten uit de losse pols een strakke rechte lijn of kunnen die ook snijden. Zelfs met een stalen liniaal vind ik het lastig. En dan werk ik in H0.

De computer, lasercutter en de 3Dprinter zijn daardoor mijn grote vrienden geworden. Ik denk dat je daar ook echt betere resultaten mee gaat bereiken, zeker met dit gepriegel op 1:220.

Groet,

Peter
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 05 maart 2025, 18:05:19De computer, lasercutter en de 3Dprinter zijn daardoor mijn grote vrienden geworden. Ik denk dat je daar ook echt betere resultaten mee gaat bereiken, zeker met dit gepriegel op 1:220.
Ben ik inmiddels ook achter. Ik krijg de beste resultaten met papier (zie toekomstige afbeeldingen en de, gedeeltelijk mislukte, dierenambulance hiervoor) door de gewenste afbeeldingen af te drukken en dan het papier te snijden met de lasercutter (op standje graveren, anders vliegt de boel in de fik) Op die manier ziet mijn tweede dierenambulance er al een stuk netter uit (en de derde, op schaal N voor de vader van een collega, nóg beter).
Al doende leert men.
Een, achteraf mislukte, poging om met airbrush ramen en deuren te spuiten. Probleem was dat de maskingtape onvoldoende hechtte en de afscheidingen onvoldoende scherp werden.

20250228 Radeberg station (13).JPG

20250228 Radeberg station (12).JPG

Mijn fout hier was dat ik te dik in één keer wilde spuiten waardoor de verf ook nog een keer ging "lopen". In 't vervolg toch wat terughoudender zijn met spuiten.

@citaat

En als je nu eens ramen en deuren compleet
uitprint en op het bouwwerk plakt, Ermin?

Groeten,

Erik.
@Nieuwenhuis Dat heb ik hierna gedaan. Eerst met de verkeerde kleuren, daarna nog een keer maar dan wat beter.
Hetzelfde heb ik gedaan met de tweede versie van de dierenambulance:

20250307 Dierenambulance #2 (2).JPG

20250307 Dierenambulance #2 (1).JPG

De derde versie (op schaal N) was nog wat beter. Die heb ik aan een collega gegeven voor zijn vader. Die vader is bezig met een N-baantje.
De volgende poging, met geprinte deuren en ramen. Eenmaal opgeplakt lijkt het naar niets. verkeerde kleur. Ramen zijn niet wit.

20250228 Radeberg station (17).JPG

20250228 Radeberg station (14).JPG

20250228 Radeberg station (16).JPG
Hier de nieuwe raampjes afgedrukt op gewoon printerpapier. Enkele zijn al opgeplakt.

20250228 Radeberg station (18).JPG
Kleurtip of advies, wat je uiteraard niet op hoeft te volgen:
Geef de muren de zelfde kleur als laadperron, denk dat het gebouwtje meer gaat " spreken"  oftewel
een betere uitstaling krijgt Ermin.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Waar schilder je mee? ik vind het dak nogal vlekkerig en eigenlijk ook te fel van kleur. Ook is het net of de verf niet goed gedekt heeft.
:idea: Mat rood-bruin lijkt me mooier.
Ja, eens met de opmerkingen over het dak.
Was vorige week in Polen en daar tref je zulke gebouwen nog wel aan hoewel ze meer en meer verdwijnen of juist een opknapbeurt krijgen.
De sombere grijze kleur oogt inderdaad niet bij het felle rode dak dit zou dan ook in een sombere bruine tint moeten zijn naar " Pools voorbeeld".
Dus: wat is het "voorbeeld"  van het gebouw?  Verwaarloosd Oost-Europees, dan alleen een ander kleur dak.
Mat rood dak zoals Hans suggereerde en geel/beige muren zouden het echt goed doen voor een kek bouwsel Ermin.
De ramen zijn overigens stukken beter zo.

Citaat van: Hanzi op maandag 10 maart 2025, 16:47:10ik vind het dak nogal vlekkerig en eigenlijk ook te fel van kleur.
Klopt. Het is een standaardkleur (ongemengd) van de allergoedkoopste zooi die ik bij de Action kon kopen. Het wit van dezelfde serie is nog erger. Ik heb nu andere verf. Beetje duurder maar dekt ook een stuk beter.
Alles staat in de acryl. De grondverf is gespoten met airbrush en de afwerking is met penseel.

Het voorbeeld is station Radeberg uit de 3D afbeeldingen van Wintrack. Te zien op post 58 in deze draad. Gebruikte kleuren is mijn eigen fantasie.
Maar de suggesties snijden hout. Bedankt.
Eerste fase is gedaan. Nu nog de adviezen van @Hanzi en @Baanloos implementeren. Dat betekent de hele boel overschilderen in een andere kleur. Maar anders verveel je je toch maar.

20250228 Radeberg station (21).JPG

20250228 Radeberg station (20).JPG
Hetzelfde stationnetje maar nu opnieuw geschilderd. Dak met opzet niet volledig dekkend met airbrush, de rest met penseel.

20250313 Radeberg station (1).JPG

20250313 Radeberg station (2).JPG

20250313 Radeberg station (3).JPG

20250313 Radeberg station (4).JPG

Nu nog het opschrift met de stationsnaam....
Had je niet aan een dakpannenstructuur gedacht Ermin?
Ik zat gisteren even te "grasduinen" in stationsbouwpakketjes van Märklin.
Het 1e kleine stationnetje Wintersdorf catnr 8970 heeft dat ook.
Vraag me niet hoe je zoiets moet realiseren....

Over dit resultaat: Beter in mijn optiek.
Het is nu zeg maar een "doorleefd station"; staat al jaren op de nominatie om gerenoveerd te worden
maar de gelden daarvoor zijn nog niet gevonden.
Aan te treffen in bijna heel Europa, behoudens hier in de lage landen.

Denk dat er later nog ene Hans met WOSA-connecties zijn plasje overheen gaat doen, dus zet je schrap Ermin. :D

@citaat 
Voor de illusie dat er dakpannen liggen,
zou dat met strookjes papier kunnen.
Wel dun papier, dus iets van vloei- of Bijbel-papier,
eventueel met een kartelschaar behandeld  :idea: 

Maar het resultaat is tot nu toe al  :thumbup:  zeker
gezien de gehanteerde schaal en materiaal!

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 13 maart 2025, 15:44:42Wel dun papier, dus iets van vloei- of Bijbel-papier,
eventueel met een kartelschaar behandeld
t Is een idee. Met een kartelschaar één zijde afknippen en dan overlappend vastplakken. Ik ga er over nadenken.

@citaat
Ermin, ik heb al eens vloeipapier toegepast als reliëf op
de dichte bak van een in H0 scratch built Ape Piaggio,
met een zeer bevredigend resultaat! :thumbup:

Groeten,

Erik.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.