Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen Lima expert HL2650

Gestart door ech maandag 01 november 2021, 12:06:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Ombouwen Lima expert HL2650
Ik heb een Lima Expert HL2650 gekocht, dit is een model van de Italiaanse spoorwegen FS D445 ( Diesel )
Een decoder die ik nog heb liggen is een Uhlenbrock 76320 met een 8 polige NEM652 stekker. ( deze heb ik ook gebruikt in mijn ombouw van Lima 1220 loc )

Na het afhalen van de kap van de gekochte loc zag ik dat deze een moderne MTC 21 connector heeft op de loc plaat, zie foto.
Nu zit er een dummy stekker op ( heb wel gezien dat er eventueel op de dummy gesoldeerd kan worden )

De vraag is hoe kan ik de Uhlenbrock 76320 aansluiten op de MTC 21 connector.


Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Je zou de 8-polige stekker kunnen afknippen en de draden aan de juiste pootjes van de 21MTC connector kunnen solderen. Echter moet je wel opletten dat je een decoder met de juiste uitgangen gebruikt (versterkt/onversterkt). En dit wordt wel een knoeiwerk naar mijn mening. ;) Volgens mij kan dit niet aan de dummy omdat die e.e.a. aan verbindingen in de connector doorverbind om analoog te kunnen functioneren. Als je daar aan soldeert kan het zijn dat je de functie uitgangen van de decoder opblaast omdat je ze doorverbind.

Ik zou zelf niet te moeilijk doen en een geschikte 21MTC decoder van een fabrikant naar keuze aanschaffen.
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Ok bedankt AlexH voor je reactie
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Verloopje: KLIK  ;)

Solderen kan natuurlijk ook.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Super bedankt voor je info! Interessante optie de adapter van 8 pins naar mtc 21!
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
De decoder zit erin, toch maar een MTC-21 ( Uhlenbrock 75335 ) erin gezet, zie foto.

Nu moet/wil ik de sleper monteren.

Maar moet hij uit elkaar om de bedrading track-r los te maken bij het onderstel, die moet naar de sleper!
als ik kijk naar de constructie tekening moet dat makkelijk kunnen ... maar de praktijk ....
iemand tip?
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Ik zie trouwens dat dit topic naar "Ombouwen modellen ander fabrikaat" moet ... ik weet niet hoe ik dit topic kan verplaatsen!
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Dat kunnen alleen moderators/beheerders, ik heb het bij deze voor je gedaan. Mocht je zoiets in het vervolg willen kan je je bericht via de knop rechtsonder melden aan de moderator en zeggen dat je het topic verplaatst wil hebben.

Dan een tip voor de sleper: alle draden die er nu uitkomen soldeer je op track L (zo verbind je gelijk de wielen door), en dan soldeer je een nieuwe draad vanaf track r naar de sleper.
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Hi  Looney Tunes,
Bedankt voor de tip! Dat is een slimmer en goede tip.
Nu moet ik het mainbord vd loc los zien te krijgen, enig idee hoe dat moet of zit?
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Ik heb de draden van track-r eraf gehaald en bij die van track-l gedaan.
Nu zijn de wielen idd met elkaar verbonden.
Op track-r heb ik nu een draad gesoldeerd voor de sleper.
Al even getest door het draadje voor de sleper op een midden contact vd rails te doen (met verleng draad) en de loc aangemeld op de MS 2. De loc doet het, alleen gaat de verlichting in de verkeerde rijrichting branden. De loc doet het en hij rijd.

Alleen zit ik er even mee hoe ik de sleper monteer.
Kan iemand een goed idee, tip geven? ( zie foto's )
Het zou fantastisch zijn als ik de sleper op goede manier kan monteren!
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
"De loc doet het, alleen gaat de verlichting in de verkeerde rijrichting branden."  --> om dit op te lossen heb ik:
- CV 33 ( stond op 1 ) veranderd naar 2
- CV 34 ( stond op 2 ) veranderd naar 1

Dus de rijrichting klopt nu met de verlichting.

De sleper heb ik het draadje op gesoldeerd, en even tijdelijk met duc tape vast gezet ( om te testen )
Hoe ik de sleper definitief vast ga zetten weet ik nog niet ....

Bij een wissel gaat het fout, de sleper wordt door de puko's te veel omhoog gedrukt omdat de puko's omhooglopen, en de loc ontspoort hierdoor.
Nog even een foto erbij van tijdelijk sleeper met duc-tape vast.
Een andere optie is de sleeper tussen de draaistellen in, maar ik weet niet of dat kan ivm bochten?

AUB tips zijn welkom!
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
De sleper moet -zoals je al hebt geconstateerd- in kunnen veren. En dat lukt alleen als je het bodemplaatje flink dunner maakt en je ook een aangedreven as opoffert door het tandwiel -wat ongetwijfeld onder de bult zit- van de as verwijdert.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Citaat van: ech op maandag 08 november 2021, 14:02:55

Bij een wissel gaat het fout, de sleper wordt door de puko's te veel omhoog gedrukt omdat de puko's omhooglopen, en de loc ontspoort hierdoor.
Nog even een foto erbij van tijdelijk sleeper met duc-tape vast.
Een andere optie is de sleeper tussen de draaistellen in, maar ik weet niet of dat kan ivm bochten?

AUB tips zijn welkom!

Een Brawa sleper is minder hoog / dunner dan die van Marklin.

Succes, Marco
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Bedankt Marco en Ben,

Ps kan ik de sleper ook tussen de draaistellen in plaatsen?
Een ander idee is, ik heb een goederen wagon met sleper vanwege sluitlicht wat erop zit, en dan die waon als sleper/voedin voor de loc.
Alleen dan kan de loc niet zonder wagon ... Minder fraai dus.

Gras jullie idee over deze suggested.

Mvg, Enzo
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Citaat van: ech op maandag 08 november 2021, 19:32:36

Ps kan ik de sleper ook tussen de draaistellen in plaatsen?

Heb ik ooit ook geprobeerd.
Dat werkt alleen op de rechte stukken rails. In de bochten gaat de sleper van de pukkels en zal waarschijnlijk ook tot kortsluiting kunnen leiden.

Marco
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Ik heb ook nog een loc (Piko IC PKP EP07) waar ik met dit probleem zit. Ik heb extra draaistellen (de plastic delen) gekocht. Optie 1 is kijken of ik daar sleufjes in kan maken en de sleper er rechtstreeks onder kan maken (heb nog niet gekeken of dit met de tandwielen lukt). Optie 2 waar ik aan zit te denken is inderdaad een sleper onder een wagon. En dan de sleper via alle polen van een stroomvoerende koppeling naar de lok leiden. Maar ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen. Opzich is het in mijn geval niet zo'n probleem dat de wagon dan altijd achter de loc moet, want ik heb bijpassende IC wagons.
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Ik heb optie 2 geprobeerd, dus de sleper van de loc eraf, en het draadje naar de wagon achter de locomotief op de sleper van de wagon.
Dit werkt goed, als moest ik de sleper van de wagon nog even afstellen, had te weinig druk.

Alleen loop ik op het volgende probleem ... en dat zijn de wissels.
Hier loop ik dus tegen het probleem aan dat de wiel flensen van 2 rail Lima niet goed zijn voor Marklin C-rails. ( met mijn Lima 1220 die ik heb omgebouwd heb ik de wielen niet vervangen, die gaan wel goed over de wissels! Waarschijnlijk zijn de flensen daarvan wel goed dan )

De assen van de wielen hebben tandwielen.
Is het mogelijk om de wielen van de assen te vervangen of is dit lastig, en moet ik complete nieuwe assen met wielen ... alleen hoe zit dat dan met de tandwielen ...

graag jullie advies, tips

( ik zal ook even zoeken op het forum hier over nog )
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Heb je een schuifmaat? Dan zou ik even controleren hoe ver de wielen uitelkaar staan op de as, ik gok meer dan 14,1mm (14,3 is de 2-rail standaard). Dan komt het wiel tegen het puntstuk van de wissel aan en loopt er uit.

Ik heb zelf een wielpersje van Fohrmann zodat ik de wielmaat kan aanpassen. Al gaat dit bij mij meestal standaard wel goed met locs met 4 assen, met meer dan 4 niet altijd. In de regel gaat 14,1mm goed al is de "Marklin standaard" 13,8mm. De lagere flensen geeft wat gewaggel van de loc/wagon op een wissel omdat de flens niet meer de rail raakt maar is in de regel geen probleem.
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Citaat van: AlexH op woensdag 10 november 2021, 11:59:14
de "Marklin standaard" 13,8mm.
AC standaard is 14 mm. 2Rail assen op AC baan: 14,1mm. (maat tussen de wielflenzen)
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Heb de NEM even gechecked (NEM 340) en inderdaad 14mm. Het Fohrmann hulp gereedschap is 13,8 en 14,3 dus dat heeft me in verwarring gebracht. :)
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Alex, en Wim, bedankt voor jullie antwoord.

Ik heb het net opgemeten, hij zit op 14,5 mm!  bij het marklin wagonnetje met de sleper is hij idd 14 mm precies!
Hoe kan ik die afstand het beste veranderen en naar 14 mm krijgen?
Helaas heb ik daar geen tool voor!

graag jullie reactie,
Mvg Enzo
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Heb je een bankschroef(je)?
Zo ja, leg de as met wiel over de beetje geopende bankschroef
en tik voorzichtig met een hamertje de twee wielen naar de gewenste afstand.
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Ja ik heb een bankschroef. Daarop gedaan en uitgevoerd.
Ik heb alle assen met wielen afgesteld op 14 mm, daarna uitgeprobeerd.

Bij een bocht wissel gaat hij de ene kant op goed eroverheen, maar de andere kant op nog niet.
Nu lijkt het alsof de andere kant op dus, dat het wiel op de wissel blijft steken .....

Ok ik zal zoiezo de maten nog een x goed nameten.

Als iemand nog andere iedeen tips, altijd welkom!
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Uiteindelijk was dat het niet, de loc kwam nog steeds niet goed de wissels over.

Na goed kijken liep de loc vast op de verlaagde bolle vlakken waar de tandwielen onder zitten.
Na deze in het midden met de punt van de soldeerbout wat af te vlakken ( die ruimte zat er, want dit stak net wat te ver uit ), en daarna met een ijzer vijltje wat glad gemaakt, en netjes gemaakt.

Nu rijdt de loc zijn rondjes overal over alle wissels en ben aan het test rijden!

Goed nieuws dus!
Re: Ombouwen Lima expert HL2650
Citaat van: ech op donderdag 11 november 2021, 10:02:33
Ik heb alle assen met wielen afgesteld op 14 mm, daarna uitgeprobeerd.
Jouw Lima loc heeft, denk ik, 2rail wielstellen. Om die goed over 3rail wissels (puntstukken) te laten rijden,
dienen de wielen op 14,1 mm (tussen de flenzen) te staan.