Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?

Gestart door H.Kes donderdag 05 januari 2023, 22:34:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Hallo
Na een jaar spelen met proefbaantjes, RocRail en Anyrail heb ik nu het plan opgevat om een permanente baan te maken. Het gaat om een L vorm van ongeveer 3,50 x 3,00 meter. De breedte is plusminus 1 meter en max 1,30 op t korte deel van de L. Een en ander komt op zolder, waarbij de baan gesitueerd is onder twee schuine zijden van het dak. Ik had een proefopstelling van een baantje op 80 cm hoogte. Dat vond ik te hoog - ook als ik er op een stoel bij zat. Hamvraag, wat is nu een goede hoogte? Het schaduwstation komt plusminus 22 cm eronder. Ik snap dat meer ruimte handig is tussen schaduwstation hoogte en baanhoogte maar mijn beschikbare ruimte is beperkt.
Groet
Hans
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Wat de ideale hoogte is, verschilt per ruimte en per individu.
80cm voor het zichtbare deel vind ik niet zo gek, zeker als je het schaduwstation er ruim 20 onder wilt hebben. De ruimte eronder is dan maar 60 cm. Zak je 10cm in totaal dan wordt het wel flink krapper om onder tafel te knutselen met de bedrading.

En heb je al een railplan? Dat maakt het misschien ook makkelijker om een inschatting te maken. Een open frame biedt betere toegankelijkheid dan twee etages met vlakke platen.

Groet,

Peter
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Hallo Peter,
Ja , ik heb een railplan. In het "brede deel" komt een klimspiraal, ik kan die als mangat gebruiken. Nadeel bij mij is dat de baan op 80 cm hoogte mogelijk problemen zal geven met het erg schuine dak, ook heb ik een verhoging van het spoor gepland aan de hele achterzijde. Het is dus schipperen geblazen. Ik vroeg mij meer af of er gangbare hoogten zijn, (eet)tafelniveau is waarschijnlijk het meest voorkomend. Het schaduwstation moet ook toegankelijk zijn, dat is meer mijn zorg, dus 20 a 22cm is te doen?
groet
Hans
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Eettafel hoogte is ook te laag, ideaal is tenminste 100cm maar liever nog iets meer. De bedoeling is dat je tegen het tafereel aan kijkt op zithoogte en niet er op.
Concessies doen door het schuine dak is begrijpelijk maar je gaat er spijt van krijgen.
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Hallo Hans, lees ook mijn draadje eens vanaf het begin tot het einde: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=88007 

Ik heb een treintafel gebouwd dat is geplaatst op een oude eikenhouten eettafel met aan weerszijden twee uitschuifbare bladen uit ca. 1915-1920. De hoogte van die eettafel is nog geen 80 cm. Onder de poten van die tafel heb ik vilt gelijmd om krassen op de houten vloer tegen te gaan. Ik heb de hoogte van de treintafel nog even nagemeten en ik kom voor mijzelf uit op een hoogte van 103 cm. Ik ben vrij lang (1,92 m.) en vind het prettig om een treintafel te hebben op ooghoogte zodat je als het ware 'naast het spoor' staat en een trein ziet aankomen en passeren. Ik zit daarbij op een gewone stoel, zonder te hoeven staan.
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Met een schuin dak moet je niet perse lager blijven, je kunt ook je modelbaan wat smaller maken toch?
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Heel lastig, ik heb een krappe zolder waarbij de trap in het midden omhoog komt. Ik zit dus vast aan 1 positie waarbij de zolder ook nog toegankelijk blijft voor mijn ega. De door Spoors genoemde 100 cm hoog houdt in dat t hele plan niet kan doorgaan - ik heb gewoon de ruimte niet :-(
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Ik stond voor het zelfde dilemma en vergelijkbare uitdaging (schuin dak)....
Na lang wikken en wegen:
- Ben ik na 60+ jaar 3Rail overgestapt op H0m
- Heb ik het idee om onder het schuine dak te bouwen los gelaten en gekozen voor bouw langs een lange muur met een uitneembaar deel voor de deur
- Heb ik de "onderwereld" (=schaduwstation) op 90cm gepland
- Heb ik de "bovenwereld" komt op 110-120 gepland
- Kan ik daardoor nu op de meeste plekken onder de baan rechtop zitten om aan de bedrading te werken
- Heb ik 3 uittrekbare werkbladen waar ik gewoon aan kan zitten: 1 voor de besturing (IB & Laptop) en 2 boven elkaar voor de kleine klusjes

Ik ben inmiddels ook de 65 gepasseerd en dat heeft een belangrijke rol gespeeld bij de opzet van het een en ander. Iedere keer het deurgedeelte eruit was geen optie, dus daar moet ik relatief makkelijk onderdoor kunnen.
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Allen,

Nog es ff boven gaan kijken - ik ben flink (positief) geschrokken van de reacties. Ik ben bijna 65 en het kruipen/op de knietjes zitten lukt steeds minder. Ik moet dus inderdaad de hoogte in. @ Spoors: dank!! Je hebt helemaal gelijk! Dat kan alleen door de hele boel meer te centreren op zolder, waardoor ik ook makkelijker "achter" en onder de toekomstige baan kan komen. Daarvoor moet mijn echtgenote flinke concessies doen (what else is new :P ) Ik moet naar het trapgat toe - nu was ik er zover als mogelijk vandaan gebleven. Dus achter de laptop met Anyrail weer en ontwerpen cq aanpassen.
Blij dat ik dit gepost heb. Anders was de lol er idd snel af!
Hans
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Citaat van: H.Kes op vrijdag 06 januari 2023, 11:51:43Dus achter de laptop met Anyrail weer en ontwerpen cq aanpassen.
Blij dat ik dit gepost heb. Anders was de lol er idd snel af!
Lijkt me een verstandige keuze...
Ik heb er ruim een half jaar over gedaan alvorens mijn definitieve plan gestempeld kon worden (en ik veel input heb gehad van een goede vriend van me).
Vervolgens heb ik er nog enige tijd over gedaan om de constructie te bedenken met 3 belangrijke uitgangspunten:
  • De hoogte ivm de eerder genoemde argumenten icm het voor ogen staande landschap
  • De baan staat tegen een lange muur en ik moet ook bij het diepste gedeelte kunnen
  • Voorkomen dat bij toekomstige verhuizing de zaag erin moet
Daarom is de baan opgedeeld in segmenten die zijn afgestemd op het railplan, dus geen wissels op de overgang, zo min mogelijk schuine overgangen etc.
Ook elektrisch is/zal (en enkele uitzondering daar gelaten) elke module op zichzelf staan, dwz er zijn alleen verbindingen tbv ringleiding (2x dig railspanning, 1x 12V DC en 1x 15V AC voor acc voeding)
Deze verbingingen kunnen relatief makkelijk worden losgemaakt, waardoor een segment naar voren kan worden getrokken.

Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Citaat van: H.Kes op vrijdag 06 januari 2023, 11:51:43Spoors: dank!! Je hebt helemaal gelijk!


Het gaat me niet om het gelijk hoor. Bovendien zul je bij 1mtr hoogte ook onder de baan moeten kruipen, het ging mij meer om het zicht op de modelbaan.
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Hallo Hans,

Jij bent de enige die dit kan oplossen en aanpassen aan jouw eigen eisen. (zithoogte, werkhoogte, en vooral kruiphoogte....) Ik zou, als ik nu opnieuw zou beginnen zorgen dat ik overal beter bij kon zonder teveel te moeten kruipen of in onhandige houdingen moet werken. Nu gaat het nog maar ik bouw al even aan deze baan en ja, helaas gaat het minder makkelijk als aan het begin. B)

Aan het begin van mijn topic kun je zien hoe ik het schuine kanten probleem heb opgelost. Toen (en ook nu nog) een goed idee maar dan moet je het railplan niet zo maken als ik heb gedaan, want daardoor kom ik steeds moeilijker bij sommige delen. Link BDS

Ofwel: alles goed meenemen in jouw plan en niet teveel willen!

 
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Hoi Narwal,

Ik zal jouw niveau never nooit niet halen- man- wat prachtig allemaal!. Ik zit nu al een jaar te hannesen op zolder en daar is de ruimte zeer beperkt. Mijn huis is ook nog eens erg scheef waardoor de zolder niet de meest ideale ruimte in huis is - ook al niet omdat de trap in het midden uitkomt. Ik had voor de zolder gekozen omdat het er in de winter snel behaaglijk is. In de zomer is het er niet uit te houden helaas.. Isolatie is er wel maar het houdt de hitte niet buiten.

Ik heb een gigantisch onderhuis( 10 x 5 ruwweg). Dat is groot en overal waterpas (ivm ooit een nieuw fundament en uitgediept, doch niet geïsoleerd). Dus verhipte koud in de winter.
Ik zit nu toch te piekeren om er een verwarmde treinkamer in te gaan maken. CV-leidingen zijn er aanwezig.  Zomers is het er heerlijk koel. In wezen kan ik qua ruimte "onbeperkt" tekeer gaan. Ik hoef geen rekening te houden met medegebruikers, anders dan dat de wasmachine en droger er staan. Nu gebruiken we deze ruimte als schuurtje..
Ik moet nog es heel hard piekeren hierover...
Hans
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Als de ruimte maar droog is en niet te vochtig. Dan kan je hem wel verwarmen. Eventueel de ruimte halveren / delen door een wandje te zetten. Dan hoef niet de hele ruimte in de winter te verwarmen. En je kan het andere hok gebruiken als opbergruimte. Houd wel rekening met dat eventueel het spul weer uit de ruimte moet krijgen. Geldt trouwens ook voor de zolder.
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Hoi Ronald
Ja, dat is een zorg punt - vocht. Moet ik gaan meten.
Hans
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
 @citaat Maar hopelijk oplosbaar. Toch eerst isoleren? Is lastig als het vochtgehalte van de lucht hoog is, maar als voldoende ventilatie mogelijk is, kom je er wel. En dan misschien verwarmen met een airco-unit? Die haalt wellicht meer vocht uit de lucht dan als je met cv verwarmt.
Zonnepanelen voor de electra schelen ook weer duur gas!
En 10 x 5 meter...
Al zou ik alleen maar 10 x 0,6 meter hebben, met aan de uiteinden iets breder voor een keermogelijkheid... Ik heb overigens een garage met vergelijkbare maten, maar die is voor de auto's. En onverwarmd. De auto op straat is qua parkeren in mijn woonplaats een ramp, de garage dus een zegen.
Daarom blijven de treinen wel waar ze zijn en dat bevalt ook wel, al is het wat krapjes.

Groet,

Peter

Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Nou een ruimte van 10x5 klinkt wel heel aanlokkelijk als je daar het klimaat goed zou kunnen regelen. De trap midden op zolder hoeft niet erg te zijn, kun je met de treinbaan de hele zolder rond en zit je middenin het landschap! Dat het niet waterpas is lijkt mij geen probleem, daar pas je het frame wel op aan.
Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
ik zou zeggen, elk probleem is op te lossen en ook de beperkingen zoals de trap is op te lossen door opnieuw het baanontwerp aan te passen.
Niet alles lukt in 1 keer en soms is even afstand nemen prettig en komen de oplossingen vanzelf.

gr Ruud


Re: Welke hoogte zichtbare baan en welke hoogte schaduwstation?
Hoi Ruud
Bedankt voor je reactie(s). Ik ben weer terug naar de tehentafel. Blijf toch op zolder, dat is een stuk droger dan mijn onderhuis. Nieuw ontwerp gemaakt en probeer te krimpen qua oppervlak; Kom toch  op 80 meter spoor (lage baan, hogere baan en schaduwstation). Eerst weer passen en meten en testen met Rocrail. Gelukkig helpt t weer mee :D
groet
Hans