Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

*GELUKT* Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen. Eindresultaat is leuk!

Gestart door Roland dinsdag 03 maart 2020, 21:37:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
*GELUKT* Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen. Eindresultaat is leuk!
Beste,

Ik ben bezig met een uniek projectje.
Ik heb wagon 4481 aangeschaft met de tekst 'Marklin' erop.

Nu wil ik graag die opdruk verwijderd hebben. De rest, zoals het gewicht van de wagon wil ik eigenlijk intact laten.
De opdruk moet plaats gaan maken voor het logo van het bedrijf waar ik werk.

Nu heb ik echter gezien dat de rode letters er niet makkelijk af te halen zijn.
Ik had gehoopt dat deze 'erop gedrukt' waren, maar het lijkt erop dat ze meegedrukt zijn in de opdruk zelf.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik deze tekst verwijderen? De achtergrondkleur is namelijk wel de juiste kleur, die wil ik graag behouden.
Ik heb geen paint- of airbrush, of zou het verstandig zijn de hele wagon over te spuiten in één kleur?

Wie oh wie kan me helpen? Het gaat om deze wagon dus:



Alvast vriendelijk bedankt!

Roland.
Re: Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen?
Heb wel eens gehoord dat thinner wel kan werken. Is echter heel agressief dus eerst op een mini stukje proberen.
Mogelijk is de glans iets minder.
Re: Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen?
Hallo

Thinner lost kunststof op, niet doen dus.

De tekst ga je er niet vanaf krijgen zonder beschadiging van de onderliggende lak.
Enige manier hier is schuren. Met heel fijn schuurpapier, jif, tandpasta of een ander schurend iets.

Chemie: airbrush clean van revell. Zou je kunnen proberen met wattenstaafjes.
Als het wit niet geverfd is zou dit moeten kunnen.

Bart
Re: Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen?
Ik heb tekst verwijderd met behulp van een glasvezelpen.
Naderhand de "wond" polijsten met koper/zilverpoets en goed afspoelen met lauwwarm water.
Dan de container overspuiten met zijdeglans matte lak.
Tijdens de werkzaamheden met de glasvezelpen een veiligheidsbril en mondkapje dragen,
want eventueel afgebroken glasvezeltjes zijn niet prettig in ogen en longen.
Re: Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen?
Je kan ook een koelwagon nemen, op de gladde ondergrond is het logo ook makkelijker aan te brengen.

Dirk-Jan
Re: Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen?
De meest gebruikte verfsoorten door Märklin zijn op basis van alkydehars, dus het zou te verwijderen moeten zijn met terpentine. Andere middelen, zoals aceton, thinner, ed. lossen de kunststof op.
Met schuren krijg je de kunststof nooit weer goed, hoezeer je het ook polijst. Ook met een glasvezelpen beschadig je het kunststof.
Als ik het zou moeten doen, dan kies ik voor terpentine. Het is 'a hell of a job', maar geeft het mooiste resultaat.
Re: Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen?
Misschien handig om de container los te halen van de onderbouw.
Clipbevesiging aan onderzijde met punttangetje voorzichtig samendrukken en naar binnen duwen.
Witte onderlaag is ook gespoten.

Mvg. Marcel
Re: Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen?
Goedemorgen!

Dank voor alle adviezen. Fijn dat er mensen zijn die meedenken.

Ik heb remolie gekocht. Later las ik hier ergens dat dat ook zou werken. Slechts 4 euro voor een busje bij de automaterialenzaak. Terpentine ga ik ook proberen maar thinner niet. In het verleden ook al wat mindere ervaringen mee :) ;)

Ik ga het vanavond even proberen en laat het resultaat weten! Dank voor de info.

Groet, Roland.
Re: Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen?
Allright allright...

Inmiddels is er een 4481 minder... in die zin... niet meer in de originele kleurstelling  :important:
Een busje 'Kroon Oil Drauliquid' heeft me prima geholpen.  :)

:warning: Wel even een werkje, en voorzichtigheid is geboden met deze olie, het is zeer giftig.  :warning:
:warning: Dampen niet inademen, contact vermijden met de huid etc etc etc. :warning:

Met een wattenstaafje aangebracht en even laten intrekken. Daarna met een doekje de olie verwijderen.
Opnieuw in de olie zetten, een minuut of 5 wachten en de olie verwijderen met een doekje.
Net zo lang doorgaan totdat alle verf eraf is.

Eén nadeeltje, als je goed kijkt, zie je waar de olie 'gevreten' heeft.  :?
In mijn geval, met de nieuwe bestickering, heb ik daar straks geen last van  :-)
Morgen even informeren wat de bestickeringsfirma voor mij kan betekenen hierin...  ;)
Hijzelf zal het ook wel een leuke uitdaging vinden.

Foto's van het eindresultaat volgen, maar eerst even de gruwelijke foto's van het bewerken...

Ready? Go!  :P


Oh ohw... ziet er al lekker blurry uit...  8)


Niks meer van te lezen...  8o


Tja, dat moet natuurlijk nog een beetje beter...


Tadaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!


En zoals gezegd... een klein litteken, in mijn geval is dat geen probleem...  >:-D



Goed... van de week even naar de bestickeringsfirma, die zal me vast wel een plezier willen doen met de originele logo's op een klein stickervel...
Re: *GELUKT* Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen. Eindresultaat volgt...
Dit is nog te doen geweest , het moeilijkste voor mij zou het sticker plakken zijn.

Ben daar nooit geen held in geweest , had al de grootste moeite met de Ho stickers op verkeersborden plakken. :D :D :D

Ben erg benieuwd wat het eind resultaat gaat worden...... enne goed bezig geweest , toch slecht weer buiten..... :D

Suc6.

Mvg: Alex
Re: *GELUKT* Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen. Eindresultaat volgt...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: *GELUKT* Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen. Eindresultaat volgt...
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 05 maart 2020, 06:56:38
......  de grootste moeite met de Ho stickers op verkeersborden plakken. :D :D :D

Hi Alex,

Verkeersborden op je baan heb je dan toch stiekem scenery gebouwd ?  >:-D

groet
Harald
Re: *GELUKT* Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen. Eindresultaat volgt...
Ik laat niet alles zien Harald....... :D

Mvg: Alex
Re: *GELUKT* Tekst 'Marklin' van wagon 4481 verwijderen. Eindresultaat volgt...
Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Ehhmm... ja, sorry, ik reageer wel heul laat, maarrrr... beter laat dan nooit!

Het eindresultaat van mijn 4481-avontuur...
Uiteindelijk besloten de héle wagon maar met thinner te behandelen, dus álle tekst en verf eraf.
Daarna een witte laag geschilderd, maar die beviel niet, dus kon ik nog een keer  :D

Via een 123-website printbare stickervellen gekocht en eerst wat printjes op gewoon A4 gemaakt.
Daarna een keuze gemaakt qua grootte en die uiteindelijk geprint op het stickervel.
Inkt moest wel een dag drogen, vandaag kon ik dan *eindelijk* het logo erop plakken.



Gelukt! Ikke blij, maar nu nog een modelbaan bouwen... snel de zolder op om ruimte te maken!