Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Opstartproblemen

Gestart door Bart van soest vrijdag 04 juni 2021, 22:06:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opstartproblemen
Bart van soest
gast

Opstartproblemen
Hallo, mede trein hobbyisten. Ik ben nieuw bij Wiki en helemaal nieuw met Marklin. Voorheen anoloog gelijkstroom Athearn. Heb de eerste drie locs op de M rails baan. Deze waren allemaal ingesteld op Delta. Nu een MS2,  60653. Ik ben dermate leek dat ik de locs die FX en DCC zijn, niet gekoppeld aan de MS2 krijg. Ene moment alleen doorlopend rijden op vaste snelheid. Dan alleen motorgeluid of licht. Het is erg, maar adressen koppelen lukt mij niet. Wie kan mij uit de brand helpen. Groet, Bart
Re: Opstartproblemen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Opstartproblemen
Hallo Bart,
Welkom hier.
Kan je aangeven welke locs; bv
Marklin catalogusnr. of bedrijfsnummer.
Als het om een omgebouwd exemplaar gaat, moet je weten welk type decoder er is geplaatst en het adres.
Even tot zo ver...

Mvg
Marcel
Re: Opstartproblemen
Bart van soest
gast

Re: Opstartproblemen
Hoi, Marcel.
Ik bezit de modellen 37610.10, 3649 en 83341.
Allen zijn bij aankoop ingesteld op Delta. Nu kan ik de MS2 hieraan niet koppelen.
groet, Bart
Re: Opstartproblemen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Opstartproblemen
Hoi Bart, wat je precies wilt duiden met "ingesteld op delta" is mij niet helder.

Delta is een MM-formaat (zeg maar Märklin Digital) waarbij een beperkt aantal adressen gebruikt werden.
Standaard waren dit 24, 60, 72, 78 en 80. Latere modellen konden overigens meer adresnummers hebben.
Elke loc die een Delta-adres heeft werkt dus ook onder MM2 en met een MS2.

Let wel MM2 is niet hetzelfde als DCC of Mfx.
Omdat je aangeeft dat het Athearn locs zijn, vermoed ik overigens dat de alleen op DCC commando's reageren.
Dat betekent dat de loc nooit op MM2 zal reageren.

Oplossing DCC: Zet de MS2 op DCC formaat en maak dan je locs nieuw aan.(Noteer het werkende adres bijv met een stickertje onder op de loc).

Maak dan voor de eerste loc een nieuwe loc aan met adres 24. Werkt het, neem die loc van de baan en probeer de volgende.
Werkt het niet probeer dan telkens een van de andere genoemde adressen.

Gebruik je decoders die geen DCC verstaan (zoals oudere Märklin decoders), die dan hetzelfde maar dan met de insteelin MM2 op de MS2.

Werkt dat uiteindelijk ook niet, dan moet je wellicht verder zoeken.

John (VT601)
Re: Opstartproblemen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Opstartproblemen

Märklin H0 37610 =>
US Diesellok ALCO PA Union Pacific Digital Sound.
Digitaal uitvoering: MM2
Standaard adres is 60; dipswitch 1 en 5 op "on".

MS2 moet op Moterola staan.
Via database loc kiezen => "37610"
Loc openen en adres dmv dipswitches aanpassen.
Nu zou deze loc bedienbaar moeten zijn.

Mvg
Marcel

Re: Opstartproblemen
Bart van soest
gast

Re: Opstartproblemen
John en Marcel, bedankt voor de input. Ik ga nu maandag uitproberen. Hou jullie op de hoogte.
Re: Opstartproblemen
Bart van soest
gast

Re: Opstartproblemen
Goedemorgen, de database is helemaal leeg  :(     
Weet iemand op welke wijze ik die kan laden? Of weet iemand een ander manier om de locs te activeren/
Re: Opstartproblemen
Bart van soest
gast

Re: Opstartproblemen
Hallo, problemen via een Marklinist besproken en alles is opgelost. Ik maakte het alleen veel te moeilijk voor mezelf.  :(
dank voor het meedenken,