Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review

Gestart door Sascha dinsdag 20 december 2022, 16:40:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review

Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Plaklood ..... pfff..... :D
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Zijn ze de metalen grondplaten vergeten ?
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Ik zal de mijne binnenkort maar eens testen....

Mvg
Marcel
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
ik ga de mijne ook maar eens testen.als die van mij ook die problemen vertoont dan stuurt mijn dealer terug naar marklin
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Citaat van: loc1200 op dinsdag 20 december 2022, 18:24:09Ik zal de mijne binnenkort maar eens testen....


Citaat van: marklinfan op dinsdag 20 december 2022, 18:26:22ik ga de mijne ook maar eens testen.


Het verbaast mij dat dat niet al gedaan is. Als ik iets koop wat kan rijden en een motor heeft test ik het direct uit. Bij grote problemen gaat zoiets dan linea recta terug naar de winkelier en komt er een nieuw exemplaar. Als je eerst een paar maanden wacht moet je een beroep doen op garantie, geen probleem natuurlijk want je staat in je recht maar je bent je nieuwe aankoop een poosje kwijt voor reparatie.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Eigenlijk te gek voor woorden dat je aan een model  van 700 euro nog zelf moet klussen om 'm netjes rijdend te krijgen. Overigens wel interessant om te zien hoe deze meneer het heeft opgelost. Respect voor zijn geduld.

gr Gerard
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Begrijpen wie begrijpen kan... bestaat deze loc al niet een hele tijd, namelijk de IC3. Heeft daar ooit iemand over geklaagd? De Railbow is toch een IC3 met ander kleurtjes?
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Dat lijkt mij ook.
Heb hier een stuk of 7 ice-3, maar rijd er nog niet mee.
Maar dezer dagen toch de 2 railbow uitvoeringen testen.
Ik zal ze ook eens op de weegschaal zetten.
Bij 1 van de 2 motorrijtuigen zat de kortkoppeling niet in de geleiding...

Mvg
Marcel
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
De NS ICE-3 heeft deze problemen 100% zeker niet. Heeft dit model een andere constructie?

Koen
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
1e ICE-3 Railbow 37784 / 43739 getest.
Bij mij geen problemen.
Baanlengte 28m
C-rail op laminaat vloer; bochten 180 gr. R2 en R3
Treinstel 5- en 8-delig op topsnelheid over baan en door de bochten.

Alle eenheden gewogen en vergeleken met de 37781 en 43749 (NS uitvoering)

Type  37781/37784
406/3.0  170/172gr. Stuurstand
406/3.1  179/169gr. P/P
406/3.2  179/173gr. P/-
406/3.3  492/488gr. Motoreenheid P/-
406/3.8  241/164gr. P/-
406/3.7  181/164gr. P/-
406/3.6  182/169gr. P/P
406/3.5  169/173gr. Stuurstand

P = pantograaf. Hier en daar een onverklaarbare afwijking, maat toch echt zo vastgesteld. Eenheden zijn fabrieks-nieuw.

Andere Railbow treinstel moet ik nog testen.

Mvg
Marcel.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Citaat van: KNed op maandag 26 december 2022, 15:53:10De NS ICE-3 heeft deze problemen 100% zeker niet. Heeft dit model een andere constructie?

Kan ik ook bevestigen; met volledige stam (dus inclusief 3-delige aanvulling) nooit ontsporingsproblemen gehad zoals in de video aan het begin van dit draadje wordt getoond.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Ik ben eerder verbaasd dat alle andere materiaal over zo een hobbelige baan rijdt...
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
 @citaat Viel mij ook op dat het binnenste rail van binnenste spoor een dal vertoont.
Maar dan nog, hij ontspoort ook over een wissel, dus er is meer aan de hand.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
idem filmpje bekeken, er lijkt meer aan de hand, maar zal niet ernstig van aard zijn, maar in deze baan ligt ook een behoorlijke verkanting, mijn NS ICE 37781 vertoonde ooit ook ontspoor neigingen, dan bleek aan de messing lagerbussen te liggen die niet in de voorbestemde uitsparingen lagen, een kleine correctie en hij rijdt nog steeds prima,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Citaat van: Kappa op dinsdag 27 december 2022, 12:40:11... dus er is meer aan de hand.
Ja, vast nog meer slecht geplaatste rails 😉
Iemand die klaagt over een ontsporend model en dan zo'n verschrikkelijk slecht gelegde rails zo prominent in beeld brengt weet volgens mij toch niet goed waar hij mee bezig is...
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Ja we kunnen het allemaal recht praten maar ik zie een stel ontsporen op diverse plekken terwijl andere stellen prima rijden over hetzelfde traject. De man geeft gebruikers tips voor als je dit probleem ook ervaart, neem het voor wat het waard is zou ik zeggen.

Maar goed, ik heb verder geen belang in die rijdende tubes tandpasta en al helemaal niet met treintjes fabrikanten die koketteren met diversiteit, respect en tolerantie. Doe maar normaal zou ik zeggen en ga mensen helpen daar waar het nodig is en bij hen die een steuntje in de rug verdienen.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
 @citaat Met
Citeer...dus er is meer aan de hand.
bedoelde ik inderdaad dat er toch iets mis is met de constructie van het ICE3 treinstel.
Misschien dat Märklin wijzigingen in de constructie (lees goedkoper) heeft doorgevoerd, die het stel gevoeliger maakt voor ontsporingen.
Het oudere ICE3 treinstel rijdt er namelijk wel goed door en blijkbaar zijn er al treinstellen naar Märklin teruggegeven voor hetzelfde probleem.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Dit is geen op zichzelf staand probleem. Toevallig heb ik onlangs een ander regenboogstel vergelijkbare problemen zien hebben op een baan waar ander materieel probleemloos zijn rondjes draait.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Hier hetzelfde probleem mijne gaat terug naar märklin en raar maar waar Oostpoort op dezelfde plaatsen of mijn br 06 .
Ben ondertussen begonnen aan dit deel terug af te breken en opnieuw  uit te lijnen . We zien wel .
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
O ja .
En wat me ook opvalt hij remt niet af in de remmodule van hub en märklin dus ergens een fout in de instellingen.
Iemand raad ik hoor het graag

Grts Benny
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
 @citaat Check of de sleperomschakeling werkt: stroomafname alleen via de sleper die voorop rijdt.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Mijn 2e ICE gaf wel problemen.
Dat uite zich in het ontsporen van 1 as in het voorste draaistel onder het stuurstandrijtuig.
Bij nader inzien bleek het draaistel een lichte voorkeur te hebben voor een iets gedraaide stand als gevolg van de draad van de massa en de sleper. Deze stonden zo strak over de interieur bodem waardoor de benodigde speling ontbrak.
Hierdoor liep de as uit de rails bij een R2 bocht.
Na dit te hebben opgelost(opgerekt) reed het stel verder probleemloos. Verder het eerder genoemde traject van nog wat stenigingen en dalingen voorzien, maar dat gaf ook geen problemen.

Treinstel heeft wel sleperomschakeling, maar achterste sleper wordt niet gebruikt voor andere doeleinden zoals bij de oudere generatie ICE-1/2 uit het duurdere segment waarbij de achterste sleper de interieur verlichting en front-/sluitseinen voedt.
Dus als voorste sleper op een rail zonder spanning komt, is de trein geheel stroomloos en zal er ook geen verlichting branden.

Mvg
Marcel.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Citaat van: Spoors op zondag 08 januari 2023, 18:08:05@citaat Check of de sleperomschakeling werkt: stroomafname alleen via de sleper die voorop rijdt.
ik weet wat je bedoelt daar ligt het niet aan aangezien hij in de noodstopsectie (stroomloosdeel) wel stopt .
Moet ergens in de instellingen zijn veronderstel ik .
Grts.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
 @citaat  De motor moet kunnen remmen op een DC spanning op het spoor en dat is doorgaans in de decoder instelbaar of in te stellen. Heb even gezocht maar in de uitgebreide Msd3 decoder beschrijving is het niet te vinden. De documentatie van het huismerk is altijd een beetje houtje-touwtje.

Mail eens met service mensen van Marklin of zij een oplossing hebben. Vaag herinner ik me dat Piet Brijs ook zoiets ooit aan de hand had maar niet opgelost kon worden.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
 @citaat  @citaat Kijk eens naar de waarde van CV27, bit 4 en 5 daarin staat of er geremd moet worden op DC spanning.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Ja dat zocht ik, goed zo.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
marklin heeft met de maker van het youtube filmpje contact opgenomen en zie hier wat er uit is gekomen.



misschien kan iemand vertellen wat er precies uitgekomen is want mijn duits is niet zo goed.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Hij mocht op bezoek komen bij Marklin, al waar hij een gesprek had met het hoofd van de klantenservice en kwaliteitsmanager.
Het probleem zat in de bekabeling bij de koppeling, deze ICE heeft meer draden dan de voorgaande modellen, en wanneer die draden niet goed gelegd is kan de koppeling blijven haken waardoor het stel ontspoort.
Ze hebben hiervan geleerd en letten bij nieuwe modellen met dezelfde koppeling nu ook of de bekabeling rond de koppeling precies klopt, zodat het niet weer mis gaat.
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Ik had al zo iets aangegeven.

In het verleden ben ik ook bezig geweest om een ICE-1 om te bouwen met eigen gemaakte stroomvoerende koppelingen met 7 polen. Maar hoe meer draad, hoe meer weerstand. Verder zijn de Marklin ICE-koppelingen beroerd te lijmen. Dus het is nog niet af...

Mvg
Marcel
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Citaat van: Looney Tunes op zondag 19 maart 2023, 11:57:55Hij mocht op bezoek komen bij Marklin, al waar hij een gesprek had met het hoofd van de klantenservice en kwaliteitsmanager.
Het probleem zat in de bekabeling bij de koppeling, deze ICE heeft meer draden dan de voorgaande modellen, en wanneer die draden niet goed gelegd is kan de koppeling blijven haken waardoor het stel ontspoort.
Ze hebben hiervan geleerd en letten bij nieuwe modellen met dezelfde koppeling nu ook of de bekabeling rond de koppeling precies klopt, zodat het niet weer mis gaat.


marklin heeft dus ook een oplossing voor mensen met dit treinstel
Re: Märklin 37784 ICE3 „railbow“ Review
Zo jongens kleine update.
In september ben ik naar den treff in Göppingen geweest .
Heb daar mijn ICE volledig afgegeven aan de reparatie stand . En na paar weken kwam hij terug van Duitsland.
En alles werkt nu perfect .
Ook de wagens ontsporen niet meer .
Dus ben te vreden van de service.

Grts Benny