Nieuws:

Er zijn 300 wagons verkocht!! Laat de actie doorgaan en bestel in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

Märklin 39968 - Flying Scotsman

Gestart door RMW vrijdag 20 oktober 2023, 23:49:40

RMW - Sinds 1963

Hierbij wat eerste beelden van de nieuwe Class A3 'Flying Scotsman' van Märklin (art. 39968):

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin 39968 - Flying Scotsman
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Hoewel prachtig snap ik niet zo goed wat Märklin met dit model moet. Dit zijn veel ontwikkelingskosten voor wat waarschijnlijk een eenling zal blijven. Er zijn geen rijtuigen beschikbaar, dus samenstellingen zijn er niet te maken zoals Maikel in zijn filmpje hierboven treffend laat zien. Op het Europese vasteland heeft deze machine bij mijn weten nooit gereden, dus op een dergelijke baan slaat dit model als een tang op een varken. Britten zullen 'm niet kopen A. omdat het Duits is, B. omdat het de verkeerde schaal is (1:87 ipv bij de Britten gebruikelijk 1:76) en C. omdat het een drierailer is met ook nog eens te grote flenzen voor de meeste Britse rails. Waren die ontwikkelingskosten niet beter besteed aan een exotische loc van "vastelandse" oorsprong? Een Franse CC7100 is bijvoorbeeld ook legendarisch - en dan weet ik nog wel een paar aardige varianten...  ;)

Door Hugh Llewelyn - CC 7107Uploaded by Oxyman, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24388617
Ook mij overvielen dergelijke gedachten. Het is een mooie loc geworden. Rijdt ook mooi, zo te zien.
Maar er is een grote kans dat het een eenzame eenling wordt.
Misschien dat 'Amerikanen' er iets mee kunnen. De machine heeft met een dubbele tender en zonder de windleiplaten een wereldtournee gemaakt en verbleef een tijd in de USA. Bijna was daar ook het einde omdat de organisatie die de locomotief exploiteerde failliet ging. Gelukkig kwam er een reddingsactie.
Maar voor mij allemaal geen redenen deze Scotsman te kopen.

Groet,

Peter

RMW - Sinds 1963

Hierbij nog wat foto's van de Flying Scotsman:

Flying Scotsman 1.jpg

Flying Scotsman 2.jpg

Flying Scotsman 3.jpg

Flying Scotsman 4.jpg

Flying Scotsman 5.jpg

Flying Scotsman 6.jpg

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 21 oktober 2023, 06:37:25Er zijn geen rijtuigen beschikbaar, dus samenstellingen zijn er niet te maken zoals Maikel in zijn filmpje hierboven treffend laat zien.

Er zijn inderdaad (nog) geen passende rijtuigen van Märklin. Gezien het grote verkoopsucces van de Flying Scotsman zou het mij echter niets verbazen als Märklin alsnog bijpassende Engelse rijtuigen gaat produceren.

M.v.g.

Maikel (RMW)

M* en bezig te digitaliseren

Dat zou idd mooi zijn, dan kan ik die ook achter de Harry Pottertrein hangen.
Die originele uitbreidingsset is bijna niet te vinden voor een beetje normale prijs.
Een vraag nog; de lantaarn voorop in het midden, op de bufferbalk vd Scotsman, wat is daar de funktie van ?
Ik zie op filmpjes dat die ook wel flakkert.
 @citaat de plaatsing van lampen dient ter herkenning van de treinsoort. Nu ben ik over deze opstelling wat verbaasd. Meestal worden er slechts een of twee lampen gebruikt; een in top, een links of rechts of twee op de bufferbalk, maar drie naast elkaar op die plek, is zeldzaam. De enige opmerking die ik bij snel zoeken naar 'loco lamp codes' kon vinden was de verklaring:'through goods minerals '.
Dus doorgaande goederen of olietrein? Of erts?
Dat zou weer helemaal niet passen bij de Scotman! Of zijn ze verplaatsbaar?

Overigens worden er overdag ook vaak ronde bordjes gebruikt op de plek van de olielampen. Die moet je immers vullen met dure olie die opgaat, en daar bespaarde men dus op bij daglicht en voldoende zicht.

Groet,

Peter
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: RMW op zondag 22 oktober 2023, 14:33:19Gezien het grote verkoopsucces van de Flying Scotsman (...)

Dat is een verrassende opmerking! Dat vind ik onverwacht, maar gelukkig weet de marketingafdeling van Märklin beter wat de klant wil. Een fraai model is het natuurlijk wel, dat had ik al gezegd, en legendarisch natuurlijk ook. Dat is voor "de klant" kennelijk al voldoende.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Zijn de windleibladen weer gewoon van metaal en niet van dat dikke lelijke kunststof gemaakt zoals bij de Br 01.10 Insider 39760 ?
Beste , ik heb de Flying Scotsman ( Trix 22886 ) in feb besteld maar volgens de leverancier komt deze pas in November . Is de Trix uitvoering altijd later als de Marklin  uitvoering .
Mvg Hans
Op Mailkels YT-kanaal liet ik gisteren al het een en ander weten. Ik kreeg de Flying Scotsman die middag binnen. Een prachtige slanke, zwaar uitgevoerd loc; de dynamische rookuitstoot maakt het super realistisch. Er is alleen een grote tekortkoming: de loc blijkt veel te weinig trekkracht te hebben voor mijn spiralen, die vrijwel geheel zijn afgesteld op circa 2,5 procent stijgingspercentage. Zelfs een sleep van vier kleine coupérijtuigen doet de loc slippen. Met langere rijtuigen lukt het al helemaal niet. Alles geprobeerd. Een grote teleurstelling. Met geen enkele andere loc (zelfs de lichtste) heb ik geen problemen; die trekken alles keurig naar boven. Ben benieuwd of er forumleden zijn met dezelfde ervaring. Elders op YT wordt door Märklin Insider Germany mijn teleurstelling gedeeld:
. Nicht schön!!! Und ein Scherz um ehrlich zu sein.... De verkoper heeft al toegezegd 'm terug te nemen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dat is heel sneu Karel. Nu weten we ook waarom Märklin geen wagons passend bij de loc aanbiedt.  :-(

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat >:-D  >:-D  >:-D
Geen antislipbanden toegepast misschien?
Waar zit de aandrijving trouwens?

Van de Märklin website:
CiteerModell: Mit Digital-Decoder mfx+ und umfangreichen Licht- und Soundfunktionen. Geregelter Hochleistungsantrieb mit Schwungmasse im Kessel. 3 Achsen angetrieben. Haftreifen.

Beetje overbodige vraag dus eigenlijk.

Nou blijft toch dan de vraag, hoe het komt dat de trekkracht onder de maat zou kunnen zijn.
Misschien de as waarop de asb's zijn gemonteerd.
Het lijkt er op, dat de as die rechtstreeks door tandwielen wordt aangedreven dan ook van bandjes wordt voorzien,
(bij een lok die niet alle assen met tandwielen, maar ook met drijfstangen aandrijft). 
Dat lijkt niet altijd de meest logische keuze.
Bij een andere stoomlok die ik heb is een voorste drijfas voorzien van asb's, dat werkt (vooral) bij een beginnende helling niet "optimaal". De achterste drijfas had meer tractie gehad.

Ivm Tractie, zie  T18
@citaat Een meelezer op het YT-kanaal van Maikel suggereert het volgende: Looking at the exploded diagram the loco only has two wheel drive due to the space been taken by the dynamic smoke chamber.
Never seen this before from Marklin
.

Terwijl Märklin zelf beweert dat er drie assen aangedreven worden. Maar of dat dmv tandwielen is of door de drijfstangen staat er niet bij. En daar zit wel degelijk verschil in.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Märklin past al bijna twintig jaar aandrijving op één as (meestal de achterste drijfas) toe en de overige assen worden via de drijfstangen aangedreven (uitzonderingen daargelaten).
Dus het verbaast me dat daar hier zo verrast op gereageerd wordt.
Het komt denk ik gewoon door het lage gewicht van de loc, dat deze geen tractie op de rail kan overbrengen.
In de video van "Märklin Insider Germany" lijkt de loc wel gewoon vier personenwagens over de baan te slepen.
Daar wordt alleen melding gemaakt dat de loc door het lage gewicht, door de rijtuigen op een helling naar beneden geduwd kan worden.
Maar ja, wie zet een trein nou stil op een helling, dat zou ik niet doen.
Blijft een feit dat de loc niet erg veel kan trekken en dat eventueel wat lood in de loc kan helpen.
Citaat van: Kappa op zaterdag 28 oktober 2023, 09:22:55Märklin past al bijna twintig jaar aandrijving op één as (meestal de achterste drijfas) toe en de overige assen worden via de drijfstangen aangedreven (uitzonderingen daargelaten).

Doe daar nog maar eens dik 30 jaar bij.

3094 (1971), 3081 en 3096 schieten me zo even te binnen. Allemaal "krachtige" loks.

Hoe meer "accesoires" er in moeten tegenwoordig, hoe minder lok er overblijft. Tegenwoordig zijn stoomloks rijdende luidsprekerboxen met een disco-rookmachine erin.

Bart
Met Ad eens, de meeste lk heb is 1 as aangedreven.
Enkele met as of tandwiel tussen as 1 en 3.

Ik heb de flying Scotsman ook in mijn bezit.
En heb een aantal vragen naar degenen die deze ook hebben.

Is bij jullie de speling tussen as 1 en 3 ook zo weinig?
as 2 (tussen as) lijkt genoeg speling te hebben.

Want;

Na deze lok op mijn baan te hebben gezet, en ja ik heb er nog 1 stukje in van r1 360, zeg maar 3x r1, stukje recht en weer 3xr1.
De lok ontspoorde hier op door de voorste wielstel van de rails te drukken.
Ik heb dit opgelost door iets meer veerdruk op de koperen veer van de voorste wielstel te zetten en nu blijft deze daar mooi op zijn baan.
Maar tijdens korte bochtjes (de slingerstukjes)  en bij wissels zie ik de lok zich iets op tillen.
Net niet genoeg zijdelingse speling op de grote wielstel/aandrijfassen zoals het lijkt.
Dit viel mij gelijk op voor een marklin lok bij het uitpakken, dat de zijlinkse speling van de aandrijfassen echt heel krap is bemeten.
Normaal zit hier best wat speling op bij marklin.

Hebben meer mensen hier last van of heb ik toevallig een maandag morgen lok.
Want in het boekje staat dat dit voor kon komen bij m rails, (maar moet op c en k rails gewoon goed werken)
I.v.m. de nieuwe constructie opbouw van de lok, en ik lees > dan 360mm radius.  (niet groter en gelijk aan dus)
Normaal wordt er door marlin duidelijk genoemd dat een lok minimaal r2 nodig heeft bij uitzondering, dat lees ik hier niet duidelijk.
Ook nergens bij de winkels.

Dus het kan zijn dat ik te scherpe stukken rails in mijn baan heb zitten, of dat ik een maandag morgen lok heb waarbij er net niet genoeg af is gedraaid van de wielstel of messing bus voor de zijdelingse speling van de assen.
1mm meer zijlinkse speling en het probleem zou weg zijn.

Nu gaat het 8 van de 10 keer goed, je ziet hem wringen en zich iets op tillen op wissels (24611, 24612) maar blijft het spoor 8 van de 10 keer volgen. 8o :?

Verder een hele mooie lok, waarbij de details en speelwereld best goed gelukt is.
Zeer blij mee.
Hoe realistischer hoe beter.

Paste niet helemaal bij mijn thema in epoche 1 en 2, maar moest hem hebben :)
Ook al was het voor in de vitrine.
En zoals ik lees is deze terug gebracht in originele kleurthema, dus past dan toch enigzins weer :D

@citaat Wat het kleurschema betreft: dat is origineel, zij het origineel British Rail, dus na 1945.
In periode 2 en 3 was de locomotief van de LNER en in lichter groen geschilderd. Gedurende de oorlog zal de machine matzwart geweest zijn. Vervolgens hebben de Britten naar hartelust verschillende kleurenschema's losgelaten op hun locomotievenpark vooral toen de vier grote maatschappijen opgingen in BR.
Verder heeft de uitvoering van Märklin de latere dubbele schoorsteen en de windleiplaten waar men voor de oorlog weinig of niets van wilde weten in het VK. De loc is door Märklin uitgebracht in de uitvoering van de museum locomotief anno 2023.
Het blijft alles bij elkaar voor vrijwel alle modelspoorders een exoot. Maar wel een heel mooie.

Groet,

Peter
@citaat

Ik weet, maar als je elk model tegen het daglicht houd blijft er zo weinig over. ;)
Zelfs de wurt c en k, probeer die maar in een mooie ijzerglans te krijgen.
Of de kleuren van de stroomlijners. Br-03 Br05 e.d.
Het makkelijks is dan ook drg of db te kiezen, zwart met rood/bruin en zwart met rood :D :D

De lok ontwerp zelf in grote lijnen is van de 30er jaren, dat niet elk detail meer klopt en van later is verteld ook een deel van de geschiedenis. ;)

Wat ik dan wel mis van marklin is de lak finish, i.p.v. satijn/mattig, het enig minpuntje wat ik zo vind.

Maar over elk lok valt wel wat te vinden.
Lees dat sommigen de cabine verlichting bij deze lok te zacht vinden, tja bij mij stel ik deze altijd zo zacht als mogelijk in of met extra weerstand om het zo realistisch mogelijk te krijgen.
Het was een gas/carbid lampje of peertje, en geen tl halogeen balk.
Liefst met trage opstart en in combi met het dynamo geluid bij bijv mijn drg loks, je hoort eerst de dynamo waarna de verlichting zacht op komt.
Esu heeft dit bij sommige locs al voor geprogrammeerd en in de voorbeelden te vinden.

Ik ben dan ook meer van de "speelwereld" en realistisch na bootsen qua locs en scenery, het liefst heb ik de stomers zelfs nog met damp uit de cylinders en dan ook nog dynamisch. :) :)
Af en toe een slip in toeren bij het versnellen van zware loks of bij stijging. 8)

s.v.p. heb de lok nu eindelijk goed rijdend gekregen, in mijn 1e baan met wat scherp bochtwerk komt de spanning op de voorste wielstellen vrij nauwkeurig.
Had dit ooit met een drg wurt k, welke een lamme veer had.
Na weer eens kijken de koperen veer ietsjes terug gebogen, zodat hij minder druk geeft, maar blijkbaar net meer dan uit de doos en nu werkt alles weer naar behoren.
Wel mis ik dat beetje extra wiel speling, zodat het geheel wat minder star is in bochtwerk en wissels.
Geen idee waarom dit niet zoals de andere loks is.

Maar eerst eens op zoek naar een tijdperk 1-2 Engelse stoker en machinist 8o :D
Engelsen een beetje kennende rijden ze nu ook vast nog in gepaste kledingstijl de museum lok, zou me niet verbazen in tijdperk 1 stijl O:-D

Als laatste.

(Bron: Youtube )

Citaat van: DA79 op zaterdag 28 oktober 2023, 17:54:43zou me niet verbazen in tijdperk 1 stijl

Dat lijkt mij niet erg gepast en daarom onwaarschijnlijk. Britten zijn inderdaad soms een beetje raar wat dat betreft maar in tijdperk 1 heeft de Flying Scotsman nooit gereden (gebouwd in 1923) dus gaan ze ook niet in die uitdossing op de lok staan. Het moet wel historisch verantwoord blijven en geen circus worden.
En gewoon met het kwastje geschilderd, zelfs het nummer met de hand erop geschilderd!
Daarna toch even kijken of ie nog 100 mph haalt. Ja dus. Wat een mooi gezicht is dat!
Kom daar hier maar eens om: dik 165 km per uur op de hoofdbaan jakkeren met een stoomloc. Nog daargelaten dat het snelste wat er in Nederland voorhanden is, de 0110 van de SSN is, formeel toegelaten tot 140 km/u maar die zich moet beperken tot 100 km/u.
Overigens voldoen ze in Groot Brittannië aan alle veiligheidseisen. Het personeel draagt standaard de oranje hesjes over de wat nondescripte blauwe werkkleding.

Groet,

Peter

Ik kijk qua preisertjes niet altijd meer naar de tijdperk, maar hoe ze eruit zien.
En pas ze dan aan met wat vallejo acryl naar wat ik zoek voor de lok.
Komt dat ik in tijdperk 1 en 2 zit, dus heb niet altijd wat te kiezen qua aanbod.
Tijdperk 1 is vaak uitverkocht, en het wordt ook eentonig als in elke lok de zelfde machinist en stoker zit, tijdperk 2 is er niet.
Dus ben zelf begonnen met het aanpassen van bijvoorbeeld set 14014 voor tijdperk 2 of andere preiser setjes.

lukt prima, alleen een eventuele snor op de goede plek is soms nog een uitdaging onder de loep. 8)
(De neus is een beetje raar gemodelleerd, waardoor het soms op de verkeerde plek zit 8o )

Jas en broek kun je prima bij kleuren, gezicht is de zongebruinde versie van vallejo die bij preiser in de buurt komt.
kleur "vlees" is veel te blank voor de preiser, ziet ie wat bleekjes 8o
Afwerken met mat, satijn of glans. (of alle 3 op verschillende secties)

Als je goed kijkt naar de preisertjes van tijdperk 1 tot vroeg 3 zie je een aantal overeenkomsten en wat niet qua kleding.
Google vaak filmpjes m.b.t. de lok in kwestie, vaak kom ik wel op ideeën.
Hoe zeggen ze dat ook al weer? google is your friend........ :?

Zie;

Denk qua kleding/kleur voor de preisertjes richting de 30er jaren stijl zoals hierin in zwart wit te zien.

(bron Youtube)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Slipt het wiel compleet met het bandje of slipt het wiel in het bandje en staat het bandje stil?

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik verwacht dat er wel verse bandjes onder deze nieuwe loc zitten, Anne.

@citaat

Ik ook, maar een techneut heeft niets aan verwachtingen, alleen aan feiten.

Groet, Anne W
 @citaat onder het motto: 'aanname is de moeder van alle mislukking'.

In het Engels bekend in iets minder diplomatieke bewoordingen... Maar het is zo'n rustige zondagmorgen.

Groet,

Peter
Geen idee wat je precies bedoeld.
Heb geen last van slippen op mijn stijging.

Ik had te weinig druk op de voorste hulp wielstel, dat is opgelost door de koperen veer iets meer op spanning te buigen.
Is een prima lokje, het enige qua constructie wat ik wel zie is dat er weinig zijlinkse speling op de asjes zitten bij mij.
Bij te veel slinger werk op wissels en spoor wil de lok dan recht door of wringt, zeker als de druk op de voorste hulp as te laag of te hoog is.
Bij te laag wipt hij de wielstel over de rails, bij te hoog komt de 1e aandrijfas van de rails.
Dit komt op 1 plaat bij mij vrij nauwkeurig i.v.m. dat hier nog r1 op ligt en wissels gelijk na een bocht. (1e plaat waar ik mee begon)

Ben van marklin gewent dat de wielen redelijk veel zijlinkse speling hebben om ook op r1 (360r) te kunnen rijden.
Behalve als er duidelijk wordt vermeld van r2>

Als je bedoeld wat ik zij over het slippen, dan bedoel ik eigenlijk in de speelwereld/sound gebied.
Ik vind het leuk als het zo realistisch mogelijk is, liefst nog rook bij de zuigers, en het doorslippen bij verlies aan tractie.
Je hoort dit vaak bij de zware loks of met zware last.
Zie filmpje hieronder als voorbeeld, maar je ziet het vaker bij het optrekken.
Zag je ook in het filmje van de flying Scotschman.
(bron youtube) ;)

RMW - Sinds 1963

Citaat van: Kappa op maandag 23 oktober 2023, 18:11:03Zijn de windleibladen weer gewoon van metaal en niet van dat dikke lelijke kunststof gemaakt zoals bij de Br 01.10 Insider 39760 ?

De windleiplaten van de Flying Scotsman zijn van messing (screenshot © Märklin YouTube):

Flying Scotsman.jpg

Citaat van: Charlemagne op donderdag 26 oktober 2023, 17:06:26Op Maikels YT-kanaal liet ik gisteren al het een en ander weten. Ik kreeg de Flying Scotsman die middag binnen. Een prachtige slanke, zwaar uitgevoerd loc; de dynamische rookuitstoot maakt het super realistisch. Er is alleen een grote tekortkoming: de loc blijkt veel te weinig trekkracht te hebben voor mijn spiralen, die vrijwel geheel zijn afgesteld op circa 2,5 procent stijgingspercentage. Zelfs een sleep van vier kleine coupérijtuigen doet de loc slippen. Met langere rijtuigen lukt het al helemaal niet. Alles geprobeerd. Een grote teleurstelling. Met geen enkele andere loc (zelfs de lichtste) heb ik geen problemen; die trekken alles keurig naar boven. Ben benieuwd of er forumleden zijn met dezelfde ervaring. Elders op YT wordt door Märklin Insider Germany mijn teleurstelling gedeeld.

Stijgingen heb ik nog niet op mijn nieuwe modelbaan in opbouw, maar op de vlakke baan trekt hij moeiteloos meerdere zware 4-assige personenrijtuigen (met sleepcontact en heel wat massaveren), ook in bochten en bij moeilijke wisselcombinaties. Slipt jouw loc door bij het begin van de klimspiraal of in de klimspiraal zelf? Als hij aan het begin van de klimspiraal al doorslipt, kan het zijn dat er net een knik in de rails zit; sommige locs zijn daar gevoelig voor.

Citaat van: Charlemagne op donderdag 26 oktober 2023, 17:06:26Met geen enkele andere loc heb ik geen problemen.

Met andere woorden: je hebt met alle andere locs problemen. >:-D

M.v.g.

Maikel (RMW)

Goed, het verhaal van Charlemagne (#10)is dus geen algemeen "gevoelde" kwaal.

Groet, Anne W
Mijn helixen zijn, zoals eerder vermeld, heel soepel, rond de 2,5 procent. En nee, het probleem zat niet bij de overgang van vlak naar helix, maar over de hele helix op meerdere punten. En ja, op het vlakke ging het allemaal keurig, met een behoorlijke sleep. Van een probleem met zijwaartse speling merkte ik niets, maar de loc is terug, dus dat kan ik niet meer nagaan. Drukverhoging op voor- of achterstel zou mijn probleem waarschijnlijk hebben vergroot.
Karel
En nog even door op het thema: Wat hang je achter de Flying Scotsman?
Märklin en Trix hebben buiten een Harry Potterset niets te bieden.
Hornby rijtuigen?  (Coaches op z'n Engels)  Mwoah, die zijn schaal 00 1:76 dan komt de loc niet echt goed
tot z'n recht, vallen bovendien uit de toon in schaal H0.
Antwoord hierop biedt:
british-ho.com  Let op: ik kreeg zo wel op mobile als op laptop de waarschuwing
dat deze site niet beveiligd is!

Site biedt een overzicht aan UK-modellen uitgebracht in H0.
Zag zelfs de Roco Hippel nog voorbijkomen, Brits ontwerp, maar dit even als  :offtopic:

Samenvatting: Je kunt in H0 wel wat verantwoord vinden voor de Matrix Flying Scotsman
Het best kwalitatief beoordeeld worden Fleischmann 5146, 5147 en 5148 wel met de opmerking dat je er geen complete treinsamenstelling
mee kan uitbeelden en ze zijn al weer 15 jaar uit productie. Maar volgens de zelfde site zijn deze rijtuigen nog wel verkrijgbaar.
Verder nog wat oudere modellen van Lima en Jouef, laatste produceerde dan weer voor het engelse merk Playcraft.
En een fabrikant Worsley Works uit de UK leverde verfraaiingskits voor Lima-adepten en eigen bouwkits.
Laatste deed me denken aan de Mastica-zijwanden van destijds voor de Lima Hondekop.  (Wie weet dat nog anno 2023? :D  )

Citaat van: Baanloos op zondag 29 oktober 2023, 20:25:23(Wie weet dat nog anno 2023?
Nou ik wel, want daar heb ik er nogal wat van verbouwd. Net zoals die voor de Plan E.
Beste , ik krijg de Trix uitvoering van de Scotsman morgen in huis ; ben benieuwd of ik nu wel 30 functies kan benaderen icm de Roco Z21 centrale
Bij de andere Trix loks die ik heb lukt dit namelijk niet vanaf functie 28 ; gelukkig geen belangrijke functies  ( 28 tm 30 )

Mvg Hans   
Qua thema, :P :P

Ik trek op dit moment af en toe de ciwl orient-express als nood. :? 8)
Wel moet ik marklin na geven dat ze eens een keer een Engelse stoom lok maken.
Al past het dan wel niet helemaal mijn tijdperk.

Hoop eigenlijk zelf wel dat ze er nog een keer een paar mooie wagons bij maken wat past.
Zoals in het youtube filmpje.
Anders dan maar wat vaker in de vitrine als schaalmodel, en af en toe een test ritje. :D  8o

Het concept kan ik wel waarderen, ook dat nu tijdens het bedrijfsgeluid af en toe de vuurhaard te zien is met interval.
Dus hoef ik niet steeds op een toets te drukken of dit zelf te programmeren.
Wat wel weer jammer is dat kolen, water en zand bijvullen weer een kort moment geluidfragment is.
Heb dit al veranderd van moment naar continu op de cs3, maar blijkbaar zit hier geen loop in het geluidsfragment.
Misschien dat het nog in de programmer aan te passen is. (al denk ik van niet)

Charlemagne,  druk verlagen van de hulpstellen daarin tegen zorgt voor meer druk op de aandrijfassen.
Als het weer te slap wordt dan wipt het hulpstel wel uit de rails, zoals bij mij het geval was.
Denk dat dit tijdens montage bij mijn lok iets te stijf is aangedrukt bij marklin.

Dat veertje moet niet te slap of te stijf zijn, amper net stijf genoeg dat het hulpstel het rails netjes blijft volgen zonder eroverheen te wippen.
Nu vliegt ie weer op hoge snelheid door de wissels en r1 bochten zonder te ontsporen.
Het zelfde gevoeligheid als bij mijn oudere Wurt K's , deze ook toen opgelost met een nieuw veertje.

Af en toe kan er een lokje tussen zitten waar iets aan mankeert, het blijft grotendeels handwerk natuurlijk.
En je hebt garantie.

Als Märklin een paar voormalige War Department locs zou hebben gemaakt, zouden de Nederlanders er nog iets aan gehad hebben gehad.
De zadeltank tenderlocs, serie 8800, zijn leuk. Verder waren er de series 4300 en 5000. Niet de mooiste locs, maar ze reden hier wel en kunnen gekoppeld worden aan alle gangbare rijtuigen en wagons uit periode III.
Maar ach, de rest van Europa heeft er niks an en de machines waren nooit populair bij spoorliefhebbers (in tegenstelling tot de BR 42 en 52 kennelijk!?) dus zal het wel nooit gebeuren.

Groet,

Peter
CiteerVan een probleem met zijwaartse speling merkte ik niets

Het is normaal dat er wat speling op de asjes zit zodat de lok niet in een bocht gaat wringen en tractie verliest.
De meeste marklin loks die ik heb, hebben nog iets van voelbare speling in een r1 bocht.
Dit is de speling dat het asje van links naar rechts kan bewegen.
Op de aandrijving vaak wat minder, maar wel nog iets van voelbare speling.

Mij viel op dat bij dit lokje de speling erg weinig is met wat ik gewent ben.
Leveranciers geven aan als kleinste radius r1,  marklin geeft aan >r1  (zoals ik dat geleerd heb groter dan, en niet gelijk en groter dan)
Ook al rijd hij nu probleemloos door vlak liggend r1 bij mij.
Ook wordt vermeld; Kans op eventuele problemen met M-rails.

Die spiraal waar je het over hebt.................r1 of r2 radius?
Niet toevallig > 2,5%  stijging in r1??
Is voor redelijk wat marklin loks niet echt een probleem op een aantal dan na.
CiteerAls Märklin een paar voormalige War Department locs zou hebben gemaakt, zouden de Nederlanders er nog iets aan gehad hebben gehad.
De zadeltank tenderlocs, serie 8800, zijn leuk. Verder waren er de series 4300 en 5000. Niet de mooiste locs, maar ze reden hier wel en kunnen gekoppeld worden aan alle gangbare rijtuigen en wagons uit periode III.
Maar ach, de rest van Europa heeft er niks an en de machines waren nooit populair bij spoorliefhebbers (in tegenstelling tot de BR 42 en 52 kennelijk!?) dus zal het wel nooit gebeuren.

Groet,

Peter

Haha, wie weet.....ooit. ;)
Als er ooit genoeg vraag naar is......

Verbaasde mij dat marklin een aantal loks heeft uitgebracht wat land eigen is, al is het tijdperk iv-v-vi
Nederlands, Noors/zweeds e.d.

De Ns3700  :D
Lijkt mij wel bij mijn verzameling te passen.

Derk, mijn helixen zijn R3 / R4.
Karel

Citaat van: DA79 op maandag 30 oktober 2023, 21:34:21De Ns3700  :D
Lijkt mij wel bij mijn verzameling te passen

Als 't dan toch een Nederlandse stoomlok zou mogen worden, kies ik voor een NS 3900.
De Flying Scotsman blijft natuurlijk een mooie aantrekkelijke loc, ook door dynamische rook.
Ik ben benieuwd of deze rookgenerator een blijverd gaat worden, iets nieuws, ook gezien de uitlaat met piezo-gegenereerde waterdamp vd 232 is nooit meer herhaald.
Maar eerlijk is eerlijk... de Serie 1 van de Belgen vind ik zeker zo interessant,.....en die heppikal..!
idd, dat is ook een hele mooie lok.
Denk dat de aanbod nog kleiner is dan marklin tijdperk 1 en 2 waarin ik zoek ;)
Best wel jammer voor de verzamelaars die er graag een in de vitrine willen hebben of een nederlandse setting hebben als scenery.

Op zich zou ik ook wel een paar Nederlandse stoomloks als schaalmodel willen hebben in de vitrine.
Maar wij zijn ook niet echt handig geweest met onze oude stoom loks, zodat ze een bekendere status hadden gekregen.

Qua rookgenerator.
Heb hem nog niet uit elkaar gehaald.
Maar het dynamische rook vind ik zelf ook een vooruitgang, nu nog rook uit de cylinders.
Vraag mij alleen af hoe lang dit mee gaat en of dit ook makkelijk is te verkrijgen of vervangen.
Aan de andere kant, van al mijn loks met marklin of seuthe generatoren is er eigenlijk niet vaak een stuk gegaan.

Bij dit lokje is het zo ingesteld dat je met 0,5 ml de generator 3x 5 minuten kunt gebruiken.
Na 5 minuten gaat de generator uit, dan moet je hem even weer uit en aanzetten.

Beste , vandaag de Trix Scotsman ontvangen en er zitten geen 30 functies maar 29  functies op . Ik zag op youtube dat bij de Marklin functie 30  deuren sluiten is
Alhoewel  ik het decodernummer CV1  nog niet had aangepast begon de rookgenerator spontaan te werken toen ik hem voor het eerst op de baan zette
Erg vreemd dit zou toch pas moet werken als ik het CV1 nummer hebt aangepast .

Mvg Hans   

Nee, dat moet niet. Het is maar net hoe het geschakeld is. Een functie kan standaard aan staan, dan gaat deze pas uit als jij dat wilt en daarvoor moet dan inderdaad CV1 ingesteld zijn. Of dat bij deze lok van toepassing is weet ik niet.

Overigens is CV1 af fabriek altijd ingesteld op adres 3. Dat kun je dan veranderen maar moet ook niet. Hoewel meerdere loks met adres 3 wel moeilijk rijden is.
Beste , alle stoomloks die ik op de baan heb staan hebben een uniek adres  , nu zie ik dat er toevallig wel een andere TRIX loc met het adres 03  op dezelfde baan stond
Kan het zijn dat bij deze lok nog een functie aanstond die de stoomgenerator van de Scotsman inschakelde alhoewel de Scotsman niet ging rijden .

Mvg Hans

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.