Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?

Gestart door AnalogDriver zondag 11 november 2007, 23:39:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?

Bij het omschakelen van rijrichting van sommige van mijn analoge locs gaan ze 'jumpen', ze gaan meteen ook even rijden in de andere richting.
Echter, dit doen ze slechts bij het omschakelen in naar 1 richting, de andere kant werkt perfect stilstaand.

Is dit eigen aan analoog, of af te stellen?
Ik ken alleen het relais veertje om af te stellen (omschakelrelais analoog).


Tevens heb ik 1 oud locje, waar duidelijk al eerder aan het relais is gesoldeed, die ik niet lekker op gang kreeg. Bij onderhoud liet 1 draad van relais los. Na vastsolderen blijft er permanent stroom staan op het omschakelrelais. Haal ik die draad weer los, dan rijd de loc prima en is handmatig met enige moeite wel van richting te veranderen.

Zou dit relais kapot gegaan zijn bij solderen? Duidt dit permanente stroom op omschakelrelais op een ander defect onderdeel of is het relais gewoon gaar?

Hier op forum kwam ik bij draad over hele oude locjes(ik heb een zelfde of vergelijkbare) al de opmerking tegen dat relais vervangen onnodig duur is, kan ik er beter een delta omschakelprint inzetten in plaats van analoge relais, dat werkt veel beter, en goedkoper.

Wat kan ik nog meer testen/afstellen/doen?

Groet, Hajo
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
hallo Hajo,

Je kunt het palletje bovenop het omschakelrelais waaraan het veertje zit iets kunnen ombuigen naar voor en naar achter, dit zou de bokkensprong moeten voorkomen.
Zorg er ook voor dat er voeldoende spanning is om te schakelen anders wil de loc ook nog wel eens gaan springen.

Je kunt bij het relais kijken of de draad die uit de spoel komt nog contact maakt bij het soldeerpunt !!
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
het veertje langer of korter maken
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Citaat van: Freak op donderdag 22 november 2007, 23:34:55
De veerdruk verlagen, dit kun je doen door het veertje ietsje langer te maken.

Mvg,
Peter

Aha, dat was het dus, zo voorkom je het 'springen', veerdruk verlagen.
In dit geval een nieuwe veertje wat uitrekken.

Dan even testen of ie bij maximale rijspanning niet uit zichtzelf voortijdig gaat schakelen, en weer een loc RFS 'ready for service' status.


Peter, dank.
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Voor de volledigheid hier het plaatje uit het servicehandboek:



- naar links: veer strakker, als de loc bij hoge snelheid ineens blijft staan
- naar rechts: veer losser, als de loc "springt" bij het keren

Niet te vaak doen, anders breekt het pennetje af ;-)
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Citaat van: Acido op zaterdag 24 november 2007, 23:51:17

Niet te vaak doen, anders breekt het pennetje af ;-)


Yep, inderdaad. Was bij deze loc ook te vaak gebeurd, en ding brak af. Dankzij Harlaar (Badhoevedorp) die mij aan het missing bewegende deel van het relais hielp hoefde ik niet het hele relais te vervangen.
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Nou ik heb hier ook nog even een vragen over, het springen bij het schakelen. Ik heb dat veertje al een tijdje terug gesteld maar hij blijft nog steeds een (beetje) 1cm ongeveer springen is dit normaal????
alvast bedankt
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Citaat van: ralph-marklin op woensdag 27 februari 2008, 21:00:44
Nou ik heb hier ook nog even een vragen over, het springen bij het schakelen. Ik heb dat veertje al een tijdje terug gesteld maar hij blijft nog steeds een (beetje) 1cm ongeveer springen is dit normaal????
alvast bedankt

Je hebt er inderdaad soms eigenheimers tussen zitten die je niet helemaal in de tang krijgt en de verschijnselen van springen (zij het minimaal) blijven vertonen.
Zal bij jou mogelijk het geval zijn.
Gr. Fred.
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Dus er is verder niks aan te doen??
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Uh, onder sommige omstandigheden volgens mij niet nee. Behalve dan digitaal gaan rijden ;)
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Veertje loshalen, uitrekken en terugplaatsen als je het pennetje niet verder kunt buigen. Risico: loc blijft staan bij hoge snelheid.

Overigens is de mate van bokkesprong ook afhankelijk van hoeveel vermogen je trafo levert. Een loc die vlak bij de aansluitrail netjes keert, kan achterop de baan een sprong maken. Ook als je twee locs tegelijk op de baan hebt staan en een niet al te zware trafo, zullen ze beiden een sprong maken.
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Citaat van: Marklindak op woensdag 27 februari 2008, 21:32:20
Citaat van: ralph-marklin op woensdag 27 februari 2008, 21:00:44
Nou ik heb hier ook nog even een vragen over, het springen bij het schakelen. Ik heb dat veertje al een tijdje terug gesteld maar hij blijft nog steeds een (beetje) 1cm ongeveer springen is dit normaal????
alvast bedankt

Je hebt er inderdaad soms eigenheimers tussen zitten die je niet helemaal in de tang krijgt

Het zijn af en toe net mensen.
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Je kan ook het schakelrelais met veertje en al er uit rukken, en een analoog elektronisch schakelblokje er in zetten 8)

Als je er 1 nodig hebt, geef maar een seintje, kan per post, kost ....nix :mrgreen:

Mvg Gert
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Zijn de veertjes aan het relais los te krijgen?????
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Citaat van: ralph-marklin op maandag 03 maart 2008, 16:35:20
Zijn de veertjes aan het relais los te krijgen?????

7194
Re: 'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
even een hele andere vraag wat betekenen al die sterretjes voor je naam????
Re:'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Geweldig die zoekfunctie... Ook hier weer een probleem opgelost! Dacht ik... De bokkensprong is weg, maar bij 110 op de trafo (half vermogen) staat de loc stil. Terugdraaien en de loc rijdt de andere kant op. Losser en vaster werkt wel, maar komt ontzettend nauw (tot op 1 oogje van het veertje...)... Suggesties?
Re:'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Fijn, weer iemand geholpen met zijn analoge lok.

Overigens heb ik later bij 1 van mijn lokjes die dit verschijnsel bleef houden en afstellen niet meer hielp, wél het hele relais vervangen door een verser exemplaar. Probleem opgelost.

Hajo
Re:'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Citaat van: William027 op zondag 28 maart 2010, 12:59:07
Suggesties?

Ja. Ik heb nog een electronisch omschakelrelais liggen. Ben je van het gepiel af. Mag je hebben want er is kennelijk geen belangstelling voor.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21754.0

Gr, Ben.
Re:'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Nog even een tip over de relais:
De bewegende delen van het omschakelrelais moeten schoon en droog zijn.
Er moet geen olie op zitten , deze laat de bewegende delen 'plakken" en daardoor schakelt ie langzamer. Dit beteken weer dat de trein gaat huppelen.
Stof en vuil kan ook dit probleem veroorzaken.
Ik heb ook nog ervaring met het vermogen van de trafo's , hoe zwaarder de trafo des te kleiner de huppel.
Re:'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Zou de tips maar vergeten. William027 neemt toch niet de moeite te reageren. :wink:

Gr, Ben.
Re:'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Zet er een magneet in ipv die veldspoel en ga gewoon op gelijkspanning rijden.

die hupjes kan je weg stellen, maar nooit blijvend.
Re:'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
O jawel hoor, dat doet ie wel, kijk maar naar z'n andere topics. Toegegeven: het kan even duren wanneer het probleem middels fine tuning al opgelost is. Wat betreft het e-relais: ik wist niet wat je daar mee bedoelde, maar mijn 3306 heeft het ook. Ik probeer de locs echter zo origineel mogelijk te houden dus in dit geval was daar geen ruimte voor.

Evengoed bedankt Ben, ik zal de volgende keer aan je denken ;-)!
Re:'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Citaat van: William027 op zondag 18 april 2010, 13:28:10
Evengoed bedankt Ben, ik zal de volgende keer aan je denken ;-)!

Doe geen moeite kerel. Het relais is allang naar iemand die er echt blij mee is. Wie goed doet goed ontmoet zeg ik altijd maar.
Re:'Jump' bij omschakelen analoge locs: hoort er bij of af te stellen?
Dus.........

Mooi toch, dat alles goed is gekomen? Beetje flauw om mij af te schilderen als een ondankbare ..., puur en alleen omdat ik niet met open armen op je aanbod in ga, niet? Nogmaals mijn excuses dat ik er niet op inging en ik ben blij dat je iemand hebt kunnen helpen die het ook daadwerkelijk nodig had.

Einde discussie wat mij betreft, laten we ons weer op de hobby richten ;-)...