Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Airbrush

Gestart door bennieT zaterdag 16 juli 2022, 15:53:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Airbrush
Lid sinds: 2021

offline
Airbrush
hoi even een vraag ik wel zo,n Airbrush setje aanschaffen.

nu is de vraag kan ik ook die tube's van action daarvoor gebruiken ( acrylverf )

ik wil hem gaan gebruiken voor boompjes te spuiten en later meschien achtergronden.

gewoon wat simpelen dingen dus.
Re: Airbrush
Lid sinds: 2010

offline
Re: Airbrush
Hoi,


Wat voor een airbrush wil je dan aanschaffen?

Citaat van: bennieT op zaterdag 16 juli 2022, 15:53:45
nu is de vraag kan ik ook die tube's van action daarvoor gebruiken ( acrylverf )

Nee, dat zou ik niet doen. Je moet bij een airbrush de verf verdunnen tot een bepaalde dikte. Dat ligt een beetje aan de airbrush die je wil aanschaffen en aan de verf. Je gaat dan een relatief dure airbrush aanschaffen en dan lekker vernaggelen met goedkope meuk van de Action. Goed bezig.  :thumbup:  :thumbup:

Citaat van: bennieT op zaterdag 16 juli 2022, 15:53:45
ik wil hem gaan gebruiken voor boompjes te spuiten en later meschien achtergronden.

En wat voor een boompjes? Gewoon een knikkerbus werkt ook. En meestal minder werk dan de airbrush opstarten, even spuiten en dan weer schoonmaken e.d.

Groet
Re: Airbrush
Lid sinds: 2016

offline
Re: Airbrush
Zoals Ronald al zei: eerst bedenken wat je wilt gaan spuiten en of daar wel een airbrush voor nodig is. Boompjes van een andere kleur voorzien gaat prima met een spuitbus.

En achtergronden spuiten? Ben je een tekentalent?  Dan zou ik het misschien ook bij kwasten houden en misschien Bob Ross eens raadplegen op YouTube.
Moet het echter strak in een kleur, dan zou ik lekker muurverf nemen en een vachtroller.

De airbrush is fijn voor een strakke dunne verflaag op modellen of voor het aanbrengen van dunne waasjes op gebouwen of treinen, om ze te voorzien van weathering. Als je daar plannen voor hebt, heeft aanschaf van een airbrush zin. En gebruik dan verf die geschikt is, zoals die van Vallejo, Tamiya, Mig en dergelijke. Niet alleen je airbrush vindt dat fijn, de kleuren zijn vermoedelijk beter en de verf zal veel beter 'pakken' op de ondergrond.

Groet,

Peter
Re: Airbrush
Lid sinds: 2021

offline
Re: Airbrush
Timbertech - Airbrush compressor set  gewoon zo'n goedkope.

spuitbus heb ik al gedaan maar dat ruik je best en vooral als je veel boompjes moet doen.

Re: Airbrush
Lid sinds: 2010

offline
Re: Airbrush
hoi,

Citaat van: bennieT op zaterdag 16 juli 2022, 18:38:44
Timbertech - Airbrush compressor set  gewoon zo'n goedkope.

Deze?

Citaat van: bennieT op zaterdag 16 juli 2022, 18:38:44
spuitbus heb ik al gedaan maar dat ruik je best en vooral als je veel boompjes moet doen.

Moet je ook buiten doen. Niet binnen. Ook met airbrushen mag je kijken of je met een afzuiging mag werken. Kan soms net zo stinken als meet de spuitbus. Sommige mensen doen het niet. Anderen doen het wel vanwege de fijne nevel. Ligt ook een beetje waar je mee aan het verdunnen bent.

Groet 
Re: Airbrush
Lid sinds: 2021

offline
Re: Airbrush
ok het lijkt mijn als je op waterbasis minder stinkt dan op terpentine basis.

maar goed als het niet kan houd het op.

toch bedankt weer voor jullie hulp  :thumbup:
Re: Airbrush
Lid sinds: 2016

offline
Re: Airbrush
De verfsoorten die ik je voorstelde zijn allemaal acrylverf en zijn op waterbasis. Hoewel sommige van de genoemde fabrikanten ook verf op terpentinebasis maken.

Mocht je een airbrushset willen kopen, dan zou ik je aanraden er een met een druktank te kiezen. Dan heb je minder last van het pulseren van de luchtstroom. Zeker de goedkopere compressors hebben dat pulserende effect, althans meestal.

Groet

Peter
Re: Airbrush
Lid sinds: 2010

offline
Re: Airbrush
Citaat van: bennieT op zaterdag 16 juli 2022, 20:48:11
ok het lijkt mijn als je op waterbasis minder stinkt dan op terpentine basis.

Het gaat niet alleen om de stank. Maar ook om de fijne nevel. Die kan net zo schadelijk zijn.

Citaat van: bennieT op zaterdag 16 juli 2022, 20:48:11
maar goed als het niet kan houd het op.

Wat kan niet? Je kan wel een airbrush gebruiken alleen niet met bepaalde verven.
Re: Airbrush
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Airbrush
Hi Bennie,

Verf op acryl basis is geen probleem heb dat veel gedaan alleen landschap, bergen en bomen.
Een "tank" aan je pomp is ook belangrijk dan kan je gelijkmatiger spuiten.
Zelf zou ik (en ook gedaan) een opstapdag (workschop) gaan doen in Almere ondanks dat ik al jaren een Airbrusch gebruik.
Laat je daar goed voorlichten.
Zie mijn dagje: hier.

groet
Harald
Re: Airbrush
Lid sinds: 2021

offline
Re: Airbrush
ziet er gezelig uit harald.

ik ben weer wat wijzer geworden jammer dat het niet kan maar bedankt allemaal
Re: Airbrush
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Airbrush
Het kan wel Bennie! Effe goed lezen. Je zou zelfs die Action verf kunnen gebruiken, moet je ze wel sterk verdunnen, waterdun. Of het dan nog dekkingskracht heeft is een tweede.
En of je nu binnen, buiten of met afzuiging spuit, je moet er altijd aan denken niet recht in je snufferd te spuiten. Altijd recht van je af, eventueel kun je nog een chirurgisch mondmasker opdoen. Bekend van de corona nietwaar.
Re: Airbrush
Lid sinds: 2016

offline
Re: Airbrush
 @citaat Eens!
Als je dagen achter elkaar in een ongeventileerde ruimte gaat zitten airbrushen met acrylverf, krijg je misschien op den duur (ernstige) gezondheidsklachten. Met verf op terpentinebasis is het risico op klachten groter, maar OPS zal je er ook niet direct door oplopen.
Alles met mate en vooral zorgen voor deugdelijke ventilatie en eventueel mechanische afzuiging direct boven de 'spuitcabine'. Die cabine kan trouwens gewoon een oude kartonnen doos zijn. Gat erin, fan erin frummelen, slang eraan en klaar!

Groet,

Peter
Re: Airbrush
Lid sinds: 2010

offline
Re: Airbrush
Citaat van: bennieT op zondag 17 juli 2022, 12:20:52
ik ben weer wat wijzer geworden jammer dat het niet kan maar bedankt allemaal

Wat kan niet Bennie? Daar geef je geen antwoord op.
Re: Airbrush
Lid sinds: 2021

offline
Re: Airbrush
Citaat van: ronaldk op zondag 17 juli 2022, 21:20:49
Citaat van: bennieT op zondag 17 juli 2022, 12:20:52
ik ben weer wat wijzer geworden jammer dat het niet kan maar bedankt allemaal

Wat kan niet Bennie? Daar geef je geen antwoord op.

als je nu mijn vraag lees weet je waar het over gaat
Re: Airbrush
Lid sinds: 2010

offline
Re: Airbrush
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 18 juli 2022, 07:29:15
Met die set is niets mis hoor, kun je prima gebruiken, ik heb een vergelijkbare set.

Met de set is inderdaad niet mis mee. Ook met de compressor niet. Goed een luchttank eraan zou mogelijk wat meer gelijkmatigere lucht geven. Al spuit je toch niet met 3 Bar.

Citaat van: ACTS.zuid op maandag 18 juli 2022, 07:29:15
En als je zo nodig met de Action verf wilt gaan spuiten ook prima. De mate waarin je de verf verdunt en de hoeveelheid pigment die er in zit bepalen het resultaat. Voor een lokkie zou ik het niet gebruiken maar als je een bos bomen wilt spuiten doen zou ik zeggen.

Mee-eens. Toch zou ik niet zo heel snel de verf van de Action door de spuiter halen. Zelfde geldt voor de verven van Amsterdam. Ik zou daarvoor eerder verf nemen die daar wat meer geschikt voor is.

Citaat van: ACTS.zuid op maandag 18 juli 2022, 07:29:15
En over binnen spuiten: dat loopt allemaal wel los met die watergedragen verfjes. Je zit er geen uren achter toch? Als ik mijn spoor wil vervuilen met de airbrush kan ik moeilijk de hele baan van zolder halen om buiten te zetten. Twee raampies tegen elkaar open zetten en klaar.

En dat is ook een goede ventilatie.  De basis is ventilatie. Je wil niet in de dampen en nevel blijven zitten. Dat is niet goed voor je. Mijn vriendin spuit zonder afzuiging en zonder bescherming. Alleen ze zorgt er wel voor dat er voldoende ventilatie is. De deur staat open of ze doet de afzuiging van de lasermachine aan.

Zelf doe ik knikkerbussen eigenlijk altijd buiten. Zowel de bussen van de Action als de Tamiya en Revell spuitbussen doe ik zoveel mogelijk buiten. Het stinkt mij net iets te veel.

Citaat van: bennieT op maandag 18 juli 2022, 07:16:32
als je nu mijn vraag lees weet je waar het over gaat

Je vraag is gelezen. Je vraagt of je action-verf kan gebruiken voor de airbrush. Mijn advies is: Niet doen. Het is zonde van je airbrush-set. Je geeft tig euro uit aan een setje en dan gebruik je de meest goedkope verf die je kan vinden. De goedkope verf mag je zover verdunnen dat het melkwater is. Of de verf dan nog dekkend is, is de vraag. Of het verstopt sneller je spuit. Dat geeft een boel ergenis. Dan kan je beter kijken naar Airbrush verf. Die mag je meestal ook wel verdunnen maar blijft vaak wel heel goed dekken. Je gebruikt bij het airbrushen relatief weinig verf omdat je maar een dun laagje aanbrengt. Dus dan doe je relatief lang met verf. Voor een euro of 30-40 heb je een aardige collectie airbrush-verf waar je goed mee aan de hobby kan.

Je zal ook zelf aan de gang mogen met wat voor jou lekker spuit. De een zweert bij Tamiya, de andere bij Createx, Revell of Vallejo. Dat is helemaal persoonlijk. Ook het middel om te verdunnen is voor iedereen een persoonlijke voorkeur.

Over boompjes verven e.d. geldt: Wat wil je precies gaan doen? Je kan natuurlijk de airbrush gebruiken. Wil je de complete boom dicht spuiten: Dan gaat een knikkerbus mogelijk sneller en makkelijker. Wil je wat accenten aanbrengen dan kan een airbrush weer makkelijker zijn.

Voor het maken van een achtergrond: Dat kan heel goed met de airbrush. Geen enkel probleem. Mijn vriendin wil de achtergrond van mijn baan nog eens met een airbrush gaan bewerken.
Re: Airbrush
Lid sinds: 2021

offline
Re: Airbrush
 :thumbup: Bedankt allemaal voor jullie advies
ik denk er nog even over na om zoiets aan te schaffen.