Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ABCD baan van Fokko

Gestart door FokkoKPD woensdag 28 september 2016, 20:16:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Nu eens even iets heel anders: er was een locomotief van een collega van mij op bezoek! Een Zwitserse krokodil, een analoge 3056, van meer dan 40 jaar oud. Daarvoor moest een fotosessie komen met de 194, de Duitse krokodil die hier thuishoort. Een heus reptielenhuis op deze manier.
Fokko
--
Wil er nu ook eentje...
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Mooi, 2 van die groene jongens naast elkaar  :thumbup:
Ik vind de Duitse nog steeds het stoerst en de meeste kracht uitstralen  :P

Ps. ik zou de witte steentjes om de stroompalen weghalen of grijs verven, die trekken nogal de aandacht  O:-D

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Spijker recht op de kop Tony! Die witte steentjes daar hebben iets met slechtziendheid te maken waardoor ik in de gaten heb dat daar iets kwetsbaars staat net aan/over de rand van de baan.

De forsere voorkant van de 194 in vergelijking met de Zwitser viel mij ook gelijk op toen ik ze tegen elkaar plaatste om een dubbeltractie te simuleren. De Zwitser is al een wat verfijndere 3056 uit middan jaren 70. Mijn 194, een 3022, is uit 1980 en is nog zo'n volledig metalen gegoten model zoals uit de jaren 60. Eigenlijk zou ik ze eens moeten vergelijken met een moderne uitvoering van de 193/194. Of ik zou zo'n oude 3015 Krokodil met zo'n stofzuigermotor erin bij mijn 194 houden.

Mijn 194 was mijn allereerste aankoop op een treinenbeurs in 1994 nog in Amersfoort voor de verplaatsing van de beurs naar Houten.

Eén van de redenen dat ik soms Houten, Rijswijk of de Jaarbeurs bezoek is dan ook het bewonderen van al die spullen uit de catalogussen van eeuwen geleden maar dan in het echt. De volgende keer dus maar eens een 3015 bekijken.
F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Afscheidsrit van de krokodil op deze baan met een gezelschap genodigden in een stel Umbauwagens. Na het weekend gaat deze machine weer naar huis.
F.
Re: ABCD baan van Fokko - Bezoek
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko - Bezoek
Hoewel het vanwege werk en de corona situatie een beetje rustig lijkt hier zijn er toch wat vermeldenswaardige zaken. Om te beginnen heb ik nu eindelijk al mijn Preisertjes afgeschilderd. Inmiddels zullen het er tegen de 400 zijn. Nu nog plaatsjes geven.

Dit jaar is het al een paar keer gebeurd dat er materiaal te gast was op de baan, een gedigitaliseerde V200, een nieuwe en een oude Zwitser, een BR74 die wat rijtijd moest naken. Van de week kreeg ik het verzoek om een Eierkopf VT52 kennis te laten maken met het spul uit depot Holzkisten am Dachboden alhier.
Is gebeurd! Eerst op het proefstuk gekeken wat er allemaal voor licht en geluid inzit met de MS2/3. Daarna op de baan en met een stel Umbau wagens erachter.

Ik vind het een mooi apparaat! Oogt glad en gestroomlijnd, leuk dieselgeluid en m.i. erg realistisch met het remgeluid. Hij mag nog een maandagje hier zijn maar moet dinsdagochtend heel vroeg al weer de thuisreis aanvaarden.

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: ABCD baan van Fokko
Leuk dat je af en toe wat materieel mag lenen. Dat is prettig voor jou om je er lekker mee uit te leven en het levert voor ons fraaie plaatjes op.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
 Men hoort mij dan ook niet klagen!  :)
Re: ABCD baan van Fokko, weer een logé over de vloer
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko, weer een logé over de vloer
En weer een bezoeker deze week. Een M* 3027 uit 1958, een 44er. Deze machine heeft niet op de ABCD baan kunnen rijden want nog analoog. Fotogeniek poseren voor een stel ertswagens kan natuurlijk wel.

Als gezelschap heb ik mijn eigen analoge 41er uit 1985 er achter gezet met de zandwagens erachter.

Op mijn M-baan heeft de 44er wel een beetje heen en weer geschoven. De motor loopt mooi, schakelrelais staat goed afgesteld, niet het minste sprongetje. Eigenlijk zonde om te digitaliseren...
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Leuk, die krokodillen.  :-) Dat zijn toch echt wel zware machines hoor en op die foto's komt dat ook wel duidelijk naar voren.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Het verschil in uiterlijk tussen beide kroko's is reëel hoor, datzelfde zou je in het echt zien. De oude 3015 is een stuk lomper en breder maar totaal niet op schaal.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Omdat de 151 van de week een schone motor - en nieuwe borstels h eft opgelopen. Met de zijlossers en met de 'eigen' epoche IV goederencombinatie.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ook nu weer een gastmachine, een Deense Litra E zelfs! 175 jaar Deense spoorwegen gaan hier niet ongemerkt voorbij. Na een uurtje wennen heeft de E991 wat ritten gemaakt met een sleepje Muldenkipperwagens (4635s). Na het zand kwamen de reizigers in een combinatie 4-assige Umbauwagens aan de beurt. Na het weekend zijn er misschien een paar verrassingsritten. Komende week keert de Litra E weer naar huis terug. Met de wat cameraschuwe 065 001 die met de E991 onder stoom wat rondscharrelde klinkt het best wel gezellig op de baan.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Een nieuwigheid, dit keer van mijn kant. De wagenset voor achter de BR65 bleek vandaag af te halen. De 65er heeft nu zijn eigen set met wagens in de vorm van een trek-duw combinatie met Umbau rijtuigen. Het aanmelden van de stuurstandwagen op mijn MS1 duurde en duurde maar, even geprobeerd met het MS2. Dat ging goed, toen ging er mij een lichtje op en heb ik in de loclijst van het MS1 een plaatsje vrijgemaakt. Toen ging het aanmelden goed en was de stuurstand zichtbaar. Dit is ook mijn eerste stam met stroomgeleidende koppelingen. Eén van de 3assertjes moest ik de geleidende koppeling vervangen door de bijgevoegde geïsoleerde variant. Even met de pincet knijpen en de eerste gleed uit de NEMschacht en de ander zat er zo in. Een stam wagen met licht aan of uit Handleidngen lezen loont!

Groeten,
Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Terugkijkend zie ik ineens dat er van de 65 op de ABCD baan nog geen melding gemaakt was. Daarmee zou ik wachten tot de set compleet was en dat was ik dus vergeten. Bij deze dus, met een stel Silberlingen.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
En met een duwende machine erachter, machinist in het konijnenhok, stuurstand netjes met een driepuntfrontsein. De 65 heeft voor mij hetzelfde kenmerk als bijvoorbeeld de DHG500: achteruit rijdend trekkend vind ik ze er mooier uitzien dan vooruit trekkend of vooruit duwend. Mijn 41er of mijn v100 mogen wel schoorsteen voor of motor voor rijden.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Beste Fokko,

Vroeg mij af, is je huidige baan nog de baan, waarvan je in het eerste gedeelte, het overzicht liet zien?
Wat zijn de afmetingen van je 'carrera-baan'?
Hoor graag, vast dank.

Peter 
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
@Peter, en natuurlijk ook alle anderen:

Ja het is nog steeds dezelfde baan waar ik nu al meer dan 10 jaar mee doe. De afmetingen zijn 2.40m breed en 1m diep. Aan de buitenrand twee halve cirkels 24230 verbonden door 4x(24188+24172) in C-rail termen. Hier en daar is een kwart boogje 24230n vervangen door een meegebogen wissel met 24130 en 24077 aangevuld, je weet hoe dat in elkaar zit.

Opmerkelijk, grappig zelfs een beetje, dat de plaatjes die ik plaats de baan van kennelijk steeds andere gezichten laat zien. Meestal staat het te portretteren materiaal op ongeveer dezelfde plaats en varieert de achtergrond een beetje door het spul dat ik erachter zet. Daar let ik altijd wel een beetje op.

Ondertussen ben ik een onregelmatig bezoeker geworden van de NVBS afdeling modelbouw in Den Haag. Scenery is wat beperkt daar natuurlijk maar de rijbanen zijn daar keurig netjes en bedrijfszeker aangelegd. Het is mooi om daar wat groter combinaties te zien die de ruimte een beetje krijgen. Van mij reed er onlangs een staaltrein wat ronden. Een analoge 3072 met twee met staalplaten gelaten platte wagens. Je kan zien dat alle spoowijdten (en bedifsystemen) daar welkom zijn.

Fokko

Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Een beetje modelbouw in de tijd, op het voorste spoor is het 1982, een 194 komt net langs met een passende goederentrein. Er direct achter een Baureihe 65 met de trekduwcombinatie, daar is het 1969. Erachter wat het modernste lijkt, maar ondertussen... Een V 100 dieseltje met 4-assige Umbauwagens die ik zo rond 1964 schat. Het is allemaal materieel dat hier in depot is. Het moge bekend zijn dat er wel eens gastmachines en logees hier op de baan opduiken.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Vanmorgen in Rotterdam geweest bij de Westewagense winkel uit 1813 voor een trek/duw combinatie Silberlingen met een 23er erbij. Enkele weken geleden ontdekte ik deze combinatie uit 2008 en mijn interesse was gewekt. Vanmorgen viel het besluit en het was een Go!
In de winkel op de demobaan en het werkplaatsje is de machine beproeft op de correcte werking en het resultaat was ook hier positief. Je merkt wel dat de technische uitvoering van stroomgeleidende koppelingen beter is geworden in die 14 jaar.

Het is even pielen om de koppelingen netjes recht en op te juiste hoogte te brengen om de pen/gat contacten en de haakjes goed in elkaar te schuiven. Met een theeroerhoutje lukt dat. Kortkoppelingen wip ik ook los met dit gereedschap.

En dan staat er een trek/duw combinatie met stoomtractie op je baan: plaatje van de voorkant en van de achterkant:
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
En zo gebeurde het dat ik ineens weer twee gasten op de baan kreeg.Om ze in een passende omgeving te brengen moest ik de kalender wel een heel eind terugdraaien tot ergens begin jaren 1930. Twee stuks, een eind 19e eeuwse T3 en een elektrische E71 uit de jaren 1910. De 023 maar even buiten beeld gereden.

In het depot alhier aan het zoeken geweest naar een passende aanhang van wagens. De T3 kreeg een personentrein met bagagewagen erachter en de E71 kreeg een stel klassieke goederenwagens mee, op het veewagentje achteraan na allen Insiderwagens. Ok, de conducteurswagen is een beetje te nieuw maar een beetje fout mag wel.

Hoewel met de MS1 de geluiden wat beperkt zijn kreeg ik toch een heel mooie indruk van het rijden met deze juweeltjes. Je hoort eerst van alles in de machines gebeuren en dan gaan ze in alle rust en zeer mooi langzaam rijdend op pad. Echt materiaal voor een heel zorgvuldig vormgegeven landschap, daarin komen ze goed tot hun  recht.

De E71 heeft nog even een blik op de nabije toekomst mogen werpen. Even neus aan neus met de E94 (194) die zo rond 1940 zou verschijnen.

Fokko

Re: ABCD baan van Fokko
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: ABCD baan van Fokko
 B) Mooie loks met mooie sleepjes. :thumbup:
Misschien volgende keer voor de foto de pantograaf omhoog, is het nog mooier. B)

Dirk-Jan
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ha Dirk-Jan,

Mijn dank voor je vlotte reactie!

En de gestreken stroomafnemers, wil ik wel wat over vertellen.
De E71 is niet van mij en ik heb wel even geprobeerd om de pantograaf ervan op te zetten maar deze zat nogal vast en het kantelen, wippen dan wel heen en weer schuiven dat bij de huidige natuurgetrouwe stroomafnemers nodig is laat ik maar even na. Ze worden ook zorgvuldig verpakt en verzendklaar gemaakt en met een zeer boos kijkende begeleider voor de veiligheid vervoerd onderweg naar de eigenaar.

Er is nog iets anders. Mijn baan lijkt wel vol te hangen met rijdraad maar het is beperkt tot 1. Buitenovaal en 2. Binnenovaal met het stationsspoor. Buiten- en binnenovaal hebben ieder hun eigen transformator want de rijdraden zijn actief. De binnen en buitensporen zijn verbonden door 2x 2 meegebogen wissels. Deze plaatsbesparende opzet bespaart zoveel plaats dat de aanleg van de huidige bovenleiding niet echt meer gaat. Bovendien zou het nog een geïsoleerde verbinding met de rijdraad moeten zijn vanwege de twee trafo's. Wisselen van ovaal kan alleen met de stroomafnemers neer.

De baan staat nu zo vol met ondermeer de 23er met de trek/duw silberlingen dat voor het rijden een beetje gewisseld moet worden van binnen naar buiten vv. De analoge e-loks hier doen dat gewoon niet en het binnen gaan van het rijdraad gat als ze willen wisselen zet ze gewoon stil met de stroomafnemers los in de lucht, ze rijden dan onder de draad uit.

Voor de volledigheid twee plaatjes erbij:
- de T3 en de E71 op het parkeerplaatsje, een portretje want maandag gaan ze verschrikkelijk vroeg al weer in opzending terug. Bedenk maat dat de T3 de E71 daar neergezet heeft.
- De nieuwe 194 (39990) en nu correct aan de draad. De stroomafnemer van deze machine liet zich heffen met voorzichtig vanaf één kant loshaken. Op de achtergrond de inmiddels ook al weer 42 jaar oude 194, de 3022. Die 3022 blijft ook maar steeds hangen. 194ers vind ik mooie locomotieven.

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2020

3021 LED testopstelling

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Citaat van: FokkoKPD op donderdag 29 december 2022, 15:57:05....
Er is nog iets anders. Mijn baan lijkt wel vol te hangen met rijdraad maar het is beperkt tot 1. Buitenovaal en 2. Binnenovaal met het stationsspoor. Buiten- en binnenovaal hebben ieder hun eigen transformator want de rijdraden zijn actief. De binnen en buitensporen zijn verbonden door 2x 2 meegebogen wissels. Deze plaatsbesparende opzet bespaart zoveel plaats dat de aanleg van de huidige bovenleiding niet echt meer gaat...
......
De baan staat nu zo vol met ondermeer de 23er met de trek/duw silberlingen dat voor het rijden een beetje gewisseld moet worden van binnen naar buiten vv. ...
.......
Dan wordt het dus tijd voor een uitbouw (met o.a. R2/R3) ;) .
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Vast wel. De NVBS Modelbouw is echter een mooie gelegenheid om met wat langere combinaties de baan op te gaan
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Afgelopen maandag bij de Haagse NVBS modelbaan geweest. Het thema deze avond was geen want het was vrij rijden. Van mij reed de Piko 2221 met de twee nieuwe blauwe Eanos wagens en twee 1e klas ICR uit 1986. Neem maar aan de het 1982 is en dat ergens bij Simpelveld deze combinatie gespot is, net terug uit Aken, de firma Talbot, met wat nieuw materieel. Geïnspireerd op een foto in één van mijn boeken maar dan met twee Benelux rijtuigen.
F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Vandaag heb ik de trek/duw trein met de 23er eraan van licht en inzittenden voorzien. Deze combinatie heb ik in oktober 2022 aangeschaft. De rookgenerator had ik ook in oktober '22 aangebracht, het licht en de reizigers (nog) niet. Het openen van de rijtuigen was ik een beetje huiverig voor maar een advies van een andere bezitter van de 26543 gaf mij de nodige informatie vwb de rijtuigopbouw. Dank je wel Marco! 

Het openen en weer opbouwen van de wagens was niet echt een probleem, met uitzondering van de stuurstand. Daar bleek nog een nokje van de frontdeur in de wagenbak te steken. Een beetje terugduwen gaf net die ruimte die nodig was om de opbouw van de stuurstand op het onderstel te laten glijden. Niets forceren!

Hoewel de handleiding van de set anders deed vermoeden moet je van de houders van de LED-printjes het topje afknippen, zo blijven de houders binnen het interieurprofiel. De aansluitdraadjes van de print moet je ook binnen het scherm aan de rijtuigeinden trekken. Met deze voorzorgen glijdt de wagenkap zo op zijn plaats. Kopbalgen erop en de combinatie weer samengesteld.


Re: ABCD baan van Fokko
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: ABCD baan van Fokko
 :) Missie geslaagd, verlichting in de wagons ziet er goed uit, mooi egaal licht en ook niet te fel. :thumbup:
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: ABCD baan van Fokko
Het resultaat ziet er fraai uit Fokko. Zit er onder elk rijtuig een sleper voor de stroomafname of gebruik je stroomvoerende koppelingen?
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ha Frans,

Ja, er zitten doorverbonden elektrische koppelingen aan. Wat je ziet als een stoomloc met Silberlingen is qua constructie een treinstel. De loc rijdt in principe ook niet zonder de stuurstand op de kop want de constructie is zodanig dat de sleper in de rijrichting gebruikt wordt. Aan de tender en aan de kop van de stuurstand een standaard kortkoppeling. Aan de kop van de locomotief en aan de rijtuigen een een soort 'klik' koppeling met vier contactpennen/-gaten. Priegelen om te koppelen, scheiden op een R1 met een schroevendraaiertje. Kijk maar eens in de 3-rail wiki bij set 26543.

Misschien dat het weglaten van de verlichting een bezuinigingetje was uit 2009, het jaar van verschijnen. De nodige draadjes met stekkertje erop lagen klaar in de rijtuigen, een tweetal LED strips 73400 warm wit in de geclipte houders was alles. Met de wagen toch open heb er reizigers bijgezet. Het licht in de wagens gaat aan dan wel uit met de front/sluitsein lichten.

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Mooie upgrade van je trein Fokko, de BR23 vind een van de mooiste stoomloc,s 
Ombouw met vlag en wimpel geslaagd  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2006

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ik kijk veel te weinig in deze rubriek kom ik sinds vandaag achter.
Dom dus want zo mis ik veel merk ik.
Grote banen zijn er zat te vinden, hoe mooi ik ze ook vind die ruimte heb ik niet.
Dit is een leuke baan, kan zelfs op een andere schaal dus met het oog op de toekomst kan ik hier inspiratie uithalen.
Geen toeval dat ik onder de "reageerders" voor mij inmiddels bekende namen tegenkom.
Fokko, heel veel succes met het verder ontwikkelen van deze ABCD baan en ons mee laat genieten hiervan!

Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
De aanwinst van afgelopen weekend in dienst, wagenset 48264. Een NS 2200 met een rangeerdeel silowagens. De locomotief en de eerste wagen 54510 zijn van Piko, de volgende 3 wagens zijn van Märklin. Omdat de Piko koppeling van de lok wat moeite heeft met de M* kortkoppeling heb ik een paar Piko wagens die dienst doen als koppelwagen. Deze wagens koppelen goed met de Piko lok en de kortkoppelingen. Eén ervan is zo een silowagen. Afgezien van de koppeling zijn alle wagens identiek en met alle handgrepen, railingen en ladders aangebracht zien ze er heel mooi gedetailleerd uit.

IMG_2372.jpeg
Re: ABCD baan van Fokko
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Mooie uitbreiding van je rollend materiaal  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman