Zo, maar weer eens tijd voor een update. Er is veel gebeurt de afgelopen weken.
Nadat ik het schaduwstation klaar had, ben ik begonnen met de uitgaande boog en de tegenboog in het vervolg. Hier liep ik tegen een probleem op. Door de schuine wand kon ik niet zo ver naar achter als gepland in het ontwerp. Dat betekent dat ik op dat traject dan ook weer pantovangers zou moeten plaatsen. En het niveau erboven hetzelfde verhaal. Na wat nadenken heb ik besloten dat het ontwerp veranderd moest worden. Uiteindelijk is het hele tussenniveau er uit gehaald. Scheelt wel rijlengte, maar allemaal uit het zicht, dus wie zal het missen?
Ook heb ik het station Mitholz aangepast. In het eerste ontwerp liep het met een boog door het zichtbare deel. Daarna werd met een linkse tegenboog de tunnel ingereden. Echter, in het eggie is de boog bij Mitholz naar rechts, loopt langs het Kieswerk en onder het station langs richting Frutigen.
Dit heb ik aangepast. Welliswaar is de boog niet in z'n geheel zichtbaar. Daarvoor ontbreekt de ruimte, maar de suggestie kan wel gewekt worden.
Het geheel ziet er nu zo uit:
Vanuit het schaduwstation (blauw) voert een tweesporing traject richting een splitsing (groen). Gaan we rechtdoor, dan komen we via het bruine paradespoor, in de oranje klimspiraal links.
Gaan we gelijk rechtsaf, dan wordt diagonaal de tafel overgestoken naar de oranje klimspiraal rechts.
Beide spiralen leiden naar het (rode) station Mitholz.
Het hele treinverloop is dus veel simpeler geworden. Treinen rijden uit het schaduwstation linksom of rechtsom door het station en weer terug naar het schaduwstation.
Voor pendels zijn nog wel twee sporen toegevoegd. Helemaal links (groen) zie je twee doodlopende sporen voor deze treinen. Bedoeling is van deze sporen te vertrekken, via het paradespoor, van links naar rechts door het station, naar het onderste schaduwstation. Daarna via de rechter spiraal weer naar Mitholz, via het paradespoor weer naar beneden en rechtdoor het doodlopende spoor op. Klaar voor de volgende rit, maar dan achteruit (als je begrijpt wat ik bedoel: het is een pendel).
De afgelopen week en dit weekend vooral met het trace en de wissels van het groene niveau bezig geweest.
Met name de wissels is weer veel werk gebleken. Dit maal heb ik ervoor gekozen de servo's aan de zijkant van de plaat te monteren. Zo zijn ze goed bereikbaar, zitten elkaar niet in de weg, en kan ik de bedrading makkelijk naar beneden afvoeren.
Hier zie je een overzicht van de wisselstraat. Doordat onder het trace precies genoeg vrije ruimte is voor de loc's om met de panto omhoog te rijden, moeten alle draden bovenlangs weggeleid worden. Iedere wissel heeft een aansluiting voor het rechtersppor, linkerspoor en het puntstuk (afhankelijk van de stand van de wissel voert dat de stroom van linker- of rechterspoor). Door de dikke isolatie (6mm)is een gootje geen probleem. Wat in het echt werkt, gaat hier ook prima!
De staaldraden van servo naar wissel, lopen door buisjes van styreen. Alles is recht, dus ik verwacht geen slijtage de eerste 20 jaar.
De servo's en beugels zijn allemaal afkomstig van mijn oude baan. De beugels worden wel steeds kleiner, maar doen het nog prima.
Doordat de servo's aan de zijkant zitten zijn ze een slag gedraaid en staan alle schoefjes naar boven. Ondanks dat ze dicht op elkaar zitten, kan ik er goed bij.
Voor de polarisatie van de wissels, had ik eerder een contructie waarbij ik de draden rechtstreeks aan de relais soldeerde. Dat beviel me toch niet, teveel gepriegel. Daarom nu de relais op printjes gesoldeerd. Steeds twee relais, voor twee puntstukken, op een print. Hierdoor kan de voeding (12v =) met één draad worden geregeld.
.
Die draad wordt in het midden aangesloten. Opde achterkant is met draadjes een T geoldeerd, zodat beide relais worden gevoed. Vanuit het midden naar buiten is dan links en rechts de aansluitng: relais stuursignaal, puntstuk, aansluiting A en aansluitng B. A is de polarisatie voor stand rechtdoor en B voor gebogen.
Nog iets dat ik nu meteen moest doen is het aanbrengen van kleine stukjes pantovanger onder de boog. Omdat daar het spoor naar beneden loopt riching schaduwstation, ontkwam ik er daar niet aan.
Als uitvoering heb ik er hier voor gekozen te werken met kaal gestripte installatiedraden, die dubbel onder de plaat gelijmd zijn (de schoeven gaan er nog uit).
Een ander project was het onderhoudspoor. Dat loopt uit het schaduwstation, langs de muur. Dit spoor is inmiddels ook gerealiseerd.
Dit spoor gebruik ik om loks en wagons op en van de baan te zetten/halen. Ook fungeert het als ijk-spoor en kan ik er decoders op programmeren. Het traject is ingedeeld in drie geisoleerde secties.
Met een draaischakelaar
kan ik op kiezen voor baanspanning of lokprogrammer. In het laatste geval staat die stroom alleen op de laatste sectie. De tweede sectie is dan stroomloos, zodat ik niet per ongeluk de rijstroom en lokprogrammer kan kortsluiten met een lok die doorschiet.
Zo, jullie zijn weer bij. Morgen is het de bedoeling de wisselstraat te installeren en de aansluiting naar het schaduwstation af te maken. Hier moet dan een keerlusmodule aangesloten worden. We zullen zien wat dat ons brengt.
Wordt vervolgd...