Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Statische graslegger.... ons nieuwe model

Gestart door Peter.v.L zaterdag 07 april 2018, 22:59:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Statische graslegger.... ons nieuwe model
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Statische graslegger.... ons nieuwe model
Ha medespoorders,

Het heeft even geduurd, maar hier issie dan.... een bekend concept van statische grasleggers in een nieuw jasje.....
Het geheel heeft denk ik ongeveer ?10 gekost......  :thumbup: :thumbup: het merendeel komt bij AliExpress vandaan, de rest bij de Action.....

https://youtu.be/R-4O5u9B4rc

Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom   ;)
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Nice Peter, dat ziet er goed uit en een duidelijke uitleg, bedankt voor het delen. :arrow: :thumbup:
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Voor velen makkelijk om te maken   :thumbup:
Bedankt voor het plaatsen.

groet
Harald
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Ziet er handig en veilig uit.

Geen linkje naar de step up power converter?
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Mooi en eenvoudig,
Ik ga me er eens in verdiepen...

Leuk project, Peter!
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Leuk geknutsel, kan het wel waarderen. 11kV is in de praktijk magertjes, voldoet hooguit voor vezeltjes van 2mm.

Gr, Ben.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Peter,

Als je ipv de converter een "negatieve ion generator" gebruikt kun je de spanning opvoeren tot 20 kV.
Voor de rest, netjes gemaakt :thumbup:
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
hier zie je een build met de ion generator.  Sterker als de noch grassmaster :-)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47042.msg1130699#msg1130699

en hier zie je wat voorbeelden van graspollen

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47042.msg1174125#msg1174125

Bart
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Ah, wellicht een tweede power-unit bouwen  :D :D :D

Voor de liefhebbers:
Bij Ali heb ik het volgende besteld:
https://www.aliexpress.com/item/1set-Male-And-Female-J072-4mm-Banana-Plug-Male-And-Female-To-Insert-Connector-Banana-Pin/32849488389.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9iNA4i
https://www.aliexpress.com/item/1PCS-White-Waterproof-Plastic-Cover-Project-Electronic-Instrument-Case-Enclosure-Box-82-52-35mm-hot-new/32818004847.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.Nd6VnT
https://www.aliexpress.com/item/180Pcs-Box-Rubber-Grommet-8-Popular-Sizes-Grommet-Gasket-For-Protects-Wire-Cable-Hose-Custom-Part/32832830263.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9iNA4i
https://www.aliexpress.com/item/100PCS-LOT-1-4W-metal-film-resistor-470-ohm-0-25W-resistor-1-4W-resistor-color/32700813350.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9iNA4i
https://www.aliexpress.com/item/DC-3-11kV-High-Voltage-Generator-Step-Up-Power-Module-Support-3-6V-4-8V-6V/32789154558.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.PFf9vp
https://www.aliexpress.com/item/1M-Double-end-Alligator-Clips-Test-Lead-Jumper-Wire/32825557283.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ZQeCZd
https://www.aliexpress.com/item/MYLB-5-x-AC-250V-3A-2-Pin-ON-OFF-I-O-SPST-Snap-in-Mini/32745930352.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ZQeCZd
https://www.aliexpress.com/item/High-Quality-Has-Power-Supply-DC-12-V-1A-2A-3A-5A-6A-7A-8A-10A/32845817720.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ZQeCZd (ik heb de 1A versie).

De prijzen variëren best wel, maar ik denk dat ik tussen de ?10 en ?15 heb uitgegeven. De bakjes en de zeef (en het lijmpistool ;-) komen bij de Action vandaan. Let wel, ik heb bijvoorbeeld een doos rubbertjes besteld, maar als ik er 1 reken kom je uit op ? 0,02 , voor het hele project heb ik er 4 gebruikt, dus rekenen we wel netjes met ? 0,08 cent. Ik bedoel maar, je moet soms meerdere zaken bestellen maar die reken ik niet volledig bij de projectprijs, de resterende spullen komen bij een volgens projectje wel weer van pas  :D 
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Ik heb ook een vliegenmepper versie gemaakt voor de kleine hoekjes en lager gras, mocht er voldoende animo voor zijn kan ik daar ook een video van maken natuurlijk...... reverse enginering  :D :D :D
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Hallo Peter,

Leuk gemaakt!
Ook ik ben aan het knutselen geweest met een negatieve ion generator en wat restjes buis riool buis. zie onderstaande foto's
Op mijn website staat een bouw verslag voor een ieder om na te bouwen.
Werkt als een speer 20kV let wel op je kan er een flinke opduvel van krijgen (drie keer raden hoe ik dit weet  :D)

groeten,
Piet
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
hoi,

Citaat van: PietG op maandag 09 april 2018, 16:22:47
Werkt als een speer 20kV let wel op je kan er een flinke opduvel van krijgen (drie keer raden hoe ik dit weet  :D)

Daarom is het verstandiger om bij zulke spanningen een goedgekeurd apparaat te kopen en niet meer zelf te klooien ;) Ik vond de optaters van 1000 - 2000 volt al meer dan voldoende. Ben toen overgestapt op een 35 kV RTS-greenkeper.

Groet Ronald.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
 @citaat @Ronald, ook daar kan je optaters van krijgen als je de verkeerde plekken op het verkeerde moment aanraakt. Als je zoiets gaat maken moet je weten waar je mee bezig bent en de daarbij behorende veiligheidsrisico's in acht nemen.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
In ieder geval een stuk minder :) Zit iets meer beschermt dan een losse theezeef  :D Meestal is het probleem niet de "hoofdgebruiker" en de bedenker maar iemand die even komt kijken of proberen.

Groet Ronald.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
 @citaat: Als ik die van Piet vergelijk met die van Noch, dan zie ik het verschil in veiligheid niet. Maar misschien kun jij mij duidelijk maken, waar het verschil zit, want ik overweeg ook 1 zelf te maken en wil dan de fout, waarvan jij denkt dat die erin zit niet maken. Al vast bedankt voor je uitleg.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Hallo Iedereen,

Ik heb destijds een grasmaster gekocht van NOCH, ik ben daar heel tevreden van.
Zelf begin ik niet aan zelfbouw, ken daar niet veel van en ja ik koop liever 1 loc minder en goed materiaal dan zelf maken en 1 loc meer op de baan.  :D
En ja die van NOCH, die doet het goed en kost je 1 keer 150 euro maar dan heb je ook iets in de plaats.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Natuurlijk kan je kant en klaar kopen en zal dat mooi werken. Maar sommige vinden het ook leuk om het gereedschap zelf te maken en daarmee te experimenteren.

Want waarom zou je zo'n noch apparaat kopen als je ook grasmatten kan kopen? Nog makkelijker 😉

Waarom zelf decoders inbouwen als je het ook kant en klaar kan kopen?

Omdat het hobby is en het leuk is nieuwe dingen te ontdekken en uit te vinden.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
 @citaat Zo is't.

Dat Noch ding is (vind ik) een slechte koop voor ?150.....
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Maar niet iedereen is even handig met electronica, ik kan het al zeker niet wat sommige hier maken.
Ben dan ook maar een simpele schoenmaker, en ja wie doet er mij als ik een paar handgemaakte schoenen maak ?


En iedereen heeft zijn mening over de NOCH grasmaster, ik vind hem goed werken en voor mij voldoet hij perfect.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
En ik kan geen schoenen maken ......   >:-D

groet
Harald
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
 @citaat @citaat: Even off topic,maar een simpele schoenmaker bestaat niet. Elke schoenmaker is een vakman en ook binnen dat vak heb je op verschillende terreinen expertise. Als het simpel zou zijn, zou iedereen het moeten kunnen en dat is niet zo. Dus Peter, iedereen zijn kennis en vaardigheid. Een chirurg is immers ook afhankelijk van een vakman voor zijn auto. We kunnen niet zonder elkaar en zouden elkaar meer moeten waarderen.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Als ge een minimum van solderen kent is ene zelf maken een fluitje van een cent en kost het rond de 35 ?

Als je der niks van kent dan koop je een noch of iets dergelijks van 150?

de veiligheids argumenten zijn blaasjes... je zapt je even hard met een noch als met een zelfbouw.  Is trouwens niet dodelijk, vergelijk het maar met schrikdraad in de weide.

Ik heb dus 115? bespaard die ik kan gebruiken om veel gras te kopen ;-)  Elk nadeel heeft zen voordeel ;-)

Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Citaat van: zendesigner op dinsdag 17 april 2018, 19:29:46

je zapt je even hard met een noch als met een zelfbouw.


Ik geloof er niets van, jij zet jouw zeef onder spanning. Noch doet dat niet, evenzo mijn RTS niet. Daar zit het katje. ;)

Niettemin: met zelfbouw is niks mis als je weet wat je doet maar voor veel schoenmakers is dat niet weggelegd. :)

Gr, Ben.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Citaat van: peterke33 op zaterdag 14 april 2018, 11:03:00
Maar niet iedereen is even handig met electronica, ik kan het al zeker niet wat sommige hier maken.
Ben dan ook maar een simpele schoenmaker, en ja wie doet er mij als ik een paar handgemaakte schoenen maak ?


En iedereen heeft zijn mening over de NOCH grasmaster, ik vind hem goed werken en voor mij voldoet hij perfect.
Dat snap ik, ieder zijn ding en ieder zijn kwaliteiten. Maar ik vond het een beetje raar om in een zelfbouw topic te beginnen over kant en klare apparaten ;)
Ook ligt de interesse van de modelbouw ook lang niet bij iedereen op dezelfde aspecten.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Citaat van: LordSinclair op dinsdag 17 april 2018, 20:22:19
Citaat van: peterke33 op zaterdag 14 april 2018, 11:03:00
Maar niet iedereen is even handig met electronica, ik kan het al zeker niet wat sommige hier maken.
Ben dan ook maar een simpele schoenmaker, en ja wie doet er mij als ik een paar handgemaakte schoenen maak ?


En iedereen heeft zijn mening over de NOCH grasmaster, ik vind hem goed werken en voor mij voldoet hij perfect.
Dat snap ik, ieder zijn ding en ieder zijn kwaliteiten. Maar ik vond het een beetje raar om in een zelfbouw topic te beginnen over kant en klare apparaten ;)
Ook ligt de interesse van de modelbouw ook lang niet bij iedereen op dezelfde aspecten.

Ok ik heb je begrepen hoor, ik zal niet meer reageren in een topic dat over zelfbouw gaat.
Zal even een topic starten over schoenen maken, eens kijken hoe jij reageert ik ga naar de winkel en koop er kant en klare terwijl ik kan zeggen ik maak een patroon snij het ledere uit, lijm en maak de stukken leer op elkaar en maak een later een rand uit leder die op de schoen word genaaid met een PEKDRAAD die term noemen ze binnen naaien kan jij nog volgen NEE ?? ik wel maar jij gaat dan naar winkel voor een mooi gemaakte schoenen kant en klaar terwijl ik mijn eigen schoenen kan maken op maat met materiaal dat ik zelf kies en maak.

Ojaa die termen zijn maar enkele die ik vernoem bij het maken van schoenen, kan nog wat opnoemen die jij niet kent en ik wel als schoenmaker en iedereen zijn vak en kennis
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
 @citaat

Precies wat ik bedoel. Jij opent een topic waar je trots verteld hoe goed en fijn je je eigen schoenen kan maken uit ruwe materialen. Je laat het stap voor stap zien hoe je uit losse materialen een paar prachtige schoenen maakt. In dat topic plaats ik ook niet met de opmerking "Waarom zou je zelf schoenen maken als je ze ook kant en klaar kan kopen voor ?100 meer". Nee, ik laat je dan in je waarde en ik laat je trots zijn op je eigen gemaakte schoenen uit ruwe materialen.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
 @citaat

Wil maar even aanhalen, dat ik geen grasmaster kan maken dit om het fijt ik niet achtergrond heb van electronica.

Wat is soms raar vind, ze maken zelf een grasmaster van amper 35euro of minder, maar een loc van 450 of meer dat vinden geen probleem dan koop ik een loc minder en een grasmaster van NOCH en of ander merk en dat strooisel of dat nu zo duur is een stelletje wagons laten daar koop je alle soorten gras van en nog meer ook DIT is mijn laatste antwoord op dit TOPIC, wil niet dat oneindig voortgaat.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
 @citaat Mooi, klaar. ;)
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Om het maar ff positief te houden.

Ik vind dat er een hele mooie begrasser is gemaakt waarvoor mijn complimenten  :thumbup: .
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Maar voor diegene die der zelf ene willen bouwen en wat hulp kunnen gebruiken.

Alstublieft  :D :D





Bart
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
En de koeien mogen weer naar buiten.... op ons nieuw aangelegde graslandje met de nieuwe grasslegger gemaakt (natuurlijk)  :D :D

Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Ook s een poging gedaan om een statisch grasstrooier te fabrieken.
zie mn reactie bij de buren
eerste resultaat viel niet tegen.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Waar zet je dan de andere kant van de kabel?

Of is het al genoeg om de min in de buurt van je gras te hebben?
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
hoi,

Citaat van: Kevin BigBoy op dinsdag 20 november 2018, 13:25:05
Waar zet je dan de andere kant van de kabel?

Je ziet een pin of spijker in de lijm / gras staan. Daar gaat de "min" / "aarde" aan. Bij de hele zware modellen is het mogelijk niet echt nodig. Maar het is altijd wel wat beter.

Groet Ronald.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Heeft iemand ervaring met de grassmaster van Aliexpress? Gaat op Black Friday weg voor ? 26,60
Kopieer volgende link:
klik hier

Dirk Jan de Roo


Edit Looney Tunes: link ingekort
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
tja... Wil je voor 27 euro een tester zijn? Of spaar je door voor een goede? Meestal is het aantal kV op het ding een stuk minder dan er opstaat.

Groet Ronald.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Gewoon links laten liggen en gewoon een RTS 35kv of als je je echt wilt uitleven een 50kv al die zelf gemaakte dingen komen niet in de buurt.
Als je iets gelijkwaardigs wilt maken ben je met zelfbouw gewoon duurder uit.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Ronald, Mark,
Dank voor jullie adviezen

Dirk Jan
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Excuseer dat ik niet heb gereageerd op enkele berichten, blijkt dat de meldingen in de mailbox als reclame terecht kwamen  :(
Maar we weten het nu, dus we zijn er weer bij :thumbup:
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Enne.... de 11 Kv heeft me nog niet gebeten en hij werkt nog steeds als een malle  :D :D
Hij heeft inmiddels als wat meters gemaakt :thumbup:
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
wel heel erg egaal.....  Iets meer variatie zal een nog beter resultaat geven.  :thumbup:
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Klopt, er zitten verschillende lengtes in maar dit was één van de eerste stukken, wat vooral ook erg egaal is hier is de ondergrond, een stukje verderop zit er meer variatie in de ondergrond en zit het er (nog ;-) beter uit....
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
En met een rubberen ballon. Dan met plastic wrijven, dan boven het gras houden komt het ook omhoog.
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
IJzersterk concept! Slim bedacht en het werkt feilloos!
Scheelt weer ?120,?  :D
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Ik kwam bij een winkel in het verre oosten een interessante statische graslegger tegen. Hij koste een kleine 20 euro dus dat vond ik een leuk bedrag om te proberen.

Ik heb hem van de week binnen gekregen en gelijk wat getweakt, want het draadje voor het rooster zat gewoon tussen de schroefdraad geklemd. Dat is geen lang leven beschoren. Dus nu met een kroonsteentje en een beetje extra draad zit het mooi en is het afneembaar om in te wisselen tegen een ander formaat rooster. Met het meegeleverde gras werkte het heel goed.

Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
hoi de laatste link werkt niet?
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
 :) Veel grasplezier voor weinig geld. :thumbup:
Ik vind alleen het gras op het proefstukje erg donkergroen. :roll:
Maar het staat er wel mooi bij, dat dan weer wel. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Twee AA-batterijen, dus... 3V?
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
@Hugobaas, werkt mijn linkt niet, hier werkt die wel: https://www.aliexpress.com/item/32959685436.html
@Dirk-Jan dat vond ik ook! Het was maar een proefmonster, het zal niet op mijn baan komen
@1200Blauw, klopt 2x AA batterij. Dus 3V ingangsspanning. Hoeveel volt de uitgangsspanning is weet ik niet, ik denk vergelijkbaar met een elektrische vliegenmepper
Re: Statische graslegger.... ons nieuwe model
Ben ook benieuwd wat ie doet met de hogere grassen.