Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)

Gestart door 1200Blauw zondag 14 februari 2021, 22:43:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Zoals de titel zegt: ik heb een paar locs die ik langzaam laat optrekken door dat in de decoder in te stellen. Echter starten ze met een soort sprongetje en dan pas start het geleidelijkaan optrekken. Ik rijd automatisch met Rocrail. Ik laat Rocrail regelen dat de locs geleidelijk worden afgeremd. Volgens mijn observatie doen alleen de MFx-locs dit. DCC-locs trekken wel mooi geleidelijk op. Ik heb nog niet eerder geautomatiseerd gereden. Ik weet ook niet of het met het geautomatiseerd rijden te maken heeft. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe ik het kan verhelpen?
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Ik zou om te beginnen optrek en afremvertraging uit zetten in de decoder en de besturingssoftware dat voor zijn rekening laten nemen.
Ingesteld op de decoder enkel als de software dat niet doet.
Er zitten er nu 2 met hun voetjes op de rem en gaspedaal.
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Inderdaad 2 kapteins op een schip wordt een ramp, vooropgesteld dat Rocrail de massa simulatie voor zijn rekening neemt, bij Märklin decoders kun je de massasimulatie in de decoder uitzetten met F4, later is het nuttig om er weer iets in terug te zetten om bijvoorbeeld het piepen van remmen weer terug te krijgen.

Maar eerst zonder massasimulatie in de decoder tot dat Rocrail "het goed geleerd heeft".

Groet, Anne W
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Lastig... Rocrail maakt namelijk wel gebruik van de optrek- en afremvertraging zoals ingesteld in de decoder. Volgens de handleiding is dat zo om het dataverkeer te beperken.
Dus of het een goed idee is dat allemaal op 0 te zetten, vraag ik mij af. Ik herken het probleem ook niet.  Mijn ene mfx-loc doet het gewoon goed, net als de machines die op MM2 rijden en DCC. Allemaal door elkaar.

Gebeurt het handmatig ook, dat de Mfx locs niet mooi optrekken of afremmen? Wat gebeurt er als je 'hetbgas' ineensd openzet of dicht?

Groet,

Peter
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Bedankt voor de reacties. Rocrail laat ik wel afremmen, maar optrekken moet in principe inderdaad uit de decoder komen. Dat wordt ook aangeraden.
Ik heb vandaag een beetje geëxperimenteerd. Alleen de oudere MFx-machines hebben het, die met de oude draaistelmotor. Ze hebben het ook als ik ineens "het gas" openzet. Ze maken ook een sprongetje als de stopsectie (Rocrail: "in-melder") bereikt wordt, dus op de Vmin. Inderdaad hebben ze het niet als ik de optrekvertraging uitzet.

Maar vraag blijft: wat is DE oplossing...
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Zoals Peter ook al aangaf, Rocrail werkt met CV3/4 van de decoder.
Dat voorkomt een enorme datastroom tussen centrale en loc. Aangezien Rocrail een breed scala aan centrales ondersteunt die niet allemaal
dezelfde capaciteiten hebben is voor deze opzet gekozen, het kan het overbelasten van een centrale voorkomen.

Rocrail heeft ook een BAT-functie (Block Accelerate Timer). Je zou daarmee eens kunnen experimenteren voor de oude MFX locs als vervanger voor de CV3.
ik heb er geen ervaring mee (rij alleen DCC) , hoor graag van je resultaten.


Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Een enorme datastroom ontstaat inderdaad als je de lok ook laat rijden op het 128 staps MFX systeem, een onzinnige bezigheid, je ziet die stappen toch niet.

Daarom kun je beter het systeem zo inrichten dat het volledige bereik over 28 stappen hebt, ik geloof dat de andere Nederlandse systemen dat doen, kan Rocrail dat ook?

Overigens wordt dit datastroom begrensd door het principe van het digitale "modelspoor" signaal, ik heb me laten vertellen dat een DCC systeem maximaal 15 loks tegelijk kan laten rijden.

Het hikje bij vertrekken en stoppen kan komen uit een instelling in de decoder, bij Esu staat dat in de handleiding.

Groet, Anne W
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Citaat van: RocnetHans op maandag 15 februari 2021, 22:14:46
Rocrail heeft ook een BAT-functie (Block Accelerate Timer). Je zou daarmee eens kunnen experimenteren voor de oude MFX locs als vervanger voor de CV3.
ik heb er geen ervaring mee (rij alleen DCC) , hoor graag van je resultaten.

Als dat de enige oplossing is dan gaan we dat pad bewandelen. Dankjewel! Ik laat weten wat eruit komt, maar ik ga dat pas doen als ik met het afremmen voldoende in de buurt ben van wat ik wil.


Citaat van: Anne W op maandag 15 februari 2021, 22:51:04
Daarom kun je beter het systeem zo inrichten dat het volledige bereik over 28 stappen hebt, ik geloof dat de andere Nederlandse systemen dat doen, kan Rocrail dat ook?

Ik ben in Rocrail nog niet verder dan 16 stappen bij het afremmen. Ik ben met je eens dat 128 stappen veel teveel is, maar 16 stappen merk ik bij het afremmen duidelijk. Dat komt vooral doordat de remweg vrij lang is denk ik.
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
 @citaat Je zult het even uit elkaar moeten trekken: is het een decoder probleem of een Rocrail probleem. Wat gebeurt er als je met de hand rijdt en je lok in ene rijstap 14 (van 28) geeft? Zie je dan ook het hikje?

Gr, Ben.
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
 @citaat Dat is inderdaad het geval Ben, zie mijn eerdere post. Dat sluit echter niet uit dat het probleem wordt opgelost als ik Rocrail de locs langzaam laat optrekken ipv dat door de loc te laten regelen, of begrijp ik je niet goed?
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
 @citaat RocRail gebruikt de instellingen van de decoder voor het optrekken en afremmen. Dat kan je helaas niet aanpassen. Zo is RocRail opgebouwd. Dus als de decoder het "hikje" geeft dan blijf je zien bij handmatig gebruik maar ook bij het gebruik van een programma. Of je moet met de gang met de oplossing die Hans aangeeft. Dat kan je uitproberen. Maar dan zou ik alsnog eerst naar de decoder kijken of je het "hikje" er niet uit kan krijgen.

Groet Ronald.
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 16 februari 2021, 20:12:25

Dat is inderdaad het geval Ben, zie mijn eerdere post.


Oké, niet goed gelezen. Dan is het snel klaar: oplossen in de decoder met de I parameter: verlagen in kleine stapjes bij lok zonder vliegwiel, of verhogen bij lok met vliegwiel.

Gr, Ben.
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
 @citaat Wat is de I-parameter? Het gaat om de Märklin 1200-locs van de eerste generatie, met de draaistelmotoren dus. Moet 'ie dan verlaagd of verhoogd?

Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 17 februari 2021, 08:58:11
Oké, niet goed gelezen.

Dat heb ik ook wel eens. Geen probleem.
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
 @citaat

Citaat van: 1200Blauw op woensdag 17 februari 2021, 20:39:07

Moet 'ie dan verlaagd of verhoogd?


Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 17 februari 2021, 08:58:11

......de I parameter: verlagen in kleine stapjes bij lok zonder vliegwiel, of verhogen bij lok met vliegwiel.


Oude Marklin 1200 hebben geen vliegwiel. Het springerige gedrag moet je dus dempen. Ik meen dat daar een Esu decoder in zit uit de tijd dat die twee nog geen bonje hadden: LokPilotM4.
Uitproberen.

Gr, Ben.
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Prima, dempen, dus verlagen. Alleen:

Citaat van: 1200Blauw op woensdag 17 februari 2021, 20:39:07
Wat is de I-parameter?

Hoe vind ik die? Is dat een CV-waarde?
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
 @citaat Jep. Dat is een CV-waarde. In de handleiding van de decoder staat deze parameter bij de motorinstellingen meestal wel aangegeven. Zeker als je een Esu-decoder in hebt zitten dan is het in de handleiding te vinden.

Groet Ronald.
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
CV53 is de I parameter bij de oude Esu/Marklin decoders.
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: MFx-locs nemen en sprong bij langzaam optrekken (relatie met Rocrail?)
Dank! Ik ga ermee aan de slag.